StellingenStellingen 28 mei 2008
1 Veel kansen, veel mogelijkheden… maar we hebben het allemaal druk… Regie en ondersteuning is nodig
2 Duale en deeltijd-opleidingen Ad zijn kansrijker dan een voltijd Ad
3 Het werkveld moet beroeps- omschrijvingen aanleveren, waar Ad- programma’s voor ‘nodig’ zijn, in aansluiting – afgeleid van Bachelor- competenties - en valideren
4 Er moet centraal gestructureerd arbeidsmarktonderzoek komen voor alle niveaus in de beroepskolom
5 De Ad moet een vast onderwerp worden in de landelijke opleidings- overleggen hbo
6 Start geen Ad zonder goede voorbereiding en afspraken met partijen
7 De Ad moet op korte termijn een plaats krijgen in de keuzebegeleiding op het mbo – om degenen die willen gaan werken te wijzen op de moge- lijkheid van een (duale) Ad
8 Als de Ad een eigenstandig programma heeft, is het lastig aan de eis te voldoen om de B in 2 jaar te halen – zonder efficiency-nadelen op de koop toe te moeten nemen
9 Het gat tussen mbo-4 en het verwachte instroomniveau HBO wordt groter nu ‘minder excellente’ mbo’ers naar de Ad gaan
10 Het belang van Ad en EVC is evident maar de invoer daarvan kost wel wat: - flexibilisering van organisaties - veranderen van mentale modellen van onderwijspersoneel - verandering in regelgeving / bekos- tiging
11 EVC dient standaard aangeboden te worden aan werkenden die zich orienteren op de Ad
12 De doorloop Ad-Ba geeft de minste problemen als de competenties van de Ad dezelfde zijn als die van de BA, uiteraard wel op lager niveau
13 Het is noodzakelijk om voor de Ad- instroom vanuit MBO een ander programma aan te bieden dan voor het havo