Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Voorstellen Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Pedagogisch.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorschool voor iedereen
Advertisements

Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
Mediërend leren op bs. Theresia
Vernieuwd montessori reken- wiskundeonderwijs
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
LEERLIJNEN - ONTWIKKELINGSLIJNEN
Het jonge kind, VVE en doorgaande lijn Waar gaan we heen? OKE wet Beleidsplan VVE “en nu is het OKE” Ombuigingsbesluit peuterspeelzalen Kwaliteitseisen.
In het bestuursakkoord
Methodiek: ‘leer der te volgen methoden’. (Uit: Van Dale woordenboek)
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Praktijkvoorbeeld Vversterk in de Pabo Fontys Pabo Tilburg
Harmonisatieplannen kabinet
‘Kwaliteitsversterking Voor- en Vroegschoolse Educatie’
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
GASTLESSEN VOOR STUDENTEN 1 E LEERJAAR PW 3 EN 4 Kwaliteitszorg in de KO.
Optimaal Educatief Handelen in de Kinderopvang 11 november 2009
OKE-wet, inspectietoezicht en de gemeenten
Nieuwe opleiding leidsters stelt kinderen centraal
Startgroep Peuterica & obs Valkenhorst.
Voorstelling methodiek ouderintervisie ***** West - Limburg
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
Jeugdhulp Oktober 2014.
VAN OPVANG NAAR ONTWIKKELING
Programma Opening door Tilly Film Shift Happens Presentatie Visie op Slim Fit Stelling bespreken met behulp van de gekleurde hoeden Film van Slim Fit op.
Wereldoriënterende vakken in de onderbouw.. Aanleiding tot ons onderzoek Er is vraag naar lesmateriaal voor wereldoriënterende vakken in de groepen 1.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Pedagogische theorieën
Observatiemethoden HOREB Zo-lijsten.
IKC ontwikkeling in de praktijk Presikhaaf West, Arnhem
Pedagogische theorieën bijeenkomst 1
Kerntaak 3. Voorwaarden scheppen voor opvoeding en ontwikkeling.
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 1. OUDERBETROKKENHEID 
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 2. VORIGE BIJEENKOMST  Voorstellen  Uitleg module  Introductie ouderbetrokkenheid  Woordspin ouderbetrokkenheid  Woordspin.
Competentie gebieden Kerntaak 1.
KERNTAAK 1.1 NIVEAU 1 ABC ROBINETTE, DINOTRA, WENDY, RANOE EN CEONA.
Verwijzing VSO terugdringen Professionele ontwikkeling van de docenten Veranderingen ondersteuningsstructuur.
Reflecteren.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Alle peuters naar voorschoolse voorziening….. een gemeentelijke verantwoordelijkheid?
Workshop Doorlopende leerlijnen rekenen ‘Iedereen telt mee’ Over de drempels met taal en rekenen: VVE-PO Carla Sanders, Nel van Loon en Magda van der Wulp.
Een doorgaande lijn VVE-PO in de praktijk Hoe wordt er vorm gegeven aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs? Door:
Beleid voorschoolse periode. Geschiedenis peuterwerk moeders komen samen terwijl kinderen spelen vrijwilligers die kinderen samen laten spelen professionalisering.
Masterclass onderwijstijdverlenging (OTV) voor beginners Ton Klein (Oberon) Hanny Voskuylen (pl. Zomerschool Leeuwarden) Bodes Kroes (Gemeente Leeuwarden)
Zorg voor peuters Vroeg Erbij in Assen Zorg voor jonge kinderen.
Opbrengstgericht werken en jonge kinderen: hoezo?
‘Hoe we blijvend leren’ Peuterspeelzalen Rijnstad 12 Juni 2013.
Samenwerken en niet concurreren binnen SPIL Eindhoven
CMWW Peuterspeelzaalwerk Voor wie de taal niet beheerst blijft de wereld een gesloten boek Marjo Hoek
Meer Kansen Met Ouders..... en de ontwikkeling van schoolspecifiek ouderbeleid 15 april 2010 Marion van de Sande en Amal Aakif Kenniscentrum Jeugd en Opvoeding.
Ouders-kind-peuterspeelzaal één pakket samen verantwoordelijk!
Opbrengstgericht werken en jonge kinderen: hoezo? Doorlopende leerlijnen taal en rekenen (VVE/PO) Eindhoven Donderdag 29 november 2012 Inez Zijlstra (beroepskracht.
Onderwijsachterstandenbeleid gemeente Tiel Resultaten tussenevaluatie Resultaten bestandsopname VVE Landelijke ontwikkelingen Voor welke opgaven staan.
“Dordrecht gaat verder met het bestuursakkoord G33/G4”, Presentatie aan de Adviescommissie, 13 maart 2012.
Wet OKE Ontwikkelingskansen door kwaliteit en educatie.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
Parallelsessies 1: Focus op praktijk Overdracht vve - po in de praktijk Hoe wordt er aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair.
Een doorlopende leerlijn van VVE naar PO Hoe wordt er aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs vormgegeven? Door:
Kindcentrum De Troubadour samen aan het roer Mirjam Brussée Afdelingsmanager 0-6.
CMWW Peuteropvang Marjo Hoek September versus kinderopvang Peuteropvang: het kind en zijn ontwikkeling staat centraal nauwe samenwerking met ouders.
Boekstart in de kinderopvang: de monitor Naam Functie /telefoon Bibliotheek Helmond-Peel datum.
Ethiek in de branche social work
PRESENTATIE Bijeenkomst IKC – ontwikkeling
Antibioticaresistentie en teamleren

Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Startblokken vanaf 0 ! Ontwikkelingsgericht werken
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Transcript van de presentatie:

Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Voorstellen Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Pedagogisch coaches VVE Stagiaire PMK, Masterplan Korein staat achter Click, KluppluZ, Korein Kinderplein en de Lunch-Club

Masterplan VVE: H van de Meerendonk Inhoud middag Masterplan VVE: H van de Meerendonk Methodisch werken/VVE: K. Drouen Implementatie: G. van der Staak Korein staat achter Click, KluppluZ, Korein Kinderplein en de Lunch-Club

Stelling: Kinderopvang = educatie Kinderopvang stimuleert de ontwikkeling van kinderen. Educatie is ontwikkeling. Stelling: Kinderopvang = educatie De kinderopvang dient zelf een antwoord te formuleren op de educatieve uitdaging. Wij hebben dit gedaan in de vorm van een Masterplan. Korein staat achter Click, KluppluZ, Korein Kinderplein en de Lunch-Club

Instrumentarium o.a. Pedagogisch Coaches VVE Samenwerking Masterplan Kwaliteitsimpuls Duur tijdpad 2 jaar Doel Beoogd resultaat Doelgroep Instrumentarium o.a. Pedagogisch Coaches VVE Samenwerking Monitoring: nulmeting en voortgangsmeetingen Randvoorwaarden Korein is vanaf 1januari 2009 gestart met een project om op alle kinderdagverblijven van Korein VVE te implementeren. Dit project wordt ook wel het VVE Masterplan genoemd en zal 2jaar duren. Kwaliteitsimpuls: Binnen de diverse Korein-merken wordt al jarenlang ontwikkleingsgericht gewerkt conform de visie van Korein. Binnen het merk Korein Kinderplein vindt in de periode januari 2009 – december 2010 een verdere verdieping plaats via het project ‘methodisch werken met peuters/VVE’. Dit project is een onderdeel van de kwaliteitsimpuls in de organisatie Korein. Doel: In een periode van twee jaar binnen alle Korein Kinderpleinen het methodisch werken als pedagogische basiskwaliteit ontwikkelen. Dit om te voorkomen dat kinderen met een (to)taalachterstand in het onderwijs starten. Beoogd resultaat: Eind 2010 wordt met alle kinderen in de leeftijd van 2 tot 4jaar bij Korein Kinderplein methodisch gewerkt door middel van het toepassen van VVE-programma’s. Er is aandacht voor scholing en onderhoud van de deskundigheid na implementatie en scholing. Doelgroep: Pedagogisch medewerkers van Korein Kinderplein die werkzaam zijn met peuters in de leeftijd van 2 tot 4jaar in zowel peuter- als verticale groepen. Hun betrokken teamcoaches Combinatiefunctionarissen binnen opvang / peuterspeelzaalwerk. Imstrumentarium: - Pedagogisch coaches VVE - Pedagogisch medewerkers en teamcoaches - ROC’s en Fontys PMK Samenwerking: Basisscholen in Zuidoost-Brabant Peuterspeelzalen in Zuidoost-Brabant Gemeenten in Zuidoost-Brabant Ministerie van OCW Stg. Bureau Kwaliteit Kinderopvang M & O DOBA Monitoring: Nulmeting Voortgangsmetingen Randvoorwaarden: Randvoorwaarden als financiën, in- en externe communicatie samen met het aanpassen