Samenwerken rond een complexe probleemsituatie kijkend naar ervaringen met VM2 in 20 minuten … Dag van de Beroepskolom 7 oktober 2011 Ed Weijers, senior.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatieavond vervolgkeuze Mavo Dinsdag 1 oktober 2013.
Advertisements

Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
Ontwikkelingen in het VO. Passend Onderwijs • Samenwerkingsverbanden in de regio • De huidige organisatie van passend onderwijs is ingewikkeld. Ook is.
Taal en rekenen in het MBO Marjo Jansen, senior beleidsadviseur.
Informatie voor leerlingen uit leerjaar 3. Wat staat ons dit jaar te wachten? • Stage lopen • Maatschappijleer • CKV(theoretisch) • PTA • Beroepskeuze.
Jacqueline Kerkhoffs april ’17 Jacqueline Kerkhoffs
Praktijkworkshop: Groen Proeven in de praktijk. Programma • Introductie • Waarom Groen Proeven? • Beleid mbt Groen Proeven • Waar staan we nu? • Ervaringen.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
‘Groot ICT project’ Een leerlijn mediawijsheid.
Flow als sturingsprincipe
Programma Bevordering doorstroom mbo –hbo
LeerKansenProfiel op De Buutplaats Harro Veerman - coördinator
Communicatie in de Aanval op Schooluitval
VTB Technasium Vakcollege
Instellingsexamens taal en rekenen Handreiking bij keuzes
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s Platform Zorg & Welzijn 7 juni 2012.
wiskunde in vernieuwd vmbo
Presentatie Flexcollege Experimenteren met flexibiliseren
Groen proeven Ervaringen van AOC Friesland VMBO Groen Leeuwarden
Diagnostische toetsen voor het MBO
Havo/vwo - 9 oktober 2008 Associate degree Hans Daale Leido.
Kenniscentra en de Associate degree Een arbeidsmarktrelevante kwalificatie tussen MBO-4 en de Bachelor Wim Streumer, 1 april 2008 te Amersfoort.
VM4 Technologieroute Dag van de Beroepskolom 2012.
4 december deeltijd-hbo Post-Ad in deeltijd formeel en niet-formeel Hans Daale Leido Academy.
Associate degree Een stand van zaken Hans Daale NVS-NVL 11 oktober 2007.
Uitbouwen van samenwerking: processen en acties
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Rekentoets locatie DEN BONGERD.
De toekomst van het vmbo
In 4 jaar van vmbo 3 naar HBO
Andersson Elffers Felix Kulturhusen: sterke netwerken? Pieterjan van Delden 30 oktober 2009.
1 Netwerksessie Samenwerking rond taal op vmbo - mbo Lies Alons / ITTA Mbo Taalcoach Academie 25 september 2009.
Op naar…
Voorlichtingsavond Leerjaar 2 28 april 2011
Kennis ontwikkelen en delen in TechNetkringen Ruud Bolsius mei 2011 TechNet, TechniekTalent.nu 2011.
Competentiegericht leren vmbo
Professional in Beeld Leerwerkgemeenschap Minkema College
SBB Summercourse, 18 juli Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.
Algemene informatie examenprogramma Groen Wageningen, 28 mei 2014
Introductiebijeenkomst AOS leergang
Aan de slag met het dossier Dienstverlening
Loopbaan centraal Minder VSV door betere loopbaankeuzes Miniconferentie Overstap vmbo/mbo regio Eemland Ton Eimers KBA Nijmegen 28 februari 2013.
MBO PERSPECTIEF 1 Diverse afdelingen met diverse specialisaties/ technische takken MBO ers laten leren vanuit concrete ervaringen Nieuwsgierigheid van.
Vrije gedachten bij vmbo-mbo-Ad Hans Daale Leido.
Samen (leren) voor succes Samenwerking in de keten binnen Toptechniek in bedrijf Inspiratiemiddag M-Tech, 2 juni Rotterdam.
OVD 27 november 2015 Karin Geurts. Ontwerpen is keuzes maken.
Herstructurering bovenbouw tl verbetering doorstroom.
Bèta Challenge Programma Een Bèta route mavo-mbo-hbo.
Onderzoek Doorlopende Leerlijnen vmbo-mbo Peter den Boer Lector keuzeprocessen/loopbaanleren ROC WB.
Bijeenkomst projectleiders Utrecht, 26 september 2011.
De sterkste schakel: de verbinding tussen het vmbo en het mbo Michaela Zwaan, Vakcollege Groep.
In schooljaar hebben in Drenthe 300 mbo- studenten de opleiding zonder diploma verlaten.
Van VMBO naar MBO De doorlopende leerlijn voertuigentechniek.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Het Technisch College Velsen De Technologie route.
Doorstroom mbo-hbo Dr. José Mulder. Van succesfactoren naar aanpak om doorstroom te verbeteren.
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Wat moet (school)? Keuze maken voor aanbod van profielen
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Pedagogisch werk KD 2016.
Workshop experimenten in het mbo
Bunnik,
Kiezen voor keuzedelen
Samenwerking in de publieke dienstverlening
Samenwerking: de aanhouder wint
De aansluitingsatlas: slim doorstromen van vmbo naar mbo
Persoonlijke begeleiding
Welkom ouder(s)/verzorger(s)/leerlingen infoavond m. b. t
Transcript van de presentatie:

Samenwerken rond een complexe probleemsituatie kijkend naar ervaringen met VM2 in 20 minuten … Dag van de Beroepskolom 7 oktober 2011 Ed Weijers, senior adviseur

De taak Om Associate Degrees te realiseren moeten MBO en HBO samenwerken dat betekent: Samenwerking tussen schoolsoorten … eitje

Lering trekkenDoelen bepalen structureren Verbreden en verdiepen Praktisch samenwerken Complexe probleem- situatie Bestuurders - sturen Professionals - uitvoeren managers Alle 3 de actoren intentioneel verbindend activistisch ANALYSE MODEL Van Delden EFFECTIEF SAMENWERKEN VMBO – MBO MBO - HBO

Waar het allemaal mis kan gaan – we’ve seen it al in VM2 … Verschillende actoren Bestuurders Managers Uitvoerders / professionals Doorlopen van fasen Motieven in kaart brengen Doelstellingen formuleren Belangen bespreken Contact leggen Team vormen / elkaar leren kennen Randvoorwaarden verzorgen, etc. Gedragsimpulsen Mooie intenties Enthousiaste doeners Fantastische structuren ‘wist ik niet’ ‘Niet aan gedacht’ ‘iedereen is met eigen ding bezig’

terug naar de idee VM2 is dat de basisberoepsgerichte leerweg van het vmbo, die begint in het derde leerjaar, wordt samengevoegd met een niveau 2 opleiding. De VM2-regeling uit 2008 is er duidelijk over: “Er ontstaat daardoor één nieuwe leergang. In deze leergang hoeven leerlingen de fysieke stap van hun vmbo-school naar een mbo- instelling niet te maken. Ze krijgen op één locatie les, met één pedagogisch-didactische aanpak, met een zelfde team van vmbo- en mbo-docenten. Dat vergroot de kans dat leerlingen een diploma mbo- niveau 2 en daarmee een startkwalificatie halen.” motto: één concept, één team, één dak.

Waarom VM2 - drie modellen

VM2 experimenten in het kort Eerste tranche Gestart (100%) 626 (60%) 271 (26%) Laatste jaar Tweede tranche Gestart (100%) (66%) 3e jaa r Laatste jaar Borgings cohort Gestart (100%) 2e jaa r 3e jaa r

Experimentele speelruimte Geen examen vmbo Gebruik ‘zomerlek’ Verkorting mogelijk Vrijheid inzet docenten Programmeervrijheid Moment van beroepsgerichtheid zelf bepalen Verhouding AVO - beroepsgericht

De werkelijkheid 1 Weinig echte experimenten Veel toch examens vmbo Vooral vmbo docenten + contact / advies mbo docenten 3e en 4e jaar gewoon vmbo + 2 jaar mbo

De werkelijkheid 2 Experimenten stoppen in vroeg stadium Belangen niet expliciet besproken Inhoudelijk weinig vernieuwend 3e en 4e jaar gewoon vmbo + 2 jaar mbo Geen verbreding en verdieping Struikelen over organiseren en structureren van draagvlak

De werkelijkheid 3 Waar het wel lukt Mooie doorgaande leerlijn Uitval duidelijk lager Waarom het wel lukt Belangen goed besproken Breed gestructureerd draagvlak (hoog – laag, vmbo en mbo)

Wat is er te leren van VM2 voor Associate Degree 1.Onderschat niet de complexiteit van samenwerken van schoolsoorten 2.Het is niet onmogelijk, maar denk aan: Intereactie tussen verschillende actoren Fasen die doorlopen moeten worden Erken de (golv)bewegingen van invloed tussen de verschillende actoren Houd het klein en beheersbaar Bespreek open de belangen Ben gevoelig en erken de (gedrags) impulsen

Doorpraten…? Ed Weijers