Leeractiviteitenbank voor het basisonderwijs Flexibele onderwijsaanpak voor de zaakvakken.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Workshop Handelingsgericht werken
Advertisements

feedback als leidend principe
ICT in Marketing & Communicatie Hoe gebruiken wij de ICT middelen binnen de afdeling marketing & Communicatie.
Welkom! iPad in de (reguliere) brugklassen 15 mei 2014.
WebQuestsWebQuests Voor het basisonderwijs Ververs Foundation Seminar 29 januari 2009 Peter Blijleven.
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Acadin, ruimte voor talent
Kennisnet en de Kennisnet Federatie
`Onderwijsinnovatie die werkt …`
Docentendag Schilderen en Onderhoud: lesmateriaal
Het kind als regisseur van zijn eigen kennis
Tussendoelen in de praktijk van groep 1/2
Informatie avond Groep 4\5
Henk te Ronde ICT coördinator CSV. Inleiding  Onderwijs concept “Levensecht leren” Meer zelfwerkzaamheid minder doceren Samenwerken van leerlingen Combinatie.
Even voorstellen.... Presentatie PABO-2 september 2009
Deskundigheids- bevordering I2 Breda 12 april 2005.
25 MEI MEI 2009 Workshop : onderwijskundige context en ict.
ECK Educatieve contentketen in het MBO arjan van Venrooy Nico Verbeij
Samenwerkend leren Docenten die teveel doceren, leren net zoveel als hun leerlingen: niet veel.
E-portfolio NL Een Leven Lang Leren René Schreurs & Yvonne Kremers
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
its academy Betapartners Outreach UvA / FNWI
Management en Organisatie © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
Management en Organisatie © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
Management en Organisatie © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
LPC R&D-aanpak in ontwikkeling Anje Ros, KPC Groep Martin van Reeuwijk, APS Gert Kamphof, CPS Lessen uit onderzoek, Tussen onderzoek en praktijk.
Bert Lichtenberg - NIOC 2002
Flitsbijeenkomst Nieuwegein 20 november Wat u kunt verwachten: De doorlopende leerlijn eisen aan de school = eisen aan het curriculum? het referentiekader.
ICT in het Onderwijs bij TBM
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
Exchange learning results & assesments Henk Nijstad – May 2012.
Het kind als regisseur van zijn eigen kennis
ECK 2.0 Referentie architectuur v 035
Open Standaarden in het onderwijs Holland Open Netwerk Borrel 19 december 2006 Jan Kees Meindersma
Verandering “Fascinerend, stimulerend, effectief, actueel natuuronderwijs op de basisschool” Inspelen op natuurlijke nieuwsgierigheid naar aard, oorzaak.
Niet kijken naar beperkingen maar naar kansen!
Eindtermen ICT 1. De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren. 2. De.
Openbare Jenaplanschool de Buizerd
Welkom op deze informatieavond
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Een digitale leeromgeving met inhoud
Carrouselbijeenkomst Rekenen en taal Doorlopende leerlijnen Wilma Willems – 14 april 2010.
Anita Lohman & Bert Bouwhuis
Een online werk- en leeromgeving voor uw kind.
1 Digitale Learning Content Studiedag AB&I Tilburg, 23 juni 2008 Ronald Spruit - LIC.
Wikiwijs Hoe herken je kwalitatief goed lesmateriaal
PrOmotie digitaal Voor leerlingen van het Praktijkonderwijs.
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
Ict in het basisonderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
Computers in scheikunde onderwijs Nataša Brouwer en Wolter Kaper AMSTEL Instituut NVON Congres 2002.
Uitkomsten kwaliteitsonderzoek pilot toezicht 2020 De Oranjerie datum onderzoek 12 mei 2015.
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
Content Management in Bb. 13/07/2015 Inhoud  Kennismaking  Uitgangspunt zijn de processen in Bb rond CM  BbCS als systeem voor het centraal beheren.
Onderwijs op de Masten Van onderwijzen naar leren.
Rob Ouwerkerk Woudschoten 2008 Flash! Didactiek voor professionals.
De drie V’s Visie  De ontwikkeling van ieder kind afzonderlijk staat centraal. De leerling is eigenaar van zijn of haar eigen leren en kan zich in eigen.
Digitale Content: ontwikkelen, metadateren en uitwisselen PABO-studenten van CHN-Emmen Alle christelijke basisscholen in Emmen e.o. Educatieve Uitgeverij.
Kindcentrum [naam] Voor ieder kind van 0 tot 13 jaar!
Elektronische Leer Omgeving “de rode draad in het onderwijs” bron: A. Van der Hoeff.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Loopt ‘t – Lukt ‘t – Leeft ‘t
Presentatie EduCheck SOML
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
het katholiek basisonderwijs
Wikiwijs saMBO Conferentie 18 & 19 januari.
Transcript van de presentatie:

Leeractiviteitenbank voor het basisonderwijs Flexibele onderwijsaanpak voor de zaakvakken

Wichert Eikelenboom BKB Leusden - Achterveld Reinoud Jager Wolters-Noordhoff Marleen Buwalda Free Lance projectleider

Agenda Onderwijskundige veranderingen in PO Het project in de Educatieve contentketen Demo Leeractiviteitenbank

Onderwijskundige veranderingen in PO Zelfstandig werken / leren Meervoudige intelligentie Onderwijsbehoefte –

Zelfstandige werken / leren Omslag in denken van de leerkracht Andere eisen aan de leerling Andere eisen aan het lesmateriaal Andere eisen aan de inrichting van de school. ( nieuw concept nieuwbouw, afstemming gebouw op onderwijsvisie)

Meervoudige intelligentie Leerling aanspreken op zijn / haar sterke kant Variatie aanbieden. Inspelen op behoefte van de leerling (praten, kijken, luisteren, lezen, creatief enz)

Onderwijsbehoefte Laatste ontwikkeling op gebied van de zorg, afstemmen. Uitgaan van de mogelijkheden van het kind, sturen op wat ze kunnen en niet op wat ze niet kunnen Anders denken! Niet vanuit de docent maar vanuit de leerling. Docent heeft een probleem als een leerling iets niet kan

Kansen LAB Inspelen op behoefte van leerling Zelfstandig mee te werken Inspelen op meervoudige intelligentie Aanpasbaar klassenniveau Flexibel Verantwoord Eenvoudig

Het project Doel: stimuleren ontwikkeling aantrekkelijke uitwisselbare digitale lessen voor de zaakvakken voor de groepen 5-8 in het Basisonderwijs. UitwisselbaarDigitaal

Digitale lessen zijn flexibel… 1.Didactische keuze 2.Organisatie 3.Verschijningsvorm 4.Arrangement

Weten (theorie) Kunnen (opdrachten) Symbiose

Uitwisselbare content Afgeronde eenheden Vindbaar op internet Digitaal te gebruiken

Educatieve content in een leeromgeving Elektronische Leeromgeving Leer management systeem Leeractiviteiten (projecten e.d.) Theorie Informatiebronnen Kerndoelen en Tussendoelen

Kerndoelen en Tussendoelen Educatieve content in een leeromgeving Elektronische Leeromgeving Leer management systeem Theorie Informatiebronnen Leeractiviteiten (projecten e.d.)

Praktijk van het LAB… Bruikbaarheid van digitale content Voorbeeld van een afspeelomgeving Demo!

Conclusie Educatieve contentketen Leerobjecten Leermateriaal Project: LAB1 Project: LAB2

Vragen

Wij danken u voor uw aandacht Windenergie: De Alpen: De Romeinen: Informatie: