Kwaliteitscriteria; wat, waarom en hoe? Lisenka van Loon, projectleider NFK 19 april 2010
Kwaliteitscriteria Wat? Waarom? Wat kan een patiëntenorganisatie ermee? Wat kan een patiënt ermee ermee? Hoe te ontwikkelen? Hoe is ‘basisset’ te gebruiken?
Wat? “Kwaliteitscriteria vanuit patiëntenperspectief” De wensen en eisen van patiënten.
Waarom? Overheid Zorgverzekeraars Zorgverleners Patiëntenorganisaties: Wat is ‘goede kwaliteit van zorg’ vanuit perspectief van de patiënt?
Wat levert het op? 1.Versterken patiëntenorganisatie Professionaliseren van de belangenbehartiging Beleid (speerpunten) bepalen 2.Versterken individuele patiënt Inzicht in verwachtingen t.a.v. de zorg Stimuleren kwaliteit van zorg
Hoe ontwikkelen? Patiëntenraadpleging(en) Documenteren / aanvullen/ onderbouwen Conceptversie bestuur/ patiëntvertegenwoordigers beroepsgroepen/ raad van advies Vaststelling door bestuur
En dan? Aanbieden (online of publiceren) Patiënten Professionals Zorgverzekeraars Andere relevante organisaties Gebruiken!
‘Basisset’ Gebaseerd op kennis er ervaringen PO’s Matrixmodel met 10 thema’s 5 fasen Te gebruiken om kwaliteitscriteria te Inventariseren Categoriseren
‘Basisset’ Voordelen: Kapstok Uniformiteit/ herkenbaarheid
‘Basisset’ Vijf fasen: 1.Vroege onderkenning & preventie 2.Diagnostiek 3.Individueel zorgplan en behandeling 4.Begeleiding, revalidatie, re-integratie, participatie en relapspreventie 5.Laatste levensfase en palliatieve zorg
‘Basisset’ Tien thema’s: 1.Effectieve zorg 2.Toegankelijke zorg 3.Continuïteit van zorg 4.Patiënt heeft regie 5.Goede communicatie en informatie 6.Emotionele ondersteuning, empathie en respect 7.Patiëntgerichte omgeving 8.Veilige zorg 9.Kwaliteit van zorg transparant 10.Kosten transparant