ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De nieuwe ICT-diamant Sociaal-ethische competenties
Advertisements

Project gratis dyslexiesoftware Vlaamse overheid departement onderwijs uitgevoerd door SNPB samenwerkingsverband van de netgebonden pedagogische begeleidingsdiensten.
via ThinkQuest Projects
ICT-competenties voor het einde van de basisschool
Van Methode Naar Methodiek
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Het digitaal schoolbord
Basisvorming.
Hogere denkvaardigheden
ICT-PORTFOLIO Teun Kaptein NHL
Digitaal Presenteren Publiek boeien Aandacht vasthouden s.
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
Intro Interactieproces Soorten edusoft Van COO tot CBO Open of gesloten Spelen of leren Online of offline Beoordeling Criteria Organisatie Aan de slag.
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Mediaopvoeding.
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Versterk het rendement van je onderwijs met T-PACK
“ Beleidsmatig werken aan ICT ”
Lesgeven en begeleiden
25 MEI MEI 2009 Workshop : onderwijskundige context en ict.
Module school en samenleving
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
Webkwesties webquest.
Informatie Communicatie Technologie
Informatie Communicatie Technologie
De nieuwe editie van buiteNLand Tweede Fase
WELP, wat hebben we geleerd? Implementatie en ontwikkeling afsluiting studie(mid)dag.
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
ICT-COMPETENTIES in het basisonderwijs van ICT-integratie naar ICT-competentie.
SEPTEMBER 2007 : ICT-EINDTERMEN= werken aan ICT-COMPETENTIES informatiecommunicatie (in) (be) oefenen twee richtingen (op) zoeken één richting ICT op een.
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen … Resultaten van de gemaakte keuzes via de bevraging:deelzorg 1. uitleg.
ICT-praktijkdag 1 ste leerjaar … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdag jongste kleuters … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
Jullie zijn ‘dag in dag uit’ bezig kleuters te stimuleren in hun ontwikkeling, hen uit te dagen nieuwe horizonten te verkennen, ze op te voeden tot creatieve,
bouwstenen voor ict in het onderwijs
17 september 2014 Workshop Visie en doelen.
Geïntegreerd werken aan de ICT-eindtermen binnen muzische vorming.
S.G. Sint Ursula – Horn Oktober 2008 J. Stollman – Coördinator ICT De Brugklas en ICT.
INTEGRALE OPDRACHTEN STW
Hoofdlijn Communicatie
Eindtermen ICT 1. De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren. 2. De.
NLT modules en excellentiebevordering
Competentiegericht leren vmbo
ICT-competenties in het basisonderwijs Via ICT-integratie naar ICT-competentie. - Kurt Dossche.
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
Toepassing van ICT Martijn De Vlaemynck.
Bron: Baarda, B. (2014). Dit is onderzoek!. Wat is een theoretisch kader? ‘Een theoretisch kader is een overzicht van bestaande kennis en inzichten over.
Onderwijstechnologie
Basisvorming. 2/3 kerndeel  58 kerndoelen 1/3 differentieel  iig 2e MVT & profilering 1040 klokuren (max 69 dagen)
MEDIAOPVOEDING. 1. EEN NIEUW LEERPLAN zie blz. 5 Mediamaatschappij Beleidsdiscours rond mediawijsheid/ geletterdheid/digitale kloof Mediageneratie van.
Bvj vmbo bovenbouw 7 e editie Gijs van Hengstum Thomas Klein Middelink.
EEN KIJK OP ICT IN HET BASISONDERWIJS “Zij wilde de wereld zien, hij installeerde Google Earth”
Inspiratiedag De Bib op School 5 mei 2015 Koen Vandendriessche Hannes Vanhaverbeke.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Rekenen en ICT Basisonderwijs
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
De juiste route naar het juiste doel
ICT-competenties voor het einde van de basisschool
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Transcript van de presentatie:

ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …

kennis, inzicht en ervaringen attitude(s)vaardigheden ICT-competenties SEPTEMBER 2007 ICT-EINDTERMEN = werken aan ICT-COMPETENTIES

ICT-PLATFORM = vernieuwd in functie van de ICT-competenties

de kinderen ICT-competenties bijbrengen is … … een zaak van continuïteit … …en van samenhang… gebruikenoefenenlerencreërenzoekenvoorstellencommuniceren

ik gebruik ICT 1. De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren. 2. De leerlingen gebruiken ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier.

ik oefen zelfstandig m.b.v. ICT 3. De leerlingen kunnen zelfstandig oefenen in een door ICT ondersteunde leeromgeving. ik oefen m.b.v. ICT

ik leer m.b.v. ICT ik leer zelfstandig m.b.v. ICT 4. De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving.

ik maak m.b.v. ICT ik ontwerp m.b.v. ICT ik geef creatief vorm m.b.v. ICT 5. De leerlingen kunnen ICT gebruiken om eigen ideeën creatief vorm te geven.

ik zoek m.b.v. ICT ik zoek en verwerk m.b.v. ICT ik zoek, verwerk en bewaar m.b.v. ICT 6. De leerlingen kunnen met behulp van ICT voor hen bestemde digitale informatie opzoeken, verwerken en bewaren.

ik luister m.b.v. ICT ik presenteer m.b.v. ICT ik stel voor aan anderen m.b.v. ICT 7. De leerlingen kunnen ICT gebruiken bij het voorstellen van informatie aan anderen.

ik communiceer m.b.v. ICT 8. De leerlingen kunnen ICT gebruiken om op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier te communiceren.

ict-platform ict-werkbalk programma’s en dossiers met leerlijnfiche onlinetoepassingen zonder leerlijnfiche onlinetoepassingen met leerlijnfiche

kennis, inzicht en ervaringen attitude(s)vaardigheden gebruiken oefenen leren creëren zoeken verwerken bewaren presenteren communiceren

DIGITALE SPEURTOCHT

Titularis

Yurls

educatieve websites wat ? 1.informatie aanbieden 2.een zinvolle bijdrage leveren aan het leerproces en/of sociale vaardigheden 3.de inhoud aansluit op de leerplandoelen voor het basisonderwijs 4.integreerbaar in de leergebieden en domeinen kenmerken: iets nieuws kunnen leren, oefenen, toetsen ondersteuning, uitbreiding, verdieping van de leerstof inzicht geven in een bepaalde materie, bijvoorbeeld een ‘simulatie’ educatieve spelvorm passend binnen een leergebied vormen: - onderwijsondersteunend: gekoppeld aan een methode of leergebied - aanvullend: tekorten in de methode aanvullen of actualiseren - vervangend: opdrachten en bronnen zijn zelfstandig door te werken soorten: - websites die informatie geven over een bepaald onderwerp of thema.websites die informatie geven over een bepaald onderwerp of thema. - websites waar geoefend kan worden met bepaalde leerstofwebsites waar geoefend kan worden met bepaalde leerstof - websites die aanzetten tot het doen van onderzoek rond een bepaald onderwerpwebsites die aanzetten tot het doen van onderzoek rond een bepaald onderwerp - websites met educatieve games passend binnen de leerplandoelenwebsites met educatieve games passend binnen de leerplandoelen Bron: manssen.nl

organisatiemodellen 1.de computers worden gebruikt tijdens alle lessen 2.de computers worden gebruikt op vaste momenten in de week 3.een dag in de week computeren 4.(zelfstandig) werken volgens het "circuitmodel" 5.(zelfstandig) werken volgens het "circuitmodel" in contract- of hoekenwerk Computers in de klas

helpkaarten

Mindmapping - woordenspin

Photofiltre

Google Earth

omgevingsboek Omgevingsboek ict-platform