Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Advertisements

Introductiebijeenkomst
OPPOSTIONEEL OPSTANDGE GEDRAGSSTOORNIS, EXTERNALISEREND GEDRAG
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
Welkom bij Leefstijl.
We willen allemaal een rustige fijne tijd op school…
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Welkom.
De school wil meer dan de inspectie vraagt ?! Ronde tafel bijeenkomst Vrijdag, 9 april 2010.
St. Martinusschool Hoe loopt de ontwikkelmotor? 1.ik voel me groot 2.ik kan het… zelf! 3.ik ben in verbinding betrokkenheid en welbevinden zelfstandig.
Een ouderavond over veiligheid en grenzen stellen
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Vrije wil als zelfverwerkelijking
Hoe een juiste onderzoeksvraag opstellen?
Welkom op onze thema-avond
Groepsavond 5c 28 augustus 2012 Welkom. Logo Sjtadssjool.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Het leer- en ontwikkelingsverhaal van leerlingen !
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Welkom in groep 5.
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Inleiding In deze diavoorstelling kan je meer lezen over de inhoud van het boek ‘Mama, mijn buik doet pijn! Kinderen met buikpijn helpen.’ Alle besproken.
KIJK! voor groep 1-2 Informatie voor ouders.
Voortgangsgesprek fase 1
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
Morele ontwikkeling en opvoeding
Ontwikkeling Gouden Standaard
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Welkom bij onze PBS reis
Communicatie met ouders
Wat is SWPBS - goed gedrag kun je leren?
Ouderavond Groepsorganisatie
Ouderbijeenkomst Positief opvoeden
Onderwerp: Positief opvoeden Duur: Max. 1,5 uur
3umH3H0. Studie reis Canada Renate en Henco (14 t/m 22 november 2014)
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Pesten Nee, dat doen wij niet..
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Informatie avond 2e klas
Welkom op de ouderavond V23 22 september Doel van de avond Kennis maken met de mentor Informatie over school en eerste weken in de klas Uitwisselen.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Week 7 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Les 5 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Ontwikkeling en de basisschool
Pedagogisch werken in de wijk Les 3 Kwartaal 1. Wat gaan we doen? Opdrachtformulering van Helma Plan van aanpak maken Onderzoeksvaardigheden.
Groepsdynamiek 1.
Welkom ik maak me sterk.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
PESTEN Ga naar afbeelding 1.. Over de slachtoffers van pesten Oorzaken pesten -Uiterlijk * Kleding *bril *haarkleur -Specifieke persoonlijkheids kenmerken.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
25 februari 2014 Pesten hoort bij het leven Bij ons wordt niet gepest Wie gepest wordt, lokt het zelf uit.
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
HET IS HIER GEEN HOTEL!.
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Successen na 5 jaar BAS Van toen naar NU Een kleine greep………
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Ouderavond
Passend onderwijs.
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 2e ouderbijeenkomst PP1
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
Naam school Datum Logo van de school
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Uitnodiging Nieuw! Thema-ochtend Vrijdag 2 november Beste ouders,
Basisschool St. Lambertus September 2018
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012

Wat je aandacht, geeft groeit Wat je aandacht, geeft groeit

1. Welkom en voorstellen gast 2. Waar bent u trots op? 3. Wat zijn uw zorgen? 4. opvoeden 5. Toekomst 6. Hoe te bereiken

Kijk naar uw kind dat in deze klas zit. Noem 5 dingen waar u trots op bent. Vertel dat tegen uw buurman/-buurvrouw.

Kijk naar uw kind dat in deze klas zit. Noem 5 dingen die u lastig vindt in de opvoeding van uw kind. Noem 5 dingen die u lastig vindt in de opvoeding van uw kind. Vertel dat tegen uw buurman/-buurvrouw Vertel dat tegen uw buurman/-buurvrouw

Stelling * Waardeer het kind. Keur zo nodig het gedrag af. * Alle gedrag heeft een positieve bedoeling. Het is het beste wat de ander kon kiezen. * Leidsters, leerkrachten, ouders zijn in stand houdende en versterkende factoren in het gedrag van de kinderen.

4 soorten gedrag Stil, teruggetrokken Stil, teruggetrokken Overbeweeglijk, impulsief en aandachtsproblemen Overbeweeglijk, impulsief en aandachtsproblemen Opstandig, agressief Opstandig, agressief Normaal, aangepast Normaal, aangepast

Zelfbeeld, imago, groepsrol Zelfbeeld Cognitiefsociaalemotioneel“uiterlijk” enzovoort

Morele ontwikkeling (Kohlberg) 1. pre-conventionele fase – 0 – 7 jaar - waarden aanleren 1. pre-conventionele fase – 0 – 7 jaar - waarden aanleren 2. conventionele periode – 7 – 14 jaar - normen koppelen aan waarden 2. conventionele periode – 7 – 14 jaar - normen koppelen aan waarden 3. post conventionele fase – 14 jaar en ouder - eigen afwegingen maken 3. post conventionele fase – 14 jaar en ouder - eigen afwegingen maken

Toekomst: wat willen we bereiken? groep heeft een sociale structuur. verantwoordelijk voor elkaar. groep heeft een sociale structuur. verantwoordelijk voor elkaar. leren van en met elkaar (kwaliteiten): groepswerk en samenwerken. leren van en met elkaar (kwaliteiten): groepswerk en samenwerken. groep werkt vanuit een optimistische sfeer. groep werkt vanuit een optimistische sfeer. wat willen we wel? kinderen werken op basis van hun ontwikkelingsniveau (evenwichtig zelfbeeld). kinderen werken op basis van hun ontwikkelingsniveau (evenwichtig zelfbeeld).

Sociaal en emotioneel: gaan met plezier naar school. gaan met plezier naar school. kunnen vrije momenten invullen. kunnen vrije momenten invullen. weten dat ze verantwoordelijk zijn voor hun eigen gedrag en voor hun eigen werk. weten dat ze verantwoordelijk zijn voor hun eigen gedrag en voor hun eigen werk. houden rekening met elkaar. houden rekening met elkaar. kunnen samenwerken/samenspelen en hebben daar ideeën over. kunnen samenwerken/samenspelen en hebben daar ideeën over.

Hoe dat doel te bereiken? regels positief geformuleerd regels positief geformuleerd evalueren van successen evalueren van successen ruimte om zelf leerdoelen te bepalen ruimte om zelf leerdoelen te bepalen programma afgestemd op ontwikkelingsfase programma afgestemd op ontwikkelingsfase leerlingen betrokken in aanpak, doelen en realisatie leerlingen betrokken in aanpak, doelen en realisatie

ouders wij verwachten jullie ondersteuning. wij verwachten jullie ondersteuning. samen werken aan evenwichtige, blije kinderen! samen werken aan evenwichtige, blije kinderen! De Schutsluis, een veilige haven. De Schutsluis, een veilige haven.