Visie, Instrumenten, Onderwijsinspectie en Deskundige Beoordelaar

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Opwarmer : zoek de 5 verschillen
Advertisements

Van kwalificatiedossier naar examenplan Docentendag Juridische Dienstverlening 20 januari 2009 May Wildenbeest (opleidingscoördinator, Horizon College)
Differentiëren naar leerwegen
Examens landbouw 2009, 2010,… Gerard de Gier
CiR/menukaart/J. Gerritsen/C. Winkel/april 2008 Competent in Reiswerk Menukaart J. Gerritsen / C. Winkel.
Werkveldtraining 26 september 2013
het doorstroomrelevant beoordelen van het profielwerkstuk
Beoordelen om te beslissen
Workshop ‘Competenties’
RU-onderwijsdag 23 mei 2006 Workshop Toetsen en beoordelen 1 ‘Traditioneel’ versus ‘Modern’ Mariëlle Theunissen (ILS) Arie Geerding (IOWO) Ad van Hout.
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
Examinering Conferentie BTG HTVF
Van, voor én door het onderwijs.
Van, voor én door het onderwijs.
Beoordelingssystematiek als motor voor flexibilisering beroepsonderwijs CompetentCity 2008 Jan Gerritsen.
Van, voor én door het onderwijs.
Kees van der Eem Team ICT Gouda ID college
Summatieve beoordeling BPV met behulp van STAR en een competentiemeter
CiR/menukaart/J. Gerritsen/C. Winkel/april Examenstichtingen Bedrijfstakgroep HTV Horeca, Toerisme en Voeding.
Titel presentatie Subtitel presentatie Titel presentatie Subtitel presentatie Nieuw kwalificatiedossier FD Guus Tomassen, lid PC FD Bianca Boerop, secretaris.
Respons ervaringscertificaten beoordelen Aantal uitgezette certificaten: 81 Aantal teruggekregen certificaten: 45 Van 9 certificaten is bekend dat er geen.
Peter Cras, april 2007 Begrijp jij het nog? Presentatie over competenties en kwalificaties voor bestuurders en andere “simpele zielen” Peter Cras, april.
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Meten en registratie ontwikkeling competenties
De verhouding tussen het cspe en Groen Proeven geglobaliseerd examenprogramma in het cspe 31 maart 2011 Maria van Kempen.
Noor Klinkenberg 7 april 2011
Werken aan kwaliteit gl met de juiste instrumenten.
Waar staan we nu?.
Landbouwbreed Floracollege.
Bijeenkomst bedrijfsleven en onderwijs SLEBB Examenmix 20 januari 2010.
Instructie-bijeenkomst NBB Opleiders januari/maart 2010
Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen
Kwaliteitscode EVC EVC in het MBO ~ CompetentCity Erik Kaemingk & Cissy Johann.
EVC en certificering van assessoren Rena Punt CompetentCity 2007.
Leermeesteravond Autoschadetechniek
Afstudeerproject = Proeve van Bekwaamheid
Portfolio
Op naar…
Workshop Stem Welkom.
Beoordelen en kwalificeren in het vmbo
Leren en kwalificeren in de opleidingen Mediavormgever
Opleiding verzorgende-IG Fasen indeling en BPV
Een blik op de Kwalificatiedossiers
Van, voor én door het onderwijs.
Workshop “Beoordelen”
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Carla Her Mondriaan Bert Kortman Mondriaan
PvB volgens KOC-model Wendy Bosma en Senta Mooijman Afdeling Examinering & kwalificering Projectleiding en ontwikkeling.
Van, voor én door het onderwijs.
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Werkbezoeken Jasmijn ter Meulen & Myrthe van den Ende
Kwaliteitsaspecten van examinering in de BPV. 25 maart Binden en boeien BPV De beoordeling zit wel goed!?
Project doorstromen in competentiegericht leren en opleiden VMBO MBO
Werkveldconferentie 13 november 2014
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Werkveldoverleg Maatschappelijke Zorg 17 juni 2014.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
WELKOM WERKBEGELEIDERS EN PRAKTIJKBEGELEIDERS WERKVELDOVERLEG MZ 28 OKTOBER 2014.
Presentatie Bijeenkomst LTTR LWG BPV TR en LTTR
Kerntaak 3 Personeel & Arbeid
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Digitaal BPV-werkboek: Studenten instructie
Digitaal BPV-werkboek: Instructie Praktijkopleiders
Hannah Wielenga januari 2017
Werkveldbijeenkomst BPV-terugkombijeenkomst A15a
Werkveldbijeenkomst Z&W 19 Juni 2018
Werkveldoverleg Maatschappelijke Zorg
werkveldoverleg mz 28 oktober 2014
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Transcript van de presentatie:

Visie, Instrumenten, Onderwijsinspectie en Deskundige Beoordelaar Presentatie Visie, Instrumenten, Onderwijsinspectie en Deskundige Beoordelaar

Downloaden www.examenwerk.nl Deze presentatie kunt u downloaden via Openbaar downloadcentrum Horeca

Visie Competentiegericht beoordelen: Ontwikkelingsgerichte beoordeling (formatief) van het leerproces. Kwalificerende beoordeling (summatief) voor het examendossier.

Visie Competentiegericht beoordelen: Basis: De student is in staat om activiteiten binnen een werkproces zelfstandig uit te voeren. Gevorderd: De student is in staat om een werkproces zelfstandig uit te voeren. Competent: De student is in staat om de kerntaak zelfstandig uit te voeren en de onderliggende werkprocessen op elkaar af te stemmen.

Beoordelen van een werkproces en competentie Een competentie is het zichtbare vermogen van een individu… …om in veelvoorkomende relevante (beroeps) situaties… … op adequate wijze product- en procesgericht te handelen.

Even een voorbeeld Een gastvrouw van een restaurant ontvangt een gast, die een vergaderarrangement wil reserveren. Hij stelt hieraan hele hoge eisen. Na het boeken van de reservering is de gast buitengewoon tevreden.

Even een voorbeeld De gastvrouw is kennelijk in staat geweest om ter plekke aan te tonen dat zij: beschikt over de juiste kennis om een goed voorstel te doen; vaardig is om de juiste handelingen uit te voeren; een klantvriendelijke en professionele houding naar de gast toe heeft.

Kenmerken competentiegericht beoordelen De deelnemer wordt beoordeeld: op waarneembaar gedrag en handelingen; op meerdere momenten met meerdere beoordelingsinstrumenten; door meerdere beoordelaars (op verschillende momenten)

Kenmerken competentiegericht beoordelen Beoordelen van proces en product, geen afvinklijst. De beoordelaar moet observeren volgens de WAKKER-methode. De beoordelaar moet een gesprek kunnen voeren volgens STAR. De beoordelaar moet bewijzen/(beroeps)producten kunnen beoordelen. Verschil afvinken en waarnemen proces en product.

Competentiegericht beoordelen Instrumenten Ontwikkelingsgerichte beoordeling Comscan Voortgangstoetsen - Observatie / praktijkmap BPV - Theorie toetsen samen te stellen -> KT, werkproces, niveau, onderwerp

Competentiegericht beoordelen Instrumenten Kwalificerende Examinering Proeves Praktijkopdrachten Panelgesprek Praktijkmap - LTTR -> verkoper reizen, leisure & hospitality, aqua & leisure, informatiemedewerker - SHE -> kok, gastheer, ondernemer - opdrachtgever WDH - pilot - bijstellen - FD -> facilitair medewerker en facilitair leidinggevende - SLEBB -> BPV instrument

