1 Klanttevredenheidsonderzoek Vergunningverlening Presentatie LOVH Sjoerd Zegers – 18 november 2010.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Profile Selector 2 april 2017.
Advertisements

24 november 2010 Professionalisering Vergunningverlening en Handhaving 1 Model vergunningvoorschriften Mr Hans Bolkestein.
Analyse van incidenten
SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
1 1 De Gelderse Maat Discussie Regionale Uitvoeringsdiensten in relatie tot externe veiligheid 1 december 2009 Jaarcongres Relevant Gerard Nieuwe Weme.
Naar een Benchmark Omgevingsvergunning
22 april 2009 Cijferboeken Cultuur, Jeugd en Sport Opmaak cijferboeken en website.
‘Groot ICT project’ Een leerlijn mediawijsheid.
Onderdelen: Waddenzee en Noordzeekustzone
De eerste vijf maanden Henk Nies, Vilans, 1 maart 2010, Utrecht.
“De ontwikkeling van een kwaliteitsmanagementsysteem ten behoeve van de plan- en projectontwikkeling” Bart Snijders
Workshop Taalscholing op de werkvloer
Resultaten van een eerste pilot met de vragenlijst voor het beoordelen van de antroposofische identiteit in zorginstellingen Erik Baars.
Benchmarking Publiekszaken 2005 Benchmarking Publiekszaken Stuurgroepbijeenkomst 29 juni 2005 Den Haag.
Werkgroep Monitoren Introductie en oproep H. Treffers – Veldkamp 23 november 2010.
Nova Vitaal Gezonde school…… Rosa Wassink Arbo coördinator
Van wie is de kwaliteit van het onderwijs?
Monitoring en Benchmarking Maarten Zemann & Arie Uyttenbroek 1 april 2009.
Netwerking & Organisatieontwikkeling
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Gang van het document Errol Graf Bijeenkomst bestellen & beschrijven – 8 april 2009.
Algemene inleiding Wabo
1 Veiligheid vervoer gevaarlijke stoffen over de weg: verkennende studie naar verbetermogelijkheden Platform transportveiligheid Nils Rosmuller.
Agenda uur:Visie PMGG uur:Klantonderzoek uur:Terugblik monitoring overtredingen uur:Pauze uur:Ontwikkelingen uur:Handhaving.
Kwaliteitszorg volgens ISO 9001 Platform milieuhandhaving
Onderwerpen Jaarverslag 2011 / Plan van Aanpak 2012/2013
Kostenmodel Examinering Paula Willemse (IVA Onderwijs) Hans Mariën (IVA Onderwijs)
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Stuurgroepbijeenkomst 2 juni 2006 Den Haag.
Gemeente Maassluis Afdeling Dienstverlening. korte presentatie Uitgangspositie Ontwikkelingen in 2005 Een blik op 2006.
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Kringbijeenkomst III 6 september 2006 Assen.
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Kringbijeenkomst III 7 september 2006 Enschede.
17 september 2013 Actieve bijeenkomst conditionering Ronald Bijster, Plantoetser/adviseur.
Stand van zaken ontwikkelingen
Een Terugblik en Vooruitblik
13 november 2008 Mr Hans Bolkestein 1 De nieuwe model Keur van de Unie van Waterschappen Toegespitst op regulering van handelingen van derden.
Op weg naar een generiek model voor een regionale volksgezondheidsrapportage Marja J.H. van Bon-Martens CEPHIR seminar Regionale Volksgezondheid Toekomst.
Ervaringen met de COMPAZ Kennisdag veiligheidscultuur
Inhoud Presentatie Aanleiding Verder Organisatie en fasen
LOMOZ Versterking van de positionering 1. 2 Agenda 1.Drijfveren: idealisme 2.Marketingbeleid 3.De vertaalslag naar de LOMOZ situatie 4.Plan van aanpak.
Checklist veiligheid Roeidag 2010 Marjolein Rekers.
Informatievoorziening en VSV:
“Let’s talk about you & me”
Initiatieven Landelijk Hoofdenoverleg m. b. t
1 Pilotproject Werken naar Vermogen Doel pilot Ontwikkelen en invoeren van een ontwikkelmethodiek voor de brede doelgroep Ontwikkelen en invoeren van een.
Strategisch Project Performante Interne Communicatie 2.0 Ondernemingsraad 27 november 2008.
PBO Platform Belangenbehartiging Ondernemersverenigingen presentatie adviesraad OF 31 januari 2011.
Medewerkersonderzoek
KWALITEIT SCOORT Kwaliteit en ‘Lean’ bij Sociale Diensten
‘Veilig en duurzaam naar school’ Project mobiliteit 2008 Gemeente Destelbergen - Heusden.
Quick scan Janneke Delisse, Renée van Os, Jan Jurriëns
Strategisch opleidingsplan
1 Eindresultaat IMPULS Alle audits voor 2011 afgerond In dit bestand tref je een samenvatting aan van de resultaten van de audits voor het certificaat.
De personeelspeiling 2010 in ABB. 2 ABB in een notendop Agentschap voor Binnenlands Bestuur –Beleidsdomein Bestuurszaken Opdracht: ondersteuning bij het.
ROM Kunstzinnige Therapie Erik W. Baars. Overzicht Lectoraat Antroposofische Gezondheidszorg, Hogeschool Leiden Noodzaak Rol van het lectoraat Over ROM.
Juridische kwaliteitszorg Startnotitie door DT akkoord bevonden  organisatiebrede bewustwording van de noodzaak tot het inbedden van juridische kwaliteitszorg.
Great Place To Work ® © Great Place To Work ® Institute Nederland, 2009 VGN voorlichtingsbijeenkomsten 11 november november november 2009.
Bouwbeleidsplan Leudal. Waarom een bouwbeleidsplan Landelijke ontwikkelingen met als speerpunten: verminderen regeldruk, lastenverlichting voor burgers.
Handboeken in de praktijk Frans Smit – Gemeente Meppel.
Shared Services Network Twente Krachtenbundeling op het gebied van communicatie Regionaal Platform Communicatie Twente.
Frank Verstraeten Implementatie GROP. Frank Verstraeten Doelstelling 1 Doel: De algemene doelstelling van het OTO (beleids)plan van de GGD Flevoland is.
Cliëntervaringsonderzoek Wonen 2011 Tragel Zorg Kwaliteitsdag VGN Jos van Hooijdonk senior adviseur kwaliteit en Veiligheid.
Draagvlak voor functiecreatie Participatief ontwikkelen.
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
Uitvoeringsprogramma Landerd 2020 Sterkte-/zwakteanalyse
Cliëntenraad Sociaal Domein
De Digitale Overheid, Open Data en Omgevingswet
Cliënttevredenheid Harmonisatie metingen cliënttevredenheid in het jeugdstelsel Sessie 2 - d.d. 4 mei 2017.
Mini-conferentie vavo-netwerk 31 oktober 2016
Doelstelling vanaf het begin
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

