Instructie-bijeenkomst NBB Opleiders januari/maart 2010

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De betere duiker, de voorlichting
Advertisements

Differentiëren naar leerwegen
OPLEIDING SCHERMLERAAR
Hoe leiden we AIOS op vanaf 2011?: Implementatie van de Modernisering Op de werkvloer.
Werkveldtraining 26 september 2013
Basketbalacademie Informatie en startbijeenkomst
Herontwerp PDG-opleiding
Nederlands en vakleer samen in de BPV
RU-onderwijsdag 23 mei 2006 Workshop Toetsen en beoordelen 1 ‘Traditioneel’ versus ‘Modern’ Mariëlle Theunissen (ILS) Arie Geerding (IOWO) Ad van Hout.
Workshop Rienk van Marle en Joris Verwijmeren Themadag Onderzoek 18 november 2010, Amsterdam Themadag Onderzoek 2010 Van Marle&Verwijmeren.
Implementatie van het 4C-ID-model
Examinering Conferentie BTG HTVF
Taalontwikkeling in mbo
Van, voor én door het onderwijs.
Van, voor én door het onderwijs.
Beoordelingssystematiek als motor voor flexibilisering beroepsonderwijs CompetentCity 2008 Jan Gerritsen.
Van, voor én door het onderwijs.
Kees van der Eem Team ICT Gouda ID college
Summatieve beoordeling BPV met behulp van STAR en een competentiemeter
Moderne Vreemde Talen in het mbo Actuele ontwikkelingen Netwerk EVC 17 maart 2011 Rianne Reichardt.
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Welkom! ‘Pilotbijeenkomst 14 oktober 2010’. Programma van vandaag Even voorstellen Groen Proeven flitst langs - Waar staat Groen Proeven voor? - De Groen.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Opleidingen niveau 4 & SPBS gebruikersdag 21 juni 2012.
Waar staan we nu?.
Welkom bij 30 oktober 2008.
Visie, Instrumenten, Onderwijsinspectie en Deskundige Beoordelaar
Van BCP naar opleidingsontwerp Opleiding Basketbaltrainer KADER II t/m IV Cursus basketbaltrainer niveau 2 t/m 4.
zelfsturend portfolio-onderwijs:
Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen
competentie ontwikkeling en assessment
opleiding : Onderwijs Assistent
Voorlichting Kellebeek College
Kwaliteitscode EVC EVC in het MBO ~ CompetentCity Erik Kaemingk & Cissy Johann.
Nieuwe opleiding leidsters stelt kinderen centraal
Afstudeerproject = Proeve van Bekwaamheid
Workshop Stem Welkom.
Beoordelen en kwalificeren in het vmbo
Leren en kwalificeren in de opleidingen Mediavormgever
Opzet Pop toetst flexibel en competent  Onderwijsconcept Academie voor Popcultuur  Flexibel onderwijsprogramma  Competentiegericht beoordelen Hanzehogeschool.
Competentiegericht leren vmbo
juli 2008Opzet van het BKO-pakket RU1 Bekijk deze dia uitsluitend in presentatiemodus. Gebruik niet de schuifbalk, maar PgDn en PgUp.
Deze Workshop wordt verzorgd door het
Centrale facilitering van personeelsprocessen
Workshop “Beoordelen”
Carla Her Mondriaan Bert Kortman Mondriaan
STARTBIJEENKOMST Tafeltennistrainer 2. Opleidingen Startbijeenkomst 1. Studiewijzer 2 2. Officiële documenten 3. Bijeenkomsten / workshops 4. Informatiemateriaal.
PvB volgens KOC-model Wendy Bosma en Senta Mooijman Afdeling Examinering & kwalificering Projectleiding en ontwikkeling.
Van, voor én door het onderwijs.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Mijn opleidingsbeeld.
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Presentatie Peter Cras, 27 maart 2006, Onderwijscommissie VNO/NCW Kwalificaties voor competentiegericht beroepsonderwijs Essentie in notendop.
Hoe is de vaststellingscommissie georganiseerd? Er is één centrale vaststellingscommissie. De vaststellingscommissie heeft een aantal benoemde leden. Iedere.
Informatiebijeenkomst KNSB Opleidingen Welkom.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
KSS 2012 PK Alijd Vervoorn. KSS 2012 Gefeliciteerd.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Uitgave juni ’16 ©KNHB 28 januari 2012 Opleiding Clubscheidsrechter Plus (CS+)
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Beroepsgericht onderwijs (BGO)
Workshop Proeve van Bekwaamheid
Studieloopbaanbegeleiding
Begeleiding bij Werkplekleren
KNVB Opleidingen.
Competenties beoordelen Netwerkbijeenkomst VM2 4 februari 2009
Begeleider of beoordelaar: wanneer draagt u welke pet?
Opleiding Spel- en teambegeleiding
Academie voor Bouw & Infra
Transcript van de presentatie:

