Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Eigen Kracht-conferenties
Advertisements

Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
De coachende rol van de psycholoog in een palliatief support team (in een ziekenhuis ) Studiedag Federatie Palliatieve zorg Vlaanderen Sint-Niklaas,
Symposium “Leer- en Innovatiecentrum”
Intervisie als methodiek bij collegiale coaching
Presentatie titel STAGE Leren in de praktijk
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Voor stagedocumenten ga naar: Stagevoorlichting MT januari 2013 Leren.
Samenwerking Palliatieve Thuiszorg en WZC : (on) mogelijk ?
Zorgleidraad Laatste Levensdagen op Geriatrie: Reflecties vanuit verpleegkundige praktijk.
De Huisartsopleiding in Nederland
Respectvolle bejegening
28 april 2014 Output Systeemdenken & Nieuwe kennis Brussel
Tijs Pijls Netwerk EVC 17 maart Wat is het Actieplan Kwaliteit? Flankerend aanbod vanuit de overheid; Overheid laat hiermee zien dat ze verantwoordelijkheid.
Portfolio en assessment ‘competent NT2 docent’
Nieuwe kennis Lerend netwerk lerarenopleiding 6 september 2013 Leuven.
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
HOG Bouw en Ruimte Uniforme EVC-Procedure Presentatie 26 november 2008.
3e bachelor Agogische wetenschappen
Studenten als katalysator van elkaars leerproces Pilootstudies met studentgemedieerd leren in de bacheloropleidingen Wetenschappen.
H. Van der Mussele Directeur stratgie en zorgontwikkeling
1 ERVARINGEN UIT DE PSYCHIATRISCHE SECTOR D.DE LILLE Symposium Drie campagnes handhygiëne U bent in goede handen 3 MEI 2010.
Bedrijfspsychologie en Personeelsbeleid
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
Studietaak De studietaak staat centraal
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Personeelsvergadering
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Professioneel-kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
Reflecteren en een knoop
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Ken de kerncompetenties van je organisatie! De eerste stappen Leutem Lieveke Blydhove vzw. ompetent van.
Competentiebeheer in de Sociale Werkplaats De Sleutel ompetent van kop tot teen !
Competentieontwikkeling voor OR-leden
De huidige opleiding. Persoonlijke leerroutes, verantwoordelijk voor eigen leerproces en betekenisvolle ervaringen opdoen.
Reflectie.
TPA Westelijke Mijnstreek Bedsideconsultatie E. van den Berken & N. Lenaerts.
Inhoud presentatie - doel van de presentatie - aanleiding onderzoek
Hoger Instituut voor de Arbeid Lanceringsdag Onderzoeksplatform Pulse Draagvlak Ontwikkelingssamenwerking Presentatie 27 november 2009 Onderzoeksinstituut.
Bestuurslid AHCH, EPZ Amsterdam
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Leidraad bij het geïntegreerd toetsen van eindcompetenties bij zij-instromers lerarenopleiding UITZIGT (SoE 2010/26) Penvoerende instelling: KHLeuven Projectpartners:
Workshop “Beoordelen”
Klinisch redeneren en evidence based practice
WDH Twente 5 november 2014 Visitatieprogramma Huisartsen Sabine van Logtestijn, Projectleider Visitatie NHG.
Naam workshopbegeleider
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
De toekomst van de (specialist) Ouderengeneeskunde
In 7 stappen naar een gezond bedrijf
Nieuwe uitdagingen voor de opleiding tot arts Studiedag stageleiders/stagiairs 26 mei 04.
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
Docent: Jennifer de Vries-Aydogdu
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
IOP Individueel opleidingsplan. Definitie IOP Het individuele opleidingsplan is een document waarin de afspraken m.b.t. persoonlijke leerdoelen vastgelegd.
EEN 9 JARIGE ROUTE – LEREN VANUIT PERSPECTIEF 20 JUNI 2013.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Rollen binnen het werkplekleren
Zorgethiek als ethisch perspectief – de goede dingen doen
Woon-en zorgcentrum Ten Anker Nieuwpoort
Prof. dr. Maas Jan Heineman
Bevraging m.b.t. studiekeuze
Mind-Spring Cultuursensitief werken via Mind-Spring
Oc ritscompetenties Oc 19 januari ml.
Keuzedelen Opleiding doktersassistent
Supported Employment en meerwaarde van leerstage naar werk
Transcript van de presentatie:

Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Welke competenties in welk profiel? Tips en tricks Verpleegkundig competentieprofiel palliatieve zorg Mieke Ballinckx Federatie Palliatieve Zorg Vlaanderen ompetent van kop tot teen ! 1

Historiek EAPC document Projectgroep B&O profiel April – mei 2008 ‘A guide to the development of palliative nurse education in Europe’ Projectgroep B&O profiel deskundigheidsniveau A – B – C April – mei 2008 toetsing comp.profiel aan opleidingsaanbod van de netwerken 2

Deskundigheidsniveau A – basiscompetentie Vpk in opleiding of vpk werkzaam in algemene gezondheidszorgsetting Bachelor vpk, Netwerk pz, … B – gevorderde competentie Vpk werkzaam in pz-setting of algemene setting Postgraduaat opleiding, … C – specialistische competentie Vpk met verantwoordelijkheid in pz structuren (opleidingen, wetenschappelijk onderzoek, …) Banaba of universitaire opleiding

Historiek Juni 2008 - platform netwerkcoördinatoren Bedenkingen Gebrek aan éénduidige interpretatie van de competenties Behoefte om doorgroeicompetenties te concretiseren Te vage formuleringen Teveel overlapping tussen competenties Enkel voor vpk …  Competenties verduidelijken + handleiding opmaken

Doelstelling competentieprofiel Als toetsingsinstrument voor het formuleren van vormingsvereisten voor opleidingen pz voor de afstemming van het VTO-aanbod tussen de netwerken palliatieve zorg, Federatie PZV, Hogescholen en universiteiten

Samenstelling projectgroep Vertegenwoordigers vanuit het onderwijs en het werkveld Actieve leden en corresponderende leden Bevraging tot deelname aan netwerken pz projectgroep B & O Hogescholen met postgraduaatopleiding pz 6

Samenstelling projectgroep actieve leden Werkveld Gerda Okerman vormingsverantwoordelijke netwerk Gent-Eeklo Ria Vandermaesen vormingsverantwoordelijke netwerk Panal Hogescholen Leen Stevens – Ann Jaques KaHo Sint-Lieven Gent - Sint-Niklaas Christine De Bosschere Artveldehogeschool Gent Nathalie Warmoeskerken – Ann Cleerbout – Nancy Van Genechten Karel de Grote Hogeschool A’pen Federatie PZV Mieke Ballinckx 7

Samenstelling projectgroep corresponderende leden Werkveld - netwerken Marleen Hoebeeck (Aalst-Dendermonde-Ninove), Mariet Janssen (Limburg), Tine De Vlieger (PHA), Paul De Strooper (BHV) Hogescholen Marleen Smeulders (KHM), Kathy Pletinck en Katrien Moens (HUB), Francois Diepstraeten en Natasja Seels (Vormingscentrum HIVSET), Lieven De Maesschalck (KHK), Herman Baerten (KHL), Marijke Messelis (Katho) 8

Overlegmomenten : Overlegstructuur start sept. 2008 – mei 2010 om de 3 weken (18 vergaderingen)

Stappenplan Keuze structuur competentieprofiel Elke competentie omschrijven vanuit Kennis – Vaardigheden – Attitude Toewijzen A – B – C aan elke omschrijving van Kennis – Vaardigheden Toetsing Hoe competenties meten Uitbouw van een verpleegkundig opleidingstraject pz

