Taalstimuleringin Genk Bibus & Biba - een praktijkvoorbeeld -

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kleuterparticipatie: netoverstijgende CLB-ervaringen • Kleuters als prioritaire doelgroep • CLB-begeleiding: drie invalshoeken: • Schoolondersteuning •
Advertisements

Boekbaby’s en Boekenbende
Voorschool voor iedereen
SUPER SIM = project rond kleuterparticipatie en kinderarmoedebestrijding.
Communicatie Actieplan Jeugd Werkgelegenheid
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Flankerend onderwijsbeleid Heusden-Zolder Afdeling Welzijn en lokale economie op het kruispunt van onderwijs en welzijn Kathleen Vandenput Studiedag lokaal.
15 – 9 – 2006 Technocentrum Twente FIRST LEGO® League 2006 Martijn Roelofs.
UA – 11 mei Missie Stichting Lezen wil brede bevolkings- groepen het plezier en het nut van lezen laten ontdekken en beleven om zo hun persoonlijke.
Piramide Welkom in de taalklas De VVE- methode.
Veilig thuis START Donderdag 6 november 2008.
Utrecht University Samenwerking tussen school en ouders met een migratie achtergrond: ‘Partnerschap in de maak’’ Platform Allochtone Ouders 6 juni 2009.
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
Brede school in Berkenbos
Project rond kleuterparticipatie en kinderarmoedebestrijding
2 STAD LEUVEN Aantal inwoners Aantal leerlingen – basisonderwijs – secundair onderwijs – hoger onderwijs Kansarmoede 5% van geboortes.
Overleg loont: met kwetsbare kinderen en jongeren op weg.
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Opvoedingswinkel Gent WZO Sluizeken Tolhuis Ham 16/11.
Vrije-CLB-Koepel vzw Driemaal Taal Kansenbevordering in de hedendaagse CLB- praktijk taalstimulering
Kies Precies Sanne Nout, Raimond Fraanje. Inhoud Voortraject samenwerking wijk(visie) Sleutelmoment Group Model Building Aanpak Kies Precies programma.
UA 3 mei Stichting Lezen wil brede bevolkingsgroepen het plezier en het nut van lezen laten ontdekken en beleven om zo hun persoonlijke ontwikkeling.
Verlengde leertijd zoals zomerscholen/vakantiescholen Ton Klein 6 december 2012.
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Bestuurlijke afspraken rijk -gemeenten
NME: kiezen, leren, meedoen
SAMEN LEVEN Team projecten en evenementen. VERLOOP INFO SESSIE  1. De dienst “Samen leven”  2. Projectwerking Antwerpen Noord (team projecten en evenementen)
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
TECHNIEK OP SCHOOL IN DE 21 STE EEUW SYNERGIE PROJECT BC2000 Presentatie samenwerking Buninessclub 2000.
13 februari 09 RECHT OP LEREN… DAAR GAAN WE VOOR! Een unieke ontmoetingsdag voor mensen in armoede, medewerkers uit de basiseducatie en uit de armenorganisaties.
‘Veilig en duurzaam naar school’ Project mobiliteit 2008 Gemeente Destelbergen - Heusden.
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
Jeugdopbouwwerker als brugfiguur en promotor van een geïntegreerd beleid ten behoeve van maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren.
Brede open school Aansluiting bij ppp van Jan de Maeyer. BOS GO!2020 sd alle scholen tegen 2020 brede scholen : Wat ? visietekst To teach vs to educate.
Werken met deze powerpoint
Ondersteunt ouders/leerling bij weigering in een school. Bemiddelt tussen ouders en school, sensibiliseert scholen, faciliteert het inschrijvingsrecht,
De Bibliotheek en basisvaardigheden en Kunst van Lezen 0-18 jaar
Crossmediaal mediaconcept Kyra Dirksen Thomas van der Haar Anne Verdurmen.
LOP Geraardsbergen Basisonderwijs Beleidsintenties 2008 – 2011 Algemene vergadering 3 juni 2008.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Beleid voorschoolse periode. Geschiedenis peuterwerk moeders komen samen terwijl kinderen spelen vrijwilligers die kinderen samen laten spelen professionalisering.
Wat is Boekenpret ? Boekenpret is een leesbevorderingsprogramma voor kinderen van 0-6 jaar. Het programma is methodisch van opzet:  Structureel  Longitudinaal.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
De monitor Wat, hoe en waarom? 4 juni Situatieschets  Schooljaar gestart met vier pilotscholen  Plan van aanpak per school  Collectiescan.
Ouderavond Het belang van (voor)lezen en de taak van de leescoördinator.
Kindcentrum [naam] Voor ieder kind van 0 tot 13 jaar!
BoekStart voor baby’s Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-2) Doel: ouders van baby’s met boeken en lezen in contact brengen door ze te binden.
Initiatief Ministerie van OC&W Stichting Lezen Sector instituut openbare bibliotheken.
Onderwijsachterstandenbeleid gemeente Tiel Resultaten tussenevaluatie Resultaten bestandsopname VVE Landelijke ontwikkelingen Voor welke opgaven staan.
Presentatie landelijke resultaten monitor Samengesteld door:
Bibliotheek op school in de praktijk Inspiratiedag 5 mei 2015.
BoekStart Initiatief Boekstart Ministerie van OC&W (minister Plasterk) Stichting Lezen Vereniging van Openbare Bibliotheken Cubiss Projectleider: Adriaan.
Interactief voorlezen in de kinderopvang aan 0 – 4 jarigen Training.
Leesplezier voor jonge kinderen (0-4 jaar). 2 Waarom is voorlezen zo belangrijk?
Schoolopbouwwerk Menen
Evolutie van Nova: Van een zelfregulerend netwerk naar een sturend netwerk De.
Inspiratiebijeenkomst
Perinataal netwerk Huis van het Kind Zorgregio Ieper &
Netwerk samen tegen Time out project HALLE schooluitval 22/09/2017
Voorlezen in de kinderopvang
SCHOOL IN JE BUURT 2018 Evaluatie.
C H A N G E M A K E R S TRAJECT OUDERBETROKKENHEID Sint-NIKLAAS
brengt school en ouders dicht bij elkaar
DEMO MIJN BIBLIOTHEEK 21 SEPTEMBER 2015
Samen door de schoolpoort
Trefdag Ouderen en lokaal beleid 4/4/2019
Samenwerking Open School Leuven & KDV De Wigwam
Vrijetijd voor Iedereen
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
BoekStart en vrijwilligers in de Bibliotheek
Transcript van de presentatie:

