HEO –CO1 ABP3 ABP3 OM HEO –CO1 ABP3 week 6 Strategisch handelen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
Versiebeheer Repository Invantive Producer Afstudeerstage Wouter Vos 1.
Marketingplanning en -strategie
TAAKVERDELING & COORDINATIE ZIE P.135. Filmpje op Youtube:
Salesmanagement Hoofdstuk 5 en 7.
Salesmanagement Hoofdstuk 2.
Organisatie en beheer Week 1.
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
Organisatie en beheer Week 2.
Management : situering en begrip
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
Les 1 M&O.
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Inleiding TBK college 3 organisatiekunde
Informatisering en automatisering
Hoofdstuk 6 Leidinggeven
Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Hoofdstuk 11 Controle en macht Management van gedrag.
Agenda Besturen vraagstuk Besturing vraagstuk Relatie DIV (IM)
Beleidsvoering naar groei
© Pearson Education Benelux, 2003
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Hoe geef je organisatie ontwikkeling echt vorm?
Management en beleid Leidinggeven Blz. 29.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
De financiële cyclus TURBO opleiding.
ABP3 week 1 introductiecollege
Marketingplanning en strategie
Het bestaansrecht ABP3 week 2 HEO –CO1 ABP3.
HEO –CO1 ABP3 Ondernemen & strategisch handelen HEO –CO1 ABP3 ABP3 week 3.
Marktonderzoek MK02 MK02 HEO-CE1.
Marketingplanning en strategie
HEO –CE1 SA01 Salesmanagement Hoofdstuk 4. HEO –CE1 SA01 Agenda Doelstelling Hoofdstuk 2 Voor volgende keren.
Onderzoek en Segmentatie MK02 HEO-CE1 Agenda Doelstelling MK02 Studiewijzer Site met presentaties Theorie Voor volgende keer MK01 HEO-CE1.
Retailmarketing hoofdstuk 1, paragraaf 1.7
EAPN De EU Strategie Sociale Inclusie
Afstudeerpresentatie Richard Lekkerkerk,13 september 2011
P RAKTIJKONTWIKKELING, ONDERZOEK EN BELEID Instrumenten voor een effectievere jeugdzorg Chaliny Dever 1 BaSWa Info Vaardigheden.
 Ambassadeursnetwerk 2005/2006 Ambities verzilveren * 8 november 2006 Een format voor rapporteren over diversity Klaas van den Berg Mohammed Essafi.
A3 Methodiek “meer sturing met minder papier”
Werkveldconferentie 23 april 2014
Visie & Strategie.
Visie & Strategie.
Hoofdstuk 6 ICT en management h6.
Heeft de Geefwet effect op fondsenwerving door culturele instellingen ? Onze eerste assumpties 25/09/2014 Saskia Franssen
TEKST STRUCTURE IN FIVE’S
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
Organisatie en Beleid Bijeenkomst week 3 Werken in een team
OWE ILSAeM613 Marketing “Verdieping van de markt” door Maurice Straatmans Principes van Marketing Hoofstuk11.
Nintes Jan Willem Weck directeur-generaal voor de Algemene Bestuursdienst.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
A-3 DJI netwerk INK bijeenkomst 2012 pijler 2. 2 A-3 managementgesprek visie op doel, inhoud en ondersteuning Gesprek tussen 2 vertegenwoordigers van.
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
Organisatieverandering en - ontwikkeling GEDRAG IN ORGANISATIES HOOFDSTUK 13 1.
Bons op de deuren! BMI-congres 31 mei Linda Kos (Zaans Medisch Centrum) Katja de Jongh (Franciscus Gasthuis) Carmen van der Heijden (Franciscus Gasthuis.
Kansen en bedreigingen Interne analyse
Gedrag in organisaties hoofdstuk X
Kick-off Bijeenkomst Driebergen 25 januari
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Teambarometer.
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Oc ritscompetenties Oc 19 januari ml.
Transcript van de presentatie:

HEO –CO1 ABP3 ABP3 OM HEO –CO1 ABP3 week 6 Strategisch handelen

HEO –CO1 ABP3 Agenda Doelstellingen Wat is Strategisch handelen (5.4) Opdracht 3

HEO –CO1 ABP3 Doelstellingen De taken van het management herkennen Stategisch handelen begrijpen Verschillende invullingen van strategie onderscheiden

HEO –CO1 ABP3 BLIM-model M IB L

HEO –CO1 ABP3 Management: Ondernemen Strategisch handelen Besturen Leiding geven Taken van het management MB MI ML BO

HEO –CO1 ABP3 Management Topmanagement Middenmanagement Lagermanagement

HEO –CO1 ABP3 Management Topmanagement –Hele brede kijk op omgeving (M - B) –Weinig specifieke kennis –Macht

HEO –CO1 ABP3 Management Middenmanagement –Besturen (M - B, M - I) –Specifieke kijk op omgeving –Uitvoeren en specificeren richtlijnen van het top management.

HEO –CO1 ABP3 Management Lagermanagement –Meer interne blik (M - I) –Primair proces –Verstoringen voorkomen en verhelpen

HEO –CO1 ABP3 Management Troebele bril: Karakter eigenschappen Persoonlijk belang Kennis Ervaring Beroepsdeformatie

HEO –CO1 ABP3 Management Kennen/herkennen –Herkennen is afhankelijk van kennen –Later herkennen is meer aanpassen –Kennis is beperkt

HEO –CO1 ABP3 Strategisch handelen Strategie: compact en consistent geheel van beslissingen ontwikkeld door het management om het bestaansrecht te beïnvloeden MB

HEO –CO1 ABP3 Strategisch handelen Verwerken van signalen naar strategie Beslissen aan de hand van visie –er is al bestaansrecht (ondernemen) Effectiviteit en efficiëntie Management eigenschap: alertheid MB

HEO –CO1 ABP3 Strategisch handelen Situationele factoren: Type omgeving –rustig, klassiek –turbulent, modern Fase levenscyclus –pioniersfase, evenwichtsfase, verstarringsfase, crisisfase, innovatiefase MB

HEO –CO1 ABP3 Strategisch handelen Instrumenten: Ansoff –penetratie, productontwikkeling, marktontwikkeling en diversificatie Prognoses –extrapoleren, delphi-methode MB

HEO –CO1 ABP3 Strategisch handelen Instrumenten: Scenario's –best, worst, most likely Porter –Differentiatie –Costleadership –Niche MB

HEO –CO1 ABP3 Strategisch handelen B-strategieën(Fokker) I-strategieën(Philips) L-strategieën(Nederlandse Spoorwegen) MB

HEO –CO1 ABP3 VRAGEN?

HEO –CO1 ABP3 Samenvatting Taken van het management: –Ondernemen –Strategisch handelen –Besturen –Leiding geven

HEO –CO1 ABP3 Samenvatting Taken van het management Strategie: –compact en –consistent geheel –van beslissingen –ontwikkeld door het management –om het bestaansrecht te beïnvloeden

HEO –CO1 ABP3 Samenvatting Taken van het management Strategie Instumenten: –Ansoff –Prognoses –Scenario’s –Porter

HEO –CO1 ABP3 voor volgende week Werken aan case Ik ben beschikbaar ook prima Inleveren maandag 2 april 12:00 uur

HEO –CO1 ABP3 Einde

HEO –CO1 ABP3 Einde