Kwaliteit.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het Groeiboek: Wat staat er in en wat kan je ermee?
Advertisements

Kwaliteitsregistratie voor verpleegkundigen, hoe en Waarom?
Implementatie van de UNCO-MOB
Modern en flexibel roosteren Introductie Management
Kader Individueel Zorgplan Coördinatieplatform Zorgstandaarden
Projectteam hersenletselcentra: een brug van zorg naar welzijn
Veranderingen in rol Familieraden
Kwaliteitszorg in de huisartsenpraktijk
Conditietest als basis voor samenwerking. De conditietest is een hulpmiddel voor vrijwilligersgroepen om: de huidige kwaliteit van de groep te meten en.
Π Platform PI (Patiënt-Industrie) een ontmoetingsplaats voor leden van patiëntenorganisaties en medewerkers van farmaceutische bedrijven Kwaliteitsinstituut,16.
Samenwerking Voorne-Putten jeugd(gezondheids)zorg Ambtelijke Werkgroep Jeugd Voorne-Putten.
Platformbijeenkomst Netwerkbijeenkomst palliatieve zorg Eemland
Het Werving & Selectiebureau voor het onderwijs!
Waarom een vitale organisatie positief werkt
Workshop werkgeversdienstverlening SZW dagen, Utrecht 12 april 2012 Inhoud workshop: 1. Presentatie regionale ontwikkelvarianten samenwerking gemeenten-
Invloed vanuit de cliëntenraad
Motivatie van de professional Willy Limpens
Competentie 1, 3, 15 en 16 Wetten, Regels en Overeenkomsten
Nieuwe Wmo – Platform VO
Bent u al klaar voor Taakherschikking?
Medezeggenschap en ondersteuningsplannen
De nieuwe voorschrijvers
Patientveiligheid: juridische aspecten
Het kwaliteitskader Verantwoorde zorg in relatie tot palliatieve zorg
Deskundigheidsbevordering palliatieve zorg
De kracht van de ervaring
1 september ’14 Patienten ervaringen enqueteren Chiel Bos Zorgverzekeraars Nederland.
Actualiteiten Zorg Yvonne van Geffen Stafmedewerker Ouderenzorg KNR
Kwaliteit. kwaliteit is iets van de laatste jaren.
Toekomst van het keurmerk Waarom een keurmerk? Het gaat om de bedoeling!
GASTLESSEN VOOR STUDENTEN 1 E LEERJAAR PW 3 EN 4 Kwaliteitszorg in de KO.
© de vries business consultancy, 2008
Wet Maatschappelijke Ondersteuning Januari Achtergronden (1) Vermaatschappelijking van de zorg. Mensen met veel zorgbehoeften willen in de maatschappij.
Klinische psychologen en hun aansprakelijkheid
PARTICIPATIE VAN PATIËNTEN IN TRANSMURAAL PERSPECTIEF PATIËNT ALS PERSOON PARTICIPATIE ALS PRIORITEIT REGIOVISIE SAMENWERKING 1 STE EN 2 DE LIJN 25 MAART.
Governance en systeemtoezicht Rian Vos Coördinerend/specialist senior inspecteur IGZ.
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
Presentatie ledenbijeenkomst Viteria d.d dagen decentralisaties, Een zegen of een vloek? Tonny van Hensbergen, Federatie Opvang “Ieder mens.
Werkveldconferentie 3 juni 2015 Wat is de rol van zorgverlener door de ogen van leerjaar 2?
Scherm van Ede Valleiconferentie Netwerk Geriatrie 3 december 2015
Kwaliteitszorg binnen SPH SPHOBE01RV. Wat is kwaliteitszorg? In de commerciële bedrijvigheid: de klant is koning – Reactie op flessentrekkerij, oplichting,
Wet Kwaliteit, Klachten en Geschillen in de Zorg (WKKGZ)
Wettelijk kader Kwaliteitswet zorginstellingen
Bijeenkomst Cliëntenraden Ouderenzorg Regio Groningen, Twente en Arnhem 10 december 2015, 21 en 27 januari 2016 Menzis Zorgkantoor & Zorgkoepel Groningen.
Organisatie mondzorg en mondverzorging in verpleeghuizen.
Stimulansz Wetsvoorstel Jeugd De Jeugdwet Juli 2013.
Respijtzorg werkconferentie ‘...respijt op maat Drenthe’ 15 april 2015 B. Bijl.
MEE Groningen Algemene presentatie. 2  Mensen met een verstandelijke, lichamelijke beperking en/of een chronische ziekte  Anderen die beperkingen in.
Hervorming Langdurige Zorg Transitie Vivent Thuiszorg Terug naar de Bedoeling.
“Juridische aspecten taakherschikking” A. Pfaff, anesthesioloog.
Decentralisaties en gegevensverwerking. Even voorstellen Henk Wolsink Teamleider Algemeen Juridische Zaken gemeente Hengelo Adhoc werkgroep privacy provinciebreed.
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
1. 2 Wat doen we? Thuiszorg Revalidatie Dagactiviteiten Maaltijdservice PGB zorg Hulpoproepsysteem Verzorgingshuiszorg 24-uurs zorgdienst Gehandicaptenzorg.
Jenneke van Veen, voorzitter van het Verbeterprogramma Palliatieve Zorg.
Organisatiemet zelfsturende teams  1. Waarom  Mensen willen graag zelf beslissingen nemen en (mede)verantwoordelijk zijn  Direct in overleg met de.
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen De webenquêtes.
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
Medezeggenschap en agressie en geweld in de marktsector Jo Scheeren Harry Hartmann.
De rol van de V&VN bij het onderwijs, onderzoek, praktijk en beleidsontwikkeling van de verpleegkundige beroepsuitoefening.  
Persoonsgerichte zorg
Klinische les Palliatieve sedatie
Voorlichting, advies en instructie
Organisatie & Beleid van gezondheidszorg Minor Active Ageing
Geïntegreerd breed onthaal
De IGJ: audits met impact
Kwaliteitszorg les 3.
Medezeggenschap en ondersteuningsplannen
ROC West-Brabant Marina Smits, beleidsadviseur Dienst Onderwijs & Kwaliteit Kaders Bindend Studieadvies.
Workshop Wie heeft welke rol?
Actualiteiten Zorg Yvonne van Geffen Stafmedewerker Ouderenzorg KNR
Transcript van de presentatie:

