Subtitel TITEL VDKVO i.s.m. DNI De voorbereiding van een omvormingsdossier BEGELEIDINGSTRAJECT HBO 5.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Docentprofessionalisering
Advertisements

Studenttevredenheid en accreditatie
Prof. dr. Harry Martens voorzitter Raad Hoger Onderwijs
De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
Kijk op praktijk zó moet het!.
Onderwijs in onderzoek & onderzoek in onderwijs Etalagebijeenkomst
Sectorplan: de regio aan zet!
Eindwerk zesde jaar.
Kwaliteitshandboek CLB Genk-Maasland.
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Welkom.
Challenge the future Delft University of Technology Onderwijs en Kwaliteitszorg Visitatie-ervaringen Paul Rullmann 15 oktober 2013.
AISHE cursus Beleidscyclus na de audit 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
CVO-IVV de Avondschool centrum voor volwassenenonderwijs PROJECT “gecombineerd onderwijs”
AKOV - Brussel, De Vlaamse Kwalificatiestructuur 1 Decreet 30 april 2009.
Van wie is de kwaliteit van het onderwijs?
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
17 & 18 november '08 Bouwen aan een opleiding CConceptueel kader en onderwijskundig referentiekader.
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Een lange weg naar erkende kwalificaties
De Vlaamse Kwalificatiestructuur Ontwikkeld, Goedgekeurd, Geïmplementeerd.
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Flankerend onderwijsbeleid. Waarom? Vlaams lokaal onderwijsbeleid heeft lokale hefbomen nodig vb inzake kleuterparticipatie, spijbelen,… + lokale besturen.
Werkbijeenkomst Leerdoelen & Toetsing Bijeenkomst in het kader van de accreditatie / zelfevaluatie IO en IDE 23 mei 2013.
Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt Ondernemingsplanning VREG Netwerk organisatiebeheersing – 24/03/2011.
Workshop 1 Geïntegreerde kwaliteitszorg : een voorwaardenscheppend kader voor de Vlaamse Kwalificatiestructuur 10 februari 2012.
Overzicht De context: het decreet op de kwalificatiestructuur
Gecombineerd onderwijs Gecombineerd onderwijs Studiedag Talen 19 maart 2010.
Vernieuwing verzorging
Opmaak van PIP (LA & Projectteam) Bijsturing van Beleidsoptie of Regelgeving ? Betrokken entiteit Functioneel Bevoegd Minister Interne validatie van PIP.
Evaluatie van de topambtenaren bij de Vlaamse Overheid
Treden naar succes, werk en leren Het hoger beroepsonderwijs in het Vlaamse onderwijs.
Associate degree in Nederland : kwaliteitszorg en beoordeling programma’s Rik Belmans 8 november 2007 Date: 5/4/17.
Pilots Ad-programma’s hogescholen – bve instellingen
HOGER BEDRIJFSDIPLOMA Hans Daale 8 april Na te lopen… Waarom nu een discussie over een HBd Waarom nu een discussie over een HBd Wat is dan eigenlijk.
Kwaliteitszorg ● Huidige accreditatie (status)
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
Kaartje Gelderse Vallei invoegen. * Start gesprekken eind 2008 door welzijnsinstellingen en scholen * Redenen: * verandering in de maatschappij * onaantrekkelijkheid.
Oorzaken aanpassing decreet lokaal provinciaal Interne staatshervorming rol van de provincies / provinciaal beleid wordt in vraag gesteld Planlastvermindering.
Training examencommissies
PROJECT HBO-SAM Vooronderzoek Disseminatie
GECOMBINEERD ONDERWIJS
Een project van de Korengroep
Professionalisering Medewerkers
Instrumentarium voor het meten van outcomes
Leven Lang Groen Leren Manifestatie groen onderwijs Marcel Creemers (Citaverde) Arry Verhage (Agro Opleidingshuis) Liesbeth van der Vegt (LTO) 12.
2014 EVALUATIES N+1.
Advisering gecombineerd onderwijs Een blik achter de schermen 5 maart 2015.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
CAF in het woonzorgcentrum De Groene Linde
Facultaire Opleidingscommissie Informatica TouW-symposium 13 november 2010 Michallis Pashidis.
Stimulans Kwaliteit BPV Kinderopvang Amsterdam 17 maart 2015.
Kwaliteitszorg HBO5-opleidingen. Vooraf Overleg binnen de CHO (kern + cel KZ) Overleg met HBO5-platform Over: – Werkwijze – Context van de HBO5-aanbieders.
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Ontwikkelingen toezicht speciaal en voortgezet speciaal onderwijs Cindy Ligt Piet van de Pol.
Bijeenkomst September 2015
XXXXX Ervaringscertificaat: knelpunten en mogelijkheden bij verzilvering Werkconferentie EVC 30 plus Woerden, 31 oktober 2011 Tijs Pijls, Kenniscentrum.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
Hervorming GPMI Provinciale ontmoetingsdagen 2016
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Met de SETQ in actie Naam workshopleider.
Marketing Week 1 Les 1 Introductie opdracht Marktonderzoek.
Onderwijskunde en vakdidactiek 2
Transcript van de presentatie:

subtitel TITEL VDKVO i.s.m. DNI De voorbereiding van een omvormingsdossier BEGELEIDINGSTRAJECT HBO 5

