Kwaliteitszorg als ontsluiter voor professionele ontwikkeling op school Opleiden in School (OiS) (V)SO Start-upconferentie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Samen op weg naar je eigen toekomst. Open voor talent Kleinschalig en gedegen Op maat en interessant Aanspreekbaar en betrokken Sociaal emotioneel dichtbij.
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Realisatie kindcentrum
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
….een korte presentatie
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Studie2daagse directies Unicoz 15 en 16 november 2012 Communicatie, ouderbetrokkenheid, educatief partnerschap een ideale combinatie voor.
“Van data naar didactiek”
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Onze kansrijke samenwerking. Waarom veranderen?
Waarom? Bevoegdheid, bekwaamheid en doorgaande professionele ontwikkeling zijn het fundament onder de kwaliteit van de beroepsuitoefening. Een professionele.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
Verbeteren van onderwijs door professioneel reflectief handelen De rol van onderzoek Paula Willemse en Rob Vink © IVA.
Pass’t Montessorionderwijs ?
Leren door visiteren Donderdag 10 april 2008 Nieuwegein
Van speciaal naar regulier onderwijs: een hele overstap!
Welkom. Even voorstellen. Wie is Silvo Steenkamer?
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
Zelfevaluatie en collegiale visitatie Arie Olthof Symposium Kwaliteit in Beeld 24 september 2007.
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
AUDITRAPPORT BREDEROCOLLEGE
PLG Begeleiding Beginnende Leraren Leontine van Schie Kartrekker 1.
Visie pedagogisch klimaat Door: Wendy, Charlotte, Bram en Thijs.
Het coachende functioneringsgesprek
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Uitkomsten kwaliteitsonderzoek pilot toezicht 2020 De Meidoorn 10 e Montessorischool datum onderzoek 31 augustus en 1 september 2015.
ERWD Training ERWD PO - Dag 2. Waar heb je in de auto/trein terug of de volgende dag met je collega’s over gesproken? Welke nieuwe inzichten heb je opgedaan?
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Als je nog geen idee hebt …
Leer kracht Workshop over competenties van
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Excellent leiderschap in Haarlem
Cliëntervaringsonderzoek Wonen 2011 Tragel Zorg Kwaliteitsdag VGN Jos van Hooijdonk senior adviseur kwaliteit en Veiligheid.
1 Schoolplan gebaseerd op:  visie in  gezamenlijkheid en  grote betrokkenheid.
1 Landerd 2020 Levendig en natuurlijk ondernemend Voorbereidende raadsvergadering
Rollen binnen het werkplekleren
Anders kijken, anders doen
Uitkomsten stelselonderzoek bs Hugo de Groot
Netwerk IB WSNS Tilburg
Uitkomsten kwaliteitsonderzoek gedifferentieerd toezicht De Vlindertuin datum onderzoek 19 mei 2016.
Elke Dag Samen een Beetje Beter.
Gesprekkencyclus en overlegstructuur leerlingzorg
Behavior Based Safety Warehousing
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Bord in de Klas November 2016 AUTEURSRECHTELIJK BESCHERMD
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Ouderavond voor ouders en verzorgers van de leerlingen van CBS de Tarissing
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Kwaliteitszorg als ontsluiter voor professionele ontwikkeling op school Opleiden in School (OiS) (V)SO Start-upconferentie

OiS (V)SO Start-upconferentie Wat moet ontsloten worden? Professie van leerkrachten!

OiS (V)SO Start-upconferentie Hoe kan dat? Leerkrachten intensief betrekken bij kwaliteitszorg door: als team kwaliteitskaarten samen te stellen, bijvoorbeeld d.m.v WMK-EC (SO)

OiS (V)SO Start-upconferentie Hoe gaat dat? 1) KEUZE voor systeem maken 2) Voldoende TIJD voor inplannen 3) IEDEREEN erbij betrekken 4) ‘Gewoon’ BEGINNEN! 5) CYCLISCH werken

OiS (V)SO Start-upconferentie 1) KEUZE voor systeem maken  Systemen te kust en te keur  Keuze voor ‘eenvoudig’ systeem: de kwaliteitskaarten van Cees Bos  Doelen niet klakkeloos overnemen, want …  Je als school profileren!

OiS (V)SO Start-upconferentie 2) Voldoende TIJD inplannen  Kwaliteitszorgvergadering: meer- richtingsverkeer!!  Meer Kwaliteitszorg ten koste van huishoudelijke vergaderingen: -Screenen -(Sub)doelen stellen -Jaarplanbespreking  Duidelijke plaats in jaarplanning

OiS (V)SO Start-upconferentie 3) IEDEREEN erbij betrekken  Kwaliteit is gezamenlijke verantwoordelijk- heid!  Werken in groepjes, met maatjes  Ook OOP en ouders doen mee

OiS (V)SO Start-upconferentie 4) ‘Gewoon’ BEGINNEN  Starten met een herkenbaar onderwerp, bv. pedagogisch klimaat of didactisch handelen  Twee sporen volgen: - screenen - doelen stellen  Langdurig traject (consequent zijn, maar niet op laten jagen)

OiS (V)SO Start-upconferentie 5) CYCLISCH werken (4-jarig) Screenen/evalueren onderwerp Uitvoeren jaarplan Analyse + Jaarplan opstellen

OiS (V)SO Start-upconferentie Voorbeeldkaart Pedagogisch klimaat EC (SO)

OiS (V)SO Start-upconferentie

Voorbeeldkaart Onderwijsleerproces VO

OiS (V)SO Start-upconferentie Screenen kaart Pedagogisch klimaat

OiS (V)SO Start-upconferentie PAP’s en POP’s  Relatie persoonlijke doelen en organisatiedoelen.  Werken aan eigen professie.  Uitwisseling ervaringen. ____________________________________+ Proces van leren met en van elkaar!

OiS (V)SO Start-upconferentie Hoezo opleiden in school?  Iedereen is betrokken!  Voortdurend met elkaar in gesprek over goed onderwijs is leren met en van elkaar! Klimaat waarin leren erbij hoort.  Door inhoudsvolle gesprekken komen goede praktijken aan het licht!  Er ontstaat een professioneel klimaat binnen een lerende organisatie!

OiS (V)SO Start-upconferentie Wat zegt Q-primair? “Een aansprekende en eenvoudige manier om met het hele team met schoolontwikkeling aan de slag te gaan!”

OiS (V)SO Start-upconferentie 1) “Met deze werkwijze bereikt de school dat alle leraren direct betrokken zijn bij de kwaliteitszorg”. 2) “De werkwijze maakt het tevens mogelijk goede praktijken te inventariseren en tegelijkertijd te werken aan de onderlinge afstemming”. Wat zegt de inspectie?

OiS (V)SO Start-upconferentie 3) “Tegelijkertijd gaat er een positief effect van uit op het professioneel klimaat binnen de school”: - In teamvergaderingen en dagelijkse praktijk wisselen leraren regelmatig ervaringen uit; - Leraren staan open voor feedback en zetten zich daadwerkelijk in om verbeteringen te realiseren; - Lesobservaties gekoppeld aan POP- gesprekken dragen bij aan verdere professionalisering van individu en organisatie.