Opbrengstgericht leiderschap is in. Maar wat is dat nu eigenlijk? Lezing voor de conferentie opbrengstgericht leiderschap Guuske Ledoux Kohnstamm Instituut.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Advertisements

Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Sturen op delen = vermenigvuldigen
Informatieavond 22 april 2013
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Presentatie Procedure naar het VO
Informatieavond groep 7
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
VOORSTELLING WILLEM VAN RAVENSTEIN 56 jaar 25 jaar onderwijs… HML lerarenopleiding sinds 2011 terug…
OGW en vakmanschap: het belang van een goede (aan)sturing
Zorgroute basisschool Dijkerhoek.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Opbrengstgericht werken en Groen Proeven: Hoe realiseer ik dat?
Opbrengstgericht werken
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
De school wil meer dan de inspectie vraagt ?! Ronde tafel bijeenkomst Vrijdag, 9 april 2010.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
1-zorgroute in school MR bs Edith Stein
De Krullevaar Wat is een goede school ?.
Onderzoek pilots opbrengstgericht leiderschap
Opbrengstgericht werken Een dubbele opdracht voor DOO?
Portfolio
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
- Opbrengstgericht werken in het primair onderwijs -
Inspectietoezicht EC vanaf 2012
de denk- en werkwijze voor passend onderwijs
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Samen aan zet Workshop voor bestuurders
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
Protocol Ernstige RekenWiskunde-problemen en Dyscalculie
Over kwaliteit valt te twisten GIA bijeenkomst 23 november 2010 Arnhem Kansen van het onderwijsachterstandenbeleid Zeki Arslan Programmamanager Onderwijs.
Presentatie 9 juni 2011 Excellente onderwijsprogrammering Bijeenkomst van sectievertegenwoordigers in het kader van de PSG-Expeditie donderdag 9 juni 2011.
Pilot PO-VO-monitor PO-VO-conferentie Rotterdam, november 2013
Pass’t Montessorionderwijs ?
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Workshop Extra Leertijd Conferentie Children’s Zone 6 maart 2014.
GEBRUIKERSDAG DELPHI OPBRENGST-GERICHT WERKEN met PARNASSYS
Cursus Handelingsgericht Werken
MKVS meer dan een kindvolgsysteem
Kwaliteitsbeleid.
De DATATEAM® methode data als inzet voor het werken aan onderwijs, kwaliteit en professionalisering Klaas Pit 16 april 2015.
Een prachtige kans voor uw kinderen
3umH3H0. Studie reis Canada Renate en Henco (14 t/m 22 november 2014)
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Het belang van de ketenverbinding Laura Punt. Wat komt er aan bod? Een stukje geschiedenis De beheersing van de basisvaardigheden Nut en noodzaak van.
De kwaliteit van het basisonderwijs in het Noorden
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Welkom! Ouderavond TK2+ project Donderdag 26 november 2015.
Basisondersteuning IB-netwerk 12 november Basisondersteuning Zie ook: -in-de-basisondersteuning/
Actieplan Beter Presteren: opbrengstgericht en ambitieus Henk den Boer Coördinerend inspecteur vo Masterclass Amersfoort 17 januari 2012.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Conferentie Doorlopende Leerlijnen Taal en Rekenen, de referentieniveaus in de praktijk parallelsessie 1 nr. 2 Overdracht po-vo in de praktijk.
Workshop referentieniveaus (SLO). Inhoud Aanleiding tot de referentieniveaus Wat zijn referentieniveaus? Status en ontwikkelingen rond de ref.niveaus.
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
Opbrengstgericht werken en jonge kinderen: hoezo?
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Toezicht op de kwaliteit van onderwijs en de doorlopende leerlijnen 1. Waarom toezicht? 2. Hoe werkt toezicht? 3. Hoe houden we toezicht op doorlopende.
Studiereis Finland Maandag 21 oktober tot en met vrijdag 25 oktober 2013.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
Presentatie door: Welkom Bij de bijeenkomst over Cyclische kwaliteitszorg Ivonne van Eerd en Jeroen Meijboom.
Professionele ruimte voor professionele identiteit van beginnende leraren Han Leeferink Radboud Docenten Academie BSL-project Onderzoekers: Harmen.
Bs Petrus en Paulus en bs Edith Stein
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
Transcript van de presentatie:

Opbrengstgericht leiderschap is in. Maar wat is dat nu eigenlijk? Lezing voor de conferentie opbrengstgericht leiderschap Guuske Ledoux Kohnstamm Instituut Universiteit van Amsterdam 16 november 2011

Inhoud Achtergronden Voordelen en valkuilen De rol van schoolleiders De rol van schoolbesturen Doelen stellen Bieden referentieniveaus houvast?

