1 Klanttevredenheidsonderzoek Vergunningverlening Presentatie LOVH Sjoerd Zegers – 18 november 2010
2 Aanleiding Voorjaar 2009: Onderzoek naar klantgerichtheid van waterschappen Begeleidingsgroep: vraag naar mogelijkheden voor harmoniseren klanttevredenheidsonderzoek
3 Onderzoek Eind 2009 / begin 2010 Onderzoek naar klanttevredenheidsonderzoek bij waterschappen Meer dan de helft heeft al een klanttevredenheidsonderzoek De verschillende waterschappen hanteren eigen vragenlijsten Geen eenheid in aanpak 86% van de respondenten is voor harmonisatie 72% van de respondenten is voor benchmarking
4 Proces 2 werkgroepbijeenkomsten (voorjaar 2010) 5 deelnemers Uitgangspunten KTO vastgesteld Concept vragenlijst opgesteld Terugkoppeling vragenlijst met leden LOVH (zomer 2010) Bespreking in begeleidingscommissie Professionalisering Vergunningverlening (september 2010)
5 Producten Vragenlijsten 1 korte vragenlijst voor jaarrond onderzoek op het gebied van vergunningverlening 1 korte vragenlijst voor jaarrond onderzoek op het gebied van meldingen 1 lange vragenlijst voor jaarlijks onderzoek op het gebied van vergunningverlening Implementatienotitie
6 Doelstelling Platform bieden waarop aanvragers hun ervaringen met vergunningverlening / meldingen bij waterschappen kwijt kunnen. Input om het proces van vergunningverlening te optimaliseren. door harmonisatie is onderlinge vergelijking mogelijk en kunnen de waterschappen van elkaar leren
7 Uitgangspunten De waterschappen voeren het onderzoek zelf uit. Jaarrond worden bij meldingen en vergunningen de antwoordkaarten afgenomen. Jaarlijks volgt een groter onderzoek, waar meer aspecten aan de orde komen (alleen bij vergunningverlening). Een eventuele landelijk benchmark kan in een werkgroep jaarlijks uitgevoerd worden.
8 Vragenlijsten Onderwerpen Proces vooraf Aanvraag vergunning Behandeling aanvraag Besluit De medewerker
9 Vragenlijsten Korte vragenlijsten Onderwerpen op basis van bestaande antwoordkaarten Vraagsteling op basis van lange vragenlijst Lange vragenlijst Opgesteld tijdens werkgroepbijeenkomsten Op- en aanmerkingen LOVH-leden verwerkt
10 Dataverzameling Online vragenlijst Digitaal verwerken Streven naar voldoende respons i.vm. representativiteit
11 Analyse Eenduidige manier van analyseren Vergelijken van de resultaten (benchmark)
12 Implementatie in de interne organisatie Doorvertaling van de resultaten van het onderzoek in de organisatie Draagvlak voor KTO Intern bespreken van de resultaten Verbeteringen doorvoeren
13 Uitvoering Elk waterschap voor zich Gezamelijk oppakken of aanbesteden
14 Implementatie Medewerker vrij maken voor uitvoeren onderzoek KTO als gespreksonderwerp structureel op agenda Opzet maken voor analyse Online zetten van de vragenlijst Analyse en rapportage Uitwisselen resultaten Resultaten doorvoeren in organsatie