1 m aa oo t oe s k l i b en. m aa oo t oe s k l i b voor groep 1 t/m 4 van de basisschool De Weerklank, school voor kinderen met spraak- en taalmoeilijkheden.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Workshop KA 2 Kansrijke partnerschappen in de Volwasseneneducatie
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Hoe kunnen we elkaar versterken?
Projectteam hersenletselcentra: een brug van zorg naar welzijn
Verandering Schooltijden
Logo, drie kleuren, drie partijen bij betrokken
Competentiemanagement
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
 Bond KBO  jul-14 Workshop Focus op VVE: scholen en gemeenten samen aan de slag LEA congres 5 november 2008 Presentatie: Ron Davids.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Continurooster op de Pionier? Laat je goed informeren!! 25 en 27 februari.
LEERLIJNEN - ONTWIKKELINGSLIJNEN
Het jonge kind, VVE en doorgaande lijn Waar gaan we heen? OKE wet Beleidsplan VVE “en nu is het OKE” Ombuigingsbesluit peuterspeelzalen Kwaliteitseisen.
Meer rendement uit advies Hoe kom ik van A naar Beter? Matthias Meijer.
LeerKansenProfiel op De Buutplaats Harro Veerman - coördinator
Welkom Kennisbijeenkomst ‘Vrijwilligersmanagement’
Workshop 3 Hoe bepaal ik als ondernemer mijn niche?
Piramide Welkom in de taalklas De VVE- methode.
Samenwerken in burgerschap
Opbrengstgericht werken mbv peilingsactiviteiten
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
senior beleidsmedewerker onderwijsbeleid
Dordtse agenda “VVE en verder!” Wat pakken partners en gemeente n.a.v. de bestandsopname in 2011 en 2012 aan? Presentatie t.b.v. G33/G4 6 december 2011.
Landelijke Monitor VVE 2011 LEA-conferentie Sabine Peterink Sardes.
Harmonisatie peuterspeelzalen en kinderdagverblijven
Leren leren…..en het materiaal?
School Video Interactie Begeleiding
1 Stappenplan Organisatorische Integratie Handleiding en checklist bij het ontwikkelen van een sportaanbod voor mensen met een beperking binnen de sportvereniging.
GASTLESSEN VOOR STUDENTEN 1 E LEERJAAR PW 3 EN 4 Kwaliteitszorg in de KO.
CJG4Kracht Pilot in de gemeente Apeldoorn Centrum voor Jeugd en Gezin
ICT-er als coach. Stelling "De rol van ICT-coördinator bestaat uit het plannen en begeleiden van een veranderingsproces dat onderwijzend personeel (en.
Ouderavond donderdag 12 juni Programma ouderavond Welkom Toelichting op het proces Praktische zaken Ondersteuning Afsluiting.
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Kennismaken met schermen
Ouderavond Groepsorganisatie
Leren in een werkende omgeving
Extra coaching niveau 2 studenten ‘Hoe lastige klanten hun weg vinden op school.’ 29 januari 2015.
. Reacties tot nu toe………………………….. Veenlab. . Waaruit bestaat de pilot? Veenlabproject: Veenlab kennisrotondeproject. Veenlabmethode: de methode waarmee.
Het Mezennestje vzw KDV & BOKDV.  Voorschoolse opvang van 6u30 tot 9u  Naschoolse opvang van 15u30 tot 19u  Woensdagnamiddag van 12u tot 19u  Vakantie-
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Informatieavond groep 8
Informatie Continurooster 5 gelijke dagen model Informatie Continurooster 5 gelijke dagen model Mei 2015 Dhr. B. Korenstra c.b.s. de Vuurvlinder.
PRAKTIJKERVARING EN REFLECTIE HAFIDA EL GHARBAOUI KAMER L
Welkom bij Freekids: Buitenschoolse Opvang (BSO) Peuterspeelzaal ‘t Krekeltje.
Welkom ik maak me sterk.
Project Pedagoog in de wijk Bijeenkomst week 1.8 Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2C Docent: Madeleine Meurs.
Ambulante Begeleiding Tine Bruijne september 2015.
Ouderavond 11 januari 2016.
Succesvol zonder integratie Jolanda Rikers 1.
Zorg voor peuters Vroeg Erbij in Assen Zorg voor jonge kinderen.
Ieder kind de best passende ontwikkeling februari 2013 OP WEG NAAR 2014.
‘Hoe we blijvend leren’ Peuterspeelzalen Rijnstad 12 Juni 2013.
De coach in het onderwijs Georganiseerd door het ouderplatform HAVOplus.
Passend onderwijs en self-efficacy De leraar binnen passend onderwijs Woensdag 9 april 2014.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Sportvereniging en School een winnende combinatie Sport in Delft.
CMWW Peuteropvang Marjo Hoek September versus kinderopvang Peuteropvang: het kind en zijn ontwikkeling staat centraal nauwe samenwerking met ouders.
Ouderavond Passend onderwijs en arrangeren op de dr. P.C.M. Bosschool
Passend onderwijs.
Netwerkbijeenkomst Passend Onderwijs en SBO+
Zorgstructuur binnen Kinderopvang Dronten
Gebruikersoverleg Functioneel Beheer FEZ
Oranje Nassau College Zoetermeer
Het succes van de taalbewuste docent
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
Elvie Pepper 29 maart 2019.
Stichting Klimkoord Een Non-profit organisatie met passie;
Presentatie voor teams Oktober 2018
SWV Rijnstreek PO en Aanmelding/ doelgroep -Arrangementen -Ambulante Dienstverlening Gepke Spijkerman: Aanmeldpunt / CVO Esther Rijlaarsdam.
Transcript van de presentatie:

1 m aa oo t oe s k l i b en

m aa oo t oe s k l i b voor groep 1 t/m 4 van de basisschool De Weerklank, school voor kinderen met spraak- en taalmoeilijkheden en slechthorende kinderen (cluster 2) Projectgroep: Tine Bruijne Margriet van Engen Kees Groenewegen Maaike Preyde Alie Segaar Margriet Zuidhof

m aa oo t oe s k l i b Aanleiding voor u om bij de workshop aanwezig te zijn? Per tweetal denken/delen/uitwisselen Wat verwacht je te horen? Wat is je doel? Met welke nieuwe ontwikkelingen/veranderingen ben je zelf bezig? Wat zijn te verwachten knelpunten?

m aa oo t oe s k l i b Aanleiding voor veranderingen/vernieuwingen binnen de organisatie taalprogramma te ontwikkelen (mei 1999) Geen ervaring in het ontwikkelen Geen ervaring in het coachen van teams Geen ervaring commercieel werken Toch de uitdaging aangegaan

m aa oo t oe s k l i b Ontwikkeling van Kinderklanken Inmiddels ingevoerd op zo’n 100 scholen Ambulante begeleiders van cluster 2 scholen geschoold om Kinderklanken in te voeren Ruim aanbod van cursussen en workshops Een projectteam van 7 personen (ruim 3 FTE)

m aa oo t oe s k l i b Aanleiding ontwikkelen Peuterpraat Gemeente Katwijk op zoek naar een VVE- programma Leerkrachten tevreden over Kinderklanken, te gebruiken als VVE-programma Verzoek gemeente Katwijk om een voorloper te ontwikkelen voor Kinderklanken Ontwikkeling van Peuterpraat, een taal- stimuleringsprogramma voor kinderen van 2 t/m 4 jaar op peuterspeelzalen en kinderdagverblijven

taalstimuleringsprogramma voor kinderen van 2 tot 4 jaar Inmiddels ingevoerd op 30 peuterspeelzalen Ontwikkeling van nieuwe diensten vanuit de begeleiding van Peuterpraat op de werkvloer Begeleidende taak bij pilot schakelklas Katwijk

Knelpunten/punten van aandacht bij de ontwikkeling van beide programma’s Het berekenen van een uurprijs Het inschatten van de ontwikkeltijd De productie van de materialen/bestellen van materialen Het maken van een offerte/contract De boekhouding Maken van afrekeningen

Knelpunten/punten van aandacht bij de ontwikkeling van beide programma’s De inhoud/vorm van een begeleidingstraject waarbij begeleiding op de werkvloer centraal staat Ontwikkelen en geven van workshops en cursussen Geven van presentaties Inspelen op de vraag vanuit het werkveld/ acquisitie Bereiken van de doelgroep

Belangrijk: Flexibel zijn Een goed team, gebruik maken van ieders sterke kanten Snel kunnen inspelen op de vraag Durven inspelen op de vraag

Belangrijk: Tegen werkdruk kunnen (deadline) Bereid soms meer uren te werken Laten adviseren als kennis/ervaring op een bepaald gebied niet in huis is (uurprijs- berekening, boekhouding etc.)

12 m aa oo t oe s k l i b Succes met uw activiteiten!!