StellingenStellingen 28 mei 2008. 1 Veel kansen, veel mogelijkheden… maar we hebben het allemaal druk… Regie en ondersteuning is nodig.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doorstroom van mbo naar hbo (Ronald Schouten & Anneke Westerhuis)
Advertisements

HOGER BEDRIJFSDIPLOMA (HBd) 27 november 2013 Leido.
Sectorplan: de regio aan zet!
26 november 2010 Arbeidsmarkt-relevantie voor de Ad A.O.W.-overleg I Hans Daale.
Van mbo naar hbo; enkele kanttekeningen
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Probleem psychologie •Vanouds goede opleiding •Invoering student activerend onderwijs •Veel en groeiend aantal studenten •Kwaliteit opleiding in gevaar:
KEIHARDE KENNIS KWIS Dag van de Beroepskolom 2009.
Naar een responsief hoger onderwijsaanbod voor werkenden Beelden uit het buitenland Werkconferentie flexibel hoger onderwijs voor werkenden 21 maart 2013.
Programma Bevordering doorstroom mbo –hbo
Samenwerking, basis voor Ad-succes 23 mei 2007
Associate degree en de praktijk met Hogescholen
SKI database DAIR – Collega’s aan het woord Jules Warps 7 november 2007.
Associate degree als onderwijsinnovatie
28 mei - Ad-Manifestatie Ad en Flexibilisering Hans Daale Leido.
Taal en rekenen: Barrière in de Entree?
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s Platform Zorg & Welzijn 7 juni 2012.
Maatwerk vanuit Management in Zorg en Dienstverlening HAN/MZD/2011.
1 Is de afgestudeerde mbo-student klaar voor het hbo?
Diagnostische toetsen voor het MBO
Informatieve ouderavond mavo 4 24 januari 2013 Welkom!
Associate degree en regionalisering van het hbo
Invoering Associate degree Hans Daale Leido. Aan bod komen… ► Nog even: Wat is de Associate degree… ► Verdere uitrol ► Discussiepunten die nu spelen ►
Havo/vwo - 9 oktober 2008 Associate degree Hans Daale Leido.
Associate degree in Nederland : kwaliteitszorg en beoordeling programma’s Rik Belmans 8 november 2007 Date: 5/4/17.
Kenniscentra en de Associate degree Een arbeidsmarktrelevante kwalificatie tussen MBO-4 en de Bachelor Wim Streumer, 1 april 2008 te Amersfoort.
Dag van de Beroepskolom 2012 Aanpak. Ochtend (1) Algemene inleiding HU en MBO College Hilversum – zetten van een toon… Algemene inleiding HU en MBO College.
Mogelijk scenario voor de uitrol Leido Expert-Meeting 13 april 2011.
VM4 Technologieroute Dag van de Beroepskolom 2012.
Opbouw presentatie Kenmerken Ad
Pilots Ad-programma’s hogescholen – bve instellingen
HOGER BEDRIJFSDIPLOMA Hans Daale 8 april Na te lopen… Waarom nu een discussie over een HBd Waarom nu een discussie over een HBd Wat is dan eigenlijk.
4 december deeltijd-hbo Post-Ad in deeltijd formeel en niet-formeel Hans Daale Leido Academy.
Zoektocht naar samenwerking MBO - HBO
Ronde 5 van de Ad Hans Daale Leido. De Ad in ons land  Wat is de Ad  Koppeling aan NLQF  Eerste stap in het hbo – dus hoger onderwijs  MBO-4 / Ad.
Ontwikkelingen & Leido Academy & Situaties
Stand van zaken Associate degree 12 mei Beleidsreactie ► Tussenevaluatie: november 2008 ► Naar de TK: januari 2009 ► Verzoek om reactie: uiterlijk.
Opbouw presentatie Schets Nederlands onderwijssysteem Wat vooraf ging
Associate degree en MBO-HBO
1 april 2008 Associate degree en MBO-HBO Hans Daale Leido.
Leven lang leren Flexibel en op maat Judith Boschma.
Wet- en regelgeving 12 mei Waarom? ► Opleidingen zijn gebonden aan lesplaatsen ► Voltijd: op school – stage – projecten elders ► Deeltijd: op school.
De Associate degree en de kenniscentra Jan Nienhuis.
Associate degree Hans Daale, Leido Jan Nienhuis, Ecabo Beroepskolommenmanifestatie 2007.
Opbouw presentatie Kenmerken Ad
16 april 2009 Recessie, scholing en… de Associate degree Hans Daale Leido.
Wat – en het keuzedeel Dag van de Beroepskolom 2012.
Associate degree Een stand van zaken Hans Daale NVS-NVL 11 oktober 2007.
AD Technische Bedrijfskunde
15 april 2008 Associate degree stand van zaken Hans Daale Leido.
Associate degree… en wat nu? Hans Daale Leido Expert-Meeting 13 april 2011.
Metaalunie en Ad. Waarom?
Kaartje Gelderse Vallei invoegen. * Start gesprekken eind 2008 door welzijnsinstellingen en scholen * Redenen: * verandering in de maatschappij * onaantrekkelijkheid.
Voorlichting 4 HAVO MOGELIJKHEDEN NA HET HAVO-EXAMEN.
Kwaliteit in examens, borgen en stimuleren. Kwaliteitsborging EVC-procedures EVC in het MBO 22 mei 2007 Henk van Leeuwen Manager externe betrekkingen KCE.
Even voorstellen 250 medewerkers, 4 vestigingen
Voorlichting 4 HAVO MOGELIJKHEDEN NA HET HAVO-EXAMEN.
Rob Jansen,
Landelijke ontwikkeling professionalisering MBO Myriam Lieskamp beleidsmedewerker CNV Onderwijs Master HRM Myriam Lieskamp is beleidsmedewerker bij.
Vrije gedachten bij vmbo-mbo-Ad Hans Daale Leido.
2 oktober 2015 Eindexamen gehaald en dan? Keuze voor vervolgonderwijs is een individuele keuze, het resultaat van een proces.
Flexibel deeltijd hoger onderwijs Studiedag Vereniging Hogescholen Werken aan deeltijd; op weg naar aantrekkelijker deeltijd hoger onderwijs 11 december.
Ontwikkelingen in MBO. Focus op vakmanschap start schooljaar 2013/2014 Geen drempelloze instroom in niveau 2 Studenten meer uren Minder kwalificaties.
EVC en 30 plus arrangement MBO Raad Btg ZWS Theo Blom; kerngroeplid en lid taskforce 30 +
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
Herziening kwalificatiestructuur mbo Jouke Dijkstra, Lidy van Oers en Laura Punt| 21 januari 2016.
 De tekst wordt bestuurlijk besproken  Begin april zal de tekst formeel zijn vastgesteld en kan op basis daarvan aan de slag worden gegaan met de Ad.
Verschil tussen MBO opleidingen Niveaus 3 en 4
Stappen in het keuzeproces
EVC EVC traject: kort onderzoek naar jouw kennis en vaardigheden. Afgerond met erkend Ervaringscertificaat Hiermee toon je zowel jouw kennis en vaardigheden.
Transcript van de presentatie:

