Workshop Persberichten schrijven Dinsdag 21 oktober 2008

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Met de actie ‘De Pluim’ wensen de Koning Boudewijnstichting en de tien regionale zenders mensen die zich inzetten voor andere mensen en de samenleving,
Advertisements

Schrijfvaardigheid en argumentatie
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
Marian Walstra en Irma Laméris
Spreekbeurt Kira Lamers in groep 3 a Pius X school in Bemmel op 23 maart 2012   Ik ben Kira en net als mijn papa zijn wij Nederlanders. Mijn mama is in.
De Altijd meteen aan de slag
OPLEIDING IN DE TOEWIJZING VAN WEET U AL WIE UW POTENTIËLE LEIDERS ZIJN?
verenigings- communicatie
Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
“Hoe kom ik aan klanten?”
Communicatie_plannen Collegawerkgroep Communicatieambtenaren Provincie Antwerpen Eric Goubin.
DAT IS HET ! Joep was zo’n figuur, waar je echt helemaal gek van kon worden. Hij was altijd goed gehumeurd en had altijd iets positiefs te melden. Als.
Het Horizon College en R.O.C. van Amsterdam heten u van harte welkom
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Werkwinkel Persaandacht gevraagd! Haal meer uit je persrelaties Roel Daenen.
NKS… Van Goed naar Groots! Welkom: Sponsoren meeting 2010.
Presentatie, 7 oktober 2008 NPV Kring Arnhem-Nijmegen Hoe presenteer ik mijn locale NPV-afdeling.
Welkom Kennisbijeenkomst ‘Vrijwilligersmanagement’
Pers & Publiciteit Sjaak Koolen Waalwijk, 12 mei 2009.
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
Wet inburgering Heleen Veringa
The art of game design Hoofdstuk 20 en 21.
Werkproces 1.5 Externe relaties opbouwen en onderhouden
Doelstellingen formuleren
workshop Veranderen: een noodzaak!? Verandering en vernieuwing leveren winst op.
Interpreteren van data
Welzijnsoverleg Regio Gent Martelaarslaan 204 B, 9000 Gent tel. 09/ Koen Berwouts – Coördinator Welzijnsoverleg Regio Gent.
Samen een goed merk promoten
(De rest van de tijd besteden we aan het KiVa-spel)
Voorganger:Ds. Tigelaar Voor de dienst Voor de dienstPs. 102: 13 Na de zegen SchriftlezingMa Tekst Na de zegenLb. 328 SchriftlezingMatteüs 5: 13-20,
Groepsplannen evalueren Dirk van Dijkschool Linda Pereboom
CanDo Coaching.
Schrijven met een strategie
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Opstel schrijven.
MIS HET NIET! JE DIPLOMA.
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Visie & Strategie.
Visie & Strategie.
HET SCHRIJVEN VAN EEN PERSBERICHT PROGRAMMA 09.30uOntvangst & voorstelronde 09.45uToelichting op de training 09.50uDe theorie 10.15uIndividuele opdracht.
Uitleg persoonsvorm (pv)
Werkgroep wervend toernooi Concept en Plan van Aanpak 1.
Online marketing Expert (in een week)
 Leiden van een organisatie  ontwikkelingen sturen en beïnvloeden  beheersen van processen.
Onze doelen en visie in beeld
Iedereen gebruikt social media.
ONTSLAGREGELEN.nu Gemakkelijk samen het ontslag regelen.
Samenwerkingen festivals & ondernemers >> Inzichten vanuit onderzoek.
Verschillende rollen en stijlen
Welkom Masterclass Wervend Schrijven. Wervend schrijven kenmerkt zich door… eigen formulering eigen opbouw eigen doel extreme afstemming op de doelgroep.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Leesvaardig Examentraining.
Uw website beheren was nog nooit zo makkelijk... In het menu vindt u alle opties waarmee u uw site volledig kunt beheren.
Workshop PR en communicatie. Marketingplan Analyse van de omgeving (SWOT analyse = sterke kanten, zwakke kanten, kansen en bedreigingen) Analyse van de.
6/3/ Waarom Facebook? Wie zit er op? Grootste sociale netwerk in België Bijna 4,5 miljoen accounts in België Sneeuwbaleffect Opleiding: Facebook.
Winkelstraat de Heurne
Communicatie(beleids)plan Prot. Gemeente Badhoevedorp-Lijnden
Workshop Kernboodschap Gebiedsgericht Werken 14 oktober 2016
Paragraaf 2.3 Wat willen zij dat je koopt?.
Instrument voor ontmoeting, een verbonden buurt en meer:
Welkom bij GO MEI 2016.
Binnenkort start hier het webinar Facebook Marketing voor je groep - Deel II: ‘Je Scoutinggroep op Facebook’
Federatie Tilburgse Zangverenigingen – 31 maart 2018
Federatie Tilburgse Zangverenigingen – 31 maart 2018
Berichten in de media Mediaboodschappen.
Berichten in de media Mediaboodschappen.
Retail Hoeksche Waard Communicatie.
Pers, pr en tekst schrijven
Transcript van de presentatie:

Workshop Persberichten schrijven Dinsdag 21 oktober 2008 Door: Martin Hoogendoorn Redacteur Baarnsche Courant Syllabus Workshop: Ariean van der Groep

Workshop Persberichten Schrijven Wat is een persbericht? Waarom zou je een persbericht willen schrijven? Wat gebeurt er met mijn persbericht? Oefening 1: Een slecht persbericht Hoe ziet een goed persbericht eruit? Oefening 2: Schrijf een persbericht Het persbericht als onderdeel van een publiciteitscampagne

1: Wat is een persbericht? Een persbericht is eigenlijk niets anders dan: een nieuwsbericht dat eigenlijk zonder bewerking in een krant geplaatst zou kunnen worden of voorgelezen als nieuwsitem. Het moet dan ook volgens dezelfde journalistieke principes geschreven worden. U schrijft een persbericht omdat u nieuws te melden hebt. Daarbij kunt u denken aan: Aankondiging van een evenement van uw vereniging; Nieuwe activiteiten van de club; Grote veranderingen in de structuur van de stichting (nieuw bestuur, fusies); Een ingenomen standpunt ten opzichte van een bepaald overheidsbeleid. Richtlijnen voor de nieuwswaarde van een onderwerp zijn: - Is het belangrijk/leuk/interessant voor een grote groep lezers/luisteraars? - Is het actueel? - Is het concreet? - Bevat het een ‘menselijk’ element?