Achtergronden   Kwaliteitsagenda OCW: accent op opbrengstgericht werken en basisvaardigheden   Inspectie: evalueren van de onderwijsopbrengsten ligt aan de basis van onderwijsverbetering   Onderzoek: feedback geven verhoogt de prestaties, bij leerlingen en leraren

What’s in a name? Alle onderwijs is opbrengstgericht…. Het gaat om: verzamelen en gebruiken van gegevens over leerresulaten om onderwijs te sturen of te verbeteren Betere term: meetgestuurd onderwijs of evaluatiegericht onderwijs Essentie: de evaluatieve cyclus

De evaluatieve cyclus 1. vastleggen van doelen en standaarden 2. verzamelen van informatie 3. registreren 4. interpreteren 5. beslissingen nemen

Wat zijn de voordelen? Sterker bewustzijn eigen onderwijskwaliteit Nauwkeuriger zicht op zwakke plekken Voorkomt ongemerkte niveaudaling Helpt bij gericht & planmatig verbeteren Betere beslissingen over leerstofselectie Stimuleert differentiatie

Nog meer voordelen Leraren en leerlingen werken doelgerichter Ontdekking: leerlingen kunnen meer dan gedacht (niemand kent het plafond…) Stijgende prestaties > kinderen meer plezier en zelfvertrouwen > ouders enthousiast > leerkrachten enthousiast Soms ook: minder storend gedrag in de klas

Maar valkuilen zijn er ook… Analyseren zonder vraag of doel Alleen kijken naar de laagpresteerders Te grove maatstaven, zoals A B C D E ‘Oneerlijke’ vergelijkingen (tussen leerlingen, groepen, scholen) Wordt het een afrekencultuur?

Dat doen we toch al lang? Analyses zijn vooral gericht op individuele zorgleerlingen Analyses op groeps- en schoolniveau soms, vaker op zwakke scholen (‘voldoende’ scholen zijn luie scholen?) IB-ers zijn de spil, groepsleerkrachten nog te weinig in beeld, schoolleiders ook…. De opleidingen zijn er nog niet op gericht

De rol van de schoolleider Het begint met ambities – gericht zijn op voortdurende verbetering Willen weten, niet voor de inspecteur maar voor jezelf IB-er EN schoolleider moeten data- onderlegd zijn Doelgericht zijn, met meetbare doelen Planmatig handelen

Een open houding Je leerresultaten laten zien maakt je kwetsbaar Open klimaat in het team is een voorwaarde Geef zelf het goede voorbeeld (vraag ook feedback en neem die serieus) Het doel is verbeteren, niet verantwoorden Analyseer samen; twee zien meer dan een Onderzoek weerstanden – waar komen ze vandaan?

De rol van het schoolbestuur Bestuur verantwoordelijk voor kwaliteit Hoe krijg je daar zicht op? Het gaat om tijdig signaleren – eerder dan de inspectie Welke gegevens, procedures, rapportages?

Sturingsfilosofie Volgen of sturen van de beleidskeuzes van de school Controleren of stimuleren Contracten of critical friend Eenheidsbeleid of differentieel beleid Creëren van draagvlak

Handleiding vroegsignalering Transparantie: leg vast welke gegevens je wilt zien Formuleer normen: wanneer is het goed? Er is een maatstaf nodig. Bespreek de zinvolheid van indicatoren. Bijvoorbeeld: is zittenblijven slecht? Alleen resultaten of ook proces?

Welk niveau mag worden verwacht? Scholen verschillen In concept, keuzes, spankracht, maar ook in leerlingenpubliek Is dezelfde maatstaf voor alle scholen mogelijk/zinvol? Wanneer zijn resultaten ‘onder de maat’?

Eindtoetsresultaten

Kunnen referentieniveaus helpen? Sinds augustus 2010 referentieniveaus Twee niveaus: fundamenteel en streef Verwachting: prestaties omhoog door houvast, doorgaande leerlijnen, signaleren zwakke scholen Voor SBO/SO nog onduidelijk: wat is haalbaar?

Referentieniveaus onderzocht Stand van zaken eind groep 8 in 2005, m.b.v. PRIMA Taal, lezen, begrijpend lezen Vier niveaus onderscheiden: minimum (90%), fundamenteel (75%), streef (50%), extra (10%) Focus op verschillen tussen groepen leerlingen en groepen scholen

Welke groepen leerlingen en welke scholen halen momenteel wel/niet absolute leerstandaarden op verschillende niveaus, voor rekenen, taal en begrijpend lezen, in groep 8 van het basisonderwijs?

Fundamentele niveau alleen gehaald door autochtone leerlingen met MBO/HO ouders en vanaf advies vmbo-t (data 2005) Autochtone leerlingen halen vaker het fundamentele niveau dan allochtone leerlingen, ook na controle voor SES Allochtone en autochtone leerlingen met lage SES en zorgleerlingen halen ook een lager gesteld minimumniveau (90%) vaak niet

Op scholen met meerderheid Turkse en Marokkaanse leerlingen van laag opgeleide ouders haalt gemiddeld 37% van de leerlingen het fundamentele niveau Op scholen met meerderheid leerlingen van ouders met hbo/wo-opleiding gemiddeld 84% Overige schooltypen tussenin Binnen elk schooltype nog wel verschillen SBO ver weg van referentieniveaus

Implicaties Referentieniveaus te hoge meetlat voor sommige scholen En te lage voor andere scholen Kijk wat voor scholen er binnen het bestuur zijn; varieer zo nodig normen Optie: vergelijkingstabellen

Kwesties Scholen houden niet zo van benchmarken Meeste leraren zijn pro opbrengsgericht werken, maar deel vindt het werkdruk (!) of is bang voor prestatiedruk Analyseren is een kunst, maar conclusies omzetten in acties nog meer En om die acties gaat het natuurlijk

Dank voor jullie aandacht