Instructie-bijeenkomst NBB Opleiders januari/maart 2010

Bespreekpunten van vandaag Competentiegericht opleiden Kerntaken BT2 Kerntaken BT3 Proeven van Bekwaamheid Belang portfolio en POP Workshops BT2 en BT3 Readers BT2 Formulieren BT2 en BT3 Werkzaamheden opleiders Kerntaken opleiders Vervolg projectactiviteiten 2010

Competentiegericht opleiden Nieuwe opzet van opleidingen: Eenduidige kwalificatiestructuur in (sport) opleidingen Verbeteren van samenhang en transparantie tussen sportopleidingen Ontwikkeling van gestandaardiseerde beroeps-competentieprofielen Op 5 niveaus BT1, BT2…. Niveau van de cursist is startpunt van de opleiding

Competentiegericht opleiden Opleiden op maat Competentie is geheel van: Kennis Vaardigheden Attitude Persoonskenmerken Aansluiten bij de (beroeps-)praktijk

Competentiegericht opleiden Oude stijl: Opleiding en examen gekoppeld Veel verplichte bijeenkomsten Veel theorie, weinig praktijk Cursorische sturing Niet op maat Van bovenaf, docent bepaalt Docenten TTC, LLG en SGL

Competentiegericht opleiden Nieuwe stijl: Leertraject en toets (PvB) afzonderlijk Minder bijeenkomsten (persoonlijk leerproces) Opdrachten uitvoeren in praktijk POP en Portfolio Cursist centraal Experts, leercoaches, praktijkbegeleiders en PvB- beoordelaren

Kerntaken BT2 Kerntaken omschreven: Begeleiding sporters Verzorgen van (delen van) basketballtrainingen Begeleiden van basketballwedstrijden Assisteren bij het organiseren van activiteiten Leercompetentie (het op adequate wijze verwoorden van hulpvragen en deskundigen dan wel kennisbronnen te raadplegen) Burgerschapscompetentie (sociaal, moreel en maatschappelijk actief)  Toetsplan BT2 (1)

Kerntaken BT3 BT3 is qua opzet gelijk aan BT2 maar: Het startniveau is hoger Er zijn meer Workshops Het leertraject is langer De cursist gaat technisch kader aansturen / begeleiden De PvB eisen zijn hoger POP / Jaarplanning opstellen / Niveau 3 mag zelfstandig opereren = een beroep /

Kerntaken BT3 Kerntaken omschreven: Begeleiding sporters Geven van basketballtrainingen Coachen van basketballwedstrijden Organiseren van activiteiten Aansturen van technisch kader Leercompetentie (het op adequate wijze verwoorden van hulpvragen en deskundigen dan wel kennisbronnen te raadplegen) Burgerschapscompetentie (sociaal, moreel en maatschappelijk actief)  Toetsplan BT3 (2)

Proeven van Bekwaamheid Wat is het? PvB = Integrale toets op basis van kerntaken / competenties Voor BT2 bijvoorbeeld: PvB 2.1: Het geven van (delen van) trainingen PvB 2.2: Het begeleiden van wedstrijden PvB 2.3: Het assisteren bij een activiteit in de club  Invulling protocollen m.b.v. toelichting (1+2)

Belang portfolio en POP Portfolio is een van de 2 examenonderdelen Cursist stelt het zelf samen, starten bij informatiebijeenkomst Het laat de ontwikkeling zien Belangrijk is zelfreflectie Begeleiding door je praktijkbegeleider en/of Leercoach Tijdens de Workshop intervisie worden Portfolio’s onder de loep genomen  Toelichting Portfolio/POP document (3)

Workshops BT2 De volgende BT2-workshops worden georganiseerd: Geven van trainingen en sportgezondheidsleer Basistechnieken, fundamentals en rebounding Coaching, communicatie en intervisie Offense Defense Intervisie-bijeenkomst  Handleiding workshops BT2 (4)

Workshops BT3 De volgende BT3-workshops worden georganiseerd: Sportgezondheidsleer en trainingsleer + toepassen Les- en Leidinggeven Begeleiden sporttechnisch kader Fundamentals Offense Defense Specifieke basketball items Sportpsychologie, mentale training, conflicthantering Intervisie-bijeenkomsten (2x)  Handleiding workshops BT3 (5)

Readers BT2 Na 20 jaar: JTB-boek gescreend, ge-update en voorzien van nieuwe lay-out. TA-boek september 2010 klaar: Reader Leidinggeven Reader Sportgezondheidsleer Reader Basisfundamentals Reader Coaching Reader Offense Reader Defense  Readers 6 t/m 11

Formulieren BT2 en BT3 Inmiddels diverse formulieren ontwikkeld en in gebruik: Aanvraagformulieren PvB’s BT2, BT3 en opleiders Blanco lesgeefformulier Scorelijst praktijkbegeleider BT2 (en BT3)  Toelichting gebruik formulieren (12)

Werkzaamheden opleiders Vier nieuwe rollen, t.o.v. oude docentenrollen: Praktijkbegeleider Expert Leercoach PvB-beoordelaar  Werkzaamheden opleiders (13)

Kerntaken opleiders Kerntaken PvB-beoordelaar: Beoordelen van portfolio’s Afnemen van praktijktoetsen Protocolleren en communiceren van beoordelingen Leercompetentie Burgerschapscompetentie  Toetsplan PvB-beoordelaar (14)

Kerntaken opleiders Kerntaken Leercoach: Coachen van cursisten Vervullen spilfunctie binnen de opleiding Leercompetentie Burgerschapscompetentie  Toetsplan Leercoach (14)

Kerntaken opleiders Kerntaken Expert: Geven van workshops Leercompetentie Burgerschapscompetentie  Toetsplan Expert (14)

Vervolg projectactiviteiten 2010 Uitrol opleiding voor opleiders: Instructie-bijeenkomsten + workshoprondes Kwalificeren huidige opleiders (maken opdrachten/ portfolio + praktijk) Workshops praktijkbegeleiders Readers BT3 Opzet ELO Inrichting BT1, BT4 en RBT2 (opbouw en lesmateriaal) ….

Proeve van Bekwaamheid Een PVB Beoordelaar toetst of de cursist beschikt over de competenties die nodig zijn om de Proeve van Bekwaamheid te behalen. Dit doet hij door observatie van een praktijk opdracht (training), door het bestuderen van een portfolio en door het voeren van een reflectiegesprek met een cursist. Na de Proeve van Bekwaamheid legt de PVB Beoordelaar aan de cursist uit of de geleverde prestatie voldoet aan de criteria die vastgesteld zijn. Hij kan eventueel advies geven voor een vervolgtraject voor de cursist. VRAGEN? Lesmateriaal ook beschikbaar via website van de NBB: www.basketball.nl/opleidingen