Informatie-avond Luchtruim

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Zelfstandig Leren Lezen
Advertisements

Gebruik DutchMil Information Frequentie Presentatie: Rob van Harten.
Financiering FAVV heffingen en retributies t. l. v
WAAROM NIEUWE STATUTEN? WAAROM NIEUWE HHR? • Huidige statuten: 1983 • Praktijk op aantal punten anders • Rol KNHB komt niet naar voren • Huidige HHR: 1989.
INBOUWEN VAN EEN TRANSPONDER
FRASEO LINK PPL COMMUNICATIONS
Overlandvlucht Buitenland
ALLES WAT JE MOET WETEN OVER PERIODE 4 Samen naar het examen.
Airspace infringements
Railverkeerslawaai: in de greep van Europa (?)  uur: Opening  uur: Europese Geluidpolitiek  (Mads Bergendorff, Internationale Unie van Spoorwegen.
Luchtruim website Presentatie CLR NZD Transponders Luchtruim website Luchtruim Radio Overige apparatuur.
Verenigingen en financiën
Supportersavond FC Twente Winterswijk 29 juni 2012.
+. + Over Bram: 24 jaar Ondernemend Geek Alles wat online is Half opgegroeid met internet Lekker eten & drinken.
Indeling Luchtruim.
Andere schooltijden OBS Molenbeek 8 mei 2012
OV-chipkaart stand van zaken
01 van 06 Portal4U Loe Hameleers Twan Saleming Klanten: Wat kost dat artikel? Wanneer wordt geleverd? Die werkt hier niet meer.. Die factuur ken ik niet.
REFRESHER 2012 Hoogtemeterinstellingen Luchtruim België
Het LVNL surveillance systeem, nu en in de toekomst
Opleiding Aviation Presentatie Themadag Engineering 18 november 2011
Abcdefgh Directoraat-Generaal Transport en Luchtvaart 8 november 2008 mr. Jacqueline Prins MA (Afdelingshoofd Luchtverkeer DGLM) Ontwikkelingen luchtruim.
Onderwerpen Achtergrond en aanleiding vernieuwing statistiek
NL en de Transponderplicht
VERORDENING 669/2009 Stand van zaken De laatste vragen Implementatie
internationaal luchtruim FL95 FL75 FL 65 FL ft = 1370 m boven zeespiegel Weelde Baarle Nassau.
Vliegbasis KLEINE BROGEL
Duurzame energie Een nieuwe naam wegens nieuwe oplossingen Waarom?
Rekenen in het mbo: Stand van zaken regelgeving
Afdelingsvergadering najaar 2010 Afdeling Schermvliegen KNVvL Presentatie Belangenbehartiging schermvliegsport door Chris Borra Vrijdag 5 november 2010.
Airport Operations Projectgroep AVI 1L 27 Juni 2008.
ABL: Meldingen, trends en analyses
Inleiding Social Software Pierre Gorissen Fontys Hogescholen
SAMENWERKEN AAN DE KWALITEIT VAN HET WONEN IN DE STADSREGIO ROTTERDAM SRR Commissie Wonen 28 januari 2009.
De Patiëntenrichtlijn
Vlaams convenantenprogramma gemeentelijke ontwikkelingssamenwerking Vorming strategische planning 07/05/2009.
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Dit wordt het DSH Herent, 7 april Wettelijk kader Decreet van 3 maart 2008 Deadline van 22 mei 2009 voor het “sociaal huis” Minimale vereisten:
Onderzoeksvaardigheden
Een update. Inschrijving 2000 deelnemers waarvan : –1200 handhavers –500 vergunningverleners –en 300 juristen Inschrijving sluit op 15 december Hierna.
Achtergrond 380 kV HS-station Breukelen
Doel middag Programma Actie A Actie J1 Actie J2 Nieuwe werkwijze Juni 2010 Actie A & J Voorlichting Nieuwe tijdvakken ESF Actie A & J.
Breedband op Dordtse Kil I+II en Amstelwijck west Een collectief aanbod van KPN Max Schreuder Dordrecht, 30 augustus 2005.
Luchtruim thema-avond
Luchtruimwijzigingen in de Amsterdam FIR per 05 juni 2008 Aanvang gefaseerde invoering transponderplicht voor ongemotoriseerde luchtvaartuigen In de presentatie.
NL en de Transponderplicht
Buslijn Doetinchem - Emmerich Euregionale OV-conferentie
Spinoza-Lyceum Amsterdam
Airspace infringements LVNL-perspectief
Implementatie 8.33 kHz kanaalafstand
Ledenenquête 2013 Uitkomsten. Statistieken 23 vragen 91 leden begonnen 50 volledig ingevuld.
De kracht van informatie voor beleidsontwikkeling
Zijn uw patiënten tevreden over uw bereikbaarheid?
-> sponsors en sportclubs verdienen het samen!
Refresher 2013  Wijziging luchtruim rond LFAV  Veiligheidsthema LVZC : de « lokale kegel »  Gebruik van FLARM  Gebruik van SeeYou Mobile, XCSoar, …
Algemene Ondernemersvaardigheden
Communicatie LAPL(S)/SPL
Retourdatenträger und ELBA.  Änderungen zu ELBA-Version 5.5 bzw. 5.6  Ablage von mehreren Dateien pro Abholung anstatt max. einer Cremul/Debmul-Datei.
Presentatie Thijs Libregts 30 maart 2015
Bekend met Tracken middels Flarm? Heeft Flarm in (Club)kist?
Nationale wedstrijdopzet Motivatie wijzigen Nationale wedstrijden Tijdpad/proces tot nu toe. Top Competitie 2016 Nationaal Kampioenschap 2016 Belangrijke.
INSTRUMENTEN TRANSPONDER 1 Transmitter = zender + Responder = antwoordapparaat. Maakt positie, hoogte en identiteit kenbaar aan:  Verkeersleider  Vliegtuigen.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Miniconferentie 'Human factors in future ATM' 26 juni 2009 Shared Mental Models in ATC.
1 ons luchtruim, radio, transponders de situatie per Fransois van Haaff / CLR, WG HLC en WIT.
“Luchtdruk neemt af bij toenemende hoogte”
Kies voor de toekomst kies voor glasvezel info-avond Gasselte-Kostvlies
District Grant Er zijn twee soorten Grants: de District Grant en de Global Grant. De District Grant wordt jaarlijks door het district toegekend voor.
Seminar Luchtruim & Regelgeving
Amsterdam  Atlanta (USA)
Transcript van de presentatie:

Informatie-avond Luchtruim

Informatie-avond Luchtruim Luchtruim per 05 juni 2008 Luchtruimstructuur Nieuwe TMZ’s, AIC 04/08 NOTAM’s Luchtruimte (crypto…) oplossing: adempauze Luchtruim Duitsland Verschillen met NL Transponders Toekomst Vragen

Luchtruimstructuur CTA’s Onderkomen van de internationale, lage IFR-luchtroutes. In EHAA gecentreerd om de VOR’s SPY, SPL, PAM, RKN, EEL en HSD Klasse A…IFR only! Dimensies: bovengrens FL195, ondergrenzen: FL055 Amsterdam CTA’s West en South 1, Nieuw Milligen CTA North FL065 Amsterdam CTA East FL095 Amsterdam CTA South 2 Knelpunt: Amsterdam CTA East, ondergrens ALTIJD FL065 (1982m bij QNH=1013)…dus ook in weekeindes en op feestdagen!

Luchtruimstructuur TMA’s Onderkomen van nationale IFR-luchtroutes en verbinding tussen luchtroutes en CTR’s. Twee soorten: civiel (Schiphol, Rotterdam, Beek en Eelde) en militair (Nieuw Milligen / Dutch Mil) Dimensies en klassificatie: Schiphol TMA’s, klasse A, bovengrens FL095, ondergrenzen: TMA 1, 1500’ MSL / 457m TMA 2, 4 en 6, 2500’ MSL / 762m TMA 3, 3500’ MSL / 1067m TMA 5, FL055 / 1676m Beek TMA’s 1 en 2, klasse D vanaf 1500’ MSL tot FL065 Rotterdam, Eelde en Nieuw Milligen TMA’s, klasse E vanaf 1500’ MSL en een aantal TMA’s klasse B vanaf FL065 Knelpunt: Klasse E is gecontroleerd luchtruim, het vliegverkeer is een mix van IFR, “traag” recreatief VFR en “snel” militair VFR!

