Evaluatieonderzoek naar de effectiviteit van

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
determinanten jeugd & overgewicht
Advertisements

SSL-studiedagen februari 2011 De invloed van de studieloopbanen in het secundair onderwijs op het succes in het hoger onderwijs Kim Bellens & Jan.
Math Candel Universiteit Maastricht. •Achtergrond: –Diagnose probleem –Meetinstrumenten –Conceptueel model •Presentaties van eigen analyses •Voorbeeld.
Duurzaam inzetbaar gedurende de hele levensloop
Enkele Determinanten van Peer Review Presentatie werkstuk Geert Wissink Universiteit van Amsterdam, 13 januari 2003.
Onderzoek naar de effecten van het Thuisadministratie programma
Onderzoek naar de invloed van oplossingsgericht werken op no-show binnen de ambulante verslavingszorg Opzet en voorlopige resultaten Klazien.
De stand van zaken in Enkele cijfers - verneveling Rond de flesjes per jaar verstrekt aan alle deelnemers …….en even zoveel naalden, spuiten.
Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
Rouw na moord Onderzoek naar behandeling met EMDR en CGT bij nabestaanden van moord: onderzoeksopzet EMDR congres 20 april 2013 Mariëtte van Denderen.
Begeleiders in Beeld.
Record Linkage: Simulatie Resultaten Adelaide Ariel Biolink NL 28 maart 2014.
Gedragsproblemen: Goed onderwijs: de beste preventie Thema 1B 1.
Les 7 Deze les duurt 90 minuten
Het krijgen van een kankerdiagnose, alsook het behandelingsproces, maakt het voor patiënten moeilijk om het leven ‘gewoon’ verder te zetten. De ervaring.
Typologie van Baumrind
Interventies bij Multi-Problem Gezinnen Effectiviteit van de gezinskliniek van het RMPI & Moderatoren van WIG Universiteit Utrecht Marloes Philippa
28 januari 2009 Auditieve mogelijkheden en taalontwikkeling bij kinderen met CI op de langere termijn Margreet Langereis Anneke Vermeulen.
Een wetenschappelijke houding in groep 4 ?
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
Een begaanbaar PAD voor agressieve jongeren
Hechting bij kinderen met een autistisch stoornis en een verstandelijke handicap Wijnroks, L. (2003). Hechting bij kinderen met een autistische stoornis.
Marianne Drenthen – Marij Peeters. Inhoud artikel  Relatie ouders en kinderen met een auditieve en/of communicatieve beperking loopt minder goed;  Specifieke.
Selectieve en geïndiceerde preventie van problematisch middelengebruik bij jongeren Kind en Adolescent.
Drugs- en alcoholverslaving
Van De Leemkolk, L. (15 oktober 2012). Coming of the ancestors. Geraadpleegd op 24 december 2012, op Ünzüle Saglam.
Non-parametrische technieken
Premeting LSCI-onderzoek
Onderzoeksvoorstel Interventies voor angststoornissen in de eerste lijn. Dr. C. van Boeijen
Presentatie Flexcollege Experimenteren met flexibiliseren
Leren met meer effect I en II
Docentontwerpteams en self-efficacy
Geografisch denken, een mysterie?
Bedoelde en onbedoelde gevolgen van detentie
Inger Plaisier Marjolein Broese van Groenou Saskia Keuzenkamp
Obesitas & Schouderdystocie
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
Lezen gaat (bijna) voor alles in Groep 3
Effectonderzoek Kwalitatief, kwantitatief & creatief in één…
Systematische terugkoppeling van Kwaliteit van Leven gegevens In de Klinische praktijk Welkom allemaal. Ik ben Lotte Haverman, psycholoog, sinds ruim een.
Angststoornissen bij kinderen met autismespectrumstoornissen
Meten van intelligentie bij kinderen met ADHD
Informatie: gedragsproblemen.wikidot.com
Onderzoek Mentorschap
Autisme in de dagelijkse praktijk
Autismespectrumstoornis
Een zomercursus voor aanstaande brugklassers
Is de vereniging auti-proof?
Doel onderzoek : ALGEMEEN : De kwaliteit van leven in de verschillende zorggroepen. Is er een verband tussen : veranderingen in fysieke, psychische en.
Pilot leerwinst en toegevoegde waarde in het voortgezet onderwijs
Tijdig praten over het naderend levenseinde
Intensieve gedragstherapie aan jonge kinderen met een autismespectrumstoornis in kinderdagcentra Sarah Dewitte 1 BaTPa.
Bovenkamer on tour Presentatie BOJOG september 2014.
De Invloed van Populaire leeftijdgenoten op de Bereidheid van Adolescenten om Alcohol te Drinken: Een Experimentele Chat Room Studie Hanneke Teunissen,
Effectiviteitsonderzoek voorlezen aan huis
Ontwikkeling en de basisschool
Minder moe door verbetering van het lichaamsbewustzijn?
Op Koers groepscursussen psycho-educatie en vaardigheidstrainingen voor chronisch zieke kinderen Emma Kinderziekenhuis AMC - Amsterdam.
Oorzaken van pesten 1BaSwB Freya Claeys.
Welkom ik maak me sterk.
Internet interventie voor angst en depressie: de rol van begeleiding Eerste verkenning van resultaten Annet KleiboerAnnemieke van Straten Heleen Riper.
PETS! Pesten anders bekeken
Evaluatieonderzoek VVTO Engels Kees de Bot Sieneke Goorhuis BCN/RUG.
Serious game ter preventie van PTSD. IJsfontein Vrije Universiteit Amsterdam Sectie Klinische Psychologie Probleem analyse ConceptPrototype Play-test.
Sofie Vantornhout 1BaTPb1.   Inleiding  Hechting bij normaal begaafde en niet-autistische kinderen  Hechting bij kinderen met autistische stoornis.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Stoebel Daphne..  Inleiding  Begrip verlegenheid en de kenmerkende aspecten  De verschillende aspecten van verlegenheid 1. Situatie 2. Gedrag 3. Gedachten.
Hoe volgen wij de ontwikkeling van het jonge kind
Het advies voortgezet onderwijs: is de overadvisering over?
Het effect van een preventieve behandeling van latente tuberculose-infectie op de levenskwaliteit van de patiënt LIEN JESPERS VUB, 4de Master HAGK Prof.
Transcript van de presentatie:

Evaluatieonderzoek naar de effectiviteit van P L E Z I E R O P S C H O O L Evaluatieonderzoek naar de effectiviteit van de cursus Plezier op School Mieneke Pouwelse Angelique Hermes Inez Stevelmans E-mail: mieneke.pouwelse@ou.nl Faculteit Psychologie Open Universiteit Nederland Paper voor de ORD 2009, LeuvenPaper voor de ORD 2009

Evaluatieonderzoek naar de effecten van de cursus Plezier op School op sociale angst, sociale gedragsproblemen en gepest worden van kinderen

Wat is de zomercursus Plezier op School? - voor aanstaande brugklassers met problemen in sociaal contact sociale vaardigheidstraining (Faber en Hoogstraten, 2000) vanuit cognitief-gedragstherapeutische inzichten effectiviteit gebleken in eerdere onderzoeken

Sociale leertheorie van Bandura Centraal begrip: Self-efficacy. Z I E R O P S C H O O L Theorie Sociale leertheorie van Bandura Centraal begrip: Self-efficacy. Iemands verwachting of hij in staat zal zijn tot succesvolle handelingen en gedragingen in een bepaalde situatie In dit onderzoek: onderzoeken of er mogelijke verschillen zijn in effect bij

P L E Z I E R O P S C H O O L Onderzoeksvraag 1 Welk effect heeft de cursus op de variabelen sociale angst, sociale gedragsproblemen en het slachtoffer zijn van pesten? In dit onderzoek: onderzoeken of er mogelijke verschillen zijn in effect bij

Hypothesen bij onderzoeksvraag 1 L E Z I E R O P S C H O O L Hypothesen bij onderzoeksvraag 1 1.1 De cursus leidt tot significante vermindering van sociale angst 1.2 De cursus leidt tot significante vermindering van sociale gedragsproblemen 1.3 De cursus leidt tot significante vermindering van het slachtoffer zijn van pesten In dit onderzoek: onderzoeken of er mogelijke verschillen zijn in effect bij

P L E Z I E R O P S C H O O L Onderzoeksvraag 2 Zijn er verschillen in effect tussen groepen kinderen die worden onderscheiden op de gedragskenmerken angstig en stemmingsverstoord gedrag en/of autistische gedragskenmerken? In dit onderzoek: onderzoeken of er mogelijke verschillen zijn in effect bij

