School Video Interactie Begeleiding

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
LOB in de lift - VO volgscholen - PO scholen
Advertisements

Activeren van ouders met behulp van video-beelden
een didactiek voor opleiden op school
Een beeld zegt meer… Workshop VIDEO-HOMETRAINING STEUNPUNT VHT-VIB
De Van Damschool in ontwikkeling
Begeleidster: I. Derluyn Hilde Craemers Caroline Haeck
Video-observatie in het kader van integrale zorg
Opleiden in school Deskundigheid ontwikkelen
Methodiek Directieve Thuisbegeleiding binnen de diensten
Lectoraat Interactie en taalbeleid 1 Ouderbijeenkomst 2 Gesprekken thuis: hoe doe je het als ouders (nog) beter!
Succesvol in onderwijs met ICT
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
Co -Teaching Praktisch, actief middel in de klas voor het vergroten/versterken van het handelingsrepertoire van de leerkracht.
Werken met Didiclass Een oefeninstrument voor opleiders en coaches.
WIN WIN Van ordeverstorend gedrag naar ontwikkelingskans
Didiclass - beginnen met
Implementeren doe je samen
Welkom.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Professionaliseren van leerkrachten Reflectieve methodiek Januari 2014
Matthieu Roozen Carie van der Kruijs Irmgard Heijmans
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
HAN Faculteit Educatie.
Implementatie HGD/ HGW
Bert Lichtenberg - NIOC 2002
GROEN PROEVEN Workshop 31 maart 2011 Reflectie binnen de PvB
Opleiden in school, mei Opleiden in school Kennismaking met POSS Personeel en Organisatie Support Systeem Hulpmiddel bij de gesprekkencyclus.
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
OIDS Novem-traject SKPO Gemert – Bakel.
ERVARINGEN VAN EEN JAAR WERKEN ALS OPLEIDER IN SCHOOL
POSTGRADUAAT VERANTWOORDELIJKE IN DE KINDEROPVANG
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Saltoschool De Bergen De school voor kinderen groot en klein!
Voorstelling methodiek ouderintervisie ***** West - Limburg
Hoe krijg ik ze mee Leerlingen, ouders, team Programma Michel Boer Muiswerk, waarom heb ik daar voor gekozen? Opdracht: kansen en bedreigingen Hoe heb.
moderniseren van het curriculum.
Return to Sender.
Zorgstructuur op basisschool Pius X
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Programma Opening door Tilly Film Shift Happens Presentatie Visie op Slim Fit Stelling bespreken met behulp van de gekleurde hoeden Film van Slim Fit op.
Symptomen faalangst Fysieke klachten: Hartkloppingen Hoofdpijn
MBO PERSPECTIEF 1 Diverse afdelingen met diverse specialisaties/ technische takken MBO ers laten leren vanuit concrete ervaringen Nieuwsgierigheid van.
Passend onderwijs Interactie Communicatie Begeleiding ICB
Communicatietraining voor dove ouders met horende kinderen
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Deze presentatie is bedoeld om een algemeen beeld geven van het doel, de mogelijkheden en het uiterlijk van het ouderportaal. Voor een compleet beeld is.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
De leerkracht = DE BELANGRIJKSTE PERSOON in de schoolloopbaan van je kind! PARTNER vd ouders …
Reflecteren.
Informatie-avond Praktijkonderwijs Dinsdag 2 februari 2016.
Welkom Ouderbijeenkomst De Moespot 28 mei 2015 Bedoeling en programma 1. Ouders zijn geïnformeerd over: De activiteiten die team en directie hebben ondernomen.
‘So you think you can coach…’ Een introductie in “Coaching Ourselves”
Organisatiemet zelfsturende teams  1. Waarom  Mensen willen graag zelf beslissingen nemen en (mede)verantwoordelijk zijn  Direct in overleg met de.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Werken met de koppelkaart pendelen tussen theorie en praktijk Astrid Wijnands Hannah Wielenga 21 april 2016.
Ieder kind de best passende ontwikkeling NOT 2011 Henk Keesenberg
Het openen van de black box van ontwerponderzoek Een bijdrage vanuit het project Onderzoek in Beweging Laura Tamassia UC Leuven-Limburg Congres voor Lerarenopleiders.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Welkom Goed dat u er bent! We starten met 5 stellingen over pesten. Doet u mee? Log in op 
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Het cultuurbad Hoe kan het anders?.
Slides sessie 3 Aansturen van projecten: schildpaddiagram, RASCI, soorten proceseigenaars Schema intervisie / casusbespreking Literatuurverwijzing.
BOM-model PV 25/03/2014.
Begeleidster: I. Derluyn Hilde Craemers Caroline Haeck
Transformatieve School in de praktijk
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Videohometraining Een pedagogische hulpverleningsmethode voor gezinnen
Rubicon Jeugdzorg zelforganiserend
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
Transcript van de presentatie:

School Video Interactie Begeleiding Wilma Slaats Minke Laeven Joyce Janssen Herman Broeren School Rosmalen 31-5-2006

Programma Introductie Wat is SVIB? Basisinteractie principes Begeleidingstraject Videofragmenten Toepassingsgebieden Implementatie binnen de HBS

Wat is SVIB? Begeleidingsmethodiek gericht op verandering van gedrag Leerkracht is de ingang tot gedragsverandering van de leerling Middels videobeelden reflecteren op eigen handelen: interactie, didactiek, management Effect van eigen handelen op de leerling Zet aan tot handelingsgericht en oplossingsgericht denken en handelen

Basis interactieprincipes Initiatieven van de kinderen volgen Bevestigen van de ontvangst Instemmend benoemen van de initiatieven Beurten verdelen; inhoudelijk en relationeel Leiding geven aan de interactie en communicatie

Begeleidingstraject Intakegesprek 1e opname 1e begeleidingsgesprek

Videofragmenten Opname 1 Begeleidingsgesprek 2 Opname 3: gedragsverandering zichtbaar? Begeleidingsgesprek 3

Toepassingsgebieden Begeleiding leerkracht n.a.v. hulpvraag (zorg)leerling Groepsproblemen Coachen nieuwe medewerker Groepsintervisie Begeleiding leerling Professionalisering van team en implementatie onderwijsvernieuwing Eigen ontwikkeling/reflectie

Implementatie binnen de HBS Opleiding: ervaringen Stappenplan implementatie Start traject in kader van opleiding Implementatieplan Bespreken met MT Teampresentatie Inventarisatie draagvlak binnen team Aandachtspunten

Heeft u nog vragen? Bedankt voor uw aandacht