Ik zal je leren! Wat zouden al die gasten nu denken? Kom ik met wat nieuws? Hoe kan ik het anders ....? Een hele hoop van Maggi en ook een beetje van mij?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
Advertisements

Visual Knowledge Building
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
LIO-dag 2013 Leerstijlen en brein Edward van Balen 8 maart 2013.
Extra ondersteuning voor leesvaardigheid
BattleBots The school battle.
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
Oplossingsgericht coachen
Geletterdheid….. Wat is dat?
Moraliteit Les 2 Ethiek – Moraliteit – Les 2 Datum:
Taalactiverende opdrachten natuurwetenschappen 12 februari 2009 Arteveldehogeschool Gent 14de Congres van Leraars Wetenschappen - UGent
Toegepaste scenario, wat te doen TAIDA Tracking Analysing Imaging Deciding Acting De controle handelingen voor het schrijven van een goed scenario.
Leerprincipe 2 Jouw vragen zijn belangrijker dan de antwoorden.
MEDMEC – JAAR 1 – Q1 PLANNING Les 1 - 2/9: uitleg vak medmec en kennismaking Les 2 - 9/9: creatief denken en proces Les /9: startfase en divergerende.
Jaar 1 les 3 Het creatieve proces
Human Dynamics.
TOEGEPASTE BIOLOGIE Workshop 21: Zeker weten aangeleerd! De clickermethode gebruiken in de klas.
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Werken met beelden Fontys lerarenopleiding Tilburg
Afkomst en Afkomst Waar kom ik vandaan?.
Kennis - Intelligentie
Hoe het gebruik van de TOC-instrumenten de
Voorbereid op Stage Les 4.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Wat is belangrijk om te leren?
Visie & Strategie.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Volksuniversiteit Zwolle
Presenteren en communiceren
Onze doelen en visie in beeld
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
TRANSACTIONELE ANALYSE Kwaliteit van de hulpverleningsrelatie.
Studieloopbaancoaching Kwartaal 2 week 1
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 1
Transactionele analyse
Psychologieles 7 lesweek 7
Welkom ik maak me sterk.
Ouderraad 7 december.
WAT maakt ons UNIEK?. We houden van aanpakken! We leren door gewoon te doen de praktijk We houden niet van boeken We zijn schatten We willen graag nu.
Vermoeidheid staat in de top 5 van revalidatiedoelstellingen met de hoogste prioriteit voor visueel beperkte cliënten. Daarnaast komt uit wetenschappelijk.
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Mindmappen ook wel bekend als woordspin of woordweb
15273.jpg Bijeenkomst 3 Periode 3.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Hoe leren leerlingen? Het leerproces Overzicht hoofdstuk 1
Het nieuwe consultvoeringsonderwijs Op basis van het Landelijk APC-curriculum 2012.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
In de rol van opleider 13 december Inhoud Taken en competenties rol opleider Leerstijlen Ontwikkelen naar zelfstandig leren Structureren en doceren.
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Het loopbaangesprek.
Verbanden en signaalwoorden
Vragen, wat voor vragen?.
Carla van Boxtel 20 november 2008
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
LOB Waar ben je trots op?.
Hoe krijg je de focus van de leerlingen op de chemie?
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Toetsing Vakdidactiek 2.
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Omgaan met verschillen
Erosie en Sedimentatie
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Transcript van de presentatie:

Ik zal je leren! Wat zouden al die gasten nu denken? Kom ik met wat nieuws? Hoe kan ik het anders ....? Een hele hoop van Maggi en ook een beetje van mij? Of mag ik het zelf weten? Maar ze moeten het wel lekker vinden, toch? Het moet wel binnen te houden zijn. Of niet soms?

LIO-dag 2014 Ik zal je leren Edward van Balen 23 mei 2013

Respect Als je respect hebt voor de verschillende kwaliteiten van leerlingen moet je zo flexibel willen zijn dat je ook de leraar van elke leerling kan zijn.

Intelligentie Gardner: Intelligentie is de bekwaamheid om te leren, om problemen op te lossen.

Focus Jan Vermunt Moderne onderwijsvormen proberen actief, betekenisgericht, toepassingsgericht, zelfstandig en samenwerkend leren van leerlingen te bevorderen.

Focus Veronderstelling: de kennis die op die manier wordt verworven beklijft beter, wordt beter begrepen en is bruikbaarder in contexten waarin ze moet worden toegepast. dergelijke manieren van leren bereiden beter voor op een leven waarin mensen nooit uitgeleerd mogen raken.

Leerstijlen Kolb Kolb hanteert twee criteria: Concreet of abstract Actief of passief

Leerstijlen Kolb

Leerstijlen Fleming, Dunn, NLP Visueel Auditief Kinestetisch

Leerstijlen Pask Serialistisch: Stap voor stap Holistisch: Globaal Versatilistisch: Veelzijdig (allebei)

Taxonomie

Inzien van een begrip naam omschrijving (definitie) positieve en negatieve voorbeelden criteria

Inzien van een relatie oorzaak en gevolg reden

Inzien van een structuur welke relaties horen bij elkaar? hoe zijn relaties met elkaar verbonden?

Toepassen kunnen werken met begrippen, verbanden, structuren in een bekende situatie of in een onbekende situatie

Problemen 2

Abstract denken Aandacht Werkgeheugen Voorkennis Analogieën Classificeren Plaatjes

Wat is dat? Basisvormen Basisobjecten Specifieke objecten

Wat is dat?

Wat is dat?

Wat zijn dit?

Wat is dit?

Ik zie ik zie wat jij niet ziet!

Waarom? Daarom? Een relatie inzien en toepassen oorzaak en gevolg reden Omdat en waarom betreffen de reden Doordat en waardoor betreffen de oorzaak

Top 10 aanpakken Vergelijkingen en analogieën Aantekeningen en samenvatten Oefenen Huiswerk en praktijk Grafische methoden Samenwerkend leren Doel en feedback Wat als Voorkennis activeren Ankerbegrippen

Is dat alles? Ja Gewoon klaar.