van de inrichting van de ruimtes op de kinderdagverblijven zijn basisvoorwaarden voor een kwaliteitsimpuls In een periode van twee jaar binnen alle Korein Kinderpleinen het methodisch werken als pedagogische basiskwaliteit ontwikkelen. Dit om te voorkomen dat kidneren met een (to)taalachterstand in het onderwijs starten. Eind 2010 wordt met alle kidneren in de leeftijd van 2 tot 4jaar bij Korein Kinderplein methodisch gewerkt door middel van het toepassen van VVE-programma’s. Er is aandacht voor scholing en onderhoud van de deskundige na implementatie en scholing. Pedagogisch medewekers van Korein Kinderplein die werkzaam zijn met peuters in de leeftijd van 2 tot 4jaar in zowel peuter- als verticalegroepen. Combinatiefunctionarissen binnen opvang/peuterspeelzaal werk. Korein staat achter Click, KluppluZ, Korein Kinderplein en de Lunch-Club

borging van kwaliteit op de werkvloer Stelling 2 Methodisch werken = borging van kwaliteit op de werkvloer Korein staat achter Click, KluppluZ, Korein Kinderplein en de Lunch-Club

Definitie van methodisch werken Methodisch werken = doelgericht werken Weten wat je doet Aansluiten bij het kind Kijken naar kinderen Planmatig Voorbereiden, bijstellen, uitvoeren, reflecteren en evalueren Uitgangspunt: ontwikkelingsgericht werken door op een doelbewuste manier bezig te zijn met de ontwikkeling van kinderen. Korein staat achter Click, KluppluZ, Korein Kinderplein en de Lunch-Club

Wat is VVE ? Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) is de verzamelnaam voor de methodische en systematische aanpak van de ontwikkeling van jonge kinderen met behulp van speciaal daarvoor gemaakte programma’s. Korein staat achter Click, KluppluZ, Korein Kinderplein en de Lunch-Club

Hoe doen wij dit? Doel Nulmeting Aandachtspunten Werkwijze Benodigdheden Verwachtingen Korein wil alle kinderen stimuleren om samen te spelen en spelend te leren. Dit wordt gedaan door middel van het toepassen van bestaande Voor- en Vroegschoolse Educatie ook wel VVE genoemd. Het sluit aan bij het kabinetsdoel om een landelijk dekkend aanbod te realiseren van VVE en op gemeentelijke ontwikkeling binnen het werkgebied van Korein.

Keuzes methodes Startblokken Piramide Kaleidoscoop Puk en Ko Montessori Korein heeft de keuze voor een methode per vestiging bepaald. Om een doorgaande leerlijn te creeëren is telkens gekozen voor een erkende methode die aansluit bij de basisschool in de buurt.

Voorwaarden methoden Peuterspeelzaal of kinderopvang Doorgaande leerlijn Vier dagdelen per week Dubbele bezetting Deskundigheidsbevordering Ouderbetrokkenheid

Deskundigheidsbevordering Pedagogisch coaches VVE Teamcoaches Pedagogisch medewerkers

Opleiding Teamcoaches Basistheorie van de methoden Coachingsvaardigheden Pedagogisch medewerkers Kennis van de specifieke methode Inzicht en vaardigheden

Statement We richten ons op: Wat houdt kinderen bezig i.p.v. Hoe houden we kinderen bezig? Om dit te realiseren is begeleiding op de werkvloer noodzakelijk.

