Auditing Instrument for Sustainability in Higher Education

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Profile Selector 2 april 2017.
Advertisements

Groen Proeven doet ook aan PDCA Lessen geleerd van monitoring van 36 pilots.
In 48 uur de wereld rond De integrale organisatiediagnose in 48 uur
In 48 uur de wereld rond De integrale organisatiediagnose in 48 uur
Doel van de miniconferentie: Weten waar je op je opleiding over in gesprek kunt gaan mbt het toetsen van taal in totaal. Voettekst.
Onderwijs in onderzoek & onderzoek in onderwijs Etalagebijeenkomst
SAMEN AAN ZET Van opbrengst naar werkaanpak.
Competentiemanagement
The CAF Procedure voor externe feedback
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Uitkomsten pilot Duurzame ontwikkeling in opleidingen van het hoger onderwijs Symposium Groene ICT en duurzaam hoger onderwijs 25 november 2010 De Rode.
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
AISHE cursus Rollen auditor in AISHE proces 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
AISHE cursus Beleidscyclus na de audit 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Het sectorprogramma ICT-onderwijs in Nederland
Geïntegreerde integriteit: hoe werkt u daaraan?
17 & 18 november '08 Bouwen aan een opleiding CConceptueel kader en onderwijskundig referentiekader.
De kracht van HBSoftware B.V Onze kracht is branchekennis. Wij begrijpen wat vastgoedontwikkeling is. Wij weten wat de prioriteiten van het management.
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Conferentie DHRM Fred Slaghekke beleidsmedewerker P&O
Onderzoek naar de kwaliteit van de opleidingsschool
Certificeren van assessoren __________________________________ Workshop congres LLL op een HOger plan! Erkennen van Verworven Competenties Antoinette van.
SURF Normenkader HO Geert Eenink Teammanager Software & Cloud.
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Ton van den Boom, opleidingscoördinator. Opleiden in School Doel ministerie O&W –visie ontwikkelen op Opleiden in School –visie ontwikkelen op werkplekleren.
AISHE training Auditor vaardigheden 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Auditing Instrument for
AISHE Auditing Instrument for Sustainability in Higher Education.
AISHE, Keurmerk, kwaliteit en beleid
Passend Onderwijs MBO en professionalisering
GASTLESSEN VOOR STUDENTEN 1 E LEERJAAR PW 3 EN 4 Kwaliteitszorg in de KO.
Duurzaam, gepassioneerd en geëngageerd talent!
Workshop Duurzaam Curriculum ‘Op weg naar een duurzame Zernike Campus’ Hanze Hogeschool Groningen 18 november 2010 Olivier Bello & Pieternel Boer.
© de vries business consultancy, 2008
Introductie OHSAS
Presentatie MijnGGD voor GGD NL
Workshop Duurzaam Curriculum
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Quick scan Janneke Delisse, Renée van Os, Jan Jurriëns
Informatiemanagement
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 1 Procesmanagement
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Voorbereiding Instellingsaudit
Tot nu toe Drie kerncompetententies vastgesteld: –klantgerichtheid –betrouwbaar –flexibel Nog een aantal beslispunten.
Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
Beleidsplanning voor gevorderden “Een beleidsplan als instrument”
Duurzame ontwikkeling & kwaliteitszorg binnen de HAN
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
Studiedag Kindcentrum IJsselmonde 10 november 2015.
Bijeenkomst September 2015
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
27 september 2006Doorlopende leerlijnen in de beroepskolom Doorlopende Leerlijnen in de Beroepskolom vo-mbo-hbo-wo Introductiebijeenkomst 27 September.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Naar een professionele communicatie cultuur en profilering van de school.
De toetsing getoetst: De kwaliteit van toetsing op de lerarenopleiding onder eigen loep Martijn Peters Fedor de Beer Tamara van Schilt-Mol.
TALENT- & ORGANISATIEPROCESSEN: VAN ORGANISATIE TOT INDIVIDU
Het Cirrus Project: De Resultaten
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
Meesterlijk Besturen Presentatie: Wil Hovy, senior onderwijs- en innovatieadviseur.
Kwaliteitszorg Les 4.
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
SHEQ SHQ.
Burgemeester Reigerstraat KW Utrecht
Leergang LOB: verdiepingsmodule
Transcript van de presentatie:

Auditing Instrument for Sustainability in Higher Education AISHE Auditing Instrument for Sustainability in Higher Education

Wilt u…. weten waar uw opleiding staat met de integratie van duurzame ontwikkeling? een gezamenlijk ambitieniveau bepalen op verdere inbedding van duurzame ontwikkeling? zich als opleiding profileren met duurzame ontwikkeling? Dan is AISHE wellicht een geschikt instrument.

Wat is AISHE? Een audit instrument gebaseerd op EFQM (European Foundation for Quality Management) en INK (Instituut Nederlandse Kwaliteit) kwaliteitsinstrumenten ontwikkeld voor opleidingen van hogescholen en universiteiten gaat uit van zelfevaluatie door management, docenten en studenten van een opleiding belicht u onder andere visie en beleid, expertise van de staf en het onderwijs van uw opleiding, aan de hand van 20 criteria in één dag bepaalt u waar u staat en waar u naar toe wilt met duurzame ontwikkeling binnen uw opleiding

Wat is AISHE? Audits worden uitgevoerd onder begeleiding van een door DHO gecertificeerd auditor Met AISHE kunnen 1 tot 4 sterren behaald worden, afhankelijk van de mate van integratie van duurzame ontwikkeling De Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie heeft het twee sterren niveau van AISHE goedgekeurd voor het behalen van het Bijzonder Kwaliteitskenmerk Duurzame Ontwikkeling

