ICT-competentieprofiel lerarenopleiders

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

Zullen we het over opleidingsdidactiek hebben? bijvoorBeeld over exemplarische opleidingsdidactiek? Jo van den Hauwe Bart van der Leeuw HSN 25 Den Haag,
ICT in de lerarenopleiding ICT competenties – Van visie naar praktijk
Intervisie: sterkte-zwakte analyse
een didactiek voor opleiden op school
Opleidingsleerkracht: competenties en opleidingstraject.
Interfacultair Departement voor LerarenOpleiding
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Gedragsproblemen
Project Roemenië via ThinkQuest.
Expertisenetwerk Professionele Ontwikkeling Lerarenopleiders Een stimulans voor het leven lang leren van lerarenopleiders? Fer BoeiWindesheim Jurriën Dengerink.
Vakwedstrijden en onderwijs VECON Businessschool.
Mag ik u voorstellen ....
Drieslag functioneel rekenen
Deskundigheids- bevordering I2 Breda 12 april 2005.
25 MEI MEI 2009 Workshop : onderwijskundige context en ict.
De weg naar de competente docent
Professionaliteitsontwikkeling
De pedagogische meerwaarde van ICT?
Leren en instructie met ICT
Informatie Communicatie Technologie
Algemeen didactische principes van e-leren Wouter Hustinx Coördinator ICTO-expertisecel
Samen Deskundiger met de Pabo HAN Fac. Educatie Marijke Kral Jos van der Woude Nieske Coetsier Bas van Lanen
Lerarenopleiders beroepsstandaard beroepsregistratie Ko Melief
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Netwerkbijeenkomst 9 juni 2006 De pedagogische opdracht van de pabo Betekenisvolle en zinvolle kennis van de pedagogiek.
De invloed van ICT op de docent Ed Smeets Katholieke Universiteit Nijmegen.
Welkom! ‘Pilotbijeenkomst 14 oktober 2010’. Programma van vandaag Even voorstellen Groen Proeven flitst langs - Waar staat Groen Proeven voor? - De Groen.
Kwaliteitszorg als ontsluiter voor professionele ontwikkeling op school Opleiden in School (OiS) (V)SO Start-upconferentie.
Competentieprofiel Docent Nederlands als Tweede Taal
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
Leren in een ICT - context Aalst 06 juni 2011 – Massemen 07 juni 2011.
OIDS Novem-traject SKPO Gemert – Bakel.
Geïntegreerd werken aan de ICT-eindtermen binnen muzische vorming.
Competentiegericht Opleiden bij de Brandweer
Pilot: Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie
Project implementatie competentiegericht kwalificatiedossier vmbo-Mobiliteit Op zoek naar ruimte in de regels 12 maart 2007.
Doe mee: DIGI-ZORG wil met het cruiseschip naar open zee! Workshop DIGI-ZORG Innovatium 27 maart 2007 Peter Kroon Wil de Groot-Bolluijt.
Eindtermen ICT 1. De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren. 2. De.
Voortgangsgesprek fase 1
Samenwerkingsverband Maastricht/Heuvelland PO d.d. 8 september 2014
Spreekt iedereen al digitaal? gebruikersdag 16 april 2014.
ZORG VOOR ALLE LEERLINGEN DOOR ZORG VOOR ELKE LERAAR
Welkom op de 2de VELOV-conferentie Hasselt, 26 februari 2015
Van ICT-tool naar ICT-leerlijn.  : invoering leergebied overschrijdende eindtermen  : ICT-tool in onze SG met jaarlijkse ‘check-up’
HET BEROEPSPROFIEL VAN DE LERAAR ALS BLACK BOX
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
Open ramen – vakdidactiek voor praktijkonderwijs hout
ICT Design Team Kunst en Cultuur Street Art in Gent.
ENW Design team: ‘Blended leren in de lerarenopleiding’ Project titel: ‘Shaken, not stirred: Hertekenen van het klassikale instructiemodel naar een blended.
Taalarmoede = Kansarmoede Een inspiratiegids om taalgericht en taalontwikkelend aan de slag te gaan binnen tutoring 12 mei 2015.
De lerarenopleider als rolmodel
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
©Van Weert + Partners, 2005 Leergang CMS Exclusief voor VGN leden Van Weert + Partners Najaar 2005.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Samen ontwerpen van een toekomstgerichte en authentieke toetsstrategie Eveline Vinois, Ilse Ruys, Veerle Martens Meer info?
ESF Begeleiden en ondersteunen van jongeren Hester Bergmans
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Computational Thinking in het curriculum Utrecht, 25 mei 2016 Allard Strijker.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Themagroep ICT en de lerarenopleider
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Actief burgerschap in het SO: “Hoe maken we samen het verschil?“

Personeelsbeleid Sirius
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

ICT-competentieprofiel lerarenopleiders Nancy Verliefde – Luk Vanlanduyt

Inhoud 1. Probleemstelling en context 2. Ontwikkelingsproces en methodiek 3. Voorstelling competentieprofiel 4. Tools voor implementatie: van GAP naar POP 5. Toepassing van GAP naar POP 6. Vervolg van het project

1. Probleemstelling en context Aanstaande leerkrachten voldoende ICT-vaardig? Risico’s competentielijsten Een ICT-competentieprofiel voor Lerarenopleiders is wenselijk

Internationaal onderzoek 2. Ontwikkelingsproces Basisdocumenten - ICT eindtermen - Basiscompetentieprofiel - Ontwikkelingsprofiel lerarenopleiders VELOV 2012 Experten - ENW experten - Strategische teams - Eerste implementatietrajecten - Representativiteitsanalyse Internationaal onderzoek - NL: Kennisbasis ICT (2009), - NL ICT bekwaamheid leraren (2012) - UNESCO, GESCI… Ontwikkelingsproces

3. ICT ontwikkelingsprofiel “De lerarenopleider kan de ICT competenties van de leraar zelf toepassen en ertoe bijdragen dat de aanstaande leraar kan:” didactisch-pedagogisch handelen ICT-competente en mediawijze lerenden vormen ICT ter ondersteuning en versterking van leer-en ontwikkelingsprocessen ICT zinvol organiseren in de (digitale) leeromgeving professionaliseren – innoveren – onderzoeken werken in school en ruimere context A. ICT-gerelateerde competenties van lerarenopleiders B. Opleidingsdidactiek

4. Ontwikkelde tools voor implementatie

Persoonlijk Ontwikkelingsplan : resultaats- en competentiegericht POPE:\POP_RCM.doc

5. Toepassing: gebruik competentieprofiel GAP analyse - oefening Individueel: 10 min Bespreking in kleine groep: 10 min Bespreking in grote groep: 10 min Wat is volgens u het meest opvallende tekort (gap) in de meeste lerarenopleidingen op het vlak van ICT competent vormen van leerkrachten ?

6. Vervolg van het project Competentieprofiel => Ontwikkelingsprofiel Activiteiten 2013 Inter-ENW studiedag in maart 2013 + vervolgtraject Vervolgtraject: verzamelen ervaring op inter-ENW Status ICT ontwikkelingsprofiel: versie 1.0  versie 1.1