Luchtruimstructuur CTR’s Onderkomen van vliegvelden met “groot” IFR- of militair vliegverkeer Klasse C…ATC-klaring vereist (dus: RT), transponder niet verplicht Dimensies: bovengrens 3000’ MSL / 914m, ondergrens GND Bijzonderheden: Twente: CTR gedeactiveerd t/m 31-12-2008 per NOTAM (ATZ) Valkenburg: Opgesplitst per NOTAM in twee SRZ’s (BVG’s) Soesterberg: verdwijnt in 2009? -Lelystad: nieuw in 2009? Knelpunt: Voor het vliegen in CTR’s is altijd een ATC-klaring vereist…dus ook in weekeindes en op feestdagen (bij Dutch Mil)!

Refresher Klasse A, geen VFR, vanaf 1500’ MSL / 457 m

Refresher Klasse A, geen VFR, vanaf 2500’ MSL / 762 m

Refresher Klasse A, geen VFR, vanaf 3500’ MSL / 1067 m

Refresher Klasse A, geen VFR, vanaf FL045 / 1372 m

Refresher Klasse A, geen VFR, vanaf FL055 / 1676 m

Refresher Klasse A, geen VFR, vanaf FL065 / 1981 m

Nieuwe TMZ’s, AIC 04/08 Situatie van 05 juni 2008 t/m 31 maart 2009 Per 05 juni 2008 zijn de volgende Transponder Mandatory Zones altijd actief: TMZ Eelde:    1500 ft en hoger (E) TMZ Maastricht:   1500 ft en hoger (D) TMZ A:      FL 065 en hoger (B) TMZ C:     FL 065 en hoger (B) TMZ D North:  FL 065 en hoger (B) TMZ D South:   2500 ft en hoger (E) TMZ E:        FL 065 en hoger (B) TMZ Rotterdam:  2500 ft en hoger (E) De TMZ Eindhoven en de Caution Area Rotterdam zijn vervallen. Er kan altijd een ATC-klaring worden aangevraagd om in een TMZ te vliegen zonder transponder aan boord of met een niet-werkende transponder. De TMZ Eindhoven en de Caution Area Rotterdam vervallen op 5 juni 2008.

Fase 1 05 juni 2008 – 31 maart 2009 Overzicht exclusief klasse A CTR’s en Restricted Area’s

Fase 1 05 juni 2008 – 31 maart 2009 Situatie vanaf 1500’ MSL / 457 m exclusief CTR’s en Restricted Area’s

Fase 1 05 juni 2008 – 31 maart 2009 Situatie vanaf 2500’ MSL / 762 m exclusief CTR’s en Restricted Area’s

Fase 1 05 juni 2008 – 31 maart 2009 Situatie vanaf 3500’ MSL / 1067 m exclusief CTR’s en Restricted Area’s

Fase 1 05 juni 2008 – 31 maart 2009 Situatie vanaf FL045 / 1372 m exclusief CTR’s en Restricted Area’s

Fase 1 05 juni 2008 – 31 maart 2009 Situatie vanaf FL055 / 1676 m exclusief CTR’s en Restricted Area’s

Fase 1 05 juni 2008 – 31 maart 2009 Situatie vanaf FL065 / 1981 m exclusief CTR’s en Restricted Area’s

Nieuwe TMZ’s, AIC 04/08 Fase 2: Implementatie datum 31 maart 2009 De tijdens fase 2 geïmplementeerde gebieden zijn een aanvulling op fase 1. Deze Transponder Mandatory Zones zijn actief op werkdagen van 9.00 lokale tijd tot 17.00 lokale tijd: TMZ A:   FL 045 en hoger TMZ B:   FL 045 en hoger TMZ C:  FL 045 en hoger TMZ D North:   FL 045 en hoger TMZ E:        FL 045 en hoger TMZ G1:    FL 045 en hoger Buiten deze tijden blijft de situatie gelijk aan fase 1.

Nieuwe TMZ’s, AIC 04/08 Fase 3: Implementatie datum 31 maart 2010 De tijdens fase 3 geïmplementeerde gebieden zijn een aanvulling op fase 1. De Transponder Mandatory Zones zijn actief op werkdagen van 9.00 lokale tijd tot 17.00 lokale tijd: TMZ Eelde:    1200 ft en hoger TMZ Maastricht:   1200 ft en hoger TMZ A:      1200 ft en hoger TMZ B:  1200 ft en hoger TMZ C:     1200 ft en hoger TMZ D North:  1200 ft en hoger TMZ D South:   1200 ft en hoger TMZ E:        1200 ft en hoger TMZ G1:  1200 ft en hoger TMZ Rotterdam:   1200 ft en hoger Buiten deze tijden blijft de situatie gelijk aan fase 1.

