Agenda Thema 2012 Bouwen wij Kathedralen of stenen muurtjes?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Innoveren voor gezondheid
Advertisements

SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Menno Karres Lead Auditor
The Need for Speed Richard R. Budding.
Vertrouwen als voorwaarde voor “partner in business”
Visie, missie en kernwaarden
10 tips voor een gouden start Groeitips
Ondernemen in de praktijk
Ontwikkelmij ontwikkelt zijn klant
Competentiemanagement
Een ingewikkeld gesprek over cultuur of toch niet?
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
1 KM2.0 Bijeenkomst De Praktijk NUON: ‘Hoe gaan we om met vergrijzing?’
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
INTERNE AUDIT : uw partner ? MBA-dinnercauserie 7 februari 2002 Rudi Hex, cia Hoofdauditor kredieten KBC.
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
AberdeenGroup surveyed 125 companies to understand their product innovation goals. Top challenges reported by these companies were: Cost pressure from.
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Bestuurlijke ambities ‘het nieuwe werken’ in bezuinigingstijd.
Klassieke AO Leseenheid1
Inkomensverzorger voor de sector zorg en welzijn
Oplossingsgericht coachen
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
NETWERK: 2000 bedrijven met MVO-ambitie
Agenda Inkoopprofessionalisering
Workshop contentstrategie
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
27 januari 2011.
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Het nieuwe werken Effectiever werken in een stimulerende omgeving.
1 Kwaliteitscultuur Bolognaseminarie Vlaamse Bologna-expertenteam 13 en 19 maart 2009.
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
Actualisering basiselement Veiligheidscultuur
Missie, visie, strategie & jaarplan
College 4, jaar 2, Winter 2009 Inzoomen op Businessmodellen Aangepast programma Deeltijd Jaar 2 Docent Toine Nagel.
Schitterende Organisaties®
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
Duurzame innovatie leiderschap en maatschappelijke legitimatie Inleiding door Leo Lenssen Boardroom 21 januari 2010.

© de vries business consultancy, 2008
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Onsight Managed Security Services
Winst of zingeving: op zoek naar winst met een menselijk maat Dr. Margreet F. Boersma-de Jong Lector Duurzaam Financieel Management.
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Logistics: a driver for innovation Low costs High value Flexibility now and later Superior technology Timwood - T > No transport - I > No Inventory - M.
The survival of the fittest
Met Stakeholders Gedeelde Visie
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Evidence-Based Medicine
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
Compliance Professional Dag 7 oktober 2010
10 tips voor een gouden start Ivo Bols 10u30 – 11u15.
11 Diversiteit & inclusie July 30, Overzicht Diversiteit en inclusie zijn een integraal onderdeel van onze business. Het is essentieel dat u.
Naar een optimaal HR - beleid
C USTOMER A DVOCACY T HE C USTOMER C ONNECTION 28 januari 2009 NICOLETTE WURING.
High Performing Teams De Kunst van het Bewegen drs. Eric Slager.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Minor Project- en Programmamanagement
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Great Place To Work ® © Great Place To Work ® Institute Nederland, 2009 VGN voorlichtingsbijeenkomsten 11 november november november 2009.
De compliance functie en beloningsbeleid VCO, 6 maart 2012 Janet Visbeen
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Veiligheidscultuur & leiderschap
Jannes Huisman Senior coach
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Transcript van de presentatie:

De kern waarden van de ISO 31000 in beeld, HRO en reputatie. Delete this text box to display the color square; you may also insert an image or client logo in this space. To delete the text box, click within text, hit the Esc key and then the Delete key 2 april 2012 De kern waarden van de ISO 31000 in beeld, HRO en reputatie. Peter Paul Leutscher, Partner RedZebraGroup

Agenda Thema 2012 Bouwen wij Kathedralen of stenen muurtjes? Begin met het eind voor ogen Het belang van integrale afstemming Hoe brengen wij de waarden in beeld? Het individu versus het collectief 7 Levels of Consiousness Waarden misalignment en Entropy De kernwaarden van de ISO 31000 Wat zijn de “waarden”kenmerken van een HRO organisatie De impact op reputatie Wat neem je mee naar huis?

