Workshop Persberichten schrijven Dinsdag 21 oktober 2008 Door: Martin Hoogendoorn Redacteur Baarnsche Courant Syllabus Workshop: Ariean van der Groep
Workshop Persberichten Schrijven Wat is een persbericht? Waarom zou je een persbericht willen schrijven? Wat gebeurt er met mijn persbericht? Oefening 1: Een slecht persbericht Hoe ziet een goed persbericht eruit? Oefening 2: Schrijf een persbericht Het persbericht als onderdeel van een publiciteitscampagne
1: Wat is een persbericht? Een persbericht is eigenlijk niets anders dan: een nieuwsbericht dat eigenlijk zonder bewerking in een krant geplaatst zou kunnen worden of voorgelezen als nieuwsitem. Het moet dan ook volgens dezelfde journalistieke principes geschreven worden. U schrijft een persbericht omdat u nieuws te melden hebt. Daarbij kunt u denken aan: Aankondiging van een evenement van uw vereniging; Nieuwe activiteiten van de club; Grote veranderingen in de structuur van de stichting (nieuw bestuur, fusies); Een ingenomen standpunt ten opzichte van een bepaald overheidsbeleid. Richtlijnen voor de nieuwswaarde van een onderwerp zijn: - Is het belangrijk/leuk/interessant voor een grote groep lezers/luisteraars? - Is het actueel? - Is het concreet? - Bevat het een ‘menselijk’ element?
2: Waarom zou je een persbericht willen schrijven? Breed publiek Met een persbericht bereik je eenvoudig een breed publiek. Goedkoop Een geplaatst persbericht is goedkoper dan het kopen van advertentieruimte. Naamsbekendheid voor de instelling of vereniging Het regelmatig in de pers verschijnen als vereniging of instelling zorgt ervoor dat de naambekendheid onder het publiek groter wordt. Goede relatie met de pers Journalisten zijn meestal blij met persberichten. Het scheelt ze werk. Een goede relatie met de pers kan voordelen bieden, ook als er eens minder goed nieuws te melden is.
3: Wat gebeurt er met mijn persbericht? Zoals gezegd: een persbericht is een kant-en-klaar nieuwsbericht dat in principe zonder bewerking in de krant kan worden geplaatst of kan worden voorgelezen voor radio of TV. Maar dat wil niet zeggen dat een journalist en een redactie alles klakkeloos overnemen. Wat doet een journalist / redactie met een ontvangen persbericht? - Kijken naar de afzender - Inschatten van de nieuwswaarde - Aanpassen van het persbericht - Stellen van vragen - Hoor en wederhoor - Inkorten van het bericht
4: OEFENING 1: “een slecht persbericht” PERSBERICHT Totstandkoming nieuw verenigingsstatuut in wederzijds overleg met leden. In wederzijds overleg met haar leden wil vereniging De Pompadoer komen tot een nieuw verenigingsstatuut. Het bestuur overlegt daarover met de leden in een aantal ledenbijeenkomsten dit najaar. Bestuursvoorzitter Jan Malleman zal het proces persoonlijk begeleiden. Het verenigingsbestuur is al lange tijd van plan om het statuut aan te passen aan de nieuwe situatie, omdat het statuut al jaren niet meer voldoet. Deze zomer zal er een informatiebijeenkomst zijn voor de leden over het proces. Deze staat gepland op woensdag 12 juli 2004. Alle leden zijn van harte welkom. Het bestuur van De Pompadoer Wat mankeert er aan dit persbericht? Denk aan: nieuwswaarde, vormgeving, opbouw, stijl.
5: Hoe ziet een goed persbericht eruit? Vormgeving: Regelafstand 1,5 [AFZENDER / LOGO] [PLAATS / DATUM] PERSBERICHT [TITEL] [SUBTITEL – schuine letter] [INTRO – vette letter ] [Tekst – normale letter – korte alinea’s] //////////////////////////////////////////////////////////////////. Noot voor de redactie (niet voor publicatie): [contactpersoon voor vragen]
6: OEFENING 2: Schrijf een persberichtje Schrijf een kort persberichtje over één van de volgende zaken volgens de regelen der kunst… A) Zaterdag 12 april is er van 12.00 uur tot 17.00 uur een braderie bij Stichting Ouderenwerk Eemland, op de Brugweg 23 te Baarn. Senioren verkopen er oude spullen en zelfgemaakte lekkernijen. Er is een clown, een luchtkussen en een marmottenbak. Het bestuur wil graag dat iedereen komt. De opbrengst gaat naar het ouderwerk in Eemland. Vorig jaar bracht de braderie 2.000 euro op. B) Er is een conflict geweest binnen het bestuur van Wijnproefvereniging Bordeaux over de huisvesting. De inmiddels vertrokken voorzitter J. Dronk wilde koste wat het kost verhuizen met de club, maar daar was de rest van het bestuur het niet mee eens. Inmiddels is er een nieuwe voorzitter gekozen die met goede moed een positieve start wil maken. Verhuizing is voorlopig van de baan, maar mogelijk moet er verbouwd worden.
7: Het persbericht als onderdeel van een publiciteitscampagne Soms voldoet een persbericht niet alleen om publiciteit te geven aan een bepaalde activiteit of gebeurtenis. Dan is een bredere aanpak nodig. Voor zulke omstandigheden kun je een campagne inzetten om je doelgroep te bereiken. Vaak is daar een budget voor nodig. PUBLICITEITSCAMPAGNE Ledenblad; Je kunt je ledenblad gebruiken als medium. Advertenties; Je kunt advertenties laten plaatsen in de lokale media. De uitgever kan je helpen bij de opmaak. Reclameborden; Je kunt bij de Gemeente vergunning aanvragen voor het plaatsen van reclameborden op strategische plekken in de gemeente. Meerdere Persberichten; Je kunt persberichten gepland opvoeren: steeds als er iets meer bekend is een nieuw persbericht sturen. Een herhaalde boodschap geeft beter resultaat. Maak ook gebruik van gratis evenementenagenda, Websites over Baarn, etc.
Hartelijk dank voor uw aanwezigheid. T.a.v. Martin Hoogendoorn. Uw persberichten zien wij graag tegemoet via Email: Redactie@baarnschecourant.nl T.a.v. Martin Hoogendoorn.