NOTAM’s NOTAM’s zijn verplichte kost vóór aanvang van élke vliegdag! NOTAM’s zijn eenvoudig verkrijgbaar via internet…zie: www.luchtruim.info NOTAM’s lezen en begrijpen is lastig. Probeer te filteren op dag, onderwerp en lokatie/positie. Plotten is vaak noodzakelijk. Veel informatie over de opbouw van NOTAM’s en afkortingen is te vinden op de genoemde website. Van regelmatig terugkerende NOTAM’s zijn op de genoemde website afbeeldingen en luchtruimdatabases beschikbaar. De vlieger is zelf verantwoordelijk voor de vluchtvoorbereiding en derhalve voor kennis van de NOTAM’s (dus niet: DDI, club, SZT, Nieuw Milligen, IVW, ATC etc.)

Pauze En laat effe wat leuks zien Maurits…

Luchtruim Duitsland Verschillen met NL Civiel vs. militair luchtruim Luchtruimstructuur Algemeen TMA’s CTR’s TMZ’s Restricted Area’s

Luchtruimstructuur D Verschillen met NL Algemeen: 4 FIR’s Klasse C vanaf FL100 Für folgende Flüge nach Sichtflugregeln müssen Luftfahrzeuge mit einem Sekundärradar-Antwortgerät (Transponder) ausgerüstet sein: Flüge in Lufträumen der Klassen C sowie D (nicht Kontrollzone), Flüge in Lufträumen mit vorgeschriebener Transponderschaltung (Transponder Mandatory Zone – TMZ), Flüge bei Nacht im kontrollierten Luftraum, Flüge mit motorgetriebenen Luftfahrzeugen, ausgenommen in der Betriebsart Segelflug, oberhalb 5 000 Fuß über NN oder oberhalb einer Höhe von 3 500 Fuß über Grund, wobei jeweils der höhere Wert maßgebend ist. “Kriterien Katalog”

Luchtruimstructuur D Verschillen met NL TMA’s: Klasse D indien 30.000 - 50.000 IFR-landingen per jaar Klasse C indien meer dan 50.000 IFR-landingen per jaar Segelflugsektoren: Elke sector heeft specifieke regelgeving en procedures. Activiteit van de sector wordt bekend gemaakt op de betreffende frequentie of door ATC. Einde van de activiteit wordt bekend gemaakt op de betreffende frequentie…monitoring is dus vereist! Pas op met gebruik van sectoren aangegeven in databases.

Luchtruimstructuur D Verschillen met NL CTR’s: Klasse D: indien commercieel IFR-luchtverkeer met MTOM > 14 ton. Klasse F: overig IFR-luchtverkeer. CTR altijd omgeven door minimaal klasse E…dus mix IFR en VFR! Soms HX…”No specific working hours (keine festgelegte Betriebszeit)”

Luchtruimstructuur D Verschillen met NL TMZ’s: Bij 10.000 – 30.000 IFR-landingen per jaar. TMZ altijd in klasse E…dus mix IFR en VFR! Met RT is een ATC-klaring zonder transponder mogelijk Ook hier Segelflugsektoren mogelijk.

Luchtruimstructuur D Verschillen met NL Restricted Area’s: Vaak alleen per NOTAM actief…zie kaart. Grote militaire oefeningen zoals de jaarlijkse internationale oefening “Elite” vinden plaats…NOTAM’s!

Transponders WIT TMZ’s Low Power Transponder laat nog lang op zich wachten… Drie modellen: Antennes…glasvezel romp: inwendig…koolstofromp: uitwendig Alles over inbouw en keuring op de website van de CTZ: http://techniek.zweven.nl/

Toekomst TMZ’s…evaluatie eind 2008…WIT Reductie aantal classificaties (ICAO 7 > Eurocontrol 3)…WgHLC Militaire CTR’s HX CTR’s Soesterberg, Valkenburg, Twenthe, Lelystad en EHR 10… REFIS 8.33 KHz radio’s Multi Airport Systeem (MAS CONOPS LVNL)

Toekomst Multi Airport Systeem (MAS CONOPS LVNL)…strategie-bijeenkomsten

Vragen ?