Start rekennetwerk Zuid Conferentie 1 febr 2011 o.l.v. Wilma Willems (KPC Groep), vastgelegd door Machteld Scholvinck (CPS)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
‘Over taal en rekenen gesproken…’ September/oktober 2010.
Advertisements

Doorstromende loopbaanbegeleiding; hoe maken we er samen werk van?
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Taal voor burgers en buitenlui Regionaal taalbeleidsplan
Naar een portfolio Water in Zuid-Holland The continuing story.
13 december 2007POVO project Noord Limburg POVO dieptestrategie technische talentontwikkeling College Den Hulster.
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Taalbeleid in het vmbo - een praktijkvoorbeeld
Scouting 2010 Trainingen 2.0. Disclaimer Wij weten (nog) niet alles Wij baseren ons op de informatie van het projectteam van Scouting Nederland Wij zijn.
In het bestuursakkoord
Jeugd investeert in Amsterdam, Amsterdam investeert in jeugd 1 januari 2003 Doorlopend activiteitenaanbod: Afstemming school en vrije tijd Tussenbalans.
Rekenen in het mbo: Stand van zaken regelgeving
Monique Goedhart en Gerda Egtberts
Logical Framework Approach
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
Taal en rekenen MBO flitsbijeenkomst 18 juni 2009 Marjo Jansen Beleidsdirectie BVE.
Taal en rekenen in beweging!
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
LPC R&D-aanpak in ontwikkeling Anje Ros, KPC Groep Martin van Reeuwijk, APS Gert Kamphof, CPS Lessen uit onderzoek, Tussen onderzoek en praktijk.
Gerard Koolstra, St. Michael College Zaandam
Over rekenen gesproken
8 november 2012.
kennisdelen voor rekencoördinatoren
Verlengde leertijd zoals zomerscholen/vakantiescholen Ton Klein 6 december 2012.
Maurits Huigsloot (PO-Raad) Hans Plomp (DUO)
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
Rekenbeleid Wie gaat wat doen? wiskunde of schoolbreed
Rekenmethodes.
Rekenbeleid als voorloper op dyscalculiebeleid
De ontwikkeling van het begrip functionele geletterdheid en gecijferdheid in toenemende verfijning/complexiteit/uitgewerktheid Wat? Taal in de vakken en.
Netwerkbijeenkomsten
Vmbo - havo/vwo januari/februari 2012 Regionale netwerken taal en rekenen.
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
Voorlichting VWO 3 26 september 2011 Joanne Duijvestijn Teamleider VWO 3,4,5 en 6.
Informatieavond groep 7
Invoering van HGW en het werken met groepsplannen
Actualiteit en activiteit ! Actuele ontwikkelingen Karin Lukassen MBO Taalcoach Academie 25 september 2009.
Het werken met portfolio
Zachte waarden klinkende resultaten?!. Uitgangspunten van de werkgroep De deelnemende ROC’s delen de notie dat (kern)waarden onderscheidend en legitimerend.
Carrouselbijeenkomst Rekenen en taal Doorlopende leerlijnen Wilma Willems – 14 april 2010.
Workshop “Beoordelen”
OUDERINFORMATIEAVOND
Ontwikkelingen beleid en regelgeving rekentoets vo
Samenhang voor de N-profielen Opdracht voor dit project: NVON: samenhangend onderwijs binnen het exacte gebied Min. Van onderwijs: ontwikkelen van “robuuste.
Afstemmen rekenonderwijs van v(mb)o naar mbo: hoe, wat, waarom? Harm van Son – 6 december 2011.
24 juni 2014 PLG interdisciplinariteit vincent jonker.
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Aan de slag met POVO Wolvega/Oosterwolde Zet Engels ‘in the picture’ 28 oktober 2014 Jeroen Pennings & Kris Verbeeck.
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
Jorrit Blaas U moet veranderen: Meer muziek! 6 Meer bewegingsonderwijs! Radicaliseringslessen Vakoverstijgend 21st Century Skills! Meer Bildung!
Bboamsterdam Breed Bestuurlijk Overleg Amsterdam.
Project 3 Week 3.  Mededelingen  Vragen opstellen voor opdrachtgever  Oriëntatie op opdracht (volgende week feedback in de les)  Wijkanalyse  Geen.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
Naar een regionale aanpak taal en rekenen Mei 2010 Voorstel aan bestaand samenwerkingsverband Profijt om tot afstemming met betrekking tot taal en rekenen.
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
Welkom op de informatieavond Het Hooghuis Stadion Jan van Vucht, locatiedirecteur.
Maatschappelijke Stage in de Sport 23 september 2010.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Wie een brug slaat naar de havo… 14 december 2012 Aansluiting vo/mbo-Hogeschool Rotterdam Carla Spek & Hilke Stibbe.
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing BSL De.
Professionalisering en intervisie
De nieuwe onderbouw.
Informatieavond 14 september Havo
Rekenontmoeting Scalda MBO en VMBO
Opstart leernetwerk vaardigheidsontwikkeling
Een lerend HVi netwerk Hoe doen we dat?
Welkom op het Saenredam College
Transcript van de presentatie:

