‘Methoden & Technieken’ Opleiding Informatiekunde ‘Methoden & Technieken’ 4e college Dinsdag 28 januari 2003 Docent: drs. F. de Vries practicumassistent:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Herstellen doe je zelf:
Advertisements

Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Methoden en technieken/veldwerk tweede jaar sociale geografie
Startvergadering van woensdag 26 november 2003
….een korte presentatie
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
vakdidactiek lezen, spreken luisteren en kijken
Ophalen van autobiografische herinneringen
Vriendschapsrelaties van dove en slechthorende adolescenten
Werkt werken? Reinier Kuijsten, Jane- Murray Cramm, Job van Exel en Harry Finkenflügel.
‘Methoden & Technieken’ Opleiding Informatiekunde ‘Methoden & Technieken’ 3e college Dinsdag 21 januari 2003 Docent: drs. F. de Vries practicumassistent:
Consumentengedrag Neoklassieke economische theorie: afweging geld/nut.
Dataverzamelingsmethoden
Hoofdstuk 8 Primaire kwalitatieve gegevens verzamelen door middel van waarnemen en interviewen Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark.
Hoofdstuk 11 Kwantitatieve gegevens analyseren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, Marije.
StatIG in de Vrolijke School
HAN Faculteit Educatie.
Leerlingen als partners in een leergemeenschap
Hoofdstuk 12 Beoordeling en ontwikkeling van medewerkers
Conflicten en onderhandelingen
Cursus VMO week 2 hoofdstuk 3
1212 /b Ontwerpen en Presenteren met ICT dr.ir. Jos van Leeuwen Faculteit Bouwkunde cap.groep Ontwerp Systemen.
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
Ondernemendheid Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional 1.
zelfsturend portfolio-onderwijs:
De evaluatie van een project
Onderzoek doen Hoofdstuk 1 - Onderzoek.
Perl Kohen1BaOAOICT en bronnen. Er is vaak onderkenning van dyslexie bij volwassenen →ontstaan en signaleren in de basisschoolleeftijd Sociaal-emotionele.
recipients’ impressions of senders’ likability
Soorten en typen onderzoek
Cognitieve linguïstiek
Doel onderzoek : ALGEMEEN : De kwaliteit van leven in de verschillende zorggroepen. Is er een verband tussen : veranderingen in fysieke, psychische en.
Cross-national, cross-cultural OB research: advances, gaps, and recommendations Tsui, Nifadkar, & Ou (2007) Journal of Management, 33,
Promotie- en doelgroepanalyse
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Woensdag Afstuderen. Even voorstellen ;-) Madeleine Meurs Site: med.hr.nl/meurm Kamer: MP L
Afstuderen Woensdag
Methoden & Technieken Hogeschool Rotterdam,
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Methoden & Technieken van Onderzoek
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
International Business College Iets voor jou! Ouderavond profielkeuze Januari 2015.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 1 med.hr.nl/gharh.
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Jennifer de Vries med.hro.nl/vrije
KEUZETHEMA: DIFFERENTIATIE Bijeenkomst
‘Een heel onderzoek in 90 minuten. Kan dat?’
Kwalitatief interview(en) Maar waaróm geeft de respondent dat antwoord? Samen onderzoeken.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Digitale psycho-educatie autisme Presentatie Digitale PE voor volwassenen met ASS Wie zijn wij Voorstelrondje? Vragen tussendoor welkom.
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
Onderzoeksplan en onderzoeksmodel Een kort resumé vorige colleges
‘De waardering en behoefte van PABO-studenten t.a.v. de begeleiding in het afstudeeronderzoek’ HAN Pabo Harry Stokhof, Marc Zegers.
Building with nature (project Marconi) Kompas voor oriëntatie op vervolgprojecten Minor People, Planet, Profit, Rijksuniversiteit Groningen Policy Lab.
Handelingsonderzoek onderzoek als wederzijds leerproces 24 januari 2014 Dr. Leni Beukema.
Krachtig ontwerpen op basis van gedegen onderzoek.
7de specialisatiejaar Thuis en bejaardenzorg / zorgkundige
Begeleiden van groepsprocessen
Praktijkgericht onderzoek
Hoofdstuk 4 Kwantitatieve dataverzamelingsmethoden Nel Verhoeven
Is testen een project op zich?
Cultuur en samenleving
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Programma van deze avond
Transcript van de presentatie:

‘Methoden & Technieken’ Opleiding Informatiekunde ‘Methoden & Technieken’ 4e college Dinsdag 28 januari 2003 Docent: drs. F. de Vries practicumassistent: Toon Michel

Programma vandaag s 1. ENDNOTE s 2. Txt bestanden s 3. Berg, hoofdstuk 5 s 4. Berg, hoofdstuk 6

Berg, hoofdstuk 5 “ Fous Group Interviewing ”

Berg, hoofdstuk 5 s Groepsinterviews: –Toepasselijk hoofdstuk ivm opdracht 4 –Opdracht 4 is open, maar met randvoorwaarden ivm vergelijking