1 Klanttevredenheidsonderzoek Vergunningverlening Presentatie LOVH Sjoerd Zegers – 18 november 2010

2 Aanleiding  Voorjaar 2009:  Onderzoek naar klantgerichtheid van waterschappen  Begeleidingsgroep: vraag naar mogelijkheden voor harmoniseren klanttevredenheidsonderzoek

3 Onderzoek  Eind 2009 / begin 2010  Onderzoek naar klanttevredenheidsonderzoek bij waterschappen  Meer dan de helft heeft al een klanttevredenheidsonderzoek  De verschillende waterschappen hanteren eigen vragenlijsten  Geen eenheid in aanpak  86% van de respondenten is voor harmonisatie  72% van de respondenten is voor benchmarking

4 Proces  2 werkgroepbijeenkomsten (voorjaar 2010)  5 deelnemers  Uitgangspunten KTO vastgesteld  Concept vragenlijst opgesteld  Terugkoppeling vragenlijst met leden LOVH (zomer 2010)  Bespreking in begeleidingscommissie Professionalisering Vergunningverlening (september 2010)

5 Producten  Vragenlijsten  1 korte vragenlijst voor jaarrond onderzoek op het gebied van vergunningverlening  1 korte vragenlijst voor jaarrond onderzoek op het gebied van meldingen  1 lange vragenlijst voor jaarlijks onderzoek op het gebied van vergunningverlening  Implementatienotitie

6 Doelstelling  Platform bieden waarop aanvragers hun ervaringen met vergunningverlening / meldingen bij waterschappen kwijt kunnen.  Input om het proces van vergunningverlening te optimaliseren.  door harmonisatie is onderlinge vergelijking mogelijk en kunnen de waterschappen van elkaar leren

7 Uitgangspunten  De waterschappen voeren het onderzoek zelf uit.  Jaarrond worden bij meldingen en vergunningen de antwoordkaarten afgenomen.  Jaarlijks volgt een groter onderzoek, waar meer aspecten aan de orde komen (alleen bij vergunningverlening).  Een eventuele landelijk benchmark kan in een werkgroep jaarlijks uitgevoerd worden.

8 Vragenlijsten  Onderwerpen  Proces vooraf  Aanvraag vergunning  Behandeling aanvraag  Besluit  De medewerker

9 Vragenlijsten  Korte vragenlijsten  Onderwerpen op basis van bestaande antwoordkaarten  Vraagsteling op basis van lange vragenlijst  Lange vragenlijst  Opgesteld tijdens werkgroepbijeenkomsten  Op- en aanmerkingen LOVH-leden verwerkt

10 Dataverzameling  Online vragenlijst  Digitaal verwerken  Streven naar voldoende respons i.vm. representativiteit

11 Analyse  Eenduidige manier van analyseren  Vergelijken van de resultaten (benchmark)

12 Implementatie in de interne organisatie  Doorvertaling van de resultaten van het onderzoek in de organisatie  Draagvlak voor KTO  Intern bespreken van de resultaten  Verbeteringen doorvoeren

13 Uitvoering  Elk waterschap voor zich  Gezamelijk oppakken of aanbesteden

14 Implementatie  Medewerker vrij maken voor uitvoeren onderzoek  KTO als gespreksonderwerp structureel op agenda  Opzet maken voor analyse  Online zetten van de vragenlijst  Analyse en rapportage  Uitwisselen resultaten  Resultaten doorvoeren in organsatie