Thema 2012 : Ik versus wij Jan Seijerlin heeft eind 2011 bij de bespreking van het thema voor 2012 hierbij nog extra toelichting gegeven en wel: "Eén van de aspecten die wij in het verleden hebben benoemd als faalfactor voor risicomanagement is de discrepantie tussen algemeen (organisatie/project) belang en individueel (bedrijf/persoon) belang. Contracten voor fixed-price met meerwerk clausules geven een incentive aan de leverende contractpartij om meerwerk te genereren of in ieder geval daarnaar op zoek te gaan. Beloningen en beoordelingen van individuele personen die uitsluitend afhangen van de reguliere lijnwerkzaamheden geven een incentive aan die personen om altijd prioriteit te geven aan de lijn t.o.v. projecttaken. Zo zijn er nog veel meer tegenstellingen waarbij sommige projectrisico's als het ware worden 'ingebouwd'. Wij willen met jullie in gesprek gaan om deze tegenstellingen te identificeren en naar maatregelen te zoeken om deze te pareren en te kijken of de bestaande tools en methoden voor risicomanagement deze onderkennen".

Hoe te beginnen : Begin met het eind voor ogen RICHTEN INRICHTEN Gedeelde Visie Missie Waarden Voelen Processen Strukturen Systemen Denken Strategie Implementeren Activiteiten Managen DOEN VERRICHTEN Wordt het een Kathedraal of stenen muurtjes ?

Het belang van afstemming : Al het goede komt in drieën!

Hoe krijg ik inzicht in de “waarden” van een systeem?

Hoe krijg je de cultuur waarden van de organisatie in beeld?

Bron : RedzebraGroup- Ken Wilber Het belang van afstemming : Een integraal dynamisch proces “zacht” “hard” De essentie van sterke organisatie culturen ligt in de congruente verbinding tussen alle 4 de kwadranten. Een cultuurmeting en analyse maken inzichtelijk waar de verbinding sterk is en waar zwak. Hoe zwakker, hoe groter de culturele entropie, hoe minder in control ( NIET VEILIG) en..hoe lager het veranderpotentieel. Hoe sterker de verbinding, hoe groter je “onzekerheden kunt managen (HRO)”en dus je veranderpotentieel. ( Veerkracht, aanpassingsvermogen,) “ Soft controls” “ Hard controls” Slide 1 Bron : RedzebraGroup- Ken Wilber 7

Zeven bewustzijnsnivo’s : Een evolutionair proces Behoeften Motivaties Bewustzijn 7 6 3 2 1 5 4 Wederzijds afhankelijk WIJ Onafhankelijk Afhankelijk IK Bron: Richard Barrett

7 niveaus van bewustzijn Positief / Potentieel belemmerend 3 2 1 7 6 5 4 Dienstbaarheid Maatschappelijk verantwoord ondernemen, Ecologisch bewustzijn, Lange termijn visie, Ethiek Betekenis voor anderen Coaching/mentoring, Medewerkers welzijn, Milieubewustzijn, Duurzaamheid Interne cohesie Commitment, Vertrouwen, Samenwerking, Eerlijkheid, Eenvoud,integratie Transformatie Accountability, Balans (thuis/werk), Teamwerk, Continue leren, Innovatie, Empowerment Zelfwaardering Accuraat, Compliance, Best practice, Kwaliteit Onverschilligheid, Brandjes blussen Relaties Open communicatie, Zorgzaam, Ontvankelijk, Respect Ontwijken, De schuld geven, Manipulatie Overleven Gezondheid, Veiligheid, Controle,Monitor Chaos, Misbruik Slide 3 Bron : Richard Barrett Value Centre

Hoe kan ik Waarden in beeld brengen? Een CultureValue Assessment. Hoe werkt de inventarisatie? Kiezen uit een geholpen lijst van 60 waarden – Positief en Potentieel Beperkende waarden : Meting op drie nivo’s Welke van deze waarden of gedragingen geven het beste weer: a) wie jij bent b) hoe jouw bedrijf werkt c) hoe jouw ideale bedrijf er uit zou zien

Waarde meting bedrijf x :Top Ten Values Listed below are the top 10 personal values (PV), current culture values (CC), and desired culture values (DC) employees identified when completing the survey: The number after each value represents the number of votes for that value. Personal Values Current Culture Values Desired Culture Values 1. honesty (6272) 2. integrity (5500) 3. reliability (5446) 4. commitment (5073) 5. accountability (4779) 6. responsibility (4633) 7. being organized (4618) 8. positive attitude (4549) 9. balance (home/work) (4402) 10. humor/fun (4092) 1. cost reduction (7125) 2. client satisfaction (6286) 3. bureaucracy (5482) (L) 4. Short term (4413) (L) 5. long hours (4090) (L) 6. customers first (3844) 7. Poor communication (L) (3683) 8. best practices (3646) 9. results orientation (3556) 10. professionalism (3487) 1. client satisfaction (7233) 2. balance (home/work) (5126) 3. accountability (5018) 4. integrity (4953) 5. employee recognition (4389) 6. best practices (4310) 7. continuous improvement (4271) 8. teamwork with focus (4111) 9. open communication (3913) 10. employee fulfillment (3489) *Values denoted with an (L) are potentially limiting values also often referred to as fear-based values. LEGEND Underline = PV & CC match P = Positive Green = PV, CC & DC match 0 L = Potentially Limiting Green = CC & DC match 2 O = Organizational Red = PV & DC match 3 S = Societal