2: Waarom zou je een persbericht willen schrijven? Breed publiek Met een persbericht bereik je eenvoudig een breed publiek. Goedkoop Een geplaatst persbericht is goedkoper dan het kopen van advertentieruimte. Naamsbekendheid voor de instelling of vereniging Het regelmatig in de pers verschijnen als vereniging of instelling zorgt ervoor dat de naambekendheid onder het publiek groter wordt. Goede relatie met de pers Journalisten zijn meestal blij met persberichten. Het scheelt ze werk. Een goede relatie met de pers kan voordelen bieden, ook als er eens minder goed nieuws te melden is.

3: Wat gebeurt er met mijn persbericht? Zoals gezegd: een persbericht is een kant-en-klaar nieuwsbericht dat in principe zonder bewerking in de krant kan worden geplaatst of kan worden voorgelezen voor radio of TV. Maar dat wil niet zeggen dat een journalist en een redactie alles klakkeloos overnemen. Wat doet een journalist / redactie met een ontvangen persbericht? - Kijken naar de afzender - Inschatten van de nieuwswaarde - Aanpassen van het persbericht - Stellen van vragen - Hoor en wederhoor - Inkorten van het bericht

4: OEFENING 1: “een slecht persbericht” PERSBERICHT Totstandkoming nieuw verenigingsstatuut in wederzijds overleg met leden. In wederzijds overleg met haar leden wil vereniging De Pompadoer komen tot een nieuw verenigingsstatuut. Het bestuur overlegt daarover met de leden in een aantal ledenbijeenkomsten dit najaar. Bestuursvoorzitter Jan Malleman zal het proces persoonlijk begeleiden. Het verenigingsbestuur is al lange tijd van plan om het statuut aan te passen aan de nieuwe situatie, omdat het statuut al jaren niet meer voldoet. Deze zomer zal er een informatiebijeenkomst zijn voor de leden over het proces. Deze staat gepland op woensdag 12 juli 2004. Alle leden zijn van harte welkom. Het bestuur van De Pompadoer Wat mankeert er aan dit persbericht? Denk aan: nieuwswaarde, vormgeving, opbouw, stijl.

5: Hoe ziet een goed persbericht eruit? Vormgeving: Regelafstand 1,5 [AFZENDER / LOGO] [PLAATS / DATUM] PERSBERICHT [TITEL] [SUBTITEL – schuine letter] [INTRO – vette letter ] [Tekst – normale letter – korte alinea’s] //////////////////////////////////////////////////////////////////. Noot voor de redactie (niet voor publicatie): [contactpersoon voor vragen]

6: OEFENING 2: Schrijf een persberichtje Schrijf een kort persberichtje over één van de volgende zaken volgens de regelen der kunst… A) Zaterdag 12 april is er van 12.00 uur tot 17.00 uur een braderie bij Stichting Ouderenwerk Eemland, op de Brugweg 23 te Baarn. Senioren verkopen er oude spullen en zelfgemaakte lekkernijen. Er is een clown, een luchtkussen en een marmottenbak. Het bestuur wil graag dat iedereen komt. De opbrengst gaat naar het ouderwerk in Eemland. Vorig jaar bracht de braderie 2.000 euro op. B) Er is een conflict geweest binnen het bestuur van Wijnproefvereniging Bordeaux over de huisvesting. De inmiddels vertrokken voorzitter J. Dronk wilde koste wat het kost verhuizen met de club, maar daar was de rest van het bestuur het niet mee eens. Inmiddels is er een nieuwe voorzitter gekozen die met goede moed een positieve start wil maken. Verhuizing is voorlopig van de baan, maar mogelijk moet er verbouwd worden.

7: Het persbericht als onderdeel van een publiciteitscampagne Soms voldoet een persbericht niet alleen om publiciteit te geven aan een bepaalde activiteit of gebeurtenis. Dan is een bredere aanpak nodig. Voor zulke omstandigheden kun je een campagne inzetten om je doelgroep te bereiken. Vaak is daar een budget voor nodig. PUBLICITEITSCAMPAGNE Ledenblad; Je kunt je ledenblad gebruiken als medium. Advertenties; Je kunt advertenties laten plaatsen in de lokale media. De uitgever kan je helpen bij de opmaak. Reclameborden; Je kunt bij de Gemeente vergunning aanvragen voor het plaatsen van reclameborden op strategische plekken in de gemeente. Meerdere Persberichten; Je kunt persberichten gepland opvoeren: steeds als er iets meer bekend is een nieuw persbericht sturen. Een herhaalde boodschap geeft beter resultaat. Maak ook gebruik van gratis evenementenagenda, Websites over Baarn, etc.

Hartelijk dank voor uw aanwezigheid. T.a.v. Martin Hoogendoorn. Uw persberichten zien wij graag tegemoet via Email: Redactie@baarnschecourant.nl T.a.v. Martin Hoogendoorn.