1. Keuze structuur competentieprofiel EAPC (7 rollen) De vpk in relatie met de patiënt De vpk in relatie met patiënt en familie De vpk en het functioneren binnen het interdisciplinair team De vpk en omgang met ethische kwesties De vpk en de wijze waarop zij/hij de dood binnen de samenleving plaatst De vpk en de competenties mbt de opleiding De training van de vpk in onderzoek binnen de pz Structuur competentieprofiel hogescholen De vpk als persoon De vpk als zorgverlener De vpk als lid van het interdisciplinair team De vpk als lid van de samenleving De vpk als educator in de pz De vpk als wetenschappelijk expert Keuze structuur hogescholen omwille van ‘herkenbaarheid’ 11

2. Elke competentie omschrijven vanuit Kennis – Vaardigheden – Attitude Voorbereiding door actieve én corresponderende leden Bespreking +/- 6 competenties per overleg Proces Beleving : overlapping tussen competenties, te vage formulering en zeer veel competenties (52) – werkbaarheid in de praktijk? Behoefte om stil te staan bij competentieprofiel ‘in zijn geheel’ Oefening : vertrekpunt blanco globale structuur – toewijzen van competenties – vragen Behoort deze competentie bij de rubriek? Is er overlap met competenties in andere rubrieken? Resultaat kwalitatieve reflectie Competenties worden ondergebracht bij andere competenties Competenties worden geschrapt Vereenvoudiging (22 competenties) en herkenbaarheid voor de praktijk ! 12

3. Toewijzen A – B – C aan elke omschrijving van Kennis – Vaardigheden

In de Werkgroepen Federatie PZV In huidige opleidingen pz 4. Toetsing In de Werkgroepen Federatie PZV Wg rouwzorg, psychologen, ethiek, research en vto In huidige opleidingen pz Postgraduaat opleiding pz Basisopleiding pz Bachelor opleiding vpk … Plenaire vergadering

5. Hoe competenties meten Gedragsindicatoren EVC EVK 6. Uitbouw van een verpleegkundig opleidingstraject pz

I.A. de vpk is zich bewust van eigen waarden en normen Kennis heeft inzicht in eigen waarden en normen heeft inzicht in waarden en normen van anderen Vaardigheden kan eigen waarden en normen omschrijven kan waarden en normen van anderen omschrijven kan kritisch reflecteren over eigen waarden en normen in interactie met de ander Attitude kritische zelfreflectie

II.B. de vpk participeert aan het ethisch overleg Kennis kent het doel, het proces en de verschillende fasen van een ethisch overleg Vaardigheden Benoemt het probleem, de feiten en de emoties van de patiënt en zijn belangrijke derden Benoemt de waarden en de normen van de patiënt en zijn belangrijke derden Kan het ethisch overleg leiden Attitude Communicatievaardig, observeren

III.A. De vpk als expert Kennis Vaardigheden Attitude De expert is op de hoogte van recente ontwikkelingen binnen één of meerdere deeldomeinen en kan deze toepassen De expert verwerft een ruime ervaring in het specifieke vakgebied Vaardigheden De expert verwerft, verwerkt en verspreidt informatie op een continue manier (levenslang leren) De expert kan consulten uitvoeren De expert deelt nieuwe inzichten / kennis met het interdisciplinair team De expert maakt persoonlijk ontwikkelingsplan (POP) en actieplan (PAP) op Attitude Vermogen om eigen deskundigheid te bevorderen dmv zelfreflectie, interesse, doorzettingsvermogen, discipline

Bedenkingen Competentieprofiel enkel voor vpk (Vpk) competentieprofiel pz als aanzet voor andere disciplines Competentieprofiel is ‘dynamisch’ jaarlijks feedback … 19

Vereiste attitudes van de leden van de projectgroep Doorzettingsvermogen Enthousiasme Geduld Kritische ingesteldheid Openheid Veerkracht …

Studiedag Verpleegkundig competentieprofiel palliatieve zorg: Hoe ga ik ermee aan de slag? 27 november 2010 Focus op gebruik van het profiel Evaluatie postgraduaatopleiding pz en basisopleiding Toepassing in woon- en zorgcentrum en in ziekenhuis ompetent van kop tot teen !