Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Welkom op de startdag van de Groen Proeven – OGW pilots!
Opbrengstgericht werken in mijn school/klas: Hoe realiseer ik dat
Meerwaarde van eigentijds onderwijs
Leergang Groen Proeven Dag 2
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
De ontwikkeling van de 7 competenties
Succesvol in onderwijs met ICT
OGW en vakmanschap: het belang van een goede (aan)sturing
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Van Zwak naar Beter Jij maakt het verschil!!!. Quickwinst - MT stuurt aan, maakt een plan van aanpak - Confrontatie team met de feiten, volledige transparantie.
Opbrengstgericht werken en Groen Proeven: Hoe realiseer ik dat?
Workshop OGW in de klas..
Logical Framework Approach
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Schoolcijfers, een tweede natuur
De Krullevaar Wat is een goede school ?.
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
Jenny van Tilburg Joost van Loon
Opbrengstgericht werken Een dubbele opdracht voor DOO?
Welkom op de startdag van de Groen Proeven – OGW pilots!
Opleiden in school, mei Opleiden in school Kennismaking met POSS Personeel en Organisatie Support Systeem Hulpmiddel bij de gesprekkencyclus.
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Samen aan zet Workshop voor bestuurders
SAMEN AAN ZET Rubric maken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Gedeeld leiderschap.
© de vries business consultancy, 2008
Toekomst – Welke kant gaat u op?. Klant i.p.v. patiënt/cliënt; Output financiering; Marktwerking; ……………………… Waarom.
Pass’t Montessorionderwijs ?
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Handelingsgericht werken SWV VO 31.02
De kubus van CSPE succesfactoren!
OGW in de klas: hoe maak ik het leren zichtbaar?!
MKVS meer dan een kindvolgsysteem
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 6
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Geïntegreerde schoolverbetering
Meer Kansen Met Ouders..... en de ontwikkeling van schoolspecifiek ouderbeleid 15 april 2010 Marion van de Sande en Amal Aakif Kenniscentrum Jeugd en Opvoeding.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Examinering en OGW: kansen om te groeien!
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Coaching in regioleren
Presentatie EduCheck SOML
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Hoe versterken we de ondersteuningscapaciteit van scholen?
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Met de SETQ in actie Naam workshopleider.
Informatieavond Workshop ked-coaching 2 november 2016
studieochtend Lidwinaschool 17 november 2010
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
Persoonlijk Leiderschap
PowerPoint Taal Bijeenkomst 5: Onderwijsaanbod uitvoeren/evalueren
Bord in de Klas November 2016 AUTEURSRECHTELIJK BESCHERMD
Rekenspecialist bijeenkomst 2
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
OGI Een datamuur in de klas.
Welkom bij de informatieavond van groep 8
Transcript van de presentatie:

Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie

Inhoud workshop Inleiding opbrengst gericht werken Inventarisatie opbrengsten gekoppeld aan visie Maken van een draaiboek

Presentatie OGW Op basis van presentatie Juliette Vermaas voor School aan Zet.

Wat is OGW? Opbrengstgericht werken is het: systematisch en doelgericht werken aan het maximaliseren van de onderwijsprestaties waarbij alle betrokkenen zich laten sturen door de uitkomsten van verschillende prestatiemetingen op basis waarvan gericht actie wordt ondernomen om doelstellingen en activiteiten aan te passen.

Doel OGW Niet alleen richten op prestaties (terugkijken), maar resultaten analyseren en gebruiken om vooruit te kijken: Hogere verwachtingen/doelen stellen. Feedback geven. Gebruik van metingen om ontwikkelingen te volgen van leerling/docent. Consequenties verbinden aan de analyses: bijsturen/verbeteren. Hierdoor bijdrage leveren aan school-ontwikkeling en verantwoording: Gerealiseerde leerwinst inzichtelijk maken. Beter onderbouwde verantwoording over wat effectief is in de klas.

Samen OGW Het verhogen van opbrengsten vraagt om vooruit kijken, doelen stellen en op basis daarvan onderwijs beter inrichten. Daarvoor moet je behaalde resultaten analyseren en interpreteren. OGW biedt hiervoor een systematische aanpak. OGW vraagt gezamenlijke verantwoordelijkheid en betrokkenheid van: Leerlingen en ouders Docenten Teamleiders Schoolleiding Kwaliteitszorgmedewerkers

Zes bouwstenen van OGW

9 stappen van OGW een visie hebben op leren en onderwijs waarin hoge verwachtingen van de school, zichzelf en de leerlingen centraal staan, de visie vertalen in heldere en meetbare (leer)doelen, op basis hiervan het onderwijs in richten, sturen op het realiseren van de gewenste doelen door (prestatie-) afspraken met docenten/leerlingen, hiertoe de vorderingen (zowel harde resultaten als zachte vaardigheden) continu meten, deze analyseren (in hoeverre zijn doelen/normen bereikt, hoe is dat per klas/leerjaar/vak/docent en in vergelijking met vorig jaar), de resultaten verklaren (waar ligt het aan?), de resultaten bespreken door feedback te geven aan en te krijgen, op basis van de feedback de activiteiten/werkwijze bijstellen.

Hiervoor is nodig: Planmatige aanpak Een opbrengstgerichte cultuur

Plantmatige aanpak (wat ga je bereiken, hoe ga je dat meten, Plan: Samen niet-onderhandelbare doelen vaststellen en vastleggen in resultaatafspraken (wat ga je bereiken, hoe ga je dat meten, wanneer is het resultaat bereikt?)

Opbrengstgerichte cultuur Hoge doelen en verwachtingen van jezelf en van elkaar Structureel analyseren Verbeteren: actie! open en veilige cultuur voor reflectie en feedback

Succesfactoren Gezamenlijke verantwoordelijkheid voor visie, doelen, resultaatafspraken: vakmanschap! OGW-cultuur: docenten en leerlingen hebben hoge verwachtingen van zichzelf en van elkaar. open en heldere communicatie, onderling en naar leerlingen en ouders: feedback! Planmatige aanpak (o.b.v. resultaten) tot in het klaslokaal. Samenwerking en afstemming: ontwikkeling tot lerende gemeenschap, keuzes o.b.v. feiten!

Motivatie

Opdracht: Verkenning visie Deze opdracht is bedoeld om de kern uit de visie te pakken en deze te checken op de opbrengsten die in organisatie zichtbaar zijn ,gekoppeld aan deze visie. Werkvorm: Visie en opbrengsten.

Opdracht: Maken draaiboek Over 1 (of 2 jaar) komt de regionale omroep op je school en maakt een documentaire over Opbrengst Gericht Werken op deze school. Ze zijn met name nieuwsgierig welke stappen het MT heeft gezet om dit zo succesvol te laten zijn. Maak een draaiboek om deze documentaire te kunnen verfilmen en doe dit straks ook.  Werkvorm: Maken draaiboek.