TOEZICHT OP ONDERWIJSKWALITEIT

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
[Titel bijeenkomst] [Datum] Presentatie door: [naam]
Advertisements

Workshop Mensen in beweging
Lid raad van toezicht op voordracht van de cliëntenraad
Menno Karres Lead Auditor
Informatievoorziening van toezichthouders
Wim Drees lezing1 Drie verklaringen voor goede scores Nederlands onderwijs in internationale PISA vergelijkingen •Centraal gestandaardiseerde en nationale.
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
BEROEPSTROTS EN PROFESSIONALS
Verzelfstandiging in het onderwijs II, Onderwijsraad, november 2010.
Petra van den Broek Voor gmr Utrecht 13 februari 2009
VOORSTELLING WILLEM VAN RAVENSTEIN 56 jaar 25 jaar onderwijs… HML lerarenopleiding sinds 2011 terug…
December 2013 Concept-ondersteuningsplan 2014 – 2016 ( 2018) Decemberconferenties scholen.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Presentatie Passend Onderwijs & informatie PO VO Congres
Presentatie gemeente Beek
Besturen aan Zet in OZKNV. Stichting als rechtspersoon Scheiding bestuur en toezicht (governance) Maximale betrokkenheid aangesloten besturen ‘Platte’
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Albert de Boer IJsselgroep
Opbrengstgericht werken
Er waren eens ………………. leerlingen tussen wal en schip.
Passend Onderwijs Noord-Limburg November 2013
ALV Christenunie Woerden 31 mei 2011
De school wil meer dan de inspectie vraagt ?! Ronde tafel bijeenkomst Vrijdag, 9 april 2010.
HET PEDAGOGISCH IDEAAL (VAN GROENLINKS?) Siebren Miedema.
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
Gedragscodes en het belang van waarden voor een goed bestuur
Baudartius College Heroriëntatie op de bestuursstructuur
Samenwerken in burgerschap
Studie2daagse directies Unicoz 15 en 16 november 2012 Communicatie, ouderbetrokkenheid, educatief partnerschap een ideale combinatie voor.
Herstructureringsfaciliteit Sw Programma WNV december
De BEL werkt! Ontstaan, werking en het succes van de BEL Combinatie
Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst - Brugge.
Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool
Sturen op vertrouwen NVAG 23 mei 2012 Elly Breedveld Erasmus CMDZ.
Verzelfstandiging Stadsschouwburg Amsterdam Gemeenteraad Utrecht 11 december 2008.
Maurits Huigsloot (PO-Raad) Hans Plomp (DUO)
Kees Broekhof Hans Cohen de Lara Sardes. Stappen Welke onderwerpen liggen er op ons bord? Welke gaan we aanpakken? Welke oplossingen zijn beschikbaar?
Communicatie tussen partners LEA-congres 12 januari 2010 Gerrit Dogger, gemeente Enschede (in samenwerking met Wilma Weren, gemeente Boxtel)
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Samen aan zet Workshop voor bestuurders
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Over kwaliteit valt te twisten GIA bijeenkomst 23 november 2010 Arnhem Kansen van het onderwijsachterstandenbeleid Zeki Arslan Programmamanager Onderwijs.
Duurzame innovatie leiderschap en maatschappelijke legitimatie Inleiding door Leo Lenssen Boardroom 21 januari 2010.
SWV 2802 Bijeenkomst 26 november Johan Frisoschool Lansingerland.
Overleg GMR - R.v.T. Hoorn 5 april 2017.
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Excellente Scholen Drentse excellentietraject Dorien zEVENBERGEN Inspectie van het onderwijs.
Vernieuwing Voortgezet Onderwijs Lelystad Presentatie persbijeenkomst 28 november 2012 Ambitie: uitstekend opgeleide en kansrijke leerlingen Doelstelling:
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
Van tweeluik naar driehoeken
Omgaan met Krimp “Alleen er in en samen er uit” VO Congres 26 maart 2015.
3umH3H0. Studie reis Canada Renate en Henco (14 t/m 22 november 2014)
Hoe bepaal ik de kwaliteit van cultuuronderwijs? jorien schulten & piet hagenaars.
Hoe verantwoord je je Financiële positie ?
Deugdelijk bestuur binnen de groep Emmaüs Guido Van Oevelen 23 juni 2010.
Betaalde Lio bij Meervoud. Stichting Meervoud 18 scholen Christelijke identiteit 4600 leerlingen 480 personeelsleden.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Passend Onderwijs: Een nieuwe werkelijkheid? STRATEGISCHE SESSIES (V)SO STRATEGISCHE SESSIES (V)SO Regio bijeenkomst April 2014.
Samenspel RvB en RvT moet professioneler: belang van diversiteit Rienk Goodijk Hoogleraar Governance in het semipublieke domein GITP/TiasNimbas Business.
Resultaten tellen Presentatie voor raadsdelegatie Delft 16 april 2009.
P ROGRAMMA Z ORG WAARDIGHEID EN T ROTS De betrokkenheid van Toezichthouders.
Schets van de ontwikkelingen -Examinering: een punt van aandacht! -Ontwikkelingen Examencommissies -Procesarchitectuur Examinering (PE)
Onderwijskwaliteit: een zaak voor peers onder elkaar, of voor politiek en democratie?
Kengetallen exporteren naar MMP
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
Personeelszaken + Financiën coördinatie Onderwijs & Kwaliteit
VTOI 7 april 2017 Hans Teegelbeckers/Wim Kuiper
WELKOM Dé applicatie voor de professionele schoolleider
WELKOM Dé applicatie voor de professionele schoolleider
De toren van Babel Spraakverwarring in toezichtland
Transcript van de presentatie:

TOEZICHT OP ONDERWIJSKWALITEIT Utrecht, 18 april 2012 PO Raad Hans Helgers Voorzitter Raad van Toezicht PCOU en Willibrord Voorzitter Raad van Bestuur Stichting De Opbouw

Kerngegevens PCOU/Willibrord PCOU - 29 scholen voor primair en speciaal onderwijs in Utrecht en Amersfoort 7.500 leerlingen en 1.000 medewerkers Willibrord - 10 scholen voor voortgezet onderwijs in Breukelen, Maarssen, Utrecht, Nieuwegein en Vianen 10.550 leerlingen en 1.250 medewerkers Samen 18.000 leerlingen, 2.250 medewerkers en 110 miljoen exploitatie per jaar PC en RK identiteit in groot stedelijke omgeving

Kerngegevens De Opbouw Jeugdzorg, gehandicaptenzorg, ouderenzorg en huishoudelijke hulp Noord-Holland, Utrecht en Gelderland 5.500 medewerkers, 225 miljoen jaaromzet, ruim 300 locaties Financiële bronnen: AWBZ, provincies, gemeenten, zorgverzekeringswet, privaat 7 werkmaatschappijen onder eigen locale namen

Zorg en onderwijs overeenkomsten Wat is kwaliteit? Kunnen we kwaliteit meten? Hoe meet je kwaliteit? Rol van de toezichthouder bij kwaliteitsbewaking

Wat is kwaliteit? Harde en getalsmatig meetbare criteria (rechtstreeks: citoscores, uitvallers, doorstroomcijfers leerlingen, zittenblijvers; of afgeleide cijfers: arbeidsverzuim leerkrachten, aantal leerkrachten per groep, aantal ongediplomeerden, verloop, financiële performance) Zachte en moeilijk meetbare criteria (met plezier naar school, burgerschap, kunstzinnige vorming, waarden en normen, identiteit, zorgleerlingen, ouderbetrokkenheid) Niet alles wat gemeten kan worden is van waarde en niet alles wat van waarde is kan gemeten worden Is het ene belangrijker dan het andere?

Kunnen we kwaliteit meten? Zeggen de indicatoren iets over kwaliteit? Hebben we een P&C systeem om kwaliteitsgegevens op te leveren? Is er een cultuur waarin verantwoording afleggen over kwaliteit vanzelfsprekend wordt gevonden? (beroep op professionele onafhankelijkheid; verschil PO en VO)

Hoe meet je kwaliteit? Ontwikkeling van inputnormen naar throughputnormen naar outputnormen Input: klassengrootte, diploma’s, bouweisen, pedagogisch concept Throughput: protocollen, certificeringen Output: citoscores, tevredenheidsmetingen Overheid stuurt primair via input- en de markt via outputcriteria

Rol als toezichthouder Werkgever Toezicht houden op naleving wetten en statuten en realisatie beleidsdoelstellingen Adviseur

Kwaliteitscriteria in beleidsdoelstellingen Wel financiële doelstellingen/ bedrijfsvoering/ HRM/ externe relaties Ook kwalitatieve onderwijsdoelstellingen in beleidsplan? Op stichtingsniveau? Op schoolniveau? Per klas? (bijvoorbeeld: geen zwak scorende scholen meer)

Extern en intern toezicht Is extern toezicht door onderwijsinspectie goed genoeg? (inspectie zit te dicht bij de politiek, intervisie en interne audits vaak kritischer en realistischer)

Toegevoegde waarde bestuurder Goede mensen benoemen Doelen stellen en monitoren (focus houden) Zachte informatie organiseren Voorbeeldfunctie (doen wat je zegt)

Toegevoegde waarde Raad van Toezicht Samenstelling RvT (onderwijsspecialisten vs goede vragen belangrijker dan kennis) Wel accountant aan tafel niet de onderwijsinspecteur De zachte informatie is het echte harde werk Monitoren beleidsplan (helpen focus houden) Kritisch blijven naar CvB en naar jezelf!

Kwaliteitsmeting in onderwijs en zorg is een zoektocht naar: Definiëren van wat onder kwaliteit wordt verstaan Ontwikkelen indicatoren om deze kwaliteit te kunnen meten Opzet P&C systeem om deze indicatoren te genereren Van input via throughput naar output metingen Belang van zachte waarden overeind houden (dictatuur van het spreadsheet) Financiering afhankelijk van kwaliteit?