Janneke Barelds, MSc Universiteit van Tilburg/Tranzo

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kwaliteit van leven voor ouder wordende mensen en de betrokkenheid van familie Zorg en ondersteuning voor ouder wordende mensen met een verstandelijke.
Advertisements

Tevredenheidonderzoek Maatjesproject
Inhoud Wie is Gerrie Eijkhout? Introductie AsqY Online.nl
Door goede gesprekken groeien
1 Conferentie ‘Van pakketmaatregel naar pakketidee’ Bestuurlijke conferentie ‘van pakketmaatregel naar pakketidee’ Henk Castelijns, manager MEE ZOB Brabant.
Onderzoek naar de effecten van het Thuisadministratie programma
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Presenetatie Landelijke Studiedag Multiproblemgezinnen 30 mei 2013 Ellen Loykens Molendrift
KVB bij mensen met een beperking
Wie het begrijpt mag het uitgeven
Gevolgen AWBZ Pakketmaatregelen Pakketmaatregelen Nieuwe MEE dienst.
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Zorgbrede transparantie en keuze-informatie
Ketenzorg spoedeisende hulp; op weg naar een nieuwe CQI vragenlijst
Begeleidingsplannen GGZ
Themabijeenkomst 1oktober 2009
Afstudeerpresentatie Richard Lekkerkerk,13 september 2011
Aanleiding: Van aanbodgerichte naar vraaggerichte financiering.
Congres Appreciative Inquiry
Acceptatiemanagement conform B-Accept Winand van Drenth
Onthaal en service.
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Doel onderzoek : ALGEMEEN : De kwaliteit van leven in de verschillende zorggroepen. Is er een verband tussen : veranderingen in fysieke, psychische en.
Quick scan Janneke Delisse, Renée van Os, Jan Jurriëns
Nulmetingen Bureaucratie en Oudertevredenheid NRO-bijeenkomst
Rebound Rivierenland Agenda: Voorstellen Dag op de Rebound
CAF in het woonzorgcentrum De Groene Linde
Procesevaluatie individuele trajectwerking voor werkzoekenden
Regie over eigen leven..
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
Mind Us INCLUSIE Voorwoord De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) veronderstelt dat iedereen mee kan doen in de samenleving. Maar hoe vanzelfsprekend.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Project Architectuur en Beheer BI2-DT en Inf2-DT Module CMIPRJ25DT George Pluimakers en Jacques Wetzels Studiejaar 2011/2012 Opdracht 3.
Wat vinden jullie belangrijk bij het zoeken en krijgen van hulp?
Bijeenkomst Overlegtafel Leidse Regio 15 december 2015.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Leergang LOB: verdiepingsmodule Blok 3: evaluatie.
1 Bemoeirehabilitatie Het activeren van zorgwekkend inactieve jongeren Ypsilon en ABC onderzoeker: Diana Kleijzen-Laponder presentatie: Tom van Wel ABC.
MEEDOEN in Edam-Volendam Voorstellen: Katja Mooij (RCO De Hoofdzaak) Fred Wiedijk (Context NH) Coördinatie en secretariaat MEEDOEN-tafel.
Presentatie Wet Werken naar Vermogen Gemeente Berkelland 29 maart
Inleiding Wij zijn Zuidwester Aankondiging decentralisatie, wat nu? Proces van pionieren en verbinding zoeken Stappenplan transitiebureau Positionering.
MEE Noord en Midden Limburg Ondersteuning bij leven met een beperking.
Cliëntenparticipatie Transitie jeugdzorg in de praktijk Zwolle, 3 april 2013.
MEE Groningen Algemene presentatie. 2  Mensen met een verstandelijke, lichamelijke beperking en/of een chronische ziekte  Anderen die beperkingen in.
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen.
 Als antwoord op een groeiende wachtlijst..  Verschuiving naar RTJH: Hulpverlening verantwoordelijk voor een adequaat en efficiënt wachtbeheer;  Hulpverlening.
Cliëntervaringsonderzoek Epilepsiecentrum Kempenhaeghe Sector Zorg & Dienstverlening Kwaliteitsdag VGN Door Esther Landsheer, MSc. Orthopedagoog.
PTA VOORLICHTING KLAS 3BB / KB. PR0GRAMMA MENTOREN BEGELEIDING CONTACTEN INDIVIDUELE VRAGEN PLENAIR EXAMENPROGRAMMA PTA VOORBEELDEN VAN PTA VRAGEN RONDOM.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Procesverbetering in de Zorg
Profielproduct Naam auteur(s) Erwin Udo MSc. Vakgebied
Instrument bij ‘Burgers mee aan Zet’ Fase 1: Visie ontwikkelen.
Persoonsgerichte zorg
Zorglokaal DE EVALUATIE.
Beroepstrots: de gemotiveerde ambtenaar
Toekomst Fysieke Overlegtafel BOV/Kempen Resultaten inventarisatie
Cliënttevredenheid Harmonisatie metingen cliënttevredenheid in het jeugdstelsel Sessie 2 - d.d. 4 mei 2017.
Netwerkondersteuning in buurt en wijk
Bijeenkomst in Gastel 28 mei Bijeenkomst in Gastel 28 mei 2018.
Menslievende professionalisering Methodisch werken bij Amerpoort
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
Betrokken ouder, tevreden ouder
Doelgroep kwijt Kijkende naar de doelgroep EVB+ lijkt het wel of we onze doelgroep kwijt zijn. Zoek je op internet naar bijvoorbeeld LVB+ dan krijg je.
Effectiviteit van een dieetbehandeling
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Leergang LOB: verdiepingsmodule
Onderzoeksproject Service’
Vernieuw je HR-cyclus.
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Janneke Barelds, MSc Universiteit van Tilburg/Tranzo Kwaliteit van het traject van zorg- en dienstverlening voor mensen met een verstandelijke beperking De ontwikkeling van de QUALITRA-ID(-P) Janneke Barelds, MSc Universiteit van Tilburg/Tranzo

Inhoud Toelichting ‘traject van zorg- en dienstverlening’ Doelstelling De QUALITRA-ID(-P) Betrokkenheid cliënten Focusgroepen Pilotstudie Kwaliteitsmeting Implementatie

Traject van zorg- en dienstverlening Het gehele traject van hulpvraag tot en met realisatie van die vraag Globaal vijf fasen: 1. Uiten van de hulpvraag 2. Vraagverheldering 3. Indicatiestelling en zorgtoewijzing 4. Wachtperiode of overbruggingszorg 5. Effectuering van zorg- en dienstverlening

Traject van zorg- en dienstverlening Trajecten van zorg- en dienstverlening hebben voornamelijk betrekking op de levensdomeinen zorg, wonen, dagbesteding, arbeid, onderwijs en vrije tijd. In elke fase hebben cliënten en hun ouders/verwanten met meerdere en diverse zorgorganisaties en/of hulpverleners te maken.

Doelstelling Het ontwikkelen van een meetinstrument waarmee de kwaliteit van trajecten van zorg- en dienstverlening kan worden gemeten zoals ervaren door mensen met een verstandelijke beperking en hun ouders/verwanten.

Doelstelling Beoogde functies QUALITRA-ID(-P): Signaleren van knelpunten in de ervaren kwaliteit van zorgtrajecten. Stimuleren van zorgorganisaties om de kwaliteit van zorgtrajecten te verbeteren. Verbeteren van het welbevinden van verstandelijk beperkten (en hun ouders/verwanten).

De QUALITRA-ID(-P): Mondeling interview voor verstandelijk beperkten (QUALITRA-ID): Aparte versies voor alle domeinen Persoonlijk gesprek Gesloten gedeelte Schriftelijke vragenlijst voor ouders/verwanten (QUALITRA-ID(-P)): Ervaringsvragen Belangvragen

Betrokkenheid cliënten Bij de ontwikkeling van de QUALITRA-ID(-P): Focusgroepen om de inhoud van het instrument te bepalen. Pilotstudie om de begrijpelijkheid, werkbaarheid en volledigheid van het instrument te toetsten. Kwaliteitsmeting om de validiteit, betrouwbaarheid en definitieve inhoud van het instrument te bepalen.

Betrokkenheid cliënten Na de invoering van de QUALITRA-ID(-P): Cliënten en ouders/verwanten worden in staat gesteld: om de knelpunten in zorgtrajecten aan te wijzen. om inzicht te verkrijgen in het verloop van zorgtrajecten, zodat zij: in de toekomst beter in staat zijn om de weg naar zorg- en dienstverlening te vinden; en beter in staat zijn om hun zorgtrajecten te sturen.

Focusgroepen Het verkennen van de ervaringen, ideeën en wensen van cliënten en ouders/verwanten met de kwaliteit van trajecten door middel van interactie tussen de deelnemers: Verstandelijk beperkten hebben vooral aandacht voor de inhoud van de zorg- en dienstverlening die zij dagelijks ontvangen Ouders/verwanten hebben ook aandacht voor bredere ‘organisatorische issues’

Pilotstudie Het toetsen van de begrijpelijkheid, werkbaarheid en volledigheid van de QUALITRA-ID(-P): Verstandelijk beperkten zijn vooral bij het zorgtraject betrokken vlak voor en nadat er een keuze wordt gemaakt voor zorg- en dienstverlening; vragen toegevoegd over deze periode Ouders/verwanten geven aan bepaalde vragen apart te willen beantwoorden voor verschillende organisaties; matrixvragen toegevoegd

Kwaliteitsmeting Mondeling interview: Cliënten komen vaak niet rechtstreeks bij de juiste hulpverleners terecht en de partijen die zouden moeten helpen doen dat niet. Beslissingen worden regelmatig genomen door hulpverleners (en ouders) zonder cliënten hierbij te betrekken. Er zijn vaak weinig verschillende opties voor zorg- en dienstverlening beschikbaar waaruit cliënten kunnen kiezen. Er vinden weinig concrete follow-up gesprekken plaats; blijvend contact (bijv. met MEE) gaat vaak niet meer over het afgesloten traject.

Kwaliteitsmeting Schriftelijke vragenlijst: Respondenten die binnen één domein een traject hebben doorlopen, geven vaker aan met al hun vragen bij dezelfde hulpverleners terecht te kunnen. Hoger opgeleide respondenten geven vaker aan moeite te hebben om alle hulpverleners om de tafel te krijgen en hebben vaker het gevoel niet centraal te staan tijdens het traject. Respondenten die minder instanties geconsulteerd hebben, scoren het hoogst op bijna alle matrixvragen.

Implementatie Door wie? Wanneer? - In samenwerking met belangengroepen voor cliënten en ouders/verwanten Wanneer? Periodiek Continu (als ‘exit instrument’)