Goede prestaties in moeilijke tijden

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Bedrijfseconomische analyse
Advertisements

Budgettering voor KMO’s: Agenda
Hoofdstuk 7 Kasstroomanalyse.
‘Is er geld nodig voor de onderneming?’
Hoe HPO is de Kinderopvang? High Performance Organisaties
Paul van der CingelPaul van der Cingel, Seniordocent Economie,Opleiding Journalistiek Concrete co-creatie Haal meer uit het jaarverslag.
Een (gans)andere kijk op ... high performance
Case Steel NV 4a. Geef de definitie van het begrip rentabiliteit. Rentabiliteit betekent winstgevendheid. Rentabiliteitskengetallen geven een indicatie.
Lomoz, 16 maart 2011 Analyse jaarrekeningen in de zorgsector
Niet-commerciële organisaties
Balans Schematische weergave
Agenda  Lessen 53 tm 56  wk 8 en wk 9  hs 43
Agenda  Lessen 49 tm 52  wk 6 en wk 8  hs 42  bestuderen 42.1 tm 42.4 maken 42.1 tm
Welkom H3b, Jullie mogen volgens de plattegrond van mevr
Analyse van de jaarrekening in het licht van de kredietaanvraag
BSN - Financieel Management Executive A 8 april 2009
Slim de eigen koers bepalen!
H 17 Kasstroomoverzicht (Staat van herkomst en besteding van middelen)
Beoordeling financiële structuur
Budgetteren in de praktijk
Financiering en inkoop
TransActie Netwerk Nederland …. traag betalende overheden en grote bedrijven worden een deugd voor het MKB bedrijfsleven.
RATIO-analyse in Liquiditeit Solvabiliteit Rendabiliteit
PROJECTWERK GRADUAAT BOEKHOUDEN - CVO COOVI Financiële Analyse Van De Jaarrekening.
Eenvoudig Boekhouden Mei 2015 GJ de Boer 3k3c
Balans per (na afschrijving en winstverdeling)
1 CCC & CCM - Mod IBA Integrale Bedrijfsanalyse H3. Bedrijfsanalyse: werkkapitaal Drs. J.H. Gieskens AC CCM QT.
1 CCC & CCM - Mod IBA Integrale Bedrijfsanalyse H3. Bedrijfsanalyse Drs. J.H. Gieskens AC CCM QT.
Ondernemen moet je doen
Hoger Onderwijs Wolters Noordhoff
Bedrijfseconomie H7 Kengetallen Junior accountmanager.
Financiële analyse.
Financieel Management Hoofdstuk 6 en 7
Op weg naar high performance! VGN P & O dag Chiel Vink Center for Organizational Performance 30 september 2009.
High Performance in de gehandicaptenzorg : Goede prestaties in moeilijke tijden HPO workshop:de praktijk in de gehandicaptenzorg Tanja Scholten, JP van.
Liquiditeit en solvabiliteit Uitgangspunt is onderstaande (verkorte)balans … Activa Passiva Vaste activaEigen vermogen Vlottende activaLanglopende schulden.
Liquiditeit en solvabiliteit Uitgangspunt is onderstaande balans … ActivaPassiva Gebouwen Eigen vermogen Inventaris Hypothecaire lening.
Basisboek Bedrijfseconomie hoofdstuk 3 Financiële overzichten Achtste druk © 2008 Noordhoff Uitgevers © 2010 Economie Leer Kracht.
Jaarrekening H 12.6 t/m Analyse vd financiële structuur.
Recht voor zijn raap: Presteren in de zorg met het HPO-verbetertraject Chiel Vink en Lilian Kolker, Center for Organizational Performance Voorlichtingsbijeenkomsten.
Aantekeningen hoofdstuk 8. Een ondernemingsplan maken 1. Een goed idee en jezelf kennen als ondernemer. 3. Zoek naar benodigde vergunningen, diploma’s.
Antwoorden hoofdstuk 8. Antwoorden 8.3 a Toename van het aantal faillissementen. b 1700 / 95 x 100 = 1789 c Van de bedrijven die failliet gingen, waren.
Opdracht Rob van der Laan En de balans, solvabiliteit en current ratio dan? Uhhhhh, welluk?????
Kengetallen, analyseren en opzet begrotingen. Hoofdstuk 2 Financiering ZekerhedenObjectVerstrekkingsnormMogelijke looptijd HypotheekOnroerende zakenMax.
H3 Financiering van een bedrijf
Ondernemerschap E43.
H3 Financiering van een bedrijf
Touroperator SunShine
Recreatiepark Surae Het gaat niet goed met het recreatiepark, er zijn te weinig bezoekers!
Financieel Hefboomeffect
Antwoorden proeftoets hoofdstuk 8
Ondernemerschap E43.
Recreatiepark Surae Het gaat niet goed met het recreatiepark, er zijn te weinig bezoekers!
Ondernemerschap E43.
Ondernemerschap E43.
Ondernemerschap E43.
Liquiditeit en solvabiliteit
Ondernemerschap E43.
Hoofdstuk 25.1 Permanentie: Kosten & Uitgaven
Hoe als vennoot de financiële situatie van een coöperatie inschatten?
Antwoorden proeftoets hoofdstuk 8
Opfriscursus kengetallen
Kengetallen Balans Voor een snelle beoordeling van de financiële situatie van een bedrijf berekenen we deze kengetallen.
Rekening courant krediet Crediteuren €
Hfst 31 t/m 36 Externe verslaggeving Activa Passiva Resultatenrekening
De Eindbalans De prognose eindbalans wordt opgesteld na 1 jaar met als basis de openingsbalans en de prognose resultatenrekening.
Financiële kengetallen
Touroperator SunShine
Recreatiepark Surae Het gaat niet goed met het recreatiepark, er zijn te weinig bezoekers!
Jaarrekening IBS - produceren -.
Transcript van de presentatie:

Goede prestaties in moeilijke tijden De crisis als kans: Goede prestaties in moeilijke tijden WORKSHOP Chiel Vink

Wat gaan we doen? De marsroutes De matrix: HPO & Financiële Status De HPO Pijlers De Financiële Ratio’s Bepaling van uw positie Huiswerk & Terugkoppeling

De 6 marsroutes Focus op kostenreductie Focus op kernactiviteiten Downsize Versterk de organisatie Focus op omzet- en margeverhoging Buit kansen uit

De 6 marsroutes toegelicht © Copy r i gh t HPO Cen e HPO-status Financiële status Zwak Gemiddeld Sterk Versterk de organisatie Buit kansen uit Redelijk Focus op kostenreductie Focus op kernactiviteiten Focus op omzet/marge­verhoging Downsize

De 5 PIJLERS voor succes! © Copy r i gh t HPO Cen e Wie: Peter Doel: Reden aangeven waarom Philips in het bijzonder, maar ook andere bedrijven in het algemeen, behoefte hebben om het Performance Management proces te herzien. Wie waren betrokken in de benchmark studie: Philips, NEC, Daimler Chrysler, Microsoft, HP, Oracle, SAP en Emerson. Waarom studie gestart. Van world class financial mnt naar full PM. Hoe: Licht de Benchmark studie toe Leg eerst uit wat PM is en waar het voor dient (mondeling) Verklaar de subprocessen. Geef per subproces de tekortkomingen aan.

Een HPO manager: heeft een sterke vertrouwensrelatie met medewerkers; © Copy r i gh t HPO Cen e heeft een sterke vertrouwensrelatie met medewerkers; is integer en heeft een sterke voorbeeldrol; is besluitvaardig en actiegericht; is uitdagend voor zichzelf en medewerkers; coacht, faciliteert en inspireert medewerkers tot het behalen van uitzonderlijke resultaten; stimuleert verandering en verbetering, en staat experimenten en fouten maken toe; houdt medewerkers altijd verantwoordelijk voor hun resultaten en is besluitvaardig mbt ‘niet-presteerders’; kortom: ontwikkelt een effectieve, gefocuste en sterke leiderschapstijl. Interactie met de deelnemers!! Vraag wat de verwachtingen zijn en verzamel deze op een flip-over. De bedoeling hiervan is op een later tijdstip hiernaar te verwijzen en te checken of de workshop aan de verwachtingen van de deelnemers heeft voldaan.

HPO medewerkers … © Copy r i gh t HPO Cen e willen altijd verantwoordelijk worden gehouden voor hun resultaten; willen geïnspireerd worden om zodoende buitengewone resultaten te behalen; zijn flexibel en volhardend; zijn divers en complementair; zijn goed in staat tot samenwerking met leveranciers en cliënten. Interactie met de deelnemers!! Vraag wat de verwachtingen zijn en verzamel deze op een flip-over. De bedoeling hiervan is op een later tijdstip hiernaar te verwijzen en te checken of de workshop aan de verwachtingen van de deelnemers heeft voldaan.

Een HPO bevordert openheid + actiegerichtheid: © Copy r i gh t HPO Cen e management voert regelmatig een dialoog met medewerkers en betrekt hen bij belangrijke processen; medewerkers besteden veel tijd aan dialoog, kennisuitwisseling en leren, om zodoende beter te kunnen presteren; management verwelkomt verandering en staat fouten maken toe. Interactie met de deelnemers!! Vraag wat de verwachtingen zijn en verzamel deze op een flip-over. De bedoeling hiervan is op een later tijdstip hiernaar te verwijzen en te checken of de workshop aan de verwachtingen van de deelnemers heeft voldaan.

