Taalstimuleringin Genk Bibus & Biba - een praktijkvoorbeeld -
Uitgangspunt samenwerking C.E.P. ontwikkelen van een experimenteel programma rond leesbevordering
Doelgroepen 0 – 6 jarigen van de Genkse basisscholen vaders, moeders, broers, zussen van deze kinderen Kleuterleidsters/-ers
Locatie Fase 1: Oud-Waterschei (1 school) Fase 2: Vlakveld (3 scholen) Fase 3 Winterslag
Indicaties omgevingsanalyse ontbreken educatieve projecten aanwezigheid jonge gezinnen aanwezigheid allochtone gezinnen bereidwilligheid scholen
Algemene doelstellingen ontwikkelings- en onderwijskansen van kinderen onderwijsondersteunend gedrag van ouders ouderondersteunend gedrag van de scholen samenwerking educatieve partners leesbevorderingsprogramma als netwerk
Concrete doelstellingen scholen informeren overleg project implementeren in educatieve lijn vorming
Concrete doelstellingen ouders informeren inzicht in belang van lezen en interactief voorlezen tijd maken voor lezen bibliotheekbezoek stimuleren op termijn ook deelnemen aan andere leesbevorderingsacties
Concrete doelstellingen kinderen 0 tot 3 jaar –voorschools contact met boeken –taalinteractie thuis –meer boekjes –meer bibliotheekbezoek –stimulering gebruik Nederlands 3 tot 6 jaar deelname aan extra projecten meer bibliotheekbezoek stimulering gebruik Nederlands
Praktisch
Communicatie via school rechtstreeks bij de ouders thuis lokale affichecampagne stadsmagazine media –perstekst (imagoversterkend) –reportage TVL –lokale radio
Promotie Ontwerp Koen Fossey
Gadgets –Potloodjes –Stempelkaartje –T-shirt –Sweater –Bladwijzers –Balonnen
Tussentijdse evaluatie opkomst: positief deelname ouders: positief aantal uitleningen: positief uitbreiding andere wijken positief voor netwerking bib (vb. Opvoedingswinkel) aandachtspunten voor de toekomst: –doorstroming naar hoofdbib –actievere deelname kleuterleiding