DIVERSITEIT EN INCLUSIE: Het insiderperspectief van studenten met een ondersteuningsbehoefte Marieke De Smet Ruth Cnockaert www.howest.be.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Anonieme Gedichten Simon & Garfunkel Bridge over Trouble Water
Advertisements

De schaduw van Jan Harrie Geelen Querido.
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Kinderrechtencoalitie Jongvolwassenen
Rebound Salland. In deze PowerPoint… 1. waarom ik naar rebound ging 2. wat ik geleerd heb! 3. hoe ik terug wil naar school 4. wat ik nodig heb van.
Een ontroerend verhaal met een sterke boodschap !!!
Opkomen voor jezelf.
De Vrouw Toen God de vrouw schiep was hij nog laat bezig op de 6e dag.
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Pikante afwas !! Ik stop ermee. Die hele bereiding van deze maaltijd!!!
Mijn gegevens op het web!?
Dag 13. Dag 13 Dit keer wil ik… Sinterklaas… het dagboek van dit jaar afsluiten. Dag 13 van het dagboek Hallo lieve kinderen, Dit is dan alweer de.
Man  vrouw ( een kort verhaal, verteld door een ? )
Woorden en tijd.....
DAT IS HET ! Joep was zo’n figuur, waar je echt helemaal gek van kon worden. Hij was altijd goed gehumeurd en had altijd iets positiefs te melden. Als.
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Deze Tantra komt uit het noorden van Indië, of je nu bijgelovig bent of niet. Neem toch een paar minuten de tijd. Ze bevat sommige boodschappen die goed.
Sarah De Baets Julie Cokelaere
Blijf bij mij Jolink.
Opnieuw Steeds opnieuw ben ik andere aspecten van
Mijn Intake Kevin Lutgert Matchpoint. De Voorbereiding naar mijn opleiding Onderzoeken Beslissingen nemen Praten met Matchpoint Gesprek op.
"Wat ga je later worden, Jantje. " vraagt moeder. "Vuilnisman
© De Coninck Sofie en © Onze maatschappij is multicultureel.
„Heb je het gehoord? Onze chef is gestorven."
Zomaar een kaartje.
Het Potlood.
EEN VERRASSING KRIJGEN
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
CULTUREEL KAPITAAL ?????? Je eerste keer weet je niet wat je te wachten staat om dat je het niet kent. De eerste keer dat ik naar het toneel ging was.
Lieve zoon/dochter ....
Geluid aan.
en je hebt ook hele mooie wagons waar je uit kan kijken boven de trein, panoramawagons heette dat.
dat hebben wij, wij op vakantie naar kreta in september en wat hebben we, we zitten hier in de regen.
dus dat was 'n hele onderneming, maar wel erg leuk.
dus dat zag je inderdaad zo af en toe gebeuren. dus we gingen 's-morgens om zes uur in de bus en toen waren we daar dan om 'n uur of half tien bij die.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Kruisweg geschilderd door Lucien Lantier
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
Herfst Kleuren-& Vruchten
Interpreteren van data
Welke keuze maak jij voor jezelf?
Ik dacht dat het geluid voor ons, levende wezens, belangrijk was en daarom heb ik gezegd: Mijn oren.
Mijn verjaardag..
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
Een liefdesgeschiedenis
Zondag 2 HC Franeker 13 september 2009
Arthur Japin, de niet-gelovige hoofdredacteur van de #Jezusglossy, over vergeving.
Wie ben ik?.
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
Stage: Basisschool de Klingerberg
Onze doelen en visie in beeld
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Rouw & Verlies Les 3.
Het kost niets om dit te lezen.... het kost niets om te proberen !!! Te kijken maar doorlezen tot het einde het kost niets om te proberen !!! Te kijken.
‘Mixed up piles’.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Welkom ik maak me sterk.
Gemaakt door Roos de Boer ylia lijkt een gewoon meisje. Maar eigenlijk niet want ze woont bij een heel heksenvolk. Maar ylia is nog geen heks. Maar dat.
Strijdmakkers « En Hij stelde er twaalf aan, opdat zij met Hem zouden zijn en opdat Hij hen zou uitzenden om te prediken. » (Marcus 3: 14)
Het kwetsbare vertrouwen van ouders in de jgz Justine Pardoen Ouders Online.
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Waar ga ik het over hebben? Wie ben ik (volgens mezelf)? Wat zijn mijn voornaamste interesses? Wat is verder belangrijk voor mij? Hoe denk ik over mijn.
Het Roze Strikje Hoeveel hou je van haar... ? hou je van haar... ?
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
God zei tegen Jona: “Ga naar Ninevé, de mensen daar doen allemaal gemeen.” Maar Jona dacht: ”Ik ga er met de boot vandoor, want Ninevé, daar ga ik mooi.
Hoeveel hou je van haar... ? Als je een vrouw bent, ben ik zeker dat dit je zal interesseren... En ben je een man, dan ken je zeker een vrouw die echt.
Transcript van de presentatie:

DIVERSITEIT EN INCLUSIE: Het insiderperspectief van studenten met een ondersteuningsbehoefte Marieke De Smet Ruth Cnockaert www.howest.be

Inhoud presentatie Project: ‘diversiteit en inclusie’ Resultaten Instroom Formele ondersteuning Disclosure Informele ondersteuning Uitstroom

1. Project ‘diversiteit en inclusie’ Studenten met een ondersteuningsbehoefte of een verhaal over/ervaring met ondersteuning Insidersperspectief Studenten uit zoveel mogelijk opleidingen van Howest Focus op ‘good practices@Howest’, ‘kernelementen voor succeservaringen’

2. Resultaten Verschillende domeinen Instroom aan de hogeschool Formele ondersteuning Disclosure Informele ondersteuning Uitstroom

3. Instroom Instroom = kiezen voor een opleiding = kiezen voor een school ===

3. Instroom: opleiding Interesse Haalbaarheid Zelfontplooiing Vooropleiding mogelijkheden Zelfontplooiing “En dan was het van: ja, communicatie is één van mijn slechtere dingen, dus waarom ga ik dan niet gaan trainen op iets waar ik niet zo goed in ben? Dus dan dacht ik: laat ik van mijn zwakte een sterkte maken en dan ben ik beginnen zoeken.”

3. Instroom: school Keuze voor opleiding Ondersteuningsmogelijkheden en openheid Ligging Grootte “Als je naar een opendeurdag of een infodag gaat, en ge kijkt enkel rond of dat het wel toegankelijk is, of dat het... dat mag je drijfveer niet zijn, denk ik. Je drijfveer moet zijn dat je die opleiding wil doen.”

3. Instroom: ondersteunende factoren Eerlijke en correcte informatie Wanneer? SID-IN, infodagen, inschrijvingsmomenten, instapweek/proeflessen… Eerlijk zijn ≠ weigeren bij een eerste contact

3. Instroom: ondersteunende factoren “Men was daar heel eerlijk over van: kijk, we zien dat niet echt haalbaar omdat dat ook niet zo realistisch is. En ik was zo blij dat ze daar eerlijk in waren.” “Zij hebben mij gezegd dat het gewoon niet te doen was eigenlijk. Ze hebben gezegd: ‘dit ga je nooit kunnen combineren met werk’.Het is inderdaad… het is heel zwaar. Dus ik weet waarom ze mij dat gezegd hebben. Maar gewoon met één vak minder, het wordt toch te doen.”

3. Instroom: ondersteunende factoren Vroegere positieve leerervaringen Steun van ouders en familie   “Maar ik heb het dan toch gedaan, op aanraden van mijn moeder terug.” “Ik had altijd 70% (in het middelbaar), dus ik dacht van: ja, het hoger gaat ook wel lukken zeker?”

4. Formele ondersteuningsvormen Studiebeurzen Studiebegeleiding Begeleiding vanuit Stuvo Faciliteiten

4. Formele ondersteuning: de weg vinden Duidelijke informatie van bij het begin Informatie via verschillende kanalen, op verschillende momenten Informatie gericht op alle studenten Kleinschaligheid Contact met lectoren “En wat mij onmiddellijk opviel, was dat het formulier gewoon al in het studentenpakket zat. Je moest niet meer naar ergens gaan voor iets te vragen. Wat soms ook wel een drempel kan gaan zijn, zeker als het ergens iets heel nieuw is.”

4. Formele ondersteuning: aanvragen van faciliteiten - Ondersteuning door talentcoach - ideologische en praktische moeilijkheden - duur van de aanvraagprocedure (communicatie) “Die mailt dan ook, waarmee kunnen we u nog helpen? Ze staan wel open voor alles.” “Eigenlijk zou een student die ook een ondersteuningsnood heeft zonder die diagnose dat ook moeten kunnen krijgen”.

4. Formele ondersteuning in de praktijk - faciliteiten ‘voor moest het nodig zijn’ - praktische drempels - goede communicatie * lectoren op de hoogte door talentcoach * toezicht op examen - Houding van lectoren “Ik ben heel tevreden over hun reacties erop. Begrijpend ook, als het niet ging.”

5. Disclosure Wordt gelinkt aan: - ondersteuning en begrip krijgen - discriminatie en stigmatisering Ondersteuning door: - veilige, begripvolle omgeving - informele ondersteuning die geen disclosure vereist

5. Disclosure “Als ze het weten dat ik dyslexie heb, ik heb dat ervaren... wanneer was het... ik denk op het einde van het zesde jaar. Dan was ik ook in een groepswerk, en dan merkte ik dat ze mij niet te veel wilden laten doen, omdat ze bang waren dat ik een fout ging schrijven, of dat ik mis ging lezen, of dat ik iets doms ging zeggen.” “En nu zijn we met een groep van 14, dus ja, wij weten dat wel allemaal van elkaar. Ik voel mij wel beter in de groep nu.”

We are all a limited edition: Informele ondersteuning

6. Informele ondersteuning: lessen - Goede organisatie - Pauzes - Fysieke ruimte - Manier van lesgeven - Inhoud

6 informele ondersteuning: examens en studeren - planning - studiemethode - duidelijke richtlijnen “Dat is een stressvol moment, examens. Ondersteunend vind ik wel die voorbeeldexamenvragen omdat… je hebt dan al een richtlijn van waar dat het naartoe gaat.”

6. Informele ondersteuning: examens en studeren - medestudenten - steun van familie of vrienden “Zo zeker in de examenperiode, als ik het even niet zie zitten. Dan is de steun van je gezin toch wel het belangrijkste. Mijn man moet mij dan wel een keer een peptalk geven en mijn ouders zijn er dan voor op mijn zoon te passen”

6. Informele ondersteuning: stage - motivatie - groeiproces “En nu op mijn stageplaats, daar ben ik eigenlijk door die begeleiding totaal open gebloeid. Ik kon wel niet anders dan op mijn eigen benen staan Dat was enorm leerrijk. Want zo heb ik mezelf kunnen ontwikkelen van een verlegen meisje die totaal niet assertief was, naar een assertieve jonge vrouw.”

6. Informele ondersteuning: stage “Je merkt ook wel dat buitenstaanders zoals in mijn vorige stage, ze stonden daar zeer negatief tegenover. Ik had ook op mijn eerste gesprek… ik had dat ook open gecommuniceerd en die zei van: ik denk dat jij gewoon te lui bent. “

6. Informele ondersteuning: stage - supervisie en stageoriëntatie “Wel die oriëntatie, omdat ik daar nu het nut van in zie, is wel broodnodig, dat ze dat eens tegen de studenten zouden zeggen van kijk: het is echt wel nodig, want daar mee staat of valt uw stage. Je moet echt wel met je sterktes en je zwaktes rekening houden.”  

6. Informele ondersteuning: contact met lectoren “Wat is voor jou het belangrijkste aspect van jouw ondersteuning?” “Eigenlijk vooral het feit dat ik weet dat ik bij de lectoren terecht kan als het echt niet zou lukken.”  

6. Informele ondersteuning: contact met lectoren Laagdrempelig contact en beschikbaarheid - houding lector - teamlokaal - praktijkvakken - kleine klasgroepen - meerdere functies -contact buiten de lessen

6. Informele ondersteuning: contact met medestudenten “…omdat ik met mijn project moest stoppen, toen heb ik van de andere groepsleden een roosje gekregen en een grote groepsfoto en ook een tekstje zat er bij. Dat vond ik wel tof en eigenlijk ook wel ondersteunend.”

6. Informele ondersteuning: contact met medestudenten - Emotionele en praktische steun Maar niet evident: “En zij kenden elkaar al? Ja, ja. Ze babbelden al tegen elkaar. Ik heb een paar keer geprobeerd om een beetje te babbelen, maar ja, je bent ergens de 'indringer' hé.”

6. Informele ondersteuning: contact met medestudenten - Praktijkvakken - Supervisiegroepen - Internet - Dezelfde situatie - Passie “De gemiddelde leeftijd is 19 jaar of zo. Ik ben al 27. Maar ja, er zijn veel gemeenschappelijke interesses, dus er is altijd wel een contactpunt.”

6. Informele ondersteuning: open sfeer “De school heeft een dusdanige sfeer dat heel veel mensen, dat is bij mij in elk geval zo, het toch een beetje hun tweede thuis vinden.” “Dat alles hier dicht op één leeft en mekaar kent. Dat geeft je ook de vrijheid om te zeggen van: oké ik kan iets niet.”

7. Uitstroom: verder studeren Waarom niet? - leeftijd - confrontatie - job Waarom wel? - mogelijkheden - job dichter bij interesse Ondersteuning vanuit school

7. Uitstroom: verder studeren “Het is voorlopig genoeg. Ja, ik ga 26 zijn, dus dat is dan wel lang genoeg geweest.” “En ik denk dat ik volgend jaar waarschijnlijk een schakelprogramma sociologie ga doen, en dan een masterjaar sociologie. Ik heb ook een paar jobsites uitgezocht nu, en meestal heb ik een masterdiploma nodig.”

7. Uitstroom: werken - werk vinden - disclosure - begeleiding door de hogeschool Sollicitatietraining Goede informatie

7. Uitstroom: werken “Ik denk wel dat dat belangrijk gaat zijn, want je zit met dat dilemma: zit ik dat nu op een sollicitatiebrief of niet? Mensen denken nogal vaak in kotjes: beperking, weg ermee. Maar als je dat dan niet zegt, wat gebeurt er dan mee? Ik kan het niet zomaar verzwijgen.” “Wat ik zeer goed vind is dat ze kijken voor solliciatietraining te doen.”

VRAGEN?? BEDANKT VOOR JULLIE AANDACHT!