Berg, hoofdstuk 5 (1) s Focus group interview: –Kenmerken –Voorbeelden –Dynamiek –Geschiedenis

Berg, hoofdstuk 5 (2) s Focus group interview: –Geschiedenis: u Gebruik in sociale wetenschappen u Gebruik in marketing

Berg, hoofdstuk 5 (3) s Vergelijking met: –1. Face-to-face interview –2. Participerende observatie –3. Unobtrusive measures –Voorbeeld: computerdagboek werd ‘ongeleide’ focus group

Berg, hoofdstuk 5 (4) s Conclusie uit de vergelijking: –Focus group interview is goed ‘op zich’ te gebruiken (self-contained data), maar ook samen met andere technieken (triangulation)

Berg, hoofdstuk 5 (5) s Hoe werkt focus group interviewen? –Ideaal: ervaren gespreksleider (moderator, facilitator) beheerst de groepsdynamiek –vaak: handleiding nodig voor onervaren gespreksleider, de ‘moderators guide’

Moderators guide

Berg, hoofdstuk 5 (6) s Checklist, te gebruiken naast de gids: –Is het doel helder? –Is de groep bekend? –Goede verstandhouding? –Moderator goed en goed voorbereid? –Is er assistentie? –Verificatie door ander onderzoek?

Berg, hoofdstuk 5 (7) s Problemen voor de gespreksleider: –dominante respondenten –passieve respondenten –groepsmening versus individuele mening –samenhang van de groep

Berg, hoofdstuk 5 (8) s Vertrouwelijkheid: –niet alleen de onderzoeker, maar ook de groepsleden –voorbeeld verklaring fig. 5.2

verklaring

Berg, hoofdstuk 5 (slot) s Recente trends: –inschakelen van videoconferencing als techniek s Conclusie: –toenemende belangstelling in soc.ws voor focus group interview –veel toepassingsmogelijkheden –videoconferencing kan versterkende rol spelen

Berg, hoofdstuk 6 “Ethnographic Field Strategies”

Berg, hoofdstuk 6 s Bruikbaar voor onderzoek in de ‘natuurlijke setting’ van het vakgebied Informatiekunde s Zie bv HCI onderzoek in sleutelartikel

Berg, hoofdstuk 6 (1) s Ethnografie oorspronkelijk, vorm van Culturele Anthropologie: –door participerend veldonderzoek vreemde cultuur bestuderen s later: –straat en urbane ethnografie –analytische ethnografie –[ HCI ethnografie?]

Berg, hoofdstuk 6 (2) s Relatie Ethnografie en Symbolisch Interactionisme: –betekenis vinden in subjectiviteit –er is geen objectieve werkelijkheid s Oude en nieuwe ethnografie: –oud: beschrijvend, bv Malinowski, Evans- Pritchard –nieuw: formele technieken

Berg, hoofdstuk 6 (3) s Dit hoofdstuk: –1. Getting in –2. Becoming invisible –3. Other dangers –4. Watching, learning, listening –5. Getting out

Berg, hoofdstuk 6 (4) s Ad 1. Getting in: –literatuur lezen –voortdurend onderhandelen –houding: neutraal en invoelend –op zoek naar gatekeepers, gidsen en informanten –snowballing

Berg, hoofdstuk 6 (5) s Ad 2. Becoming invisible –voorkom het Hawthorne effect –de onzichtbare onderzoeker in 6 variaties –3 gevaren van onzichtbaarheid u bewuste mis-identificatie u toevallige mis-identificatie u meer leren dan je wilde –het geval van Mario Brajuha

Berg, hoofdstuk 6 (6) s Ad 3. Andere gevaren –gevaren voor de onderzoeker u gevaarlijke plaatsen u gevaarlijke mensen –voorzorgsmaatregelen

Berg, hoofdstuk 6 (7) s Ad 4. Watching, listening, learning –selectief luisteren –variaties in veldnotities u mental notes -> jotted notes -> complete notes –moderne apparatuur –5 suggesties voor beginners –vaste en variabele elementen –computerverwerking -> hfst 11

Berg, hoofdstuk 6 (8) s Analyse strategieën: –1. inhoudsanalyse –2. vertellend verslag –3. typologie –4. sociogram –5. metafoor

Berg, hoofdstuk 6 (9) s Ad. 5: Getting out –fysiek –emotioneel –blijvende relaties

Berg, hoofdstuk 6 (slot) s Conclusie: –ethnografisch onderzoek niet alleen voor vreemde volkeren, maar ook eigen cultuur en subculturen –ook voor onderzoek onder gebruikers en ontwerpers van ICT –ook voor kennisintensieve geïntegreerde mens-computer systemen

Opdracht 2 - resultaat s ACM titelbeschrijving s Fouten in de txt bestanden s Zelfde sleutel – verschillende titel s Overeenkomstige titels s Groepsvergelijking s Experimentele opzet

Toelichting opdracht 3 kwaliteit s ontwerpen van een meetinstrument voor de kwaliteit van het literatuurzoekproces: –volledigheid –nauwkeurigheid