Wat levert AISHE op? Inzicht in de huidige situatie met betrekking tot duurzame ontwikkeling in organisatie en onderwijs Een reeks beleidsvoorstellen voor een door uw team gewenste situatie, met prioriteiten en concrete activiteiten om deze situatie te realiseren binnen circa twee jaar Een verhoogd draagvlak en enthousiasme voor versterking van duurzame ontwikkeling binnen het opleidingsteam, door een inhoudelijke uitwisseling met collega’s én studenten over duurzame ontwikkeling in relatie tot de opleiding

Afhankelijk van de uitkomsten levert AISHE tevens op: Eén of meerdere sterren van het Keurmerk Duurzaam Hoger Onderwijs, een certificaat uitgegeven door DHO Bij het behalen van twee of meerdere sterren kunt u via de NVAO een Bijzonder Kwaliteitskenmerk Duurzame Ontwikkeling aanvragen Kwaliteitsverbetering: beter inzicht in de beleidscyclus (“plan-do-check-act”) binnen de opleiding en daarmee beter inzicht in mogelijkheden voor kwaliteitsverbetering binnen de opleiding

Hoe werkt AISHE Eén dag met management, docenten, studenten olv een auditor: Inleiding op het proces door de auditor: 45 minuten Individueel invullen van een checklist door de deelnemers voor 20 criteria, op basis van persoonlijke ervaring en beleving (niet op basis van beschikbare documenten): 30 – 45 min. Consensusbespreking per criterium olv auditor over stand van zaken, prioriteiten en stappenplan: 5-6 u Voor het aanvragen van het keurmerk volgt toezenden bewijsstukken aan de keurmerkcommissie achteraf

Beleids- en activiteiten- plan Hoe werkt AISHE 20 criteria zijn gecategoriseerd volgens de cyclus plan-do-check PLAN Beleids- en activiteiten- plan DO CHECK ACT

Plan Do Check 1. Visie en beleid 2. Expertise 3. Onderwijsdoelen 1.1. Visie 1.2. Beleid 1.3. Communicatie 1.4. Interne milieuzorg 1. Visie en beleid Plan 2.1. Netwerk 2.2. Expert-groep 2.3. Ontwikkelingsplan personeel 2.4. Onderzoek en externe dienstverlening 2. Expertise 3.1. Profiel van de afgestudeerde 3.2. Onderwijsmethodiek 3.3. Rol van de docent 3.4. Toetsing 3. Onderwijsdoelen en -methoden Do 4.1. Curriculum 4.2. Geïntegreerde probleemaanpak 4.3. Stages, afstuderen 4.4. Specialisatie 4. Onderwijsinhoud 5.1. Medewerkers 5.2. Studenten 5.3. Werkveld 5.4. Maatschappij 5. Resultaatmeting Check

Per criterium: 5 fasen Fase 1: activiteiten georienteerd Ad hoc Individuele, losstaande activiteiten Geen samenhang/ongecoordineerd VB: ‘bepaalde onderwijseenheden bevatten relevante elementen van duurzame ontwikkeling’

Fase 2: procesgeorienteerd meerdere samenhangende activiteiten projectmatig VB: basiskennis van duurzame ontwikkeling heeft een vaste plaats in het curriculum, hierin wordt voortgebouwd in de rest vd opleiding

Fase 3: systeemgeorienteerd Meetbare doelen Evaluatie en feedback VB duurzaamheid is systematisch in het curriculum ingevoerd, de relatie tussen alle onderwijseenheden mbt DO is expliciet en vanuit een kader opgesteld

Fase 4: ketengeorienteerd In de keten van lagere-middelbare school Beroepenveld VB: de systematische opbouw wordt periodiek getoetst en bijgesteld door experts & beroepenveld

Fase 5: maatschappijgeorienteerd Samenleving betrokken VB aan de hand van realistische praktijksituaties wordt de complexiteit van van DO voor de samenleving getoond en geoefend

16

Wat kost AISHE Interne kosten: 1 dag deelname door minimaal 3 studenten, 6 docenten en één lid van het management, een interne onderzoeksbegeleider en een notulist 2.000 euro (inclusief btw) voor het uitvoeren van de audit zelf olv een gecertificeerd auditor 500 euro voor de beoordeling door de Keurmerkcommissie, indien de opleiding in aanmerking wil komen voor een keurmerk. De opleiding ontvangt na goedkeuring een officieel AISHE certificaat voor de opleiding Indien gewenst kan DHO zorgen voor een officiele presentatie van het certificaat voor 450 euro.

De opleiding zorgt voor Een interne onderzoeksbegeleider een notulist is die de demo van het verslagleggingsprogramma heeft bekeken Deelnemersgroep van ca. 15 personen. Bijv.: minimaal 1 manager (verplicht!) 6-10 docenten, representatief ca. 3 studenten 1 lid niet-onderwijzend personeel Ruimte, laptop & beamer, koffie/thee en lunch Voor elke deelnemer een kopie van het AISHE boek

DHO biedt: Het audit instrument en AISHE rapportage programma Een gecertificeerd AISHE auditor Het AISHE certificaat, na goedkeuring van de Keurmerkcommissie Indien wenselijk: verdere ondersteuning bij inbedding van duurzame ontwikkeling binnen de opleiding

Voor meer informatie www.dho.nl www.dho.nl/aishe voor meer informatie of een vrijblijvend gesprek: Lyanne Woltjer, programmamanager AISHE: lyannewoltjer@dho.nl 020 525 5407