Bepalen van cultuur binnen de locatie Implementatie VVE Plan van aanpak per locatie op basis van de 0-meting Bepalen van cultuur binnen de locatie Coaching van het team en vestigingsmanager Vragen stellen, creeëren van bewustwording, reflecteren, vertrouwen winnen Motiveren, stimuleren, vergroten expertise en evalueren Korein is van start gegaan met een nulmeting. Daarbij werd gekeken naar de inrichting van de groepen, de beschikbare materialen en de opleidingen van de pm-ers. Niet onbelangrijk is de gesprekken die er worden gevoerd met vm-er en het team. Daaruit valt af te leiden wat de cultuur is op de vestiging. Is er mogelijke weerstand te verwachten? Is er een open aanspreekcultuur. Onder de pedagogische coaches is regelmatig afstemming omtrent de implementatie van de diverse methodes. Wij streven allemaal hetzelfde doel na. Implementatie van het methodisch werken betekent nadenken over hoe we implementaties en invoering van veranderingen/vernieuwingen in teams vorm willen geven en willen begeleiden. De PM-ers moeten het doen. Professionaliseren van het pedagogisch handelen en kwaliteitsverbetering zijn het resultaat. Methodisch werken d.m.v. het toepassen van VVE-programma’s is het middel. Het gaat om de professionaliteit van de pm-ers (Wat doen ze? Hoe kijken ze naar hun eigen werk? Hoe worden ze daarin bijgestaan? Hoe reflecteren ze daarop, individueel of binnen het team?)Het gaat niet alleen om een effectieve VVE-methode; het gaat met name om de effectieve professional. Door pm-ers zelf inzicht te geven in hun professionaliteit, deze te definiëren en een interventie te doen kan systematisch gewerkt worden aan kwaliteitsverbetering. Dit betekent dat iedere pedagogische coach richt op de afzonderlijke teams en de individuen daarbinnen. De processen worden afzonderlijk van elkaar gelopen en de pedagogische coaches bewaken deze processen. Er gebeurde al veel goede dingen en we willen ook dat iedere locatie zijn eigen kleur behoudt. Wel wordt de expertise van alle medewerkers vergroot. Het methodisch werken d.m.v. het toepassen van VVE-programma’s is nieuw in kinderopvangland. Elk team heeft of krijgt een kartrekker: voorbeeldfunctie, teamleden enthousiasmeren en stimuleren. Elk teamlid levert een bijdrage. Eind 2010 moet iedere pm-er methodisch werken. De ervaren coaches met een pedagogische achtergrond nemen een belangrijke plaats in binnen deze ontwikkeling. Zij coachen en begeleiden het gehele traject. Tijdens de implementatie vinden er gesprekken plaats met teamcoach, vm-er en team als geheel of met een pm-er individueel. Dit gebeurt twee wekelijks in de beginfase vervolgens maandelijks. Door steeds in gesprek te blijven wordt het draagvlak vergroot. Tijdens groepsbezoeken maar ook tijdens één op één gesprekken met de teamcoach, die de implementatie van dichtbij volgt en begeleidt, wordt steeds de stand van zaken geëvalueerd. De implementatie gebeurt op basis van coaching: Wat heb jij/hebben jullie nodig voor een goede invoering van VVE.

Achtergrond vestigingsmanager Pedagogisch educatieve achtergrond Pedagogisch Coaches HBO werk en denk niveau Achtergrond vestigingsmanager Pedagogisch educatieve achtergrond Coachingsvaardigheden Kennis van VVE methodes Verandermanagement Korein beschikt over 7 Pedagogisch Coaches die dagelijks vestingen bezoeken om te helpen bij het implementeren van het VVE Masterplan. Een van deze coaches richt zich specifiek op kinderdagverblijven waar volgens de visie van Maria Montessori gewerkt wordt. De andere richten zich op alle VVE methodes. De coaches hebben zelf de achtergrond van vestigingsmanager. Zij is dus bekend met de processen op een kinderdagverblijf. Daarnaast zijn zij opgeleid in coachingsvaardigheden. Hebben een opleiding gevolgd in verschillende VVE methodes en zijn bekend met verandermanagement.