Bedrijf X: Waarde meting Personal Values Current Culture Values Desired Culture Values 7 C 6 5 T 4 3 S 2 1 CTS = 39 - 24 - 37 CTS = 20 - 18 - 62 CTS = 32 - 27 - 41 Entropy = 3% Entropy = 31% Entropy = 5% C = Common Good T = Transformation S = Self-interest Positive Values Potentially Limiting

Toepassing in organisaties Analyse van het verschil tussen huidig en gewenst Individueel Huidige cultuur Gewenste cultuur Het verschil tussen de huidige cultuur en de gewenste cultuur is: Een verandering in niveaus van bewustzijn Een focus op andere waarden Een indicatie van (individuele/organisatorische/relationele/maatschappelijke) risico’s danwel issues Een oplossingsrichting 13 Slide 4 13

Employee Culture Assessment ( voorbeeld) CTS Diagram The diagram below shows the percentage distribution of all values employees selected. Common good values focus on group cohesion and building mutually beneficial alliances and partnerships. The emphasis of these values is on enhancing the common good of all stakeholders. Transformation values focus on adaptability, employee empowerment, and continuous learning. Self-Interest values focus on the basic needs of the business: the pursuit of profit, satisfying customers and high performance systems and processes. The emphasis is on the self-interest of the organization. Personal Values Current Culture Desired Culture Themes Common Good Transformation Self-Interest CULTURAL ENTROPY Cultural Entropy is defined as the proportion of energy in an organization that is consumed by nonproductive activities such as bureaucracy, internal competition, and so forth. It is a measure of the internal frictions, relationship issues, system problems and structural misalignments that exist in the organization. Cultural entropy negatively impacts the company, and is counterproductive to the company achieving its strategic and financial goals.

Cultural Entropy Rating Implications <10% Prime - Healthy functioning. 10%-19% Minor Issues – Requiring cultural and/or structural adjustment. 20%-29% Significant Issues – Requiring cultural, strategic and structural transformation and leadership coaching. 30%-39% Serious Issues – Requiring cultural ,strategic and structural transformation, leadership mentoring, leadership coaching and leadership development. >40% Critical Issues – Requiring cultural ,strategic and structural transformation, selective changes in leadership, leadership mentoring, leadership coaching and leadership development. Conclusie : Naar mate de cultural entropy in de organisatie toeneemt, neemt wantrouwen toe, dus ook de mate van “ Onveiligheid” ERM slaagt alleen als levels 1,2,3,4,5,6,7 in balans zijn

Een Knipoog naar de kernwaarden van de ISO31000, een ERM Framework Openheid Vertrouwen Leren van fouten Integraal Eerlijkheid Accountability Monitoren 7 belangrijke kernwaarden en..Dit is niet toevallig!

7 niveaus van (risk) bewustzijn Positief / Potentieel belemmerend 3 2 1 7 6 5 4 Dienstbaarheid Maatschappelijk verantwoord ondernemen, Ecologisch bewustzijn, Lange termijn visie, Ethiek Betekenis voor anderen Coaching/mentoring, Medewerkers welzijn, Milieubewustzijn, Duurzaamheid Interne cohesie Commitment, Vertrouwen, Samenwerking, Eerlijkheid, Eenvoud,integratie Transformatie Accountability, Balans (thuis/werk), Teamwerk, Continue leren, Innovatie, Empowerment Zelfwaardering Accuraat, Compliance, Best practice, Kwaliteit Onverschilligheid, Brandjes blussen Relaties Open communicatie, Zorgzaam, Ontvankelijk, Respect Ontwijken, De schuld geven, Manipulatie Overleven Gezondheid, Veiligheid, Controle,Monitor Chaos, Misbruik Slide 3 Bron : Richard Barrett Value Centre

Kernwaarden van de ISO31000, een ERM framework Gewenste ISO3100 cultuur Integraal (Level 5) Vertrouwen (Level 5) Eerlijkheid (Level 5) Leren van fouten (Level 4) Accountability (Level 4) Best Practice (Level 3) Openheid (Level 2) Monitoren (Level 1) CONCLUSIE : Als een systeem/organisatie deze waarden niet beheerst, zal een ERM framework niet met succes worden geïmplementeerd.

