Competentiegericht Opleiden bij de Brandweer Nibra Opening Academisch Jaar 10 oktober 2005 Competentiegericht Opleiden bij de Brandweer 10 oktober 2005 Joseph Kessels Prof. dr. Joseph W.M. Kessels
Een leerplan voor de brandweer Nibra Opening Academisch Jaar 10 oktober 2005 Een leerplan voor de brandweer Een leerstofgerichte benadering Een competentiegerichte benadering Zelfsturing Werken en Leren integreren Partnerschap Opleidingen en Korpsen Prof. dr. Joseph W.M. Kessels
Leerstofgerichte benadering Nibra Opening Academisch Jaar 10 oktober 2005 Leerstofgerichte benadering Overdracht van kennis en cultuur Leerstofgebieden, geordend in een vakkenstructuur Het belang van basiskennis als voorwaarde voor beroepsuitoefening en specialisatie Docenten zijn primair materiedeskundigen Meting van kwaliteit d.m.v. uniforme toetsing Prof. dr. Joseph W.M. Kessels
Competentiegerichte benadering Nibra Opening Academisch Jaar 10 oktober 2005 Competentiegerichte benadering Vaststellen van een competentieprofiel In samenwerking met het werkveld Bepalen van de competentie kloof Wat kan de medewerker al en wat nog niet? (EVC) Overbruggen van de kloof Opleiden, Leren, Oefenen, Ontwikkelen, Toepassen Vaststellen van het resultaat Proeve van bekwaamheid in een realistische context Prof. dr. Joseph W.M. Kessels
Van competenties naar kerntaken Nibra Opening Academisch Jaar 10 oktober 2005 Van competenties naar kerntaken Kennis, vaardigheden en attitudes Risico van gefragmenteerde opsommingen Integratie van Bekwaamheid in Kerntaken Leidinggeven aan de bestrijding van een incident (Officier van Dienst) Coördineren van multidisciplinaire samenwerking (Officier van Dienst) Het zorgdragen voor de bluswatervoorziening (Pompbediener) Prof. dr. Joseph W.M. Kessels
Nibra Opening Academisch Jaar 10 oktober 2005 Prof. dr. Joseph W.M. Kessels
Nibra Opening Academisch Jaar 10 oktober 2005 Zelfsturing Waar ben je goed in? Waar ligt je passie? Wat heb je nodig om beter te worden? Hoe kun je anderen het bewijs leveren dat je goed bent? Hoe maak je jezelf aantrekkelijk voor het werk dat je graag wilt doen? Prof. dr. Joseph W.M. Kessels
Nibra Opening Academisch Jaar 10 oktober 2005 Prof. dr. Joseph W.M. Kessels
Werken en Leren integreren: Duaal Nibra Opening Academisch Jaar 10 oktober 2005 Werken en Leren integreren: Duaal Klassieke scheiding Theorie/Praktijk Transfer van school naar werk Werk als krachtige leeromgeving Aandacht voor samenwerking Werken vanuit vertrouwen, inspiratie en persoonlijke betekenis Prof. dr. Joseph W.M. Kessels
Nibra Opening Academisch Jaar 10 oktober 2005 Prof. dr. Joseph W.M. Kessels
Partnerschap Opleidingen en Korpsen Nibra Opening Academisch Jaar 10 oktober 2005 Partnerschap Opleidingen en Korpsen Samen ontwerpen van opleiding: Competentieprofiel en proeve van bekwaamheid Versterken van betrokkenheid korps - opleiding Opbrengsten voor het werkveld Vernieuwen van het imago van Opleidingen De opleiding kun je uitbesteden, het leren niet! Prof. dr. Joseph W.M. Kessels
Nibra Opening Academisch Jaar 10 oktober 2005 Je kunt niet slim zijn tegen je zin! Prof. dr. Joseph W.M. Kessels
Nibra Opening Academisch Jaar 10 oktober 2005 Prof. dr. Joseph W.M. Kessels