Kwaliteit

kwaliteit is iets van de laatste jaren Bakker, C.G., Steenbergen-Martens, E., IKZ Intergrale kwaliteitszorg en verbetermanagement, 3e druk, Groningen, 2002. Streven naar perfecte kwaliteit is iets van alle tijden (Bakker 2002). In de Middeleeuwen bijvoorbeeld werd er al aandacht geschonken aan kwaliteit. De Middeleeuwse gilden met meesters en knechten zijn hier een goed voorbeeld van. Zij stelden strenge regels aan hun medebroeders wat betreft kwaliteit van grondstoffen, materialen, het productieproces, de vakbekwaamheid, en de kwaliteit van het eindproduct. De eindproducten werden door de gildenmeester gecontroleerd en, indien ook door de klant goedgekeurd, voorzien van een waarborgzegel, dit was het productcertificaat. Kwaliteitsdenken lijkt dus iets te zijn dat er altijd al is geweest, maar zich steeds verder heeft ontwikkeld en geformaliseerd.

kwaliteit is niets van de laatste jaren maar van alle tijden

Middeleeuwen gilden belangenorganisatie van mensen met zelfde beroep met meesters en knechten strenge regels mbt. productieproces, de vakbekwaamheid controle door gildenmeester waarborgzegel/ produktcertificaat

Artsenopleiding anno nu gilde = belangenorganisatie artsen met meesters = specialisten en knechten = specialist in opleiding. strenge regels mbt. de vakbekwaamheid = jarenlange opleiding tot specialist controle door gildemeester = hoogleraar/ specialist en tuchtcollege waarborgzegel = inschrijving register

Kwaliteit in de zorg

Wat is kwaliteit in de zorg? wat is kwaliteit? wat is zorg?

kwaliteit is niet !!!

kwaliteit is niet !!!

Kwaliteit: een blijvende inspanning van een organisatie om op de juiste wijze de juiste dingen te doen

Wat is kwaliteit in de zorg? wat is kwaliteit? wat is zorg?

zorg volgens NRV 2013 (vpk beroepsprofiel) zorg betreft de unieke reacties van mensen op en ervaringen met gezondheid, ziekte, kwetsbaarheid of beperkingen, in welke omgeving of omstandigheid zich zij ook bevinden N.B.: de reacties vertalen zich in zorgvragen/ zorgbehoeften

Wat is kwaliteit in de zorg? wat is kwaliteit? wat is zorg?