Wat zijn de “Waarden” (gedragskenmerken) van een HRO organisatie?

Kenmerken van een High Reliability Organisation Een cultuur dat alert en opmerkzaam is en volledig bewust van het nu = Presence= MINDFULNESS Een cultuur dat beseft dat kleine incidenten grote gevolgen kunnen hebben ( dus acuut melden, lerende organisatie) Een cultuur dat zich verzet tegen “over simplificaties” Een cultuur dat zich primair focussed op het operationele proces, dus een platte organisatie ( Geen bureaucratie) Een cultuur waar een “heilig ontzag”is voor expertise- Vakmanschap is meesterschap, dus leiderschap op alle nivo’s Een cultuur dat een meester is in het omgaan met onzekerheid Juiste balans tussen 7 nivo’s van bewustzijn

MVO planet (Level 7)= Dienstbaar HRO Cultuur Organisaties met de beste EVA MVO planet (Level 7)= Dienstbaar Governance (Level 6) = Transparant naar omgeving Interne Cohesie , (Level 5) = Integer, eerlijk, accountable Lerende organisatie (Level 4) = Mindfull & Conciousness Best Practice (Level 3) = Geen simplificaties Open communicatie, respect (Level 2) = Alerte attitude naar elkaar Monitoren ( meten is weten) (Level 1) = Basis Veiligheid

Impact op reputatie

Welke Key Performance Indicators moet je managen voor een uitstekende reputatie?

Welke KPI’s moeten gemanaged worden voor een uitstekende reputatie? 7 KPI’s, volgens het Pulse model Van de Reputation Institute Financial performance Workplace satisfaction Quality of product & services Innovation Leadership Governance Citzenship Bron : Cees van Riel Reputation Institute

Good to Great companies : Managing the 7 KPI’s Organisaties met de beste EVA MVO planet (Level 7) Governance (Level 6) Visie en Leiderschap (Level 5) Innovatie (Level 4) Klant tevredenheid (Level 3) Medewerkers tevredenheid (Level 2) Financiële Stabiliteit (Level 1) Positieve waarden op 7 nivo’s = is het bindmiddel voor de beste performance, rendement, reputatie

WAT NEEM JE MEE NAAR HUIS? Veiligheid, kwaliteit, risico management : Is een verbindingsvraagstuk ( Vertrouwen, vechten, vluchten) Zodra de “culturele entropy” boven de 20 % uitkomt binnen het systeem zal de mate van “ onveiligheid “ voelbaar toenemen, dat betekent : GEEN VERTROUWEN Hoe hoger de entropy, hoe minder transparantie, hoe minder met elkaar in gesprek. De “hete drollen” worden niet bespreekbaar gemaakt. Gedeelde waarden op 7 nivo’s maakt de kans van slagen groter Echte veiligheid,kwaliteit en risicomanagement kan alleen plaatsvinden mits alle stakeholders waarde(N) gedreven zijn en er alignment is tussen Richten, Inrichten en Verrichten €

Contact gegevens Peter Paul Leutscher Director Client Development Marsh NL E-mail : peterpaul@Redzebragroup.com M 00-31 6-51344886 Adres : Stationsplein 45 , 3013 AP Rotterdam P.O.Box :232 ,3000 AE Rotterdam RedZebraGroup : www.Rezebragroup.com Specialist in HRO,HPO Cultuur, Structuur en Strategie vraagstukken Transformatie Experts

Leesvoer In het hart van de organisatie, Wout de Leeuwerk, Shell, 1985 Seven habits of highly effective leaders, Stephen Covey 1998 Built to last, Collins & Porras, 1994 Good to be great, Collins , 2002 Een knopte beschrijving van alles, Ken Wilber 2004 Synchronicity, Joe Jaworski, 2002 Liberating the Corporate Soul. Richard Barrett. 1999 Whole system change, Richard Barrett 2007 Presence, Peter Senge 2004 Head, Heart & Guts, Dotlich and Rhinesmith ( OLIVER WYMAN)

DANK VOOR UW AANDACHT

Kenmerken van een High Reliability Organisation Hoe voelt een High Reliability Organisation? Oefening Wat zijn situaties geweest in je werk waarin jezelf hebt ervaren/gezien, die het karakter hadden van een “cruciale confrontaties” ? Graag 4 groepjes van 3 Welke voorbeelden heb je van cruciale confrontaties? Wat is hier de oplossing/ Hoe ga jij hiermee om? Antwoord : Jij gaat dat cruciale gesprek voeren of faciliteren!