StellingenStellingen 28 mei 2008

1 Veel kansen, veel mogelijkheden… maar we hebben het allemaal druk… Regie en ondersteuning is nodig

2 Duale en deeltijd-opleidingen Ad zijn kansrijker dan een voltijd Ad

3 Het werkveld moet beroeps- omschrijvingen aanleveren, waar Ad- programma’s voor ‘nodig’ zijn, in aansluiting – afgeleid van Bachelor- competenties - en valideren

4 Er moet centraal gestructureerd arbeidsmarktonderzoek komen voor alle niveaus in de beroepskolom

5 De Ad moet een vast onderwerp worden in de landelijke opleidings- overleggen hbo

6 Start geen Ad zonder goede voorbereiding en afspraken met partijen

7 De Ad moet op korte termijn een plaats krijgen in de keuzebegeleiding op het mbo – om degenen die willen gaan werken te wijzen op de moge- lijkheid van een (duale) Ad

8 Als de Ad een eigenstandig programma heeft, is het lastig aan de eis te voldoen om de B in 2 jaar te halen – zonder efficiency-nadelen op de koop toe te moeten nemen

9 Het gat tussen mbo-4 en het verwachte instroomniveau HBO wordt groter nu ‘minder excellente’ mbo’ers naar de Ad gaan

10 Het belang van Ad en EVC is evident maar de invoer daarvan kost wel wat: - flexibilisering van organisaties - veranderen van mentale modellen van onderwijspersoneel - verandering in regelgeving / bekos- tiging

11 EVC dient standaard aangeboden te worden aan werkenden die zich orienteren op de Ad

12 De doorloop Ad-Ba geeft de minste problemen als de competenties van de Ad dezelfde zijn als die van de BA, uiteraard wel op lager niveau

13 Het is noodzakelijk om voor de Ad- instroom vanuit MBO een ander programma aan te bieden dan voor het havo