Heterdaadsessie Haags Gemeentearchief 8 oktober 2013 Actualiteitsmonitoring
Onderdeel van de Bestuursdienst, directie Haags Gemeentearchief (HGA) Centraal punt voor (vak)informatie op alle gemeentelijke beleidsterreinen Klanten: Het gemeentebestuur De medewerkers van alle gemeentelijke diensten.
Een stukje geschiedenis: De centrale interne bibliotheek: ontstaan in de jaren ‘50 Decentrale bibliotheken bij gemeentelijke diensten In 1995: één interne bibliotheek voor de gemeente Leeszaal en boekencollectie opgeheven in 2012 Focus op inhoud: selectie, monitoring en informatie op maat September 2013: nieuwe naam ‘Werkbibliotheek’
Actualiteitsmonitoring Weten hoe er over beleidsbeslissingen wordt gesproken Informatie gebruiken om beleid te maken/aan te passen Weten wat er speelt in je vakgebied Gevolg: een efficiënter en beter geïnformeerde organisatie die beter haar werk kan doen Weten wat er speelt in de stad
Producten Actualiteitsmonitoring Thematische nieuwsbrief Nieuwsmonitor Media-analyse
Thematische nieuwsbrief Bronnen, frequentie, inrichting van de nieuwsbrief: alles op verzoek van de klant Wordt op verzoek gemaakt over een bepaald beleidsterrein
Thematische nieuwsbrief Alle collega’s van één afdeling worden tegelijkertijd voorzien van dezelfde informatie Ambtenaren hoeven zelf geen tijd te steken in het lezen van vakliteratuur Voordelen : Gevolg: ambtenaren worden efficiënter en beter geïnformeerd en kunnen meer tijd steken in hun inhoudelijke taken.
Voorbeeld :
Producten Actualiteitsmonitoring Thematische nieuwsbrief Nieuwsmonitor Media-analyse
Nieuwsmonitor Wordt drie keer per dag gepubliceerd, zowel via de mail als op intranet Selectie uit kranten en internetbronnen van relevante informatie op alle gemeentelijke beleidsterreinen Artikelen worden voorzien van één of meer trefwoorden Ambtenaren kunnen zich op deze trefwoorden abonneren en zo hun eigen abonnement samenstellen
Nieuwsmonitor Letterlijk: knippen en plakken Product bestaat al sinds begin jaren 70: de knipselkrant In 2001 overgeschakeld naar digitale verspreiding van geknipte artikelen In 2008 werd gestart met het digitaal laten aanleveren van de content
Producten Actualiteitsmonitoring Thematische nieuwsbrief Nieuwsmonitor Media-analyse
Tijdelijk monitoren van actueel onderwerp/project Relatief nieuw product: sinds begin 2012 Zowel in traditionele als sociale media Niet alleen wat er wordt gezegd, maar ook hoe en door wie: duiding Product met name relevant voor bestuur, voorlichting en communicatiemedewerkers
Media-analyse Regulier overleg met opdrachtgever is essentieel Onderwerp/project moet helder en ingekaderd zijn Weten wie de belangrijke spelers zijn en wat mogelijk bestuurlijk gevoelig kan zijn
Media-analyse Groot en duur nieuwbouwproject in tijden van crisis Casus: het Spuiforum Politiek gevoelig Veel weerstand in maatschappij
Naar goed Haags gebruik…. De Citruspers De Vulpen De Tieten van Den Haag Het IJspaleis Het Strijkijzer Het IJspaleis
Bijnamen: Boodschappenmandje Tosti-ijzer Bodemloze Spui-put Het gat van Norder Happy meal
Spuiforum in de media
Media-analyse Zorgvuldig stakeholders analyseren en hun argumentatie weergeven In de duiding: Bij met name sociale media is van belang: hoe groot is de invloed van de schrijver? Informatie op waarde schatten
Vragen?