First ID project Huygens College Samen werken aan een veilige omgeving
Voorstellen Workshopleiders Wietske Tijssen Johan ‘t Hart Rudy van Leeuwen
Drie pijlers van Rapucation Kennismaking Door gedeelde kwetsbaarheid ontstaat veiligheid Vriendelijke houding Met de drie hulpmiddelen van Rapucation gaat iedereen vriendelijk met elkaar om. Talentontwikkeling De leerling is eigenaar van zijn eigen kennis. Ook zonder docent gaat de leerling door met leren. De docent is trots op zijn leerlingen en de leerlingen zijn trots op zichzelf. Een belangrijk aspect hierbij zijn presentaties voor de klas of voor de hele school: de voorstelling
First ID: Kennismaking Leraren vertellen elkaar een persoonlijk verhaal. Leraren vertellen een persoonlijk verhaal aan hun klas. Leerlingen schrijven een persoonlijk verhaal (First ID verhaal) en presenteren dit aan elkaar. Van iedere klas maakt één leerling een Audio opname. Leerlingen en kartrekkers presenteren hun verhaal bij de voorstelling.
First ID: Vriendelijke houding Docenten krijgen een workshop over de hulpmiddelen van Rapucation. -Stilte teken -De drie regels -Afbeeldingen voor werkhouding (bordjes) Docenten (en de workshopleiders) werken acht weken met de Rapucationmethode. Na het project blijven de hulpmiddelen eigendom van de school.
First ID: Talentontwikkeling Talentontwikkeling zien we terug bij de voorstelling. Onderdelen van de voorstelling bereiden we voor bij: 1.Muziekworkshops: in 1 klap / klassenrap / percussie 2.Dansworkshop met een geselecteerde groep dansers. 3.Schrijfworkshop: Iedereen schrijft een verhaal.
In 1 klap - onderdeel van de muziekmethode van Rapucation 0 deze gebruiken wij vandaag niet. Vuist - 1 één klap in je handen clap 2 twee klappen op je borst boom – boom. Spreek het uit zoals een Engelsman het zou doen. 3 deze gebruiken we vandaag niet. handen naar beneden – handen omhoog + knip down – up 4 deze gebruiken we vandaag niet. afwisselend met twee handen vier keer op je dijen slaan everybody
Gebaar /Geluid / Woord. Alle gebaren direct allemaal uitproberen. GebaarGeluidWoord Beide handen één vinger omhoog. (handpalm van je af s.v.p. Door hier direct op te letten, is ook de non-verbale communicatie van leerlingen in beeld.) klap in je handenclap Beide handen twee vingers omhoogtwee keer op je borst slaan boom boom (met Engelse uitspraak) Duim omhoog-Het gaat goed. Handen draaien om elkaar heen-Herhaal wat we net deden. Dit gebaar gebruik je als het niet goed gaat maar ook als je het leuk vindt om iets te herhalen. (in slow motion) Haakse hand bij mond, direct daarna hand loodrecht naar beneden. -Stop met praten. (in slow motion) Vuist-Stop met bewegen. Drukke leerlingen reageren hier goed op. Twee vingers wijzen naar je eigen ogen. En je kijkt iemand aan. -Zou je willen kijken / opletten? Opstaan, handen naar opzij en met de klok mee draaien. Wil iedereen op staan en op de volgende stoel / kruk gaan zitten? Pas doen als we in een kring zitten Vier vingers omhoog, dan vier tikken met één vinger op mijn handpalm. Ik tel vier tellen vooraf.
Omdraaien bordjes Bij deze oefening krijgt steeds één van u de rol van docent. Die rol staat beschreven op de instructie die u ziet bij de muziekstandaards. Het “omdraaien van de bordjes” hoort hier bij.
Hoe oefent een duo? Demonstratie door twee workshopleiders. De deelnemers kijken goed, straks doen zij zelf ook zo’n oefening. De demonstratie is geheel zonder praten!!! De oefening bestaat uit vier delen: 1.De oefeningen begint met vier gebaren. (b.v of 1112). 2.Dan telt degene die deze gebaren heeft laten zien af door vier keer met één vinger op de handpalm te slaan. 3.Dan voert het duo gezamenlijk het ritme uit. 4.Dan wisselt het duo van rol.
Demonstratie oefening
Zijn er vragen over deze oefening?
Na uitleg over deze opstelling gaat iedereen in deze opstelling zitten en begint de oefening. Op de instructie van de observator en de dirigent (zie muziekstandaard) staan aanwijzingen voor lesgeven. Wietske begeleidt de duo’s Peter begeleidt de observator Rudy begeleidt de dirigent
Wat heeft u ervaren? Kennismaking Vriendelijke houding Talentontwikkeling
De doelen waar Rapucation voor staat: Rol leerling Kennismaken (steeds zit je tegenover een andere leerling) Aandachtig werken Een goede prestatie neerzetten Samenwerken Vriendelijke houding Rol observator, dirigent, docent Duidelijk zijn Gedrag leerlingen waarnemen Non-verbaal orde houden Inhoudelijk Non-verbaal reageren op gebeurtenissen. Onder woorden brengen wat je ziet Vriendelijke houding
Vertaling naar andere vakken Kan ik de observator en dirigenten rol in mijn vak gebruiken? Kan ik zelf non-verbale signalen verzinnen die voor mijn vak nuttig zijn? Kan ik leerlingen op deze manier autonoom laten samenwerken en kan ik dan de rol van coach aannemen? Kan ik de inhoud van mijn vak aanbieden met andere werkvormen waarbij men niet mag praten?
Kartrekkers Twee docenten worden in twee dagen opgeleid tot ervaringsdeskundige. Zij vertellen een verhaal, nemen dit op met muziek erbij. Ze doen oefeningen met non-verbaal lesgeven. Ook denken zij na over een nieuwe invulling van hun eigen vak. Terug op school helpen zij om draagvlak te creëren voor het komende project.
Zijn er nog vragen?