17/09/2014 BEGELEIDINGSTRAJECT Opzet  Een internettenproject  4 Dossiers 1.Elektronica 2.Informatica 3.Boekhouden 4.Orthopedagogie  Per dossier 3 sessies

17/09/2014 BEGELEIDINGSTRAJECT Welkom Sessie 1 Het programma van vandaag 5 februari  Verwelkoming en voorstelling  Tijdspad HBO 5  Toelichting kader toets nieuwe opleiding en de macrodoelmatigheidstoets in het kader van de omvormingsdossiers  Middagpauze  Inleiding en oefening op IKZ, onderwerp 5 van het omvormingsdossier

17/09/2014 BEGELEIDINGSTRAJECT Welkom Sessie 2 Onderwerpen 1 en 2: Beoogde leerresultaten en Programma  Competentiematrixen ontwerpen over een aantal beroepsspecifieke opleidingsonderdelen van een finaliteit.  Het aftoetsen van beoogde leerresultaten t.o.v. de Dublindescriptoren en de descriptoren van het Europees referentiekader niveau 5.  Aftoetsen van de opleidingsprogrammaties.

17/09/2014 BEGELEIDINGSTRAJECT Welkom Sessie 3 Onderwerpen 6, 3 en 4: Evaluatie, Personeel en Voorzieningen  Competentiematrixen aftoetsen aan deze onderwerpen  Screaning van evaluatiemethodes  Inzetbaarheid en nascholing personeel  Infrastructuur op maat van de opleiding

17/09/2014 BEGELEIDINGSTRAJECT Doelstellingen De kwaliteitscoördinator en/of opleidingscoördinator kan/kunnen:  een inhoudelijk sterk omvormingsdossier opstellen volgens de gestelde criteria van de NVAO en de Commissie HBO;  een systeem van interne kwaliteitszorg opzetten op het niveau van de opleiding;  een actieplan opstellen voor het verzamelen en ontsluiten van relevante data, zowel ter ondersteuning van het omvormingsdossier als in functie van de macrodoelmatigheidstoets.

17/09/2014 BEGELEIDINGSTRAJECT Wat is NIET de bedoeling  Concrete begeleiding IKZ  Aanbieden van een kant en klaar omvormingsdossier  De onduidelijkheden tussen het Departement en de NVAO uitklaren

17/09/2014 Doelstelling 1 De kwaliteitscoördinator en/of opleidingscoördinator kan/kunnen:  een inhoudelijk sterk omvormingsdossier opstellen volgens de gestelde criteria van de NVAO en de Commissie HBO Hoe:  gerichte info- en werksessies rond de verschillende onderwerpen van het conceptkader  het conceptkader aangevuld met:conceptkader  zelfevaluatievragen  mogelijke bronnen  tips bij het uitschrijven BEGELEIDINGSTRAJECT

17/09/2014 BEGELEIDINGSTRAJECT Het tijdspad HBO 5 Het tijdspad omvorming HBO naar HBO5: Aanvraagdossier ingediend voor 1 januari 2012 zonder afbreuk te doen aan de termijnen, dus:

17/09/2014 BEGELEIDINGSTRAJECT Het tijdspad HBO 5  Wanneer een opleiding of module start op 1 september: Dossier indienen voor 30 november  Wanneer een opleiding of module start op 1 februari: Dossier indienen voor 31 mei

17/09/2014 BEGELEIDINGSTRAJECT Tijdspad HBO 5 Toets nieuwe opleiding Accreditatieorgaan (NVAO)

17/09/2014 BEGELEIDINGSTRAJECT Tijdspad HBO 5 Macrodoelmatigheidstoets Commissie HBO ( AKOV)

17/09/2014 BEGELEIDINGSTRAJECT Tijdspad HBO 5 Deze twee organisaties brengen hun advies uit op 15 maart of op 30 september.  1 maand vooraf krijgt de instelling ontwerprapport.  Bijsturen is mogelijk.

