De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

nieuwe eindtermen sedert sept. 2007

Verwante presentaties


Presentatie over: "nieuwe eindtermen sedert sept. 2007"— Transcript van de presentatie:

1 nieuwe eindtermen sedert sept. 2007
Positief staan tegenover ICT en bereid zijn de computer te gebruiken als ondersteuning bij het leren. Computer en internet op een veilige, verantwoorde en doelgerichte manier gebruiken. Zelfstandig oefenen in een door ICT ondersteunde leeromgeving. Zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving. Eigen ideeën creatief vorm geven met behulp van ICT. Voor hen bestemde digitale informatie opzoeken en verwerken. De computer gebruiken als ze informatie willen voorstellen aan anderen. Op een veilige, verantwoorde en doelgerichte manier communiceren. eindtermen 4de leerjaar Dia 1

2 aantrekkelijk maken www.oefenstof.be
1. Positief staan tegenover ICT en bereid zijn de computer te gebruiken als ondersteuning bij het leren. aantrekkelijk maken lokaal 4de leerjaar speelkamer, bib (eigen interesses) P.S. In het leraarslokaal (knop leerkrachten) vind je ook alle websites die in deze presentatie besproken worden als voorbeeld. Ze zijn gerangschikt volgens eindterm. eindtermen 4de leerjaar Dia 2

3

4 info: geschiedenis van de Sint
1. Positief staan tegenover ICT en bereid zijn de computer te gebruiken als ondersteuning bij het leren. info: geschiedenis van de Sint eindtermen 4de leerjaar Dia 4

5 taken gelinkt aan specifieke leerdoelen
1. Positief staan tegenover ICT en bereid zijn de computer te gebruiken als ondersteuning bij het leren. taken gelinkt aan specifieke leerdoelen aanvullende rol remediërende rol hulplijn raadplegen mogelijkheid tot zelfcontrole eindtermen 4de leerjaar Dia 5

6 gebruik de pc voor zaken die je niet op papier kan doen
1. Positief staan tegenover ICT en bereid zijn de computer te gebruiken als ondersteuning bij het leren. gebruik de pc voor zaken die je niet op papier kan doen eindtermen 4de leerjaar Dia 6

7 schadelijke en discriminerende inhouden
2. Computer en internet op een veilige, verantwoorde en doelgerichte manier gebruiken. alert voor: schadelijke en discriminerende inhouden het bestaan van virussen, spam en pop-ups geen persoonlijke en vertrouwelijke info aan onbekenden geven dubieuze berichten, inhouden signaleren eindtermen 4de leerjaar Dia 7

8 gsm: voorbeeld bij volwassenen
;-) gsm: eerste gebruik kan tot misverstanden/of zelfs pesten leiden eindtermen 4de leerjaar Dia 8

9 Pestgedrag via gsm, mail of chat ...
eindtermen 4de leerjaar Dia 9

10 dubieuze berichten, inhouden signaleren aan ouders of leerkracht!
eindtermen 4de leerjaar Dia 10

11 let op in Google: spel om pop aan te kleden
DUBIEUZE INHOUDEN: let op in Google: spel om pop aan te kleden tik niet in: meisjes aankleden, meisjes versieren... eindtermen 4de leerjaar Dia 11

12 ICT enkel gebruiken wanneer het zinvol is
2. Computer en internet op een veilige, verantwoorde en doelgerichte manier gebruiken. ICT enkel gebruiken wanneer het zinvol is vb. Powerpoint leren maken in functie van hoger doel België en de provincies Doelmatig werken is ook: werken met verschillende vensters, hyperlinks, knoppen, ... eindtermen 4de leerjaar Dia 12

13 eindtermen 4de leerjaar
België elke provincie bevat een link naar een door lln. gemaakte montage over deze provincie eindtermen 4de leerjaar Dia 13

14 de website bij uitstek voor info over België !
de website bij uitstek voor info over België ! eindtermen 4de leerjaar Dia 14

15 UITDAGEND EN/OF PLEZIER AAN BELEVEN
3. Zelfstandig oefenen in een door ICT ondersteunde leeromgeving. voldoende mogelijkheden krijgen om te oefenen: oefenprogramma’s in functie van het leerdomein variatie, differentiatie (tempo en niveau), individualisatie, tijdwinst bij evaluatie UITDAGEND EN/OF PLEZIER AAN BELEVEN waar? hoe? computerklas contractwerk aan klascomputers (beurtsysteem: individuele momenten van verscheidene lessen samenvoegen) eindtermen 4de leerjaar Dia 15

16 contractwerk contractwerk aan klascomputers (leergebieddoorbrekend) beurtsysteem: individuele oefenmomenten van verscheidene lessen samenvoegen 1 of 2 vlugge lln. spelen “andrépeecee” om hier en daar te helpen (of noem die charlottebolleke...) lkr. heeft tijd om zwakke lln. te helpen bij schriftelijke oef.

