Competentiegericht Opleiden bij de Brandweer

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

LOB-middag Haaglanden
Symposium “Leer- en Innovatiecentrum”
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Beter presteren door Leuker Leren Meer Leertijd of Betere Leertijd? Joseph Kessels 30 oktober 2013 Rotterdam.
Vakbekwaam worden en Vakbekwaam blijven
POP Workshop voor leidinggevenden Mobiliteitsfonds HBO
Werkveldtraining 26 september 2013
Waarderen van leren Eric Halsberghe
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Mediaopvoeding.
In je element zijn slim samen
Samenwerken in kennen en kunnen Onderwijs ontmoet zorg, 4 oktober 2013.
Drieslag functioneel rekenen
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Hoe competentiegericht is uw opleiding?
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Functiegericht en levenslang leren bij de brandweer
E-competentiescan. Wie kunnen de scan gebruiken? De medewerker Vult de scan in en krijgt inzicht in eigen handelen De leidinggevende Krijgt een beeld.
Nieuwe generatie leerlingen & medewerkers in de gezondheidszorg
Workshop ‘Competenties’
RU-onderwijsdag 23 mei 2006 Workshop Toetsen en beoordelen 1 ‘Traditioneel’ versus ‘Modern’ Mariëlle Theunissen (ILS) Arie Geerding (IOWO) Ad van Hout.
Studietaak De studietaak staat centraal
Kees van der Eem Team ICT Gouda ID college
Standaarden voor onderzoek Fontys Pabo’s
‘De opbrengst gemeten’ Toetsing in het Mechelen Curriculum
Bewust toetsen met Groen Proeven
Project Kwaliteit Brandweerpersoneel
Associate degree 26 november 2010
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Competentiegericht onderwijs: wat is het (en wat niet)? Het Groene Leertraject oktober 2008 Dr. F Meijers.
ICT-competentieprofiel lerarenopleiders
Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen
competentie ontwikkeling en assessment
1 Leren en werken Platformbijeenkomst regio 4 16 april 2007 Claire Freling.
Leermeesteravond Autoschadetechniek
Opzet Pop toetst flexibel en competent  Onderwijsconcept Academie voor Popcultuur  Flexibel onderwijsprogramma  Competentiegericht beoordelen Hanzehogeschool.
Competentiegericht leren vmbo
Landelijke ontwikkeling professionalisering MBO Myriam Lieskamp beleidsmedewerker CNV Onderwijs Master HRM Myriam Lieskamp is beleidsmedewerker bij.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Jaap van Lakerveld Directeur
Leidraad bij het geïntegreerd toetsen van eindcompetenties bij zij-instromers lerarenopleiding UITZIGT (SoE 2010/26) Penvoerende instelling: KHLeuven Projectpartners:
Toon aan wat je waard bent
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Johan van der Sanden TU/e TULO Fontys PTH-Eindhoven
Mijn opleidingsbeeld.
De ondernemende student Hoofdstuk 8Leiding nemen, geven en ontvangen.
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
Beter Onderwijs Nederland
Startbijeenkomst HAN project Werkplekleren Loek FM Nieuwenhuis en collega’s Lectoraat beroepspedagogiek.
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
Even voorstellen: Ipse de Bruggen -Een organisatie in de gehandicaptenzorg -Met een werkgebied in Zuid Holland -Ontstaan in 2008 na een fusie -Ondersteunen.
1 Succesvol deeltijd hogeronderwijs Waar staan we? - gedeelde praktijken - Workshop Ver. Hogescholen Praktijkervaring flexibel opleiden Elly.
Profilering Design MBO. “Ik ben op aarde om een omgeving vol liefde te creëren, met passie te leven en mijn meest opwindende dromen waar te maken”
Matchcare REGIE OP JE EIGEN LOOPBAAN: WORKSHOPS TER INSPIRATIE.
Ons leervermogen moet in de 5 de versnelling – maar hoe ? Pim Verheijen NSCU – bestuurslid / oprichter Cap Cloud - online platform voor performance, kennis,
Competentieleren met ICT Pedagogisch-didactische uitdaging voor een krachtige leeromgeving Stephen Hargreaves, MA Lector-onderzoeker onderwijsvernieuwing.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Samen ontwerpen van een toekomstgerichte en authentieke toetsstrategie Eveline Vinois, Ilse Ruys, Veerle Martens Meer info?
Regie op je eigen loopbaan: workshops ter inspiratie
Jaap van Lakerveld Directeur
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN Eve Huang Foen Chung 2 November 2016
De Wever Zorg Innovatie Centra
Presentatie proces economie competentiegericht leren
Leiding geven aan school ontwikkeling
Competentie gericht onderwijs
Marketing Week 3 Les 1 (maandag 11 december 2017)
Hoofdstuk 3 Wat gaat de beginnend beroepsbeoefenaar
Transcript van de presentatie:

Competentiegericht Opleiden bij de Brandweer Nibra Opening Academisch Jaar 10 oktober 2005 Competentiegericht Opleiden bij de Brandweer 10 oktober 2005 Joseph Kessels Prof. dr. Joseph W.M. Kessels

Een leerplan voor de brandweer Nibra Opening Academisch Jaar 10 oktober 2005 Een leerplan voor de brandweer Een leerstofgerichte benadering Een competentiegerichte benadering Zelfsturing Werken en Leren integreren Partnerschap Opleidingen en Korpsen Prof. dr. Joseph W.M. Kessels

Leerstofgerichte benadering Nibra Opening Academisch Jaar 10 oktober 2005 Leerstofgerichte benadering Overdracht van kennis en cultuur Leerstofgebieden, geordend in een vakkenstructuur Het belang van basiskennis als voorwaarde voor beroepsuitoefening en specialisatie Docenten zijn primair materiedeskundigen Meting van kwaliteit d.m.v. uniforme toetsing Prof. dr. Joseph W.M. Kessels

Competentiegerichte benadering Nibra Opening Academisch Jaar 10 oktober 2005 Competentiegerichte benadering Vaststellen van een competentieprofiel In samenwerking met het werkveld Bepalen van de competentie kloof Wat kan de medewerker al en wat nog niet? (EVC) Overbruggen van de kloof Opleiden, Leren, Oefenen, Ontwikkelen, Toepassen Vaststellen van het resultaat Proeve van bekwaamheid in een realistische context Prof. dr. Joseph W.M. Kessels

Van competenties naar kerntaken Nibra Opening Academisch Jaar 10 oktober 2005 Van competenties naar kerntaken Kennis, vaardigheden en attitudes Risico van gefragmenteerde opsommingen Integratie van Bekwaamheid in Kerntaken Leidinggeven aan de bestrijding van een incident (Officier van Dienst) Coördineren van multidisciplinaire samenwerking (Officier van Dienst) Het zorgdragen voor de bluswatervoorziening (Pompbediener) Prof. dr. Joseph W.M. Kessels

Nibra Opening Academisch Jaar 10 oktober 2005 Prof. dr. Joseph W.M. Kessels

Nibra Opening Academisch Jaar 10 oktober 2005 Zelfsturing Waar ben je goed in? Waar ligt je passie? Wat heb je nodig om beter te worden? Hoe kun je anderen het bewijs leveren dat je goed bent? Hoe maak je jezelf aantrekkelijk voor het werk dat je graag wilt doen? Prof. dr. Joseph W.M. Kessels

Nibra Opening Academisch Jaar 10 oktober 2005 Prof. dr. Joseph W.M. Kessels

Werken en Leren integreren: Duaal Nibra Opening Academisch Jaar 10 oktober 2005 Werken en Leren integreren: Duaal Klassieke scheiding Theorie/Praktijk Transfer van school naar werk Werk als krachtige leeromgeving Aandacht voor samenwerking Werken vanuit vertrouwen, inspiratie en persoonlijke betekenis Prof. dr. Joseph W.M. Kessels

Nibra Opening Academisch Jaar 10 oktober 2005 Prof. dr. Joseph W.M. Kessels

Partnerschap Opleidingen en Korpsen Nibra Opening Academisch Jaar 10 oktober 2005 Partnerschap Opleidingen en Korpsen Samen ontwerpen van opleiding: Competentieprofiel en proeve van bekwaamheid Versterken van betrokkenheid korps - opleiding Opbrengsten voor het werkveld Vernieuwen van het imago van Opleidingen De opleiding kun je uitbesteden, het leren niet! Prof. dr. Joseph W.M. Kessels

Nibra Opening Academisch Jaar 10 oktober 2005 Je kunt niet slim zijn tegen je zin! Prof. dr. Joseph W.M. Kessels

Nibra Opening Academisch Jaar 10 oktober 2005 Prof. dr. Joseph W.M. Kessels