Wat is ethiek? Ethiek = systematische reflectie op meer spontane ‘moraal’ (‘normen & waarden’) (Vgl. titel NRC-cursus Ethiek: ‘Normen en waarden, kritisch.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De coachende rol van de psycholoog in een palliatief support team (in een ziekenhuis ) Studiedag Federatie Palliatieve zorg Vlaanderen Sint-Niklaas,
Advertisements

Gezamenlijk vorm geven aan goede veiligheid in de praktijk
Horen, zien en…. Schrijven in het Spaarne Ziekenhuis
(Zorg)ethische analyse: hoe diep snijdt het mes van de morele reflectie? Prof dr Carlo Leget.
De juridische kant Hoe zit de uitwisseling van patiëntgegevens juridisch in elkaar; wat mag er wel en wat mag niet? Eric Schreuders Net2Legal Consultants.
Individuele besluitvorming
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Geestelijke Verzorging vergoed door de Zorgverzekeraar?
Terminale palliatieve zorg
Basiskwalificatie onderwijs in een internationale context Lezing 31 oktober 2006 Riekje de Jong.
Risico’s en gevaren van techniek
Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.
1212 /mhj Quo vadis, (Bio) Medisch Ingenieur? Biomedische Technologie Technische Universiteit Eindhoven in samenwerking met Universiteit Maastricht Dick.
Competentie 1, 3, 15 en 16 Wetten, Regels en Overeenkomsten
Logical Framework Approach
Handelingsgericht werken in het ZBO Workshop VIA Amsterdam.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Scholing NPZE 6 maart 2014 Omgaan met rouw en verlies
Bent u al klaar voor Taakherschikking?
Beperking van subjectiviteit
Carrousel van good practices met nieuwe leermiddelen
Wim Smeets Reflectie door Annemie Dillen
Presentatie Axel Liégeois
Kwaliteit van Geestelijke Verzorging 2 e Symposium Religie en Zorg, vrijdag 22 juni 2012 Morele Kwaliteit.
Huren met zorg Prof.dr. Guy Widdershoven
MVO: ethiek en internationaal ondernemen
MVO en analyse van dilemma’s
Milieurehabilitatie Hoofdstuk 8.
Patientveiligheid: juridische aspecten
Workshop 3 Gelijke behandeling Door: Kees Aarnouts, ROC Da Vinci en Marieke Weemaes, MBO Raad 1 november 2012.
Een ethisch begeleidingsmodel voor seksualiteit en relaties
Recht in de roos?! Waardegebaseerde professionalisering en effectiviteit 14 oktober 2009 BINCdag - Gent.
Een toekomstbestendig model van GV in de GGZ?
‘Beschouwing’ over samenwerking
11 juni juni 2004 Levensbeschouwelijke Identiteit; IBA-Studiemiddag1 Levensbeschouwelijke identiteit, opgeven of herijken “ Identiteit in de veranderende.
Hoofdstuk 1 De verantwoordelijkheid van ingenieurs
2 Onderzoeksluik 1: Literatuurstudie Belangrijke factoren binnen het bio-psycho-sociaal redeneren in de gezondheids- en welzijnszorg in Vlaanderen. Presentatie:
Moreel Beraad in het Sociaal Domein
Datum naam 1 23 maart 2010 datum plaats Bedrijfsarts en kwaliteit Noks Nauta Namens Kwaliteitsbureau NVAB naam persoon.
Klinisch redeneren en evidence based practice
Ethiek.
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
Wetenschapsethiek Prof. dr. Marcus Düwell Departement Wijsbegeerte/Ethiek Instituut Studium Generale-reeks: “Weten en Geweten” 7 februari 2007.
Denise Goessens-Nix, ketencoördinator CVA keten Parkstad Utrecht, 7 oktober 2015.
Fixatie-arm beleid: Team- of ziekenhuisdoelstelling Isa Michiels
SPH voltijd Ethiek 2: Verantwoording Werkcollege 1 kwartaal 3: introductie Corstin Dieterich L
Verpleegkundig redeneren
Workshop Identiteit?.
Mirjam van Puijfelik Ethiek Ethische aspecten en professioneel handelen door de maatschappelijk werker.
STOPPEN MET DIALYSEREN
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Organisatie mondzorg en mondverzorging in verpleeghuizen.
OM en medisch beroepsgeheim Openheid & OM OM legt op zitting steeds verantwoording af; Openheid is een pijler van de rechtstaat; Macht die.
Workshop ethiek Welkom! Begeleiding: Cor Maas, Geestelijk verzorger, Siza.
Mariël Kanne Docent ethiek 30 maart 2016 Dilemmabesprekingen als hulpmiddel bij het (leren) klinisch redeneren.
2017 Workshop Goed verplegen Leerboek ethiek voor verpleegkundigen 8 maart 2017.
Ethiek ,zorg en technologie
ZGK les 6 Ethiek: verschillende benaderingen
Zorgethiek als ethisch perspectief – de goede dingen doen
Aanspreken op verontrusting
Crisis-Management.
Studiedag FEBE Weldoen bij persoonlijke dilemma’s…
Ethiek in de branche social work
Richtlijn Beleid Rondom Spoedoperaties
  Verzorging van ouderen in de thuissituatie. Waar lopen wij als verpleegkundige tegenaan?
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
In de vuurlinie van een pos
College Zelfredzaamheid & Eigen Kracht
Levenseindebeleid 12 september 2019 Boswijk.
Transcript van de presentatie:

Workshop Moreel beraad GVR 16 april 2013 Groot Klimmendaal, Arnhem Grietje Dresen

Wat is ethiek? Ethiek = systematische reflectie op meer spontane ‘moraal’ (‘normen & waarden’) (Vgl. titel NRC-cursus Ethiek: ‘Normen en waarden, kritisch bekeken’ )

Drie niveau’s van ‘ethische advisering’ in instelling: [term ‘ethische advisering’ komt uit Beroepsstandaard VGVZ: behoort bij beroepsprofiel van de geestelijk verzorger] 1) Individuele gesprekken (belangrijk werkveld GV): ‘morele counseling’ in gesprekken met patiënt, naasten en/of behandelaars. N.b.: counseling is géén “advisering”, maar maïeutisch! 2) Team-niveau (GV geen eerst-verantwoordelijke, vaak wel rol): ‘Moreel beraad’. Interdisciplinair, onder verantwoordelijkheid van Commissie Ethiek of kwaliteitsfunctionaris, niet van GV! Maar GV speelt vaak wel een rol bij implementatie en ‘borging’, bijv. door kundig voorzitten. Onderwijs aan bijv. verpleegkundigen (klinische les) 3) Niveau van instelling als geheel (GV niet verantwoordelijk, wel potentieel belangrijk, via kundigheid en inzet) Ethische commissie (interdisciplinair) Onderwijs en bijscholing Department of Spiritual and Pastoral Care

bedenk: ook andere behandelaars hebben 1) persoonlijke ‘normen en waarden’ (vaak ‘heilig’), èn 2) beroepsethiek (in hun opleiding gehad) 3) wisselwerking tussen 1) en 2) Alle behandelaars hebben persoonlijke ‘normen en waarden’, via opvoeding, geloof, persoonlijke ontwikkeling; maar vaak geen oefening of scholing in het kritisch reflecteren daarop, of ter discussie stellen ervan. Alle behandelaars hebben in hun opleiding ‘ethiek’ gehad, toegespitst op eigen discipline. Vaak a.d.h.v. de 4 ‘principes’ van bio-medische ethiek van Beauchamp & Childress (1979): 1) goed doen; 2) niet-schaden; 3) autonomie; 4) rechtvaardigheid. Deze principes corrigeerden in jaren ‘70 de meer klassieke, paternalistischer medische ethiek (autonomie > informed consent belangrijker) De ‘emancipatorische’ 4 principes tegenwoordig vaak weer gecorrigeerd vanuit ‘zorgethiek’, waarin relationaliteit, context van patiënt, verantwoordelijkheden en asymetrie in zorgrelatie meer mee-gedacht (zie ook laatste dia: Tronto) ‘Medische ethiek’ gedefinieerd vanuit professioneel handelen (ethiek voor artsen, voor verpleegkundigen, etc.); maar gericht op belang patiënt (waar doen we goed aan voor deze patiënt, in dit geval?). Ethiek-beleid dan ook meestal onderdeel van kwaliteitszorg , en vallend onder verantwoordelijkheid directie (Beleidsplan ethiek, verplicht) Department of Spiritual and Pastoral Care