Onderzoeksopzet Quasi experimenteel pretest-posttest design C H O O L S Onderzoeksopzet Quasi experimenteel pretest-posttest design Onderzoekspopulatie N=72, responsepercentage 58%=42 Drie vergelijkingsgroepen 1. Kinderen met angstig en stemmings verstoord gedrag (N=12) 2 Kinderen met bovenvermelde en autistische kenmerken (N=10) 3 Restgroep, zonder de bij 1 en 2 genoemde kenmerken (N=20) In dit onderzoek: onderzoeken of er mogelijke verschillen zijn in effect bij

Gebruikte meetinstrumenten P L E Z I E R O P S C H O O L Gebruikte meetinstrumenten Sociaal Emotionele Vragenlijst (ingevuld door ouders) - Scholten & Van der Ploeg (2005) Indeling van de groepen op gedragskenmerken meten van variabelen sociale angst en sociale gedragsproblemen Klasgenoten Relatie Vragenlijst junior (ingevuld door kinderen) - Liebrand, IJzendoorn & Lieshout (1992) - meten van de variabele slachtoffer zijn van pesten

Data-analyse Non-parametrische toetsen P L E Z I E R O P S C H O O L Uitvalanalyse Mann-Whitney Onderzoeksvraag 1 + hypothesen Wilcoxon rangtekentoets Onderzoeksvraag 2 Kruskal-Wallis toets indien significant: Mann-Whitney als follow up met Bonferronicorrectie

Resultaten Uitvalanalyse P L E Z I E R O P S C H O O L Resultaten Uitvalanalyse Alleen op de variabele slachtoffer zijn van pesten verschillen tussen deelnemers en uitvallers: significant hogere score uitvallers dan deelnemers

Effecten van Plezier op School grootte r - .50 - .64 - .60 variabele Mediaan meting 1 Mediaan meting 2 T p Sociale gedragsproblemen 13,50 11,00 12,89 .000 Sociale angst 11,50 6,00 12,88 Slachtoffer van pesten 3,00 1,00 9,50

Verschillen tussen de vergelijkingsgroepen Z I E R O P S C H O O L Verschillen tussen de vergelijkingsgroepen Medianen van verschilscores + resultaten Kruskal-Wallis toets Angst en autisme Angst Resterende groep H Sociale gedragsproblemen - 6,50 - 3,50 - 1,00 H(2) = 2,82; n.s. Sociale angst - 5,50 - 6,00 - 2,00 H(2) = 5,61; n.s. Slachtoffer van pesten - 1,50 - 4,50 - 0,50 H(2) = 4,76; n.s.

P L E Z I E R O P S C H O O L

Hypothesen 1.1 t/m 1.3 aangenomen. L E Z I E R O P S C H O O L Conclusies Hypothesen 1.1 t/m 1.3 aangenomen. Plezier op School leidt tot een significante afname van: Sociale angst Sociale gedragsproblemen Het slachtoffer zijn van pesten

P L E Z I E R O P S C H O O L Conclusies, vervolg Er zijn geen effectverschillen gevonden tussen de drie vergelijkingsgroepen. De cursus is even effectief gebleken voor alle onderzochte groepen kinderen.

Discussie – enkele opvallende resultaten Z I E R O P S C H O O L Discussie – enkele opvallende resultaten Afname sociale angst: andere onderzoekers (Bijstra & Nienhuis (2003) en Prins (1995) beweren dat die afname juist erg moeilijk te verwezenlijken is. Resultaten ons onderzoek laten zien dat effecten wel groot zijn. Slachtoffer zijn van pesten: cursus gaat de door andere onderzoekers (o.a. Pelligrini & Long, 2002) gesignaleerde tendens tegen dat juist in de eerste periode van de brugklas kinderen vaker slachtoffer van pesten zijn

P L E Z I E R O P S C H O O L Discussie Verschillen tussen de vergelijkingsgroepen: comorbiditeit wordt in literatuur (Prins, 1995) gezien als negatieve voorspeller van behandelsucces in behandeltherapie. Uit ons onderzoek komen geen verschillen naar voren.

Discussie Methodologische kanttekeningen bij het onderzoek: P L E Z I E R O P S C H O O L Discussie Methodologische kanttekeningen bij het onderzoek: kleine respondentgroep geen controlegroep gebruik van vragenlijsten gebruik van verschilscores Maar: ondanks kanttekeningen grote effectgroottes !!

P L E Z I E R O P S C H O O L Aanbevelingen Cursus Plezier op school breed inzetten, voor grote groepen kinderen Onderzoek naar lange termijn effecten van de cursus gewenst