17/09/2014 BEGELEIDINGSTRAJECT Tijdspad HBO 5 In een volgende stap krijgt de Vlaamse Onderwijsraad 30 dagen om advies uit te brengen. Op basis van deze drie adviezen neemt de Vlaamse Regering een beslissing, BVR.

17/09/2014 BEGELEIDINGSTRAJECT Tijdspad HBO 5 Het BVR wordt binnen 30 dagen aan de instelling bezorgd. Wanneer is dit precies????

17/09/2014 BEGELEIDINGSTRAJECT Wat moet vooraf gaan:  Referentiekaders: Beroepscompetentieprofielen, BCP  BCP worden ingeschaald, niveau 5 noodzakelijk.  Beroepskwalificatie  Onderwijskwalificaties  Dan pas kan een instelling een programmatie of omvorming starten! Tijdspad HBO 5

17/09/2014 BEGELEIDINGSTRAJECT HBO 5 De Kaders  Programmatie van een HBO 5 -opleiding  Macrodoelmatigheidstoets  Toets nieuwe opleiding  Kwaliteitszorg  Interne kwaliteitszorg  Externe kwaliteitszorg Visitatie Accreditatie  Overgangsbepalingen:  omvorming bestaande opleidingen

17/09/2014 BEGELEIDINGSTRAJECT  Wat beoogt de opleiding?  Met welk programma?  Met welk personeel?  Met welke voorzieningen?  Hoe wil de opleiding de kwaliteit borgen?  Hoe wil de opleiding toetsen?  Zijn er voldoende financiële middelen? (alleen bij TNO volledig nieuwe opleidingen) HBO 5 De Kaders

17/09/2014 Beoogde leerresultaten  Domeinspecifieke eisen  Beoogde leerresultaten:  gebaseerd op erkende beroepskwalificatie  aansluiten bij eisen vanuit beroepenveld  in afstemming met aanvullende opleidingen HBO of HO  Niveau  erkende beroepskwalificatie: niveaudescriptor 5 in Vlaamse kwalificatiestructuur  aansluiten bij Dublin descriptoren (short cycle) BEGELEIDINGSTRAJECT HBO 5 De Kaders

17/09/2014 Programma  Professionele gerichtheid -actuele vakliteratuur/cursusmateriaal -aansluiten bij actuele ontwikkelingen in vakgebied -aansluiten bij actuele beroepspraktijk  Relatie tussen beoogde leerresultaten en programma -inhoud, didactisch concept, werkvormen -vertaling beoogde leerresultaten in leerdoelen -Werkplekleren  Samenhang programma -inhoudelijke samenhang (verticaal en horizontaal) BEGELEIDINGSTRAJECT HBO 5 De Kaders

17/09/2014 Inzet van personeel  Kwaliteit personeel  kwalificaties van het personeel  verbinding met beroepspraktijk  Kwantiteit personeel  ‘ voldoende’ personeel? BEGELEIDINGSTRAJECT HBO 5 De Kaders

17/09/2014 Voorzieningen  Materiële voorzieningen  huisvesting en materiële voorzieningen  Studiebegeleiding en informatievoorziening  adequaat met het oog op studievoortgang? BEGELEIDINGSTRAJECT HBO 5 De Kaders

17/09/2014 Interne kwaliteitszorg  Kwaliteitssysteem systeem van interne kwaliteitszorg Streefdoelen Evaluaties verbetermaatregelen (pdca)  Betrekken van medewerkers, studenten, alumni en beroepenveld BEGELEIDINGSTRAJECT HBO 5 De Kaders

17/09/2014 Toetsing  Toetsbeleid  toetsing: valide, betrouwbaar, inzichtelijk  Afsluitende toetsing  weerspiegeling van beoogde leerresultaten? HBO 5 De Kaders BEGELEIDINGSTRAJECT

17/09/2014 BEGELEIDINGSTRAJECT HBO 5 De Kaders De Scores  NVAO-kaders:  facetten  onderwerpen  eindoordeel  Bij visitatie/accreditatie: vierpuntsschaal  onvoldoende, voldoende, goed, excellent  Bij TNO: tweepuntschaal  Onvoldoende, voldoende (voor nieuwe opleidingen)  “Voldoende” = voldoet aan de basiskwaliteit  Bij TNO omvorming: geen scores voor facetten!