Competentiegericht beoordelen Kwalificerende Examinering Examenplan Examenmix

Beoordeling Beroepspraktijkvorming Ontwikkelingsgericht BASIS beroepspraktijkvorming - werkplan/planning - zelfevaluatie - beoordeling voortgang - eindbeoordeling basis Kwalificerend COMPETENT beroepspraktijkvorming werkplan/planning algemene beschrijving bedrijf reflectie bewijsstukken/producten eindbeoordeling competent Menukaart basis bijwerken GEVORDERD beroepspraktijkvorming - werkplan/planning - zelfevaluatie - beoordeling voortgang - eindbeoordeling gevorderd Menukaart competent bijwerken Menukaart gevorderd bijwerken

Competentiegericht beoordelen Instrumenten Examenwerk en de onderwijsinspectie Audit 2009 positief oordeel 2010/2011 onderzoek bij de onderwijs- en exameninstelling Steekproef, opgave inkoop Contactinspecteur per leverancier Terugkoppeling resultaten onderzoek op instellingen Verbetertermijn van vier weken Publiceren resultaten in overzicht leverancier op website inspectie

Competentiegericht beoordelen Deskundige Beoordelaar Instrumenten Competentieprofiel beoordelaar Handboek training competentiegericht beoordelen Trainingsmateriaal competentiegericht beoordelen Training kan onderwijsinstelling zelf verzorgen of laten uitvoeren door Examenwerk

Deskundige Beoordelaar Competentieprofiel beoordelaar - beoordelen observeren - beoordelen bewijslast - beoordelen tijdens Panelgesprek - competenties Handboek training competentiegericht beoordelen - inhoudsopgave Trainingsmateriaal competentiegericht beoordelen - inhoudsopgave - voorbeeld draaiboek module 1

Website www.examenwerk.nl Websites LTTR, SHE en SLEBB Vooraankondiging over nieuwe website Examenwerk. Tot en met 30 juni 2010 blijven de websites live met een pagina die verwijst naar de nieuwe website: www.examenwerk.nl Na 30 juni 2010 worden de websites direct doorgelinkt naar www.examenwerk.nl

Contact Contactformulier op website Telefonisch 079 – 360 14 60 info@examenwerk.nl

Vragen ? ? ? ? ? ?

Beoordelaar Word tekst

Competentiegericht beoordelen Deskundige Beoordelaar Kerntaak 1: Beoordeelt de deelnemer tijdens een Proeve van bekwaamheid Werkprocessen: Bereidt de beoordeling voor Voert de observatie uit Overlegt en bereikt overeenstemming over het resultaat Rapporteert de beoordeling Benodigde kennis en vaardigheden: Kennis van de instructie en procedure van beoordelen Vakinhoudelijke kennis van de betreffende uitstroom

Competentiegericht beoordelen Deskundige Beoordelaar Kerntaak 2: Beoordeelt bewijslast van de deelnemer (praktijkopdracht) Werkprocessen: Bereidt de beoordeling voor Beoordeelt de bewijslast Overlegt en bereikt overeenstemming over het resultaat Rapporteert de beoordeling Benodigde kennis en vaardigheden: Kennis van de instructie en procedure van beoordelen Vakinhoudelijke kennis van de betreffende uitstroom

Competentiegericht beoordelen Deskundige Beoordelaar Kerntaak 3: Beoordeelt de deelnemer tijdens het panelgesprek Werkprocessen: Bereidt de beoordeling voor Voert het panelgesprek uit Overlegt en bereikt overeenstemming over het resultaat Rapporteert de beoordeling Benodigde kennis en vaardigheden: Kennis van de STARR-methode Kennis van de instructie en procedure van beoordelen Vakinhoudelijke kennis van de betreffende uitstroom Gespreksvaardigheden

Competentiegericht beoordelen Deskundige Beoordelaar Competenties: Beslissen en activiteiten initiëren Aandacht en begrip tonen Samenwerken en overleggen Overtuigen en beïnvloeden (o.a. gesprek richting geven in panelgesprek) Formuleren en rapporteren Vakdeskundigheid toepassen Instructies en procedures opvolgen