Validiteit, betrouwbaarheid en casemixcorrectie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Transitie Ouderenzorg
Advertisements

Uit liefde voor het vak… Onderwijs slim organiseren!!!
Deel 1: Waarom meet je? – Doel
Auditen op succes waarderend auditen
QUICK SCAN OP KWALITEIT EN EFFICIËNTIE VAN DE SERVICES
ontwerp - beheer - analyseer
Stellingen •Er zijn veel uitdagingen op het gebied van de kwaliteit van ROM- data, om een zorgvuldige toepassing van ROM-data mogelijk te maken. De prioriteit.
Onderzoek naar de effecten van het Thuisadministratie programma
SAN themabijeenkomst patiënttevredenheid ‘Door Cliënten Bekeken’ Jan Benedictus, sr beleidsmedewerker ’12.
College 2 Between-subject en within-subject designs
1 De overheid wil marktwerking en ondernemerschap bij zorgaanbieders. Dit kan gevolgen hebben voor de kwaliteit, duurzaamheid en financierbaarheid van.
Wat is goed onderwijsonderzoek?
Zelfregie Grote doorbraken komen altijd voort uit cliënten acties en initiatieven. De overheid, de instellingen en de professionals lopen altijd achter.
Intensive care In de geestelijke gezondheidszorg
Evidence Based Management
Gemeente Ede Wmo Het is mensenwerk 19 februari 2014.
Motivatie van de professional Willy Limpens
bewerkingen in programmeeromgevingen
Titel van de presentatie
‘Een Spraakmakend Project’
De school wil meer dan de inspectie vraagt ?! Ronde tafel bijeenkomst Vrijdag, 9 april 2010.
Standaardisatie prestaties VVT
Vergaderen Gebruikt materiaal Actie! Office3 bso blz. a Benoem het materiaal in de tweede kolom in je boek op blz b In de derde kolom.
Ontwerpregels voor kruispunten
Inhoud bijeenkomst 1 Doel- en vraagstelling Conceptueel model
Lineaire vergelijkingen
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
De kracht van de ervaring
Zorgbrede transparantie en keuze-informatie
Janneke Barelds, MSc Universiteit van Tilburg/Tranzo
Trimbos-instituut De Consumer Quality Index Stand van zaken Bob van Wijngaarden Studiedag Het Binnenste Buiten 26 maart 2008.
Zichtbare Zorg Voor zichtbare kwaliteit van zorg
Cliënt- en Familieperspectief
Bijeenkomst Contactpersonen NAH 3 februari 2011 Het kan Anders! Hoe kan minder meer worden voor de NAH cliënt?
Missie, visie & jaarplan
Vooraf Voorkom het moeilijke door het gemakkelijke te doen’. Lao Tse
Analyseren van spotprenten
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
Kwaliteit in examens, borgen en stimuleren. Kwaliteitsborging EVC-procedures EVC in het MBO 22 mei 2007 Henk van Leeuwen Manager externe betrekkingen KCE.
Kwaliteitscode EVC EVC in het MBO ~ CompetentCity Erik Kaemingk & Cissy Johann.
Toekomst – Welke kant gaat u op?. Klant i.p.v. patiënt/cliënt; Output financiering; Marktwerking; ……………………… Waarom.
KPA - Wilde Ganzendag Vergroot je succes, evalueer je project Den Haag 1 november 2008 Context, international cooperation Utrecht.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Verkenning Strategische personeelsplanning voor [uw organisatie]
Instrumentarium voor het meten van outcomes
Datum naam 1 23 maart 2010 datum plaats Bedrijfsarts en kwaliteit Noks Nauta Namens Kwaliteitsbureau NVAB naam persoon.
De ‘Zichtbare-schakel’-wijkverpleegkundige: een hele zorg minder Kosten-batenanalyse in opdracht van ZonMw Workshop effectieve innovaties in wonen, zorg.
NVAB Leidraad Verplichte Medische Keuringen September 2007 [datum]
Governance en systeemtoezicht Rian Vos Coördinerend/specialist senior inspecteur IGZ.
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Het optimale design versus de weerbarstige praktijk Prof. Dr. Jan Busschbach
Vragen subsets OM3. Vragen subsets (1)  Hoe bepaal je wat de ‘best practice’ is van processen of gebieden die je wilt benchmarken? –Er zijn een aantal.
Informatiebijeenkomst Zichtbare Zorg Ziekenhuizen Femke Vlems Deelprojectleider Zichtbare Zorg Ziekenhuizen VIKC, 12 februari 2009.
Paramaribo, september 2015 Ten behoeve van leerkrachten van de EBGS Mr.dr.E. Marshall & M. Day.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Empirical librarianship ceci n’est pas un texte De bibliotheek als onderzoeker Workshop - template kaartjes Jeroen Bosman & Bianca Kramer Universiteitsbibliotheek.
SPH deeltijd jaar 2 onderzoeksvaardigheden.
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 2
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Van AWBZ naar Wlz Betekenis voor wooninitiatieven Themabijeenkomst platform wooninitiatieven 17 oktober 2015 Roland Beukers Directie langdurige zorg.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Cliëntenparticipatie Transitie jeugdzorg in de praktijk Zwolle, 3 april 2013.
CQ-index Kwaliteitsdag 9 januari 2012 CQ-index Ontwikkeling Stand van zaken Toepassing.
Betrokken en betrouwbaar Stelling: Integrale zorg krijgt pas vorm als we met het hele zorglandschap samen werken aan de zorg!
5.3 Gegevens Verzamelen. Tellen en meten/Aantonen Je kunt gegevens verzamelen door tellen, meten en wegen (kwalitatief onderzoek) of door aantonen (kwantitatief.
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
College 2 Hoofdstuk 3 Hoofdstuk 4.
Agendapunt 4: - databank; - minimale dataset; - DST/SVT; - letterbenoemtaak; - tijdpad; - analyse KD-data 2014.
Human Resources Accounting
Kwaliteit in de zorgverlening
Transcript van de presentatie:

Validiteit, betrouwbaarheid en casemixcorrectie Presentatie door Ard van der Kruis

Wie bent u en wie zijn wij? ‘Onderzoeksvraag’ Wat is validiteit? Programma Wie bent u en wie zijn wij? ‘Onderzoeksvraag’ Wat is validiteit? Wat is betrouwbaarheid? Wat is casemix-correctie? Doel van de basisset Prestatie-Indicatoren Hoe is dit doel te realiseren? Onze visie

Wie bent u en wie zijn wij? Naam, organisatie en functie Ard van der Kruis (Q-Consult) HKZ GGZ AO/IC AWBZ / GGZ DBC’s GGZ Keurmerkontwikkeling ard.vdkruis@qconsult.nl

‘Onderzoeksvraag’ Validiteit, betrouwbaarheid en casemixcorrectie; Als de resultaten van de prestatie-indicatoren openbaar gemaakt worden is validiteit en betrouwbaarheid cruciaal. Wat moet er in de nabije toekomst gebeuren om de indicatoren meer valide en betrouwbaar te maken? is casemixcorrectie zinvol? op welke variabelen?

Wat is validiteit? Meten we wat we willen meten? Zijn geobserveerde effecten wel toe te schrijven aan de gemanipuleerde variabelen? Zijn er alternatieve verklaringen mogelijk voor de geobserveerde effecten?

Als voorbeeld: Verandering ernst problematiek Wat meten we? Wat willen we weten? Waarom willen we dat weten? Vraag: Wat zou de validiteit van deze Prestatie-Indicator in de weg kunnen staan??

Wat is betrouwbaarheid? Betrouwbaar zijn waarnemingen, die onder dezelfde omstandigheden herhaald, dezelfde uitkomst geven

Als voorbeeld: Drop out Hoe wordt dit waargenomen? Hoe wordt dit beoordeeld? Hoe wordt dit geregistreerd? Vraag: Wat zou de betrouwbaarheid van deze Prestatie-Indicator in de weg kunnen staan??

Mate van validiteit en betrouwbaarheid De prestatie-indicatoren in de GGZ zijn nog niet optimaal valide en betrouwbaar Hoe kan de validiteit worden vergroot? Hoe kan de betrouwbaarheid worden vergroot?

Wat is casemix-correctie? Ook wel standaardisatie genoemd correctie van populatiekenmerken (onafhankelijke variabelen) Zorgen dat we geen ‘appels met peren’ vergelijken

Doel van de basisset Openheid en transparantie van de kwaliteit van de geestelijke gezondheidszorg en verslavingszorg met behulp van één beperkte set vergelijkbare informatie

Hoe is het doel van de basisset PI’s te realiseren? Waarom is casemixcorrectie noodzakelijk? Waarop moet gecorrigeerd worden (welke variabelen)? Hoe is dit te realiseren? Wat zijn voor- en nadelen?

Onze visie op het realiseren van het doel Kijk goed naar het doel van de Prestatie-Indicatoren (= uitgangspunt) Ga na wie de belanghebbenden zijn (cliënten, branche, inspectie, verzekeraar, etc.) Bekijk met belanghebbenden hoe aan een vergelijkbare set van data gekomen kan worden (instrument) Ga met deze belanghebbenden in gesprek waarop en hoe de casemix-correctie moet worden toegepast Pas de casemix-correctie toe en zorg dat het werkbaar blijft

Onze visie op casemix-correctie Stel een onafhankelijke stuurgroep samen met vertegenwoordigers van verschillende veldpartijen Bepaal welke indicatoren ge-casemixt moeten worden (met name output-indicatoren) Onderzoek welke variabelen van invloed zijn op de Prestatie-Indicatoren: Kwalitatief: interviews en internationale context Kwantitatief: data analyse van de PI’s Hanteer daarbij de 80-20 regel Bepaal met een onafhankelijke stuurgroep in welke mate variabelen bij de verschillende instellingen van invloed zijn Pas de casemix-correctie toe op de vastgestelde indicatoren

Uiteindelijk resultaat

Vragen