Kleurrijk Spiegelen JGZ 15 december 2012 Marjolijn van Leeuwen; st Pharos Koos Bartels; Zorggroep Almere
Doelstelling: Bevorderen clïentgerichtheid van medewerkers en organisatie En daardoor: betere kwaliteit van zorg betere kwaliteit van zorg
Effect spiegelen: brengt perspectief van patiënt dichterbij spoort blinde vlekken op reikt kennis en praktische handvaten aan leidt tot concrete verbeteracties
gespreksleider gespreksleider deelnemers spiegelgesprek toehoorders
Programma spiegelbijeenkomst ontvangst (2x) kringgesprek vragen van toehoorders vragen van gespreksdeelnemers afsluiting lunch of borrel lunch of borrel…
“als de dokter geeft jou haast, jij kunt jouw verhaal niet goed vertellen.. “a ls jij niet goed Nederlands spreekt”, zij kijken alleen naar kind en niet luisteren naar jou …” “ als je met vragen over het gedrag van je peuter komt, zien ze hem meteen als een probleemkind. Dus als er iets is ga ik liever naar de dokter …” Opvallende uitspraken
Voorbereiding literatuur & document onderzoek verkenning onder medewerkers werving van ouders voorbespreking gespreksleider
Vervolgtraject uitkomsten leggen naast eigen werkwijze eigen normen en waarden sterkte/zwakte analyse concrete verbeterplannen training oudergesprekken
Discussie: 1. Welke vragen geef je de gespreksleider mee? 2. welke ouders heb je nodig om deze vragen te beantwoorden? 3. en hoe ga je die bereiken?
aandachtspunten intensief traject samenstelling gespreksgroep vaardigheden gespreksleider overheersende thema’s sociaal wenselijke antwoorden concrete verbeteracties: ja maar van korte duur tenzij…