Kwaliteit van verpleeghuis zorg (Omroep Max, 9 nov 2013) een blijvende inspanning van een organisatie om op de juiste wijze aan de juiste zorgbehoeften/ zorgwensen tegemoet te komen Kwaliteit van verpleeghuis zorg (Omroep Max, 9 nov 2013)

de juiste zorgbehoeften? dat bepalen de zusters!

Maar dat hoeven ze niet alleen te doen! provinciaal bestuur landelijk bestuur KNR Klantperspectief/ vraaggericht

dat bepalen medewerkers!! de dingen goed doen? dat bepalen medewerkers!!

Maar dat hoeven ze niet alleen te doen! verpleegkundigen/ verzorgenden VenVN artsen NHG Verenso Actiz aanbiedersperspectief/ aanbodgericht

kwaliteit is samenspraak!!!!

IGZ toetst of de inspanning blijvend is Wettelijke kaders Kwaliteitswet zorginstellingen (1994) wet MCZ (1996) Wet BIG (1993) Wet BOPZ (1992) WGBO (1995) WBP (2000)

Min VWS financiële randvoorwaarden

Kwaliteitswet Zorginstellingen (KWZ) 1996 1. Levering verantwoorde zorg zorg van goed niveau die in ieder geval doeltreffend, doelmatig, patiëntgericht wordt verleend en die is afgestemd op de reële behoefte van de patiënt. 2. goede organisatie betrekken van resultaten van overleg tussen zorgaanbieders, zorgverzekeraars en patiënten- / consumentenorganisaties 3. systematisch en inzichtelijk invoeren kwaliteitsmanagementsysteem 4. transparant verantwoording afleggen

HKZ intake indicatie uitvoering evaluatie/ nazorg beleid en organisatie personeel onderzoek en ontwikkeling fysieke omgeving en materiaal diensten door derden documenten

HKZ intake indicatie leef- zorgklimaat informatieverstrekking uitvoering clientendossier vrijheidsbeperkende maatregelen medicatie evaluatie/ nazorg ontslag en overplaatsing waarderingsonderzoek

HKZ ± 160 eisen eis 4.4.14 betreft spirituele zorgbehoefte: Er is beleid ten aanzien van het bieden van aandacht en ondersteuning aan de identiteit en levensinvulling van cliënten. meer concreet: er is dagelijks een mis er zijn gespreksgroepen olv geestelijk verzorger

HKZ keurmerk

HKZ niet toegesneden op bijzondere doelgroep zorgvragers zoals religieuzen. KNR: nadenken over een beoordeling van de aandacht die een zorgorganisatie besteedt aan het religieuze leven van haar bewoners, nadenken over een keurmerk Werkgroep Wat is er essentieel om te zorgen dat oudere, zorgafhankelijke religieuzen kunnen leven als religieuzen, nu en in de toekomst

Werkgroep opstellen van eisenpakket ontwikkelen toetsformulier houden van audit toekennen van kwaliteitslabel afhankelijk randvoorwaarden KNR-vlag? opleiden auditoren? kwaliteitsregister? herhalingsfrequentie? financiën? menskracht?

Eisenpakket Toetsformulier dagritme en religieuze leefsfeer faciliteiten pastorale zorg religieuze identiteit bestuur en medezeggenschap mantelzorg uiterlijk en sfeer Toetsformulier

4. religieuze identiteit aandacht voor de geschiedenis medewerkers kennen geschiedenis en gaan respectvol met religieuze leven om (her- en bij)scholing van (nieuwe) medewerkers gepaste aandacht voor kerkelijke feesten afspraken over de ‘privacy’ van de kloostergemeenschap

4. uiterlijke sfeer uiterlijk en uitstraling passend bij religieuze sfeer gezamenlijke huiskamer aparte ruimte voor bezoek van familie

Toetsformulier uitgezet bij drie zorginstellingen voor religieuzen geretourneerd aanpassing bezoek bij twee van deze instellingen bezoek ≠ audit toetsen formulier en werkelijkheid aanbevelingen voor verbeteringen toekennen van kwaliteitslabel bespreken van vragen rondom randvoorwaarden

Randvoorwaarden keurmerk/ kwaliteitslabel KNR-vlag? opleiden auditoren? kwaliteitsregister? herhalen audit na 3 jaar? financiën? bemensing? doel versus middel

bekend maken eisen aan zoekende religieuzen organisaties die zich (blijvend) ‘corde optante religionem’ willen inspannen

de voortdurende inspanning!

Kwaliteit