© Significant Meten met de CQ-index Klantervaring telt, 24 april 2007, Rotterdam.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hengelo, 27 februari 2013 Mr. Lydia Janssen
Advertisements

Kennispoort Verloskunde 2009
Aan deze presentatie kunnen geen rechten worden ontleend Gegevensbescherming CQI-metingen 16 september 2010 CKZ mr Alexander J.J.T. Singewald © Singewald.
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
Methodisch begeleiden
Beroepsgeheim in de Bijzondere Jeugdbijstand Antwerpen, 14 oktober 2008 Beroepsgeheim: we zwijgen erover?! Axel Liégeois K.U.Leuven – Broeders van Liefde.
Talentmanagement in de Technische Dienst
De CQ-index in vogelvlucht
Zorg voor Klanten Brenda Mark - van Haarst
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
Onderzoekersforum CQ-index
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Bestrijd een vooroordeel
Vragenlijst ketencoördinatoren
De kracht van de ervaring
Zorgbrede transparantie en keuze-informatie
Presentatie van resultaten van de CQ- index Diana Delnoij 20 maart 2008.
CQ en empowerment. Joop Gillissen, directeur DVN 24 april 2007.
Ervaringen cliënten cruciaal voor verantwoorde zorg Marielle Rompa, 24 april, Rotterdam.
INDEPENDER De gebruikswaarde van de CQ-index voor Independer 24 april 2007.
CQ-index Huisartsenzorg: pilot schriftelijke vs. electronische dataverzameling CQI-onderzoekersforum 18 september 2008.
Waarom nieuwe privacy richtlijnen?
24 april 2007 Klantervaring telt ANBO voor 50-plussers.
Zichtbare Zorg heet u welkom Informatiesessies september 2009.
 Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Van registratie naar informatie Regiobijeenkomsten oktober 2009 Tunahan Kuzu.
Trimbos-instituut De Consumer Quality Index Stand van zaken Bob van Wijngaarden Studiedag Het Binnenste Buiten 26 maart 2008.
Erica van Henten (Alysis Zorggroep)
Crisismanagement in de zorg: communicatie op het grensvlak met het openbaar bestuur 1 november 2012 Marco Zannoni.
Instellingssubsidies: basisactiviteiten kerntaken
1 Klanttevredenheidsonderzoek Vergunningverlening Presentatie LOVH Sjoerd Zegers – 18 november 2010.
TPA Westelijke Mijnstreek Bedsideconsultatie E. van den Berken & N. Lenaerts.
Klanttevredenheid onder cliënten van trombosediensten aangesloten bij Cliëntenraad Trombosediensten Drs. Hans H. Muis, manager Juni 2004.
Alles over declareren Bijeenkomst Ardennen 14 mei 2014 Ad Vermaas.
09/12/14 Presentatie draagvlakonderzoek Windpark ‘De Drentse Monden en Oostermoer’
Info- & discussiesessie m.b.t. het BUE-project 2004 over werkjaar 2003
Welkom Regio overleg 5 november 2009 VAC Haarlem VAC Bloemendaal VAC Heemstede VAC Haarlemmermeer.
Informatiebijeenkomst Zichtbare Zorg Ziekenhuizen Femke Vlems Deelprojectleider Zichtbare Zorg Ziekenhuizen VIKC, 12 februari 2009.
 Leiden van een organisatie  ontwikkelingen sturen en beïnvloeden  beheersen van processen.
Presenteren en communiceren
TRANSITIE BINNEN DE ORGANISATIE. En nu?  Denk intern na over manieren om deze materie verder te laten binnensijpelen in het dagelijkse doen en denken.
Parallelsessie 1.3 Ervaringen met diverse technieken voor studietijd en studeerbaarheid V an aanvraag tot verwerking Michel Maricau KHBO.
Zakelijke communicatie
Praktijkervaring en reflectie
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. Opzet BSA nieuwe stijl voor EMEA Dutch track 2015 EMEA, Rotterdam, 17 november 2015.
Juridische kwaliteitszorg Startnotitie door DT akkoord bevonden  organisatiebrede bewustwording van de noodzaak tot het inbedden van juridische kwaliteitszorg.
Stand van zaken proces GOR bij GGD’en Resultaten inventarisatie april 2012 Laura Rust GGD Nederland
© Instaptoets 1.2 – 2.1 Nele Maddens. © ACHTERGRONDKADER Opdracht: - Nieuwkomers kunnen/moeten inburgeringstraject volgen - Nederlands via.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Patiëntervaringssonderzoek CQI-Z Drs. Ana Prieto Lestegas Marktonderzoeker Afdeling Marketing&Communicatie.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 4 Hoofdstuk 6 Steekproef.
Dyscalculie uit: en APS workshop dyscalculie.
Abrona eigen wijz(e) workshop Cliëntenraadpleging Abrona/Vilans.
Cliëntenraadpleging: focus op het verbeteren van de kwaliteit van bestaan Jeroen Zomerplaag NIZW Zorg.
CQ-index Kwaliteitsdag 9 januari 2012 CQ-index Ontwikkeling Stand van zaken Toepassing.
Meldplicht datalekken en Algemene verordening gegevensbescherming (achtergronden en verplichtingen) Mr. Dr. Anne Wil Duthler Advocaat en senator, voorzitter.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 5 Wat doen leidinggevenden?
PWS = de eindscriptie van de havo
Persoonsgerichte zorg
Instructie Deze presentatie geeft, samen met de demo van het Strategisch Ontwikkelingsplan, leidinggevenden een goed beeld van de verschillende stappen.
Klachtenregeling Actan adviseurs & accountants
Privacy binnen de Drechtsteden
Privacy binnen de Drechtsteden
Privacy en Leerplicht/RMC
Na vanavond: weet u wat de GDPR inhoudt; weet u wat de GDPR betekent voor uw vereniging en voor uzelf; kunt u aan de slag met het dataregister en.
AV 23 oktober 2013 LOP Antwerpen basisonderwijs
Werken in een arbeidsorganisatie
Privacy en Leerplicht/RMC
Besturen en Communiceren
Transcript van de presentatie:

© Significant Meten met de CQ-index Klantervaring telt, 24 april 2007, Rotterdam

Template2 Inhoud Overzicht van de stappen Voorwaarden voor een succesvolle meting –Organisatie –Communicatie –Steekproeftrekking –Analyse van verschillen tussen aanbieders/verzekeraars

© Significant Overzicht van de stappen

Template4 Overzicht van de stappen Voorbereiding meting Steekproeftrekking Dataverzameling Opschoning bestand Analyse Rapportage

Template5 Overzicht van de stappen Voorbereiding meting Steekproeftrekking Dataverzameling Opschoning bestand Analyse Handleiding Deel 2 Rapportage Deel 3 Deel 4 Mondeling Schriftelijk

© Significant Voorwaarden voor een succesvolle meting

Template7 Organisatie Veel betrokken partijen - goede organisatie van groot belang Voorbereiding meting Steekproeftrekking Dataverzameling Opschoning bestand Analyse Rapportage Opdrachtgever, WAR, Centrum, onderzoeksbureau Opdrachtgever, aanbieder of verzekeraar, mailhouse Mailhouse, aanbieder of verzekeraar Onderzoeksbureau, mailhouse Onderzoeksbureau Onderzoeksbureau, opdrachtgever Betrokken partijen bij schriftelijke meting

Template8 Organisatie Stel werkgroep in –Vertegenwoordigers van  opdrachtgever  Partijen betrokken bij de uitvoering Beleg coördinerende taken –één persoon heeft eindverantwoordelijkheid voor logistieke coördinatie Verzekeraars, aanbieders: zorg voor goede interne coördinatie en duidelijke taakverdeling Tips voor een goede organisatie

Template9 Communicatie CQ-index meting is voor zorgorganisaties belangrijk contactmoment met de patiënt of cliënt –Eerste contact altijd namens aanbieder of verzekeraar –Problemen met communicatie kunnen reflecteren op aanbieder of verzekeraar Communicatieproblemen leiden tot een lagere respons CQ-index meting moet rekening houden met privacy wetgeving Ook communicatie naar aanbieders en patiëntorganisaties toe! Belang van een zorgvuldige communicatie

Template10 Communicatie Maak een communicatieplan (is onderdeel van aanmelding bij het Centrum) Informeer aanbieders/patiëntorganisaties van tevoren Besteed aandacht aan de toon en inhoud van de begeleidende brief Bij een schriftelijke meting –Zorg voor snelle verwerking van melding van overlijden/verhuizing e.d. om irritaties bij rappelleren te voorkomen –Besteed aandacht aan privacy bij verzending (neutrale envelop…) –Helpdesk instrueren (“frequently asked questions”) Maatregelen voor de communicatie

Template11 Steekproeftrekking Potentiële problemen bij steekproeftrekking –Onvolledigheden in basisbestand –Onterechte trekking van personen die niet tot de doelgroep behoren –Onterechte uitsluiting van groepen personen die tot de doelgroep behoren Met als gevolg… –Lage respons –Irritatie bij verzekerden die onterecht worden aangeschreven –Geen vergelijking mogelijk tussen aanbieders/geen rapportage mogelijk –Of een foutieve rapportage met foutieve conclusies Belang van de steekproeftrekking

Template12 Steekproeftrekking Maatregelen tegen fouten in de steekproeftrekking Voorbereiding meting Steekproeftrekking Dataverzameling Opschoning bestand Analyse Rapportage Duidelijk instructies Registratie syntax Controle Responsanalyse

Template13 Verschillen tussen aanbieders of verzekeraars Wezenlijk onderdeel van een CQ-index rapportage

Template14 Verschillen tussen aanbieders of verzekeraars Informatie over verschillen wordt gebruikt –Als input voor verbetertrajecten –Voor de zorginkoop –Als keuze-informatie voor consumenten Verschillen moeten feitelijke verschillen in ervaring zijn –Niet verschillen in samenstelling patiëntenpopulatie Het moet duidelijk zijn welke verschillen relevant zijn Belang van een juiste analyse en rapportage van verschillen

Template15 Verschillen tussen aanbieders of verzekeraars Voor alle CQ-index vragenlijsten moet het discriminerend vermogen aangetoond worden Gebruik casemix adjustment om bij vergelijking rekening te houden met verschillen in populatie samenstelling –Leeftijd, opleiding en dergelijke Vermeld statistische significantie van verschillen Maak geen overal ranking van aanbieders of verzekeraars Waarborging van een correcte vergelijking in de rapportage

© Significant Eind Klantervaring telt, 24 april 2007, Rotterdam