Start rekennetwerk Zuid Conferentie 1 febr 2011 o.l.v. Wilma Willems (KPC Groep), vastgelegd door Machteld Scholvinck (CPS)

Wie is aanwezig? Vooral leraren, teamleiders, directieleden die graag meer willen weten over rekenen voor het VMBO. Met name uit Zuid Nederland – zie deelnemerslijst. Tijdelijke begeleider: Wilma Willems (KPC Groep) Volgende bijeenkomst zal Madeleine Vliegenthart (APS) de netwerkbegeleiding overnemen. Machteld Schölvinck (CPS) legt hoofdzaken vast.

Aanpak 1.Inventariseren welke vragen deelnemers hebben om in het netwerk te bespreken (in kleine groep) 2.Vanuit inventarisatie thema’s selecteren (plenair) 3.In kleine groep: thema uitwerken 4.Aan elkaar presenteren: kennis delen Al doende bleek het zinvol om een voorstelrondje in de kleinere groep uit te voeren: Wie ben je? Op welke school werk je? Op welke manier realiseren jullie rekenonderwijs? Door het voorstelrondje ontstond de behoefte om door te vragen op de voorbeelden die genoemd werden, in dezelfde kleine groep.

Inventarisatie vragen Welke rekenmethodes worden gebruikt? Hoe monitoren scholen de leerlingresultaten? Welke diagnostische toetsen zijn voor handen? Hoe wordt er afstemming gerealiseerd tussen po- vo? (informatieoverdracht en inhoudelijke afstemming?) Welke niveau laten onze leerlingen zien? Financiële middelen? Apart rekenuur of geïntegreerd? Wie is verantwoordelijk? Effectieve rekenlessen aansluitend bij niveau? Rekenbeleid breed gedragen, hoe doe je dat? Hoe wordt het in de examenregeling opgenomen?

Welke deelthema´s? Organisatie- curriculum Apart rekenuur of geïntegreerd? Effectieve lessen aansluitend bij niveau? Hoe maken we kennis met de rekendidactiek van po? Toetsen – leerlingen volgen Niveau leerlingen? Hoe monitoren leerlingen met welke diagnostische toetsen? Beleid Wie is verantwoordelijk? Rekenbeleid breed gedragen, hoe doe je dat? Afstemming po-vo (inhoud, informatieoverdracht)? Financiële middelen? Hoe wordt het in de examenregeling opgenomen? Wat is het verschil tussen wiskunde en rekenen? Middelen Rekenmethodes

Opgepikt: Welke informatie wordt gedeeld tussen de subgroepen? adressen uitgewisseld en eigen netwerk gestart (via linked In) Bruikbare sites, methodes Inpassen in tijd: lessen in het rooster Wat gebeurt er nu? Diagnostische toetsen Signalering – screening? Waarom toets je? Wat wil je weten? Welke doelen? Verschillende niveaus in invoering rekenaanpak/beleid (de ene school start nu, andere scholen zijn al 2 jaar bezig) Succeservaringen delen

Wensen volgende bijeenkomst NB: deelnemers kunnen zelf al voorwerk doen en dat presenteren. 1. Wat is nu 1F, 2F etc, zo concreet mogelijk, t.o.v. wiskunde. Methodeboeken meenemen en vergelijken: wat wordt er van leerlingen gevraagd? 2. Voorbeelden toetsen en methoden bekijken: focus op onderbouw. Is juni niet te laat voor een volgende netwerkbijeenkomst? Missen we dan de boot niet voor het volgende jaar? Hoe in het curriculum, uur/project etc.? Onderlinge afstemming tussen vakken: hoe doe je dat? En hoe regel je dat dan, dat iedereen dat ook zo doet? (verandermanagement!)

Volgende bijeenkomst 21 juni 2011: Zuid 22 juni 2011: Midden 23 juni 2011: Noord Dit zijn voorsteldata, die nog worden vastgesteld door het Steunpunt VO. Vanaf morgen een mail met een link om definitief aan te melden voor het netwerk VMBO, met keuze voor de regio. Veel succes met ‘netwerken’. Hartelijk dank voor de constructieve bijdrage!