Definitie: Moreel beraad Moreel beraad is: een gestructureerd en georganiseerd teamgesprek over een moreel probleem in de behandeling/zorg van een afzonderlijke patiënt. Casus is meestal vooraf ingebracht (soms ter plekke) Het teamgesprek is altijd beperkt in tijd! Proces en tijd (afronding!) worden bewaakt door een ‘voorzitter’, bij voorkeur a.d.h.v. een voor deelnemers zichtbaar (of reeds bekend) stappenplan. Het doel is een gesprek/discussie * over de morele aspecten van de casus * om te beslissen hoe in deze ‘goed’ te handelen: wat is, in ethisch opzicht, het goede om te doen? * of om een casus onder dit opzicht te evalueren Dienst Geestelijke Verzorging en Pastoraat

Diverse methodes voor moreel beraad Probleemgeoriënteerde methodes Nijmeegse methode Utrechts stappenplan Omgaan met dilemma’s Houdingsgeoriënteerde methodes Socratische methode Casuistry Zorgethisch gespreksmodel Hermeneutische methode Dienst Geestelijke Verzorging en Pastoraat

Excurs: de Nijmeegse methode voor moreel beraad (probleemgericht; goed geleid, in ca. 30 min. af te ronden) Wat is de morele vraag / morele dilemma in deze casus? Essentieel begin! 1a) Om wiens morele probleem gaat het? Wie zijn de betrokken belanghebbenden? Wie is verantwoordelijk? Wie is de ‘probleem-eigenaar’ van het gesignaleerde probleem? Achtergrond-informatie, voor zover nodig (in tijd beperken!): Medische, verpleegkundige (etc.) gegevens Levensbeschouwelijke en sociale context (van patiënt) Organisatorische aspecten m.b.t. zorg (klinisch en/of in thuissituatie) Juridische aspecten; wetgeving in casu 3) Welke belangen, waarden en (e.v.) rechten zijn in geding? Denk hierbij o.a. aan: Wat dient welzijn van de patiënt (e.v. van ‘systeem’) / kan schaden? Autonomie van de patiënt (wat wil de patiënt, of diens systeem) Verantwoordelijkheid van de zorgverleners (waaronder ook: rechten van derden / rechtvaardigheid meewegen) 4) Besluitvorming Opnieuw benoemen/samenvatten van het morele probleem. Afwegen: welke waarden en/of rechten wegen hier het zwaarst? Wat beslissen we om te doen (of, retrospectief: evaluatie) Wie moet wat doen? (of: wat moeten we in vervolg anders doen?) Dienst Geestelijke Verzorging en Pastoraat

Excurs bij ‘zorgethiek’: 4 soorten zorg (onderscheid door Joan Tronto (1993), Moral Boundaries) 1) Zorgen om (caring about) In casu: Constateren wat nodig is; omzien naar 2) Zorgen dat (taking care of) In casu: Wie is verantwoordelijkheid? 3) Zorg verlenen (care-giving) In casu: Wie kan/zal hier feitelijk zorg verlenen? 4) Zorg ontvangen (care-receiving) In casu: Hoe stelt de zorg-ontvanger zich op? Wat is diens eigen aandeel in de (asymetrische) zorgrelatie?