De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

FRASEO LINK PPL COMMUNICATIONS

Verwante presentaties


Presentatie over: "FRASEO LINK PPL COMMUNICATIONS"— Transcript van de presentatie:

1 FRASEO LINK PPL COMMUNICATIONS
Welkom bij deze trainingssoftware waarmee diverse vaardigheden van de PPL Communications op de PC kunnen worden beoefend. Met de knoppen onderaan elke pagina kan naar voren of naar achteren gebladerd worden. © 2012 Fraseo Link

2 FRASEO LINK Toelichting
Met behulp van de knop in de linkerhoek kan vanaf iedere pagina teruggekeerd worden naar het overzicht. Bovendien bevatten veel pagina’s een help knop Met behulp van de ESC knop kan het programma gestopt worden. © 2012 Fraseo Link

3 FRASEO LINK Toelichting VEEL SUCCES!
Stap voor stap zijn diverse oefeningen ondergebracht die op eigen tempo kunnen worden beoefend. Elke oefening bevat voorbeelden van oproepen en klaringen van het grondstation. Maak van iedere opdracht b.v. eerst aantekeningen met pen en papier en spreek zo mogelijk hardop de berichten uit, waarna de inhoud ervan gecontroleerd kan worden middels de diverse audio-inpassingen die in de tekst zijn gevoegd of zijn aangegeven met . Aan de linkerkant van de spellingsopdrachten geven deze knoppen de correcte uitspraak van de vlieger aan. VEEL SUCCES! © 2012 Fraseo Link

4 OVERZICHT deel 1 Spellingsoefeningen Eerste verbinding Proefoproep
Start-up Taxiën Take-off Circuit © 2012 Fraseo Link

5 SPELLINGSOEFENINGEN (1)
Spel onderstaande getallen en woorden en luister vervolgens naar de correcte spelling door op het icoon te klikken… 12500 ft OOMRP QNH 1003 PH-PNS VIS 3500 m 2500 ft 1700 ft PH-KYT 10.45 UTC PH-AHJ 200 kt 1098,5 - 15° C 59.35 N E 989 hPa Wind 250/10 61.25 N E 08.20 UTC © 2012 Fraseo Link

6 Eerste verbinding Maak met de PH-ECN verbinding met Eelde Delivery
Voer onderstaande opdrachten uit en controleer het bericht door op de tekst te klikken. Maak met de PH-ECN verbinding met Eelde Delivery Maak met de PH-MLA verbinding met Beek Delivery Maak met de PH-MLG verbinding met Rotterdam Tower De PH-KEK heeft net Schiphol Delivery opgeroepen, luister naar de reactie. De PH-JHY heeft net Rotterdam Delivery opgeroepen, luister naar de reactie. © 2012 Fraseo Link

7 Proefoproep Onderstaande oefeningen bevatten de zg. Proefoproep waamee een radio kan worden getest. Luister vervolgens door op de tekst te klikken Maak met de PH-GFT eerst een Proefoproep op de frequentie van Eelde Delivery, frequentie MHz en luister dan naar de reactie van het grondstation. Maak met de PH-NBX eerst een Proefoproep op de frequentie van Schiphol Ground, frequentie MHz en luister dan naar de reactie van het grondstation. Maak met de N eerst een Proefoproep op de frequentie van Beek Tower, frequentie MHz en luister dan naar de reactie van het grondstation. © 2012 Fraseo Link

8 Start-up (1) Onderstaande oefeningen bevatten het verzoek om de motor te starten nadat de eerste oproep is gepleegd. Luister eerst naar het grondstation en oefen dan verder. De PH-RVR, een C172, staat geparkeerd voor de toren van Eelde en wil een VFR lesvlucht uitvoeren in het circuit. De ATIS informatie D is uitgeluisterd. De proefoproep heeft reeds plaatsgevonden. Luister naar het grondstation en verzoek vervolgens om “Start-up”. De PH-SCT, een Cherokee, staat op het platform van Eelde en wil een VFR lesvlucht uitvoeren in het circuit. De ATIS geeft informatie E. De proefoproep heeft reeds plaatsgevonden. Luister naar het grondstation en verzoek vervolgens om “Start-up”. © 2012 Fraseo Link

9 Start-up (2) Luister nu naar de klaring van het grondstation en oefen vervolgens met het teruglezen ervan. De klaring voor de PH-RVR De readback van de PH-RVR De klaring voor de PH-SCT De readback van de PH-SCT © 2012 Fraseo Link

10 Einde Demo © 2012 Fraseo Link

11 Hulp bij het Spellen Naast het ICAO spellingsalfabet worden de volgende regels toegepast: Een punt of komma wordt uitgesproken als "decimal“. De decimal wordt niet uitgesproken bij een geografische positie (Lat/Long) en een tijd (UTC). Alléén bij een hoogte of (baan)zichtwaarde mogen getallen uitgedrukt worden in duizend- en honderdtallen. In alle andere gevallen wordt elk cijfer apart uitgesproken. Bepaalde lettercombinaties worden fonetisch uitgesproken i.p.v. met het spellingsalfabet: QDM, QNH, UTC en RVR zijn de bekendste. De N, S, E en W in een geografische positie worden  uitgesproken als resp. "north, south, east, west“. Frequenties (25kHz en 8.33) worden in minimaal 4 of maximaal in 6 cijfers uitgesproken. b.v. “118.1(0)(0)” en “ ”. © 2012 Fraseo Link

12 Hulp bij Eerste verbinding
De Eerste verbinding bestaat uit de roepnaam van het station dat wordt opgeroepen, gevolgd door de roepnaam van het station dat de oproep uitzendt. De roepnaam van het grondstation wordt gevormd door de naam van het vliegveld (b.v. Eelde, Beek, Seppe) gevolgd door de ATC functie (Delivery, Ground, Tower, Approach, Arrival, Departure, Radio etc.) Het ontvangende station zal deze eerste oproep bevestigen door eerst de roepnaam van de zender te noemen en vervolgens de eigen roepnaam. De roepnaam van het vliegtuig wordt meestal gevormd door de registratie van het vliegtuig. Indien er een goede verbinding tot stand is gebracht en er geen verwarring mogelijk is, mag deze registratie door het grondstation worden afgekort tot de eerste en tenminste de laatste twee letters. Indien het grondstation terugkeert naar de volledige roepnaam, dient de vlieger dit ook te doen. Let op: bij de 1e oproep op een nieuwe frequentie gebruik je als vlieger altijd de volledige roepnaam. © 2012 Fraseo Link

13 Hulp bij Eerste verbinding (2)
Volgens ICAO moeten klaringen en belangrijke verkeersleidingsberichten door de vlieger worden teruggelezen en afgesloten worden met de roepnaam van het vliegtuig. Dit geldt dus voor ‘read back items’ als: QNH, baan in gebruik, een transpondercode, een opgedragen hoogte en/of koers en/of snelheid. Bij elk bericht wat ná de eerste verbinding vanuit de vlieger wordt gestart, wordt begonnen met de roepnaam van het vliegtuig. Ná de eerste verbinding wordt de roepnaam van het grondstation in principe niet meer gebruikt door de vlieger om een bericht uit te zenden. B.v. PH-DEF: Eelde Tower, PH-DEF, parked on D3, request taxi Tower: P-EF, Eelde Tower, taxi to holding point runway 19 PH-DEF: taxi to holding point runway 19, P-EF © 2012 Fraseo Link

14 Hulp bij de Proefoproep
Bij de Proefoproep, ook wel RADIO CHECK genoemd, wordt na de eerste verbinding het woord “radio check” gebruikt en vervolgens de frequentie waarop de proefoproep wordt uitgezonden. Dus: - roepnaam grondstation - roepnaam vliegtuig - RADIO CHECK - (on) (frequentie) Let op dat een frequentie, in gebieden waarin uitsluitend 25kHz wordt gebruikt, in maximaal 5 cijfers wordt uitgedrukt, en in 25/8.33 gebieden (in Nederland) 6 cijfers worden gebruikt. De punt wordt als decimal wordt uitgesproken. Volgens ICAO dienst het woord GO AHEAD niet meer gebruikt te worden als uitnodiging om de berichtwisseling te vervolgen. © 2012 Fraseo Link

15 Hulp bij de Start-up De volgende items dienen opgenomen te worden in
het "Start-up Request": - het type - de parkeerplaats - de flightrules (VFR) - de bestemming (of intenties b.v. circuit training) - de ATIS letter, m.b.v. het ICAO alfabet - het verzoek om op te starten        "REQUEST START-UP" - de roepnaam, ter afsluiting van het bericht (mag ook vooraan) © 2012 Fraseo Link

16 Hulp bij de Start-up (2) De volgende items dienen opgenomen te worden in het "Start-up Request": het type - de parkeerplaats - de flightrules (VFR) - de bestemming (of intenties b.v. circuit training) - de ATIS letter, m.b.v. het ICAO alfabet (“Information ..”) het verzoek om op te starten        "REQUEST START-UP" - de roepnaam, ter afsluiting van het bericht (mag ook vooraan) Read back items: alle klaringen, runway, QNH, transpondercode © 2012 Fraseo Link


Download ppt "FRASEO LINK PPL COMMUNICATIONS"

Verwante presentaties


Ads door Google