17 tafelprogramma in functie van tempo en niveau uitdaging:
wie kan de 20 tafels juist maken in minder dan 1 min?

18 gegevens blijven opgeslagen:
naam, niveau, aantal, percentage juist, tijd, ...

19 WOORDSPEL: spellingprogramma op cd (je kunt zelf woorden invoegen) gegevens blijven opgeslagen: naam, niveau, aantal, percentage juist, tijd, ...

20 Winpakprogramma’s: bv. inoefenen soorten verkeersborden

21 EDUPAK 1: aanbod van verschillende oefenprogramma’s

22 EDUPAK 1: vb. hoofdrekenen tot 1 000 (met rapport!)

23 zelfcontrole: alles juist?

24 de website i.v.m. alles over verkeer voor de basisschool!
VERKEERSLAND: de website i.v.m. alles over verkeer voor de basisschool!

25 te downloaden freeware: www. woordkasteel
te downloaden freeware: met woordpakketten volgens taalmethode

26 BLOCKCAD: te downloaden freeware
WERKTEKENING VOOR DE LEERLING OP PAPIER

27 BLOCKCAD: het programma zelf
de tekening op computer kan gedraaid worden: verschillende zichten

28 van plattegrond naar driedimensioneel bouwen
vb. DRAAISPEL: van plattegrond naar driedimensioneel bouwen bron: www. rekenweb.nl: wiskundig probleemoplossend denken

29 leer KLOKKIJKEN met een sprekende klok met remedieerknop (programma kan rol leerkracht overnemen: zie ook eindterm 4)

30 zelf nieuwe leerinhouden verwerven
4. Zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving. zelf nieuwe leerinhouden verwerven de computer neemt als het ware de rol van de leerkracht over = stap voor stap leren zelfstandig werken vb. webkwesties eigen gemaakte oef. (hot potatoes): leerstof stap voor stap zelfstandig herhalen met mogelijkheid om info op te zoeken op websites cluedospel, gebaseerd op de axenroos dyslexieprogramma’s eindtermen 4de leerjaar Dia 30

31 www. webkwestie.nl de leerling wordt stapsgewijs naar sites geleid waar info bij een opdracht te vinden is hij/zij moet deze informatie verwerken (bv. op papier)

32 basisleerstof met uitleg en modelvoorbeeld bovenaan de pagina:
hoe vind je de pv.? hoe vind je het ond.?

33

34

35

36 een soort cluedospel, waarbij je op verscheidene manieren info moet opzoeken om de opdrachten te verwerken ...

37

38

39 zelf ondervinden hoe het meten ontstaan is via opdrachten ...

40 5. Eigen ideeën creatief vorm geven met behulp van ICT.
experimenteren met ... tekenprogramma’s combinatie van beeld, tekst en ev. geluid van vrij experimenteren naar meer doelgerichte opdrachten creatief denken verscheidene voorbeelden: Paint (tekenen) , Tux Paint (free download) Powerpoint (creatief met beeld, tekst, geluid) internetspelen: bv. Spookie (gebaseerd op Jinx) eindtermen 4de leerjaar Dia 40

41 “eigen ideeën creatief vorm geven”
kunstwerk van Mondriaan nabootsen “eigen ideeën creatief vorm geven”

42 Mondriaan vb. 2

43 “creatief denken” gecombineerd met zelfstandig leren

44

45 surplus: leren kaartlezen logisch denken

46 leren zelfstandig werken
probleem- oplossend denken creatief denken!

