De Onveranderlijke Tenach Het kleine joodse volk kent een lange schriftelijke traditie. Al vanaf ongeveer 1800 voor Christus. Zij schreven en schrijven.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verantwoord volgen.. De woorden van een leider bepalen met hun regels het karakter, de sfeer en de mentaliteit van de groep Soms gaat dat fout, doordat.
Advertisements

Principes over het ontstaan en de overlevering van het Oude Testament
Geschiedenis van het joodse volk Israël als kunstwerk in de tijd
Genezing op sjabbat Johannes 5:1-18
Het evangelie van Matteüs Een evangelie van kracht.
Denk aan de sociale competentie
Een jeugdboek op de planken
Een nieuwe tijd begint (ongeveer van ).
Beste verkochte boek aller tijden?
Deze presentatie is van :
Wat wil je worden? Je wilt iets worden in het leven Je doet je werk, je bent niet je werk Je identiteit: wie ben je? Wat voor mens wil je zijn? Hoe wil.
Deel 2 De Bijbel.
Wat is de zin van ons leven?
Huiswerk gemaakt!?.
Godsdienst 1.
Hoofdstuk 1 De grote lijn..
De opkomst van het christendom
Ontdekkers van de wereld
H7:§ 2:p164-6 Rationeel optimisme Onderzoekers (lees: Verlichters) in de 18e eeuw vormen een andere visie op onderzoek en kijk op de wereld Met verstand.
Het verhaal van bevrijding
Verhalen over God, mens en de wereld Deel 1. Verhalen over God, mens en de wereld De bijbel bestaat uit twee delen Oude testament en Nieuwe Testament.
Paulus en Israël Romeinen steen des aanstoots, rots van ergernis Rom.9:33.
Paulus en Israël Romeinen Want met het hart gelooft men tot gerechtigheid.
Waarom de Bijbel en niet... de Koran?.
de setting van de Hebreeën-brief
Pasen & Pinksteren op één dag!
Romeinen Maar de gerechtigheid uit het geloof… nl. in Gods onvoorwaardelijke BELOFTE 2.
Efeze Toen nu de zeven dagen nagenoeg om waren, zagen de Joden uit Asia hem (= Paulus) in de tempel, en brachten al het volk in opschudding.
1Korinthe 15:11 Daarom dan, ik (= Paulus) of zij (=de twaalf), ZO ZO prediken wij,
ALSJEBLIEFT! Romeinen 10.
De bijbel: een (g)oude(n) gids Studienamiddag Faculty Club Leuven 22 februari 2006 De bijbel: een (g)oude(n) gids De bijbel: een (g)oude(n) gids Bijbelse.
Is al het voedsel REIN?. A. Vanaf het begin zorgde de ________ voor goed voedsel. Schepper.
Denk aan de sociale competentie
Oaseplaats en uitvalsbasis
Afkomst, zoeken en vinden
Godsdiensten, wereldwijd Wat geloven zij?
De Onveranderlijke Tenach
Bronnen Qur’an Vragen 1.Welke woorden kan je maken van de letters MRH? 2.De ouderdom van een tekst kan je herkennen aan de leestekens. Welke tekst is volgens.
Waarom 4 mei gedenken en 5 mei vieren?
Wat geloven de wereldgodsdiensten?
Joodse lezing Leerhuis Jona. Praktisch Data 30/1 bevrijdingstheologie 5-7/2 Bijbelweekend Zijn met Jozef 10/3 (eco)feminisme 6/5 politiek/materialistisch.
Godsdienst. Jezus is 12 jaar Een gewone jongen? Zijn jouw ouders wel eens bezorgd geweest?
Judaïsme Zonen en dochters van de wet
Boekbespreking Voorbeeld powerpoint.
OPENBARING AAN JOHANNES
Geloof.
Paulus en Israël Romeinen 9-11.
15 december 2013 Rotterdam 1. Caesarea – een haven, een poort 2.
Vorige week Menukaart/woordweb Verzorgingsstaat
Tijd van pruiken en revoluties,
Monniken en Ridders Hoofdstuk 3.
Het schrijven van een verhaal
De Bijbel De leer Het christelijk leven
De Bijbel Inleiding.
Bijbel en Koran.
De Bijbel Inleiding.
De Bijbel Inleiding. Opvattingen over de bijbel Opvattingen over de Bijbel.
Bijbel en Koran. Vragen Tot welke religie reken je jezelf? Ben je goed thuis in die religie? Ben je enigszins thuis in de (een) andere religie? Waarom.
De Bijbel Inleiding. Opvattingen over de bijbel Opvattingen over de Bijbel.
H3.6, Nieuwe kansen 1 Boek blz. 40 t/m 69, ca. 8 weken 4. Geboorte- verhalen Gaat over geboorteverhal en die iets laten zien van het nieuwe begin dat hun.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Romeinen (4) WELKOM.
Het schrijven van een verhaal
De bijbel van boven.
Les 3 Goed nieuws Wat doe ik hier vandaag?
Cursus 1.3 Reis door de tijd Klas 1 KGT Lesweek 3
Efeziërs (3) WELKOM 1.
Informatieve teksten, interviewverslag
Cursus 5.3 : Het ontstaan van de Arabische Wereld 1 BB Lesweek 2
Korte cursus bijbellezen 3e avond
Transcript van de presentatie:

De Onveranderlijke Tenach Het kleine joodse volk kent een lange schriftelijke traditie. Al vanaf ongeveer 1800 voor Christus. Zij schreven en schrijven belangrijke gebeurtenissen op. Zo worden deze niet vergeten. Zij zijn te lezen in de boekrollen van de Tenach (T van Thora (Wet), N van Neviim (Profeten), CH van Chetoevim. (Geschriften) Het kleine joodse volk kent een lange schriftelijke traditie. Al vanaf ongeveer 1800 voor Christus. Zij schreven en schrijven belangrijke gebeurtenissen op. Zo worden deze niet vergeten. Zij zijn te lezen in de boekrollen van de Tenach (T van Thora (Wet), N van Neviim (Profeten), CH van Chetoevim. (Geschriften)Thora

Ouderdom van de rollen is: …….. jaren.

De Onveranderlijke Tenach De oudste complete teksten waren ongeveer van 450 na Christus. In 1947 vond men in Qum Ran, Torarollen van 100 voor Christus. Hiermee kon men de betrouwbaarheid van het doorgeven van de teksten onderzoeken.

Maak de vragen. De Onveranderlijke Tenach

De Onveranderlijke Tenach Conclusie:? Door de vondst van de Dode-zee Rollen is wetenschappelijk aantoonbaar geworden dat de teksten van de Tora de eeuwen goed hebben doorstaan. De teksten in de Tora zijn blijkbaar onveranderlijk. Tot 1947 was dit nog onzeker.

De Onveranderlijke Tenach Bookquest: Zoek met behulp van het boek Op verhaal komen, meer informatie waaruit blijkt dat de “heilige boeken” een grote rol spelen in de joodse religie. (zie blz. 14, 15, 16 en 21) Maak hiervan een samenvatting in je schrift van 100 woorden en een afbeelding. Maak hiervan een samenvatting in je schrift van 100 woorden en een afbeelding.

Concrete doelstellingen van de les 1. Leert een aantal nieuwe relevante begrippen zoals boekrol, Tora, Qum Ran, Dode-zee Rollen. 2. Leert een aantal kernpunten van de Dode-zee rollen zoals: de vindplaats, de inhoud van de vondst, het belang van de vondst. 3. Leert hoe je kan zien dat de geschriften voor joodse mensen belangrijk zijn. 4. Ziet het belang in van historisch onderzoek voor de joodse geschriften.