ICT-competenties SEPTEMBER 2007

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
nieuwe eindtermen sedert sept. 2007
Advertisements

Naar een krachtige samenwerking tussen ouders en school
De nieuwe ICT-diamant Sociaal-ethische competenties
Project gratis dyslexiesoftware Vlaamse overheid departement onderwijs uitgevoerd door SNPB samenwerkingsverband van de netgebonden pedagogische begeleidingsdiensten.
ICT-competenties voor het einde van de basisschool
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Het digitaal schoolbord
Project Roemenië via ThinkQuest.
ICT-PORTFOLIO Teun Kaptein NHL
Praktijkleren Waarom? Ontwikkelen van competenties binnen het beroep waarvoor wordt opgeleid. Niet alle competenties kunnen op school worden ontwikkeld,
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Mediaopvoeding.
Versterk het rendement van je onderwijs met T-PACK
“ Beleidsmatig werken aan ICT ”
Een grote kromme lijn, twee kleine schuine streepjes, een verticaal lijnstuk, een licht gebogen lijn, een blauwe driehoek, twee cirkels, twee blauwe bolletjes,
Lesgeven en begeleiden
25 MEI MEI 2009 Workshop : onderwijskundige context en ict.
Module school en samenleving
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
Informatie Communicatie Technologie
Informatie Communicatie Technologie
WELP, wat hebben we geleerd? Implementatie en ontwikkeling afsluiting studie(mid)dag.
Optimaliseren van het leraar-zijn in het eerste leerjaar Project binnen Expertisenetwerk Pool West & Oost School of Education.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
ICT-COMPETENTIES in het basisonderwijs van ICT-integratie naar ICT-competentie.
SEPTEMBER 2007 : ICT-EINDTERMEN= werken aan ICT-COMPETENTIES informatiecommunicatie (in) (be) oefenen twee richtingen (op) zoeken één richting ICT op een.
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen … Resultaten van de gemaakte keuzes via de bevraging:deelzorg 1. uitleg.
ICT-praktijkdag 1 ste leerjaar … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdag jongste kleuters … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
Eeklo-aalter filip dhaenens eeklo-aalter filip dhaenens zuid-west henk de reviere zuid-west henk de reviere gent hilde uvin gent hilde uvin aalst werner.
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
bouwstenen voor ict in het onderwijs
ICT-competentieprofiel lerarenopleiders
Geïntegreerd werken aan de ICT-eindtermen binnen muzische vorming.
WildWaterWonen Cees Brederveld. Vernieuwing Onderbouw/school Minder vakken Minder kerndoelen Meer samenhang Eigen invulling Leerling centraal.
S.G. Sint Ursula – Horn Oktober 2008 J. Stollman – Coördinator ICT De Brugklas en ICT.
INTEGRALE OPDRACHTEN STW
Eindtermen ICT 1. De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren. 2. De.
NLT modules en excellentiebevordering
Voortgangsgesprek fase 1
Competentiegericht leren vmbo
Programma ‘Gebruik ICT in de les’ 1. Eigen ervaring met gebruik ICT in de les 2. Inzet ELO voor tekstbespreking 3. Inzet ELO voor grammatica-oefening 4.
ICT-competenties in het basisonderwijs Via ICT-integratie naar ICT-competentie. - Kurt Dossche.
Eten in verschillende culturenBeroepen Gezond of ongezond? Wat zit er in mijn brooddoos? Mijn lievelingseten (LEER-) ACTIVITEITEN middelen – tools - werkvormen.
Toepassing van ICT Martijn De Vlaemynck.
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Het motiveren van leerlingen in het VO
Logopedie 1. 4 e Jaars 1 x per week groepsles CV 3 communicatieve doelen Doelen worden gekozen door leerlingen en de mentor/logopedist 1x per week logopedie.
Onderwijstechnologie
Basisvorming. 2/3 kerndeel  58 kerndoelen 1/3 differentieel  iig 2e MVT & profilering 1040 klokuren (max 69 dagen)
MEDIAOPVOEDING. 1. EEN NIEUW LEERPLAN zie blz. 5 Mediamaatschappij Beleidsdiscours rond mediawijsheid/ geletterdheid/digitale kloof Mediageneratie van.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
EEN KIJK OP ICT IN HET BASISONDERWIJS “Zij wilde de wereld zien, hij installeerde Google Earth”
Inspiratiedag De Bib op School 5 mei 2015 Koen Vandendriessche Hannes Vanhaverbeke.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
middelen – tools - werkvormen
Wat is DRAMA??.
De Vreedzame school Ouderavond 17 maart 2009 Het Klinket Welkom!
Hogere denkvaardigheden
Docentvaardigheden ICT Mediawijsheid
Workshop: Wat verandert er voor mij?
ICT-competenties voor het einde van de basisschool
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Digitale geletterdheid
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Transcript van de presentatie:

ICT-competenties SEPTEMBER 2007 ICT-EINDTERMEN = werken aan ICT-COMPETENTIES kennis, inzicht en ervaringen ICT-competenties attitude(s) vaardigheden

de kinderen ICT-competenties bijbrengen is … …en van samenhang… gebruiken oefenen leren creëren zoeken voorstellen communiceren … een zaak van continuïteit …

ik gebruik ICT 1. De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren. 2. De leerlingen gebruiken ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier.

ik oefen zelfstandig m.b.v. ICT ik oefen m.b.v. ICT ik oefen zelfstandig m.b.v. ICT 3. De leerlingen kunnen zelfstandig oefenen in een door ICT ondersteunde leeromgeving.

ik leer zelfstandig m.b.v. ICT ik leer m.b.v. ICT ik leer zelfstandig m.b.v. ICT 4. De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving.

ik geef creatief vorm m.b.v. ICT ik maak m.b.v. ICT ik ontwerp m.b.v. ICT ik geef creatief vorm m.b.v. ICT 5. De leerlingen kunnen ICT gebruiken om eigen ideeën creatief vorm te geven.

ik zoek en verwerk m.b.v. ICT ik zoek, verwerk en bewaar m.b.v. ICT ik zoek m.b.v. ICT ik zoek en verwerk m.b.v. ICT ik zoek, verwerk en bewaar m.b.v. ICT 6. De leerlingen kunnen met behulp van ICT voor hen bestemde digitale informatie opzoeken, verwerken en bewaren.

ik stel voor aan anderen m.b.v. ICT ik luister m.b.v. ICT ik presenteer m.b.v. ICT ik stel voor aan anderen m.b.v. ICT 7. De leerlingen kunnen ICT gebruiken bij het voorstellen van informatie aan anderen.

ik communiceer m.b.v. ICT 8. De leerlingen kunnen ICT gebruiken om op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier te communiceren.

kennis, inzicht en ervaringen zoeken verwerken bewaren communiceren creëren leren oefenen presenteren attitude(s) vaardigheden gebruiken