ICT-competentieprofiel lerarenopleiders Nancy Verliefde – Luk Vanlanduyt
Inhoud 1. Probleemstelling en context 2. Ontwikkelingsproces en methodiek 3. Voorstelling competentieprofiel 4. Tools voor implementatie: van GAP naar POP 5. Toepassing van GAP naar POP 6. Vervolg van het project
1. Probleemstelling en context Aanstaande leerkrachten voldoende ICT-vaardig? Risico’s competentielijsten Een ICT-competentieprofiel voor Lerarenopleiders is wenselijk
Internationaal onderzoek 2. Ontwikkelingsproces Basisdocumenten - ICT eindtermen - Basiscompetentieprofiel - Ontwikkelingsprofiel lerarenopleiders VELOV 2012 Experten - ENW experten - Strategische teams - Eerste implementatietrajecten - Representativiteitsanalyse Internationaal onderzoek - NL: Kennisbasis ICT (2009), - NL ICT bekwaamheid leraren (2012) - UNESCO, GESCI… Ontwikkelingsproces
3. ICT ontwikkelingsprofiel “De lerarenopleider kan de ICT competenties van de leraar zelf toepassen en ertoe bijdragen dat de aanstaande leraar kan:” didactisch-pedagogisch handelen ICT-competente en mediawijze lerenden vormen ICT ter ondersteuning en versterking van leer-en ontwikkelingsprocessen ICT zinvol organiseren in de (digitale) leeromgeving professionaliseren – innoveren – onderzoeken werken in school en ruimere context A. ICT-gerelateerde competenties van lerarenopleiders B. Opleidingsdidactiek
4. Ontwikkelde tools voor implementatie
Persoonlijk Ontwikkelingsplan : resultaats- en competentiegericht POPE:\POP_RCM.doc
5. Toepassing: gebruik competentieprofiel GAP analyse - oefening Individueel: 10 min Bespreking in kleine groep: 10 min Bespreking in grote groep: 10 min Wat is volgens u het meest opvallende tekort (gap) in de meeste lerarenopleidingen op het vlak van ICT competent vormen van leerkrachten ?
6. Vervolg van het project Competentieprofiel => Ontwikkelingsprofiel Activiteiten 2013 Inter-ENW studiedag in maart 2013 + vervolgtraject Vervolgtraject: verzamelen ervaring op inter-ENW Status ICT ontwikkelingsprofiel: versie 1.0 versie 1.1