Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012
Wat je aandacht, geeft groeit Wat je aandacht, geeft groeit
1. Welkom en voorstellen gast 2. Waar bent u trots op? 3. Wat zijn uw zorgen? 4. opvoeden 5. Toekomst 6. Hoe te bereiken
Kijk naar uw kind dat in deze klas zit. Noem 5 dingen waar u trots op bent. Vertel dat tegen uw buurman/-buurvrouw.
Kijk naar uw kind dat in deze klas zit. Noem 5 dingen die u lastig vindt in de opvoeding van uw kind. Noem 5 dingen die u lastig vindt in de opvoeding van uw kind. Vertel dat tegen uw buurman/-buurvrouw Vertel dat tegen uw buurman/-buurvrouw
Stelling * Waardeer het kind. Keur zo nodig het gedrag af. * Alle gedrag heeft een positieve bedoeling. Het is het beste wat de ander kon kiezen. * Leidsters, leerkrachten, ouders zijn in stand houdende en versterkende factoren in het gedrag van de kinderen.
4 soorten gedrag Stil, teruggetrokken Stil, teruggetrokken Overbeweeglijk, impulsief en aandachtsproblemen Overbeweeglijk, impulsief en aandachtsproblemen Opstandig, agressief Opstandig, agressief Normaal, aangepast Normaal, aangepast
Zelfbeeld, imago, groepsrol Zelfbeeld Cognitiefsociaalemotioneel“uiterlijk” enzovoort
Morele ontwikkeling (Kohlberg) 1. pre-conventionele fase – 0 – 7 jaar - waarden aanleren 1. pre-conventionele fase – 0 – 7 jaar - waarden aanleren 2. conventionele periode – 7 – 14 jaar - normen koppelen aan waarden 2. conventionele periode – 7 – 14 jaar - normen koppelen aan waarden 3. post conventionele fase – 14 jaar en ouder - eigen afwegingen maken 3. post conventionele fase – 14 jaar en ouder - eigen afwegingen maken
Toekomst: wat willen we bereiken? groep heeft een sociale structuur. verantwoordelijk voor elkaar. groep heeft een sociale structuur. verantwoordelijk voor elkaar. leren van en met elkaar (kwaliteiten): groepswerk en samenwerken. leren van en met elkaar (kwaliteiten): groepswerk en samenwerken. groep werkt vanuit een optimistische sfeer. groep werkt vanuit een optimistische sfeer. wat willen we wel? kinderen werken op basis van hun ontwikkelingsniveau (evenwichtig zelfbeeld). kinderen werken op basis van hun ontwikkelingsniveau (evenwichtig zelfbeeld).
Sociaal en emotioneel: gaan met plezier naar school. gaan met plezier naar school. kunnen vrije momenten invullen. kunnen vrije momenten invullen. weten dat ze verantwoordelijk zijn voor hun eigen gedrag en voor hun eigen werk. weten dat ze verantwoordelijk zijn voor hun eigen gedrag en voor hun eigen werk. houden rekening met elkaar. houden rekening met elkaar. kunnen samenwerken/samenspelen en hebben daar ideeën over. kunnen samenwerken/samenspelen en hebben daar ideeën over.
Hoe dat doel te bereiken? regels positief geformuleerd regels positief geformuleerd evalueren van successen evalueren van successen ruimte om zelf leerdoelen te bepalen ruimte om zelf leerdoelen te bepalen programma afgestemd op ontwikkelingsfase programma afgestemd op ontwikkelingsfase leerlingen betrokken in aanpak, doelen en realisatie leerlingen betrokken in aanpak, doelen en realisatie
ouders wij verwachten jullie ondersteuning. wij verwachten jullie ondersteuning. samen werken aan evenwichtige, blije kinderen! samen werken aan evenwichtige, blije kinderen! De Schutsluis, een veilige haven. De Schutsluis, een veilige haven.