Verandering binnen de organisatie Professionaliteit Afstemming Reflectie Procesbewaking Doelgericht Individu/team Couleur locale Professionaliteit mag verwacht worden van vm-er, teachcoach en teams. Daarbij is afstemming een belangrijk onderdeel. Zowel tijdens de groepsvergaderingen als tijdens werkoverleggen met teamcoach en vm-er vindt dat plaats. Dat zijn tevens de momenten van reflectie. Procesbewaking is ook tijdens deze bijeenkomsten een belangrijk onderdeel. Vragen over draagvlak, uitvoering, ambitieniveau en tijdpad kunnen dan aan de orde komen. Omdat de ped. coach alle instrumenten heeft om het proces te begeleiden én te volgen, kan zij op een professionele wijze met verandermanagement omgaan. Daarbij kan het heel goed zijn dat zij haar doelen moet stellen en mogelijk ook moet bijstellen. Tijdens het proces moet er dan ook oog zijn voor iedereen die met dit proces meeloopt. De specifieke kenmerken van de locatie spelen daarbij ongetwijfeld een rol. Daarbij is reflectie een belangrijk onderdeel: weten wat je doet, terugkoppeling/evaluatie en verder gaan. Randvoorwaarden De randvoorwaarden financiën, communicatie (intern en extern) en aan de aanpassing van de inrichting van de groepen zijn basisvoorwaarden voor de kwaliteitsimpuls. Communicatie zowel intern als extern is onmisbaar in verband met het tot stand brengen van draagvlak: interne communicatiemiddelen ouderinformatie informatieavonden voor oudercommissies “peuterjournaal” voor zowel ouders als externe relaties

Deskundigheidsbevordering Randvoorwaarden Financiën Communicatie Tijdpad Inrichting Ouderbetrokkenheid Deskundigheidsbevordering Randvoorwaarden als financiën, in- en externe communicatie samen met het aanpassen van de inrichting van de ruimtes op de kinderdagverblijven zijn basisvoorwaarden voor een kwaliteitsimpuls. Randvoorwaarden De randvoorwaarden financiën, communicatie (intern en extern) en aan de aanpassing van de inrichting van de groepen zijn basisvoorwaarden voor de kwaliteitsimpuls. Communicatie zowel intern als extern is onmisbaar in verband met het tot stand brengen van draagvlak: interne communicatiemiddelen ouderinformatie informatieavonden voor oudercommissies “peuterjournaal” voor zowel ouders als externe relaties. Alle groepen zijn aan de gang gegaan met de inrichting van de ruimtes. welke hoeken? Welke materialen? Hoe zorg je ervoor dat je hoeken rijk ingericht zijn? Hoe ziet de omgeving eruit? Dagritmekaarten Hoe laat je het thematisch werken terugkomen in je inrichting? Maar ook de opleidingen die de pm-ers volgen conform methode

De Pedagogisch Medewerker doet er toe…… De implementatie van het Masterplan valt of staat bij de professionele houding van de pm-er: leergierig, open staan voor vernieuwing, in staat open te communiceren, niet bang zijn voor veranderingen maar vooral het beste voor hebben van kinderen. De PM-er doet er toe omgang met de kinderen inrichting en materialen aanbod: activiteiten inhouden organisatie begeleiding en leiding observatie en evaluatie voorlichting en ondersteuning aan ouders Methodisch werken: werken volgens een bepaalde weg Geeft houvast en duidelijkheid onbewust wordt bewust Helpt datgene waarover nagedacht is in de praktijk te brengen Methodisch werken verhoogt de professionaliteit

Vragen?