Pitfalls bij liquidatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
7 juni 2005 Vereniging voor Pensioenrecht Henriëtte de Lange
Advertisements

Agenda Presentaties 1. Overgang van Stichting Pensioenfonds Océ naar PME Door: Leen Streng – bestuurslid pensioenfonds Océ Presentatie nieuwe pensioenregeling.
Meldt u zich aan en maak eventuele machtigingen bekend.
Contract met Nationale Nederlanden
Hoe werkt een (gemengde) VvE?
Algemene Vergadering vergadering 22 februari 2013.
Agenda Presentaties 1. Overgang van Stichting Pensioenfonds Océ naar PME Door: Leen Streng – bestuurslid pensioenfonds Océ Presentatie nieuwe pensioenregeling.
FiDiZ De Pensioenwet 30 januari 2007
Art. 60 en welzijnwetgeving Werkgroep activering 7 juli 2012.
Onderwerpen Herziening Financieel toetsingskader
De nieuwe wetgevingsprocedures
Algemene Vergadering vergadering 22 april Algemene Vergadering: opening Samenstelling van het bureau •2 stemopnemers •Secretaris.
Kennisplatform pensioenen
Deeltijd-WW in bouw en hout De regels, de kansen en de risico’s voor werknemers September 2009.
Collectief DC Een analyse van De Nederlandsche Bank
Outsourcing 21 augustus 2008 Download op:
Opzegging van de uitvoeringsovereenkomst en verweesd verder
Stichting Pensioenfonds Groothandel Vegro
Pensioen in moderne tijden!
Aansprakelijkheid bestuurders
Fusie van pensioenfondsen
© 2011 Towers Watson. All rights reserved. De toekomst van beschikbare premieregelingen in Nederland Break-out sessie DC en PPI Gaston Siegelaer 4 e dinsdag.
Invloed op bestuur en toezicht mr. Eveline Buyink en mr. Renate Vink
© 2011 Towers Watson. All rights reserved. Uitvoeringsaspecten van Pensioenakkoord Willem Eikelboom De 4 e dinsdag in september 2011.
Pensioenregeling Stichting pensioenfonds Groothandel Vegro
Ontbinding van rechtspersonen (2:19 – 24 BW)
Regels en protocollen bij nieuwe vormen van werken (HNW)
algemene ledenvergadering VGSE
Collectieve waardeoverdracht en het bereik van artikel 84 PW
Personenvennootschappen
EFFECTIEVE MEDEZEGGEN- SCHAP Vereniging voor Pensioenrecht 6 juni 2006 Mr. R.J.G. Veugelers.
Kwalificatie van de “Collectieve DC-regeling”
Implementatie Pensioenfondsenrichtlijn
Pensioenverzekeren over de grens
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid Voorlichting en de Pensioenwet 7 juni 2005 Inleiding voor de Vereniging voor pensioenrecht.
Inhoud Het Circuit voor waardeoverdracht Werkgroep van de STAR
Juridische aspecten van invaren in nieuwe pensioencontract
ACIS/UvA/Ou Jac Rinkes 19 maart 2010
Stichting Pensioenfonds ODS BV
Pensioenen bij ODS BV in 2005 St. Pensioenfonds ODS BV november 2006.
Het pensioenakkoord en operationele risico's
Bernard, het transfereren naar NL Dr. mr. Steven F.H. Jellinghaus ‘s-Gravenhage 28 mei 2010.
DE AANSPRAKELIJKHEID VAN DE AANSPRAKELIJKHEID VAN DE TRUSTEE
door Mr. Nicolette Schaapsmeerders
Voorlichting organisatiestructuur / bestuursmodel
Doorwerking van MER in ruimtelijke besluiten in NL
19 april y9nVa3LJr8&feature=fvst.
E-Government binnen de sociale zekerheid
Wijzigingen (arbeids-) wetgeving
Het Nederlandse ontslagrecht
FORUM ADVOCATEN BVBA Nassaustraat Antwerpen T F E W De eventuele matiging.
Privacy in het sociaal domein Raadscommissie 15 januari 2015.
De financiële aanspraken bij bedrijfseconomisch ontslag Alexandra Krop jurist werkgeverszaken OPOF, 16 februari 2012.
Preventief toezicht Gemeente Delft.
Pensioenfonds van de bedienden van Truvo Belgium
Consumentenbescherming in Nederland en onder de tropenzon Dr. Viola Heutger EU CARICOM.
Informatiebijeenkomst Agrarisch Groen Private aanvulling WW en WGA: wat en hoe? Albert Smolenaers Woerden, 9 juni 2016.
© 2010 Towers Watson. All rights reserved. Interne en externe informatieverspreiding Bekeken vanuit pensioenadministratie… Ann Verlinden BVPI seminarie.
Hergebruik|29 oktober 2015 Hergebruik Workshop. Hergebruik| 29 oktober Hergebruik Archiefwet 1995 Artikel 2b. Hergebruik 1. Onder gebruik in de.
(Toeslagen)depots: smeerolie voor consolidatie?
ALGEMENE LEDENVERGADERING
Vereniging voor Pensioenrecht
De ‘governance’ van het Algemeen Pensioenfonds Actualiteitencollege VVPJ 10 februari 2015 Mark Boumans 1.
nieuwe pensioenwet De verhouding tussen de pensioenovereenkomst,
Regeling structureel telewerk Dirk Laerte & Matthias Roman
Privacy in het Caribisch deel van het Nederlandse Koninkrijk
VVPJ lezing: Vorming van een APF Friso Foppes
Faculteit der Rechtsgeleerdheid
Business Review – CRB The Netherlands London, September 14th 2018
Transcript van de presentatie:

Pitfalls bij liquidatie Inleiding en discussie Paulien Siegman April 2012

Pitfalls bij liquidatie Een bestuur pensioenfonds dat wil liquideren, maar niet precies weet waarom Onderschatting van doorlooptijd liquidatie Onderschatten besluitvormingsprocedure Te laat betrekken van relevante partijen Risicomanagement van de beleggingen Looptijd contracten (bijv. met herverzekeraar) Financiële positie fonds Timing van collectieve waardeoverdracht (cwo) DNB Afhankelijk van soort fonds: transitie van administratie

Inleiding: volgorde in tijd Artikel 2:19 BW Lid 1: Een rechtspersoon wordt ontbonden door een besluit van het bestuur (tenzij in de statuten anders is voorzien) Lid 4: Indien de rechtspersoon op het tijdstip van zijn ontbinding geen baten meer heeft, houdt hij alsdan op te bestaan Lid 5: De rechtspersoon blijft na ontbinding voortbestaan voor zover dit tot vereffening van zijn vermogen nodig is Lid 6: De rechtspersoon houdt in geval van vereffening op te bestaan op het tijdstip waarop de vereffening eindigt Artikel 84 PW: De pensioenuitvoerder is verplicht tot waardeoverdracht aan een andere pensioenuitvoerder bij liquidatie van de eerstgenoemde pensioenuitvoerder

Inleiding: volgorde in tijd Discussie: wat is de juiste volgorde in tijd: eerst besluit tot liquidatie en daarna cwo? Kan dit ook andersom? Dus eerst het fonds leegmaken/cwo en daarna liquidatie? En worden eventuele statutaire rechten van andere organen hierdoor niet uitgehold? Wat is het meest praktisch (binnen de kaders van de wet)?

Inleiding: wijziging pensioenovereenkomst en/of reglement door liquidatie Artikel 84 PW: De pensioenuitvoerder is verplicht tot waardeoverdracht aan een andere pensioenuitvoerder bij liquidatie van de eerstgenoemde pensioenuitvoerder Artikel 20 PW: in geval van een wijziging van de pensioenovereenkomst worden de voor de aanspraakgerechtigden tot het tijdstip van wijziging opgebouwde pensioenaanspraken niet gewijzigd, behoudens het bepaalde in de artikelen 76, 78, 83 en 134 Door cwo wijzigt in ieder geval het reglement en mogelijk ook de pensioenovereenkomst Maar: artikel 20 PW. En: een pensioenovereenkomst wordt overeengekomen tussen werkgever en werknemer/deelnemer

Inleiding: wijziging pensioenovereenkomst en/of reglement door liquidatie Discussie: Kan liquidatie / cwo wel tot wijziging pensioenafspraken leiden? Stel: het fonds kent een onderdekking en een voorwaardelijke indexatie, kan het fonds dan liquideren?

Inleiding: bij liquidatie: keuze tussen artikel 83 en 84 PW? Een aantal verschillen tussen artikel 83 en 84: Art 83 Uitgangspunt is verzoek werkgever tot cwo Toestemming betrokkene nodig voor wo Art 84 Uitgangspunt is de liquidatie van het fonds Geen toestemming betrokkene nodig voor wo De aansprakelijkheid voor niet-aangemelde deelnemers of informatie over risico’s van deelnemers die door de werkgever niet volledig zijn gemeld, wordt dan niet overgenomen. Dat is in strijd met artikel 5 Pensioenwet en zal bij een verzoek tot collectieve waardeoverdracht dan ook niet geaccepteerd worden. Zie Q&A over dit onderwerp. Daarnaast kan de pensioenuitvoerder- en dat wordt door de wetgever in de wetsgeschiedenis expliciet genoemd –verhaal halen bij de werkgever indien de verzekeraar met kosten wordt geconfronteerd door het niet of niet volledig informeren door de werkgever.

Inleiding: bij liquidatie: keuze tussen artikel 83 en 84 PW? Discussie: mag het bestuur als de werkgever de uitvoerings-overeenkomst heeft opgezegd/gaat opzeggen kiezen tussen toepassing artikel 83 en 84? De aansprakelijkheid voor niet-aangemelde deelnemers of informatie over risico’s van deelnemers die door de werkgever niet volledig zijn gemeld, wordt dan niet overgenomen. Dat is in strijd met artikel 5 Pensioenwet en zal bij een verzoek tot collectieve waardeoverdracht dan ook niet geaccepteerd worden. Zie Q&A over dit onderwerp. Daarnaast kan de pensioenuitvoerder- en dat wordt door de wetgever in de wetsgeschiedenis expliciet genoemd –verhaal halen bij de werkgever indien de verzekeraar met kosten wordt geconfronteerd door het niet of niet volledig informeren door de werkgever.

Inleiding: uitgebreide vrijwaringsverklaring DNB eist een uitgebreide vrijwaringsverklaring van de overnemende pensioenuitvoerder bij cwo “Niet alleen de pensioenaanspraken en -rechten die in de administratie van het fonds zijn opgenomen dienen te worden overgedragen, maar ook eventuele niet uit de administratie blijkende maar wel door de werkgever toegezegde pensioenaanspraken dienen te worden overgedragen. De pensioenovereenkomst is leidend, niet de administratie die bij die overeenkomst hoort.”(openboek DNB, http://www.toezicht.dnb.nl/3/50-224398.jsp) De aansprakelijkheid voor niet-aangemelde deelnemers of informatie over risico’s van deelnemers die door de werkgever niet volledig zijn gemeld, wordt dan niet overgenomen. Dat is in strijd met artikel 5 Pensioenwet en zal bij een verzoek tot collectieve waardeoverdracht dan ook niet geaccepteerd worden. Zie Q&A over dit onderwerp. Daarnaast kan de pensioenuitvoerder- en dat wordt door de wetgever in de wetsgeschiedenis expliciet genoemd –verhaal halen bij de werkgever indien de verzekeraar met kosten wordt geconfronteerd door het niet of niet volledig informeren door de werkgever.

Inleiding: uitgebreide vrijwaringsverklaring Discussie: mag DNB dit eisen? Wat is de rechtsgrond hiervoor? In de situatie van werkgever (verzekeringnemer) en pensioenuitvoerder (verzekeraar) gaat het dan bijvoorbeeld om het niet aanmelden bij de pensioenuitvoerder van een nieuwe werknemer als deelnemer, of het niet of niet volledig melden van een wijziging van de burgerlijke staat van de werknemer. De werkgever is op grond van de PW verplicht nieuwe deelnemers bij de uitvoerder aan te melden. Om een deelnemer er niet de dupe van te laten zijn dat een werkgever hem niet of onjuist heeft aangemeld heeft de wetgever er bewust voor gekozen om via artikel 5 PW, artikel 7:929 BW in zijn geheel en 7:930 BW gedeeltelijk niet van toepassing te laten zijn. Met andere woorden: indien een werkgever een werknemer niet aanmeldt, kan de werknemer toch bij een pensioenuitvoerder een beroep doen op zijn pensioenrechten en – aanspraken, alsof hij wel (geheel juist) was aangemeld. Deze wettelijke bepaling betekent eveneens dat een pensioenuitvoerder niet de mogelijkheid heeft om het contract op te zeggen of de uitkering te verminderen indien de werkgever niet voldoet aan zijn informatieplicht. Het bovenstaande geldt overigens niet indien het niet of niet volledig informeren door de werkgever, het gevolg is van het niet informeren van de werkgever door de werknemer. Dat volgt uit het eerste lid van artikel 5. Volgens DNB artikel 5 PW, waarin oa staat dat artikel 7:929 en artikel 7:930 BW gedeeltelijk niet van toepassing zijn 929: Indien de verzekeringnemer niet voldoet aan zijn informatieplicht biedt artikel 7:929 vervolgens de verzekeraar de mogelijkheid de verzekeringsovereenkomst op te zeggen 930: Indien de verzekeringnemer niet voldoet aan zijn informatieplicht biedt artikel 7:930 de verzekeraar de mogelijkheid om de uitkering te verminderen.