Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ SSL-conferentie februari 2011
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ SSL-conferentie februari 2011 De toename van leerlingen in het buitengewoon lager onderwijs Georges Van Landeghem Jan Van Damme
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Buitengewoon lager onderwijs = ? Kleinere klassen, meer omkadering, flexibel Niet verankerd in de buurt Langere schooldagen Segregatie SSL-conferentie februari 2011
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Omvang buitengewoon lager onderwijs 11-jarigen in buitengewoon lager onderwijs (2008−2009): Jongens: 9,1% Meisjes: 5,8% Alle 11-jarigen: 7,5% Volledig gesegregeerd 3 jongens per twee meisjes SSL-conferentie februari 2011
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Gegevensbronnen Administratieve gegevens, Vlaamse Gemeenschap, 1989−1990 tot 2008−2009 (39328 records) 2008−2009; geb. 1997; J; bloT8; 1160; Dept. Onderwijs 1989−1990; geb. 1982; M; gewoonlo1; 2998; Statistisch Jaarboek 2002−2003; geb. 1995; J; bloT4; 59; Dept. Onderwijs 2005−2006; geb. 2001; J; gewoonkl; 32672; Statistisch Jaarboek 1997−1998; geb. 1982; M; GR2LJ1TSO; 2124; Statistisch Jaarboek 2003−2004; geb. 1986; J; leercontract; 1216; SYNTRA 2005−2006; geb. 1992; M; BuSOT1OV3; 649; Dept. Onderwijs 2008−2009; geb. 1994; J; GR2LJ1ASO; 12706; Statistisch Jaarboek SSL-conferentie februari 2011
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Evolutie omvang buitengewoon lager onderwijs 11-jarigen 3 jongens per 2 meisjes SSL-conferentie februari 2011
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Stroompatroon buitengewoon lager onderwijs Illustratie: jongens SSL-conferentie februari 2011
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Omvang types buitengewoon lager onderwijs JongensMeisjesJ&M T13,0%2,5%2,8% T83,3%2,3%2,8% T21,0%0,6%0,8% T31,1%0,2%0,7% T40,3%0,2%0,3% T70,3%0,1%0,2% T60,0% Totaal9,1%5,8%7,5% T1: lichte mentale handicap T8: leermoeilijkheden T2: matige of ernstige mentale handicap T3: emotionele en gedragsproblemen T4: fysieke handicap T7: auditieve handicap T6: visuele handicap 11-jarigen in 2008−2009 SSL-conferentie februari 2011
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Evolutie types buitengewoon lager onderwijs 11-jarige jongens Evolutie sinds 1996−1997 T1 eerder stabiel T8 vrij stabiel sinds 1999−2000 T2: matige of ernstige mentale handicap T3: emotionele en gedragsproblemen T4: fysieke handicap T7: auditieve handicap T6: visuele handicap SSL-conferentie februari 2011
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Evolutie types buitengewoon lager onderwijs 11-jarige meisjes Evolutie sinds 1996−1997 T1 eerder stabiel T8 van 1,7% (1996−1997) naar 2,3% T2: matige of ernstige mentale handicap T3: emotionele en gedragsproblemen T4: fysieke handicap T7: auditieve handicap T6: visuele handicap SSL-conferentie februari 2011
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Stroompatroon buitengewoon lager onderwijs, Type 1, jongens T1: lichte mentale handicap SSL-conferentie februari 2011
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Stroompatroon buitengewoon lager onderwijs, Type 8, jongens T8: leermoeilijkheden SSL-conferentie februari 2011
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Stroompatroon buitengewoon lager onderwijs, Type 2, jongens T2: matige of ernstige mentale handicap SSL-conferentie februari 2011
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Stroompatroon buitengewoon lager onderwijs, Type 3, jongens T3: emotionele en gedragsproblemen SSL-conferentie februari 2011
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Resultaten kort Breed parallelspoor; minstens 2 decennia groei; volledig gesegregeerd Vroeg doorverwijzen vermindert late instroom niet Vooral T8 (‘leermoeilijkheden’) en T1 (‘lichte mentale handicap’) Recent groei vooral in ‘kleine’ types Onevenwicht jongens/meisjes SSL-conferentie februari 2011
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Interpretaties Segregatie heeft nadelen Groei is structureel; rem? (ouders?) Weg terug (inclusie) moeilijk Gewoon lager onderwijs niet te begrijpen zonder buitengewoon onderwijs Te weinig informatie over stromen in, uit en binnen buitengewoon lager onderwijs Te weinig informatie over toekomstperspectief van kinderen in buitengewoon lager onderwijs SSL-conferentie februari 2011
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Bredere conclusies Structuren zijn belangrijk + onderwijsbeleid gaat vooral over structuren Correcte indicatoren over evolutie structuren: cruciaal en schaars Administratieve data bevatten veel informatie, grotendeels onbenut Nood aan zicht op langetermijneffecten van buitengewoon lager onderwijs SSL-conferentie februari 2011