17/09/2014 BEGELEIDINGSTRAJECT HBO 5 Macrodoelmatigheidstoets Criteria(1):  De verwachte instroom  De verwachte uitstroom van de opleiding  De mate waarin de opleiding gericht is op de beoogde doelgroep  De beschikbare infrastructuur

17/09/2014 BEGELEIDINGSTRAJECT HBO 5 Macrodoelmatigheidstoets Criteria(2):  De beschikbaarheid van plaatsen voor werkplekleren.  De beschikbaarheid van de middelen om het volledige opleidingstraject te kunnen aanbieden  De beschikbare expertise  De samenwerking met andere onderwijsinstellingen of publieke verstrekkers van beroepsopleidingen (in het kader van de instroom en uitstroom – verkorte trajecten)

17/09/2014 BEGELEIDINGSTRAJECT HBO 5 Macordoelmatigheidstoets Criteria(3):  De samenwerking met andere onderwijsinstellingen in het kader van mogelijk verkorte trajecten in het hoger onderwijs.  De samenwerking van de arbeidsmarkt  De samenwerking met publieke verstrekkers van beroepsopleidingen

17/09/2014 Opmerkingen Rekening houdende met volgende feiten: 1.De commissie HBO bestaat nog niet 2.De onderwijskwalificaties zijn er nog niet 3.Voor de meeste HBO 5 -opleidingen zijn er nog geen beroepsprofielen beschikbaar. 4.Nog geen protocol taakverdeling Inspectie versus visitatiecommissie 5.Nog geen visitatieprotocol 6.Nog geen accreditatieprotocol 7.Enkel een conceptkader HBO 5 -opleidingen van de NVAO BEGELEIDINGSTRAJECT

subtitel TITEL VDKVO i.s.m. DNI Vragen/bedenkingen BEGELEIDINGSTRAJECT HBO 5

subtitel TITEL VDKVO i.s.m. DNI MIDDAGPAUZE BEGELEIDINGSTRAJECT HBO 5

subtitel TITEL VDKVO i.s.m. DNI Hefbomen voor de eigen ontwikkeling IKZ EN EKZ

17/09/2014 ACTPLAN DOCHECK PLANDO CHECKACT Centrummissie Visie per opleiding (geënt op de centrumvisie) Strategische en Operationele Doelstellingen en indicatoren bepalen JAP = Operationele doelstellingen Meten van indicatoren IKZ EKZ Visitatie en Accreditatie VC VB → OR >< RO VR Opvolging VR IKZ EN EKZ Hefbomen voor de eigen ontwikkeling Op centrum- /opleidings -niveau Op opleidings- niveau Borgen, Bijsturen Bannen OD ZER

17/09/2014 Interne kwaliteitszorg  Kwaliteitssysteem Er is voorzien in een systeem van interne kwaliteitszorg, waarbij mede aan de hand van toetsbare streefdoelen en periodieke evaluaties verbetermaatregelen worden getroffen.  Betrekken van medewerkers, studenten, alumni en beroepenveld Bij de interne kwaliteitszorg worden medewerkers, studenten, alumni en het afnemend beroepenveld van de opleiding actief betrokken. BEGELEIDINGSTRAJECT Opdracht 1

17/09/2014 Opdracht 1 Opdracht bij onderwerp 5: Interne kwaliteitszorg Vereisten: wat moeten we beschrijven? een systeem van interne kwaliteitszorg toetsbare streefdoelen periodieke evaluaties verbetermaatregelen het actief betrekken van medewerkers, studenten, alumni en het afnemend beroepenveld van de opleiding Beschrijf concreet en gedepersonaliseerd één van bovenstaande vereisten. BEGELEIDINGSTRAJECT

17/09/2014 Opdracht 2 Opdracht bij onderwerp 5: Interne kwaliteitszorg Lees elkaars teksten vanuit het standpunt van een beoordelingspanel. Is alles duidelijk? Welke vragen heb je voor dit CVO? Overleg en noteer. BEGELEIDINGSTRAJECT

subtitel TITEL VDKVO i.s.m. DNI Vragen/bedenkingen BEGELEIDINGSTRAJECT HBO 5

17/09/2014 Vervolg Plaats: Nascholingscentrum GO! te Jette Data: 5 maart 2010 van 10 tot 15u Doelstelling sessie 2:  Competentiematrixen ontwerpen over een aantal beroepsspecifieke opleidingsonderdelen van een finaliteit.  Het aftoetsen van beoogde leerresultaten t.o.v. de Dublindescriptoren en de descriptoren van het Europees referentiekader niveau 5.  Aftoetsen van de opleidingsprogrammaties. BEGELEIDINGSTRAJECT

17/09/2014 Vervolg Opdracht Mee te brengen:  Opleidingsprogramma  Opleidingsdoelstellingen  Opleidingscompetentie  NVAO-conceptkaders van beroepsspecifieke opleidingsonderdelen EVALUATIEFORMULIER SESSIE 1 BEGELEIDINGSTRAJECT