47 vertaalwoordenboeken
6. Voor hen bestemde digitale informatie opzoeken, verwerken en bewaren. elektronische bibliotheek: BEELD, TEKST en GELUID (bv. bib oefenstof: afgebakend platform) vertaalwoordenboeken educatieve cd-roms (bv. Encarta) webpagina’s (bv. muziekinstrumenten) informatie leren bewaren (bv. op stick, op pc, op server, ...) eindtermen 4de leerjaar Dia 47

48 de bib uit www.oefenstof.be

49 muziekinstrumenten opzoeken in een alfabetisch register

50 ... binnen een website

51 7. ICT gebruiken bij het voorstellen van informatie aan anderen.
met ondersteuning van multimedia: elektronische beelden, geluiden bv. bij spreekbeurt: fotoprogramma (Irfanview) beelden en geluiden van websites Powerpoint een klasblog (klaswebsite) maken eindtermen 4de leerjaar Dia 51

52 8. De computer als communicatiemiddel.
leren mailen vanaf 4de lj. livegesprekken via microfoon en webcam met kinderen uit een andere school mailproject met een andere klas gastenboek op klaswebsite leren omgaan met netetiquette digitaal leerplatform: mailverkeer leerling-leerkracht: probleem bij taak zo juist mogelijk omschrijven (correct taalgebruik!) antwoorden correct doormailen ouders te lang bezig met huistaak kind; soms weet je niet hoe te helpen eindtermen 4de leerjaar Dia 52

53 interactief filmpje: ll. moet juiste beslissingen nemen

54 cyberpesten en verantwoord pcgebruik
ouders blijven thuis verantwoordelijk, maar contact lkr.-ouders is essentieel meld cyberpestgedrag aan juf of meester 4de leerjaar: ideale leeftijd om leerlingen te begeleiden, ze staan nog open voor alles eindtermen 4de leerjaar Dia 54

55 digitaal leerplatform

56

57 DIGITAAL LEERPLATFORM 1. basisoefeningen
ouders beslissen zelf over het gebruik ervan (dezelfde online taken mogen ook op papier) bijkomende service voor ouders of lln.: hulplijn raadplegen mogelijkheid tot zelfcontrole beloning: ludiek educatief spel basisniveau oefeningen maken tot alles juist is voorwaarde: pc met internet nodig Word en Excel (zit in officepakket) digitaal leerplatform 4de leerjaar Dia 57

58 DIGITAAL LEERPLATFORM 2. pluspakket
samenspraak lkr.-ouder: wie werkt aan het pluspakket? hogere moeilijkheidsgraad meer zelfstandig werken variatie in werkvormen taken linken ~ avonturenspel met specifieke leerdoelen vraagt grotere inspanning voorwaarde: pc met internet nodig digitaal leerplatform 4de leerjaar Dia 58

59 DIGITAAL LEERPLATFORM bijkomende voordelen
mogelijkheid tot differentiatie dit digitaal leerplatform is meer doelgericht op onze leerstof dan andere online oefeningen leerlingen die al op internet gaan: naast leren ook educatieve spelen leren omgaan met de overvloed aan informatie die op ons afkomt: geloof niet altijd alles wat op internet staat! computer als communicatiemiddel: eindantwoordsleutel van een reeks doormailen Meer en meer evolueert het onderwijs in de richting van begeleid zelfstandig werken. In die context biedt het digitale leerplatform aan de leerlingen enorme mogelijkheden om stap voor stap via een leerpad, een leerweg of een leerwijzer die de leraar voor hem heeft opgesteld, kennis op te doen en vaardigheden aan te leren. Het digitale leerplatform zal nooit een leraar kunnen vervangen. De leraar is en blijft in het hele leerproces dé spilfiguur. Hij moet de leerling op een gestructureerde manier laten zoeken, op ontdekkingstocht laten gaan in de massa informatie die aangereikt wordt.  digitaal leerplatform 4de leerjaar Dia 59

60 LEERPLATFORM concreet
waar? via of via klaswebsite de lln. zijn er in klas reeds mee vertrouwd geraakt al mijn leerlingen hebben thuis internet bijna alle lln. min. 2 x per week thuis op internet (ook spelletjes; ik bied een waardig alternatief) maandag en donderdag: 12 computers beschikbaar in de studie digitaal leerplatform 4de leerjaar Dia 60


Download ppt "nieuwe eindtermen sedert sept. 2007"

Verwante presentaties


Ads door Google