Een HPO werkt continue aan verbetering en vernieuwing: © Copy r i gh t HPO Cen e een echt onderscheidende strategie processen continu verbeteren, versimpelen en afstemmen rapporteren van financiële en niet-financiële informatie aan iedereen innovatie van kerncompetenties, producten, processen en services Interactie met de deelnemers!! Vraag wat de verwachtingen zijn en verzamel deze op een flip-over. De bedoeling hiervan is op een later tijdstip hiernaar te verwijzen en te checken of de workshop aan de verwachtingen van de deelnemers heeft voldaan.

Een HPO heeft een langetermijn- oriëntatie: © Copy r i gh t HPO Cen e management en medewerkers werken al een lange tijd bij de organisatie; nieuw management wordt van binnenuit gepromoveerd; de organisatie onderhoudt langetermijn relaties met alle stakeholders en groeit door het aangaan van partnerships; de organisatie bedient haar cliënten altijd zo goed mogelijk. Interactie met de deelnemers!! Vraag wat de verwachtingen zijn en verzamel deze op een flip-over. De bedoeling hiervan is op een later tijdstip hiernaar te verwijzen en te checken of de workshop aan de verwachtingen van de deelnemers heeft voldaan.

De Financiële Ratio’s: © Copy r i gh t HPO Cen e liquiditeit current ratio ; vlottende activa /kort lopende schulden quick ratio ;(vlottend activa minus voorraden)/ kort lopend schuld(< 1 jaar) Werkkapitaal ;(vlottend activa minus korte schulden)/omzet op jaarbasis Het werkkapitaal is het bedrag dat de onderneming nodig heeft om haar activiteiten te kunnen uitvoeren. Daaronder vallen het inkopen van grondstoffen, het uitbetalen van salarissen etc. De ratio Werkkapitaal/Omzet relateert dit bedrag aan de jaaromzet. De ratio mag niet te groot zijn, want dat zou een indicatie kunnen zijn voor problemen, zoals te grote voorraden als gevolg van tegenvallende verkoop. Wat de optimale waarden voor deze ratio zijn, is afhankelijk van de branche. Interactie met de deelnemers!! Vraag wat de verwachtingen zijn en verzamel deze op een flip-over. De bedoeling hiervan is op een later tijdstip hiernaar te verwijzen en te checken of de workshop aan de verwachtingen van de deelnemers heeft voldaan.

De Financiële Ratio’s: © Copy r i gh t HPO Cen e solvabiliteit 1. eigen vermogen :/ balanstotaal EV/balans 2. debt ratio VV/totaal vermogen (USA) 3. interest coverage ratio (ICR) bedrijfsresultaat/te betalen rente 4. Cash Flow ratio Hoe hoger de uitkomst van deze ratio des te eenvoudiger de onderneming aan haar verplichtingen aan de verschaffers van het lang vreemd vermogen kan voldoen. cash flow;(bedrijfsresultaat plus afschrijvingen )/ (rente en aflossingen) Een kasstroomoverzicht (is een overzicht van de feitelijke geldstromen die in een organisatie in de loop van een boekjaar binnenkomen en uitgaan. Dit staat ook bekend als staat van herkomst en besteding der middelen rentabiliteit 1. netto winst /eigen vermogen X 100% Interactie met de deelnemers!! Vraag wat de verwachtingen zijn en verzamel deze op een flip-over. De bedoeling hiervan is op een later tijdstip hiernaar te verwijzen en te checken of de workshop aan de verwachtingen van de deelnemers heeft voldaan.

En nu bent u aan de beurt! © Copy r i gh t HPO Cen e

Wat is de positie van uw organisatie? © Copy r i gh t HPO Cen e HPO-status Financiële status Zwak Gemiddeld Sterk Versterk de organisatie Buit kansen uit Redelijk Focus op kostenreductie Focus op kernactiviteiten Focus op omzet/marge­verhoging Downsize

Twee dingen die ik morgen ga oppakken: ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Interactie met de deelnemers!! Vraag wat de verwachtingen zijn en verzamel deze op een flip-over. De bedoeling hiervan is op een later tijdstip hiernaar te verwijzen en te checken of de workshop aan de verwachtingen van de deelnemers heeft voldaan.

Vragen? Chiel Vink – Client Director Center for Organizational Performance, Hilversum www.hpocenter.nl vink@hpocenter.com Chiel Vink: 035 – 603 70 07