Taalstimuleringin Genk Bibus & Biba - een praktijkvoorbeeld -

Uitgangspunt samenwerking C.E.P. ontwikkelen van een experimenteel programma rond leesbevordering

Doelgroepen 0 – 6 jarigen van de Genkse basisscholen vaders, moeders, broers, zussen van deze kinderen Kleuterleidsters/-ers

Locatie Fase 1: Oud-Waterschei (1 school) Fase 2: Vlakveld (3 scholen) Fase 3 Winterslag

Indicaties omgevingsanalyse ontbreken educatieve projecten aanwezigheid jonge gezinnen aanwezigheid allochtone gezinnen bereidwilligheid scholen

Algemene doelstellingen ontwikkelings- en onderwijskansen van kinderen  onderwijsondersteunend gedrag van ouders  ouderondersteunend gedrag van de scholen  samenwerking educatieve partners leesbevorderingsprogramma als netwerk

Concrete doelstellingen scholen informeren overleg project implementeren in educatieve lijn vorming

Concrete doelstellingen ouders informeren inzicht in belang van lezen en interactief voorlezen tijd maken voor lezen bibliotheekbezoek stimuleren op termijn ook deelnemen aan andere leesbevorderingsacties

Concrete doelstellingen kinderen 0 tot 3 jaar –voorschools contact met boeken –taalinteractie thuis –meer boekjes –meer bibliotheekbezoek –stimulering gebruik Nederlands 3 tot 6 jaar deelname aan extra projecten meer bibliotheekbezoek stimulering gebruik Nederlands

Praktisch

Communicatie via school rechtstreeks bij de ouders thuis lokale affichecampagne stadsmagazine media –perstekst (imagoversterkend) –reportage TVL –lokale radio

Promotie Ontwerp Koen Fossey

Gadgets –Potloodjes –Stempelkaartje –T-shirt –Sweater –Bladwijzers –Balonnen

Tussentijdse evaluatie opkomst: positief deelname ouders: positief aantal uitleningen: positief uitbreiding andere wijken positief voor netwerking bib (vb. Opvoedingswinkel) aandachtspunten voor de toekomst: –doorstroming